قیمت بلیط موزه موسیقی اصفهان در 1403 + راهنمای بازدید

راهنما جامع موزه موسیقی اصفهان؛ لوکیشن و عکس

شهر اصفهان، با لقب “نصف جهان”، برجستگی بناهای تاریخی، فرهنگی و هنری ایران را در خود جای داده است. اصفهان به عنوان مرکزی برای موسیقی اصیل ایرانی شناخته می‌شود؛ در سوابق موسیقی قدیم ایران، مقامی به نام مقام اصفهان وجود داشته است. این شهر از گذشته محل تجمع افراد از اقوام و ادیان مختلف بوده و در طول زمان این تجمع بر فرهنگ موسیقی شهر تاثیر گذاشته است؛ به‌طوری که ترکیبی از سازهای لری و بختیاری، موسیقی کرمان و بم، موسیقی کوچ‌نشینان قشقایی و سازهای ارامنه و گرجی در موسیقی اصفهان مشهود است.

با مخالفت قاجاریان با موسیقی محلی، استفاده از سازهای محلی در اصفهان کاهش یافت؛ اما تاثیر آن بر فرهنگ موسیقی اصفهان همچنان حاکی از خود بود. از آنجا که موسیقی در این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد، موزه‌ای خاص و منحصر به‌فرد به نام “موزه موسیقی اصفهان” افتتاح شد تا بازدیدکنندگان را با انواع سازهای ملی و محلی منطقه آشنا کند. این موزه، در مدت زمان کوتاهی توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده و به‌ویژه هنردوستان را به سوی خود معطوف ساخته است. موزه موسیقی اصفهان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان شناخته می‌شود.

موزه موسیقی

 

موزه موسیقی اصفهان کجاست؟

موزه موسیقی اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی واقع شده است، اما اکنون این خیابان به یک پیاده‌رو تبدیل شده و برای دسترسی به این موزه، لازم است چند دقیقه را در این خیابان با سنگ‌فرش و در میان درختان سر به سر قدم بزنید. برای رسیدن به اینجا، می‌توانید خودروی خود را در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به موزه، در خیابان‌های باغ گلدسته یا شیخ بهایی پارک کنید و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید. همچنین، می‌توانید برای لذت بردن از محیط دلنشین خیابان چهارباغ عباسی، خودروی خود را در میدان‌های انقلاب یا امام حسین (ع) پارک کنید و طی یک پیاده‌روی کمتر از ۱۰ دقیقه به موزه برسید.

مسیر دسترسی با مترو

اگر از مترو استفاده می‌کنید، ایستگاه مترو امام حسین در فاصله ۵۰۰ متری (تقریباً ۶ دقیقه پیاده‌روی) از موزه قرار دارد، بنابراین می‌توانید از این ایستگاه استفاده کرده و با پیاده‌روی کوتاه به موزه برسید.

بیشتر بخوانید: ساعت کاری مترو اصفهان

 

 

تاریخچه موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان، تنها موزه خصوصی موسیقی در کشور است که در ۱۱ آذر ۱۳۹۴ توسط دو موسیقیدان علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، یعنی مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، تأسیس شد. هدف اصلی این موزه آشنایی عمومی با موسیقی اصیل ایرانی، معرفی سازهای محلی و روش‌های ساخت آن‌ها بوده است. ابتدا، موزه در خیابان توحید اصفهان افتتاح شد و پس از مدتی به محل فعلی خود در پارک هشت بهشت منتقل شد.

یک سال پس از تأسیس، موزه موفق به کسب رتبه نخست در ارزیابی اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌های ایران شد و عنوان بهترین موزه خصوصی ایران را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دریافت کرد. این موزه در مدت کوتاهی توانست توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و در بسیاری از وب‌سایت‌ها، داخلی و خارجی، شناخته شود. بیشتر گردشگران از بازدید از موزه موسیقی اصفهان راضی بوده‌اند.

تاریخچه موزه موسیقی اصفهان

 

 

در موزه موسیقی اصفهان چه سازهایی وجود دارد؟

در این موزه بیش از سیصد نوع ساز موجود است، از جمله کهن‌ترین آن‌ها ساز قانون است که توسط فارابی اختراع شده است. ساز دیگری که در اینجا مشاهده می‌شود، قیچک است که یک ساز محلی در جنوب شرقی ایران است، به خصوص در سیستان و بلوچستان. همچنین ساز چنگ، یکی دیگر از باستانی‌ترین و مشهورترین سازهای ایرانی، در اینجا نیز حضور دارد. ساز تار همچنین یک ساز چند ملیتی است که در کشورهای همسایه نیز رایج است.

علاوه بر مشاهده سازها، در موزه می‌توانید به کارگاه‌های ساخت سازها شرکت کنید و نحوه‌ی ساخت، اجزا و جنس چوب مورد استفاده در سازها را بیاموزید. همچنین سازهای دیگری مانند رباب، بربط، نی، کمانچه، تمبک، سنتور و … نیز در اینجا قابل مشاهده است.

در موزه موسیقی اصفهان چه سازهایی وجود دارد

 

بخش های مختلف موزه موسیقی

تالار سازهای ملی: در اینجا می‌توانید به سازهای سنتی ایرانی از مناطق مختلف بازدید کنید، همراه با امکانات صوتی و تصویری برای بهترین تجربه ممکن.

تالار سازهای محلی: این تالار به موسیقی محلی ایران اختصاص دارد. شما می‌توانید لذت ببرید و اطلاعات بیشتری درباره‌ی موسیقی محلی از راهنمایان موزه کسب کنید.

سرای سرآهنگان: این قسمت به احترام و تقدیر از اساتید موسیقی ایران اختصاص دارد. زندگینامه و آثار این افراد در اینجا معرفی می‌شوند.

موسیقی سرا: این قسمت شامل اجراهای زنده موسیقی است. شما می‌توانید لذت ببرید و از صدای سازهایی که در موزه دیده‌اید، بهره‌مند شوید.

کارگاه سازسازی: این بخش به نحوه‌ی ساخت و جنس سازهای ایرانی می‌پردازد. برای علاقمندان به موسیقی ایرانی، این بخش بسیار جذاب و آموزنده است.

بخش های مختلف موزه موسیقی

 

شرایط بازدید و قیمت بلیط موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان هزینه‌ای به‌عنوان ورودی برای هر فرد در نظر گرفته که این مبلغ در سال 1403 برای گردشگران ایرانی 15000 تومان است؛ گردشگران خارجی باید 50000 تومان پرداخت کنند. در ازای پرداخت این هزینه، بازدیدکنندگان از اجرای موسیقی زنده و همچنین توضیحات لازم کارشناسان مجموعه درباره سازهای موسیقی بهره می‌برند. ساعت بازدید این موزه از ساعت 9 تا 21 است. با توجه به بخش‌های متفاوت و جذابیت خاص این موزه، برای بازدید از این موزه بین دو تا سه ساعت زمان لازم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط آکواریوم اصفهان 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =