سی و سه پل اصفهان ؛ راهنمای جامع بازدید (ویدیو، لوکیشن و PDF)

سی و سه پل اصفهان

سی‌وسه‌ پل، یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است، خب. برای بسیاری از ما، این پل عالی به عنوان نمادی از زیبایی و تاریخ شهرشون شناخته می‌شه. اما متاسفانه با کم آبی زاینده‌رود امروز، حالت قدیمی و باشکوهش رو نداره. با این حال، هنوزم یادش می‌وفتیم و به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان تلقیش می‌کنیم. این پل تاریخی با نام‌های مختلفی خونده شده، از جمله پل شاه‌عباسی، پل الله‌وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه، و پل سی‌وسه چشمه.

ابعاد این پل هم واقعاً شگفت‌آوره. سی و سه پل ۳۳ دهانه داره، طولش ۲۹۵ متره و عرضش ۱۴ متر. با تصویر این پل در آب زاینده‌رود به چشم میخوره که زیباییش رو دوچندان می‌کنه.

بیشتر از همه، سی‌وسه پل به عنوان طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود هم معروفه. این اثر تاریخی در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. اینجوری همه ما می‌فهمیم که سی‌وسه پل نه تنها جزء زیباترین جاهای دیدنی اصفهانه، بلکه بخاطر اهمیت تاریخی و معماری‌اش هم یکی از نگاره‌های باارزش ایرانه.

 

 

سی و سه پل کجاست؟

سی و سه پل، توی ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالاها قرار داره، و از دیگه سو، ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (که معمولا بهش میدون انقلاب میگن) رو می‌شناسیم. برای رفتن به اونجا می‌تونی از ماشین خودت استفاده کنی یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنی.

ایستگاه متروی سی و سه پل هم خیلی نزدیک به پله. و اگه دوست داری از اتوبوس استفاده کنی، ایستگاه اتوبوس میدان انقلاب رو هم تو همون طرف پل پیدا می‌کنی.

فقط یه نکته: اگه تصمیم داری با ماشینت بری، توی ساعات پرترافیک توجه کن که توی اون منطقه ترافیک خیلی شلوغ می‌شه

 

سی و سه پل

 

لوکیشن سی و سه پل

 

 

تاریخچه سی و سه پل

در سال ۱۵۹۹، زمانی که شاه عباس اول در کرسی حکومت نشسته بود، ساخت پلی در شهر اصفهان آغاز شد. این پل در سال ۱۶۰۲ به اتمام رسید. این زیبایی معماری روی رودخانه زاینده رود احداث شد و با نظارت و هزینه الله وردی خان، یکی از سرداران برجسته شاه عباس، ساخته شد.

در دوران صفویه، ارامنه این پل را به عنوان مکانی برای جشن‌ها و مراسم‌های خاص خود مورد استفاده قرار می‌دادند. در سال ۱۵۹۸، شاه عباس تصمیم به انتقال پایتخت امپراتوری از قزوین به اصفهان گرفت و این شهر به مرکز اصلی امپراتوری تبدیل شد. از ۱۱ پلی که در دوران صفویه ساخته شد، پنج پل به عنوان مسیرهای عبور از رودخانه‌ها ساخته شدند.

تاریخ ۴۰۰ ساله این پل نشان می‌دهد که رودخانه زاینده رود در طول این دوران خشک شده است، اما پل Si-o-Se-Pol هنوز هدف‌های دیگری داشت. اینجا محلی برای پیاده‌روی در بعد عصر، جلسات عمومی، و برگزاری رویدادها بود. همچنین، به عنوان یک نقطه مشاهده برای ورزش‌های آبی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

تاریخچه سی و سه پل

 

سی و سه پل در زمان شکل‌گیری و توسعه اصفهان یکی از محورهای اصلی ارتباطی در شهر بوده و چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا و محله جلفا متصل می‌کند. این پل، طولانی‌ترین پل روی رودخانه زاینده رود اصفهان است و دارای ۳۳ دهانه و ستون اصلی است. در ابتدا، این پل ۴۰ دهانه داشته، اما برخی از آنها به تدریج از دست رفته‌اند.

سی و سه پل همچنین با نام‌های “پل جلفا” و “پل عباسی” نیز شناخته می‌شود. در گذشته، در بخش داخلی این پل تصویرها و نگارگری‌های زیبایی وجود داشته که متأسفانه به مرور زمان از بین رفته‌اند. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این پل می‌توان به استفاده از سفیده تخم مرغ برای ساخت و قوی‌تر شدن سازه، اشاره کرد. همچنین، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که ستون‌های پل برای تحمل شرایط آبی طراحی شده‌اند و خشک شدن رودخانه ممکن است به استحکام پل آسیب بزند.

 

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران ۱۴۰۲

 

مراسم های برگزار شده در سی و سه پل

سی و سه پل، توی طول تاریخ محلی بوده که توش شاعرا، بزرگان، رجال و حتی مردم عادی هم دور هم جمع می‌شدن. اینجا جشن‌ها و مراسم‌های خاص خودشو داشته که یادشون بخیر:

یادمونه جشن “آب پاشان” یا همون “آب ریزان” بود که تو ۱۳ تیرماه برگزار میشد. اونجا مردم آب و گلاب رو روی هم میریختن و خوشحالی‌شونو به اشتراک می‌ذاشتن.

یه مراسم خاص دیگه هم برای ارامنه اصفهان به اسم “خاج شویان” بود. این مراسم وقتی از دوران صفویه گذشته و یادگاری از اون دوران بوده. ارامنه با شکوه این مراسم رو جشن می‌گرفتن.

 

مراسم های برگزار شده در سی و سه پل

 

و بعد نباید جشن نوروزی رو فراموش کنیم. اونجا هفت روز پر از شادی و شعله‌وری داشتیم. چراغ‌ها روشن بودن و گل‌ها هم ریخته می‌شد. این جشن نوروزی تو دوران صفوی به یه شکل خاص و متفاوت جشن گرفته می‌شد.

به خلاصه، سی و سه پل نقطه‌ی دید و اجتماع مردم در اون دوران بوده و جشن‌ها و مراسم‌هایی که توشون برگزار میشد باعث میشده اونجا یه جا بسیار ویژه و پرانرژی باشه.

 

معماری سی و سه پل

پل سی و سه، اون پل طویلی‌ترین پلیه که بین پل‌های اصفهان وجود داره. این پل همینطور بزرگ‌ترین سازه‌ایه که روی آب در ایران ساخته شده. طول کلش حدوداً ۲۹۷ متره و عرضش هم حدوداً ۱۳۷۵ متر. این پل دو بخش بالایی و پایینی داره که خیابون چهارباغ رو به هم وصل می‌کنن.

این پل طویلی‌ترین پل اصفهانه و تقریباً دو برابر طویلی و سه و نیم برابر عرض پل خواجو داره. اسمش “سی و سه” هم از تعداد طاق‌هایی گرفته شده که سطح اول پل رو تشکیل می‌دن. سطح دوم هم یک مسیر عابر پیاده داره و دیوارهایی دورش ساخته شده که مسافران رو از باد و احتمال سقوط به آب محافظت می‌کنن.

 

معماری سی و سه پل

 

این پل از آجرهای زرد و سنگ آهک ساخته شده که از مصالح معمولی برای ساخت سازه‌های عصر صفوی استفاده کردن. توی این پل، طاقچه‌ها به وفور وجود دارن و عالیه برای نشستن و لذت بردن از منظره شهر. یکی از این طاق‌ها تا مدتی یک چایخانه بوده، ولی بعداً بسته شده. طراحی و زیبایی دهانه‌های این پل واقعاً چشم نوازه. این پل یه ترکیب هنری از مهندسی و معماریه که واقعاً شگفت‌انگیزه.

 

علت نامگذاری سی و سه پل اصفهان چیست؟

تو میدونی، در مورد عدد ۳۳ یه سری نظریات وجود داره که خیلیاشون ممکنه اصلاح نشن. یکی از این نظریات به ارتباط میان تبار گرجی الله‌وردی خان و الفبای ۳۳ حرفی گرجی اشاره می‌کنه. اما یه نکته‌ای که بعضیا بهش معترض هستن، اینه که اولین پل سی‌ و سه پل، در واقع ۴۰ دهانه داشته.

حالا بعضی متخصصان معتقدن که این عدد ۳۳ ممکنه مرتبط با آناهیتا، الهه آب باشه، و این پل در واقع یه نماد از آناهیتا، الهه آب باشه.

یادت باشه که این تئوری‌ها و باورها ممکنه به طور کامل قابل اثبات یا رد نباشن، ولی بحث‌ها و تحلیل‌های جالبی رو درباره عدد ۳۳ به وجود آورده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: رود کارون کجاست

 

منظور از سی و س پل

 

بهترین زمان بازدید از سی و سه پل

بدون زاینده رود، سی و سه پل واقعا جذابیت خود را از دست داده. به نظر من، بهترین زمان برای یه سفر به سی و سه پل، زمانیه که زاینده رود جاری و پرآب باشه و جلوه‌ی زیبایی خودش رو نشون بده. وقتی خورشید در آسمان درخشانه و روشنایی طبیعی در اطرافتان فراهمه، می‌تونید به جزئیات بیشتری از این بناهای زیبا بپردازید. از طرفی، شب‌های سی و سه پل هم با نورپردازی‌های خاصی مثل یک خواب زیبا به نظر میان. اما اگر شما علاقه‌ای به عکاسی دارید، من پیشنهاد می‌کنم در روز برای تهیه عکس‌ها از این مکان بهترین فرصت رو دارید. چرا که در روز، می‌تونید تنوع بیشتری از زوایای مختلفی رو به عکس‌هایتون اضافه کنید و کیفیت بهتری رو به دست بیارید.

 

عکس سی و سه پل

عکس سی و سه پل

 

بیشتر بخوانید: رود اترک کجاست

 

عکس سی و سه پل در شب

عکس سی و سه پل در شب

 

امیدواریم این مقاله از مجله گردشگری برای شما جذاب بوده باشد.

 

دانلود به صورت پی دی اف

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =