بقعه خواجه تاج الدین کاشانی – نگینی در دل کاشان

بقعه خواجه تاج الدین کاشانی

در میان انبوه بناهای تاریخی و مذهبی ایران، بقعه خواجه تاج الدین کاشانی، نگینی درخشان در شهر کاشان محسوب می‌شود. این آرامگاه که متعلق به یکی از عارفان و شاعران نامدار سده هشتم هجری است، با معماری چشم‌نواز و تزئینات هنرمندانه، هرساله زائران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بقعه خواجه تاج الدین کاشان کجاست؟

بقعه خواجه تاج الدین کاشان در خیابان شهید رجایی، کوچه خواجه تاج واقع شده است.

هزینه و زمان بازدید از بقعه خواجه تاج الدین کاشان

بازدید از بقعه خواجه تاج الدین کاشان رایگان است و برای ورود به آن نیازی به پرداخت هزینه نیست. ساعات بازدید از این مکان نیز از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

بهترین زمان بازدید از بقعه خواجه تاج الدین کاشان

بازدید از بقعه خواجه تاج الدین کاشان محدودیت زمانی در طول سال ندارد، اما به دلیل آب و هوایی که کاشان از آن برخوردار است پیشنهاد میکنیم فصل های بهار و پاییز را برای سفر به این شهر انتخاب کنید، انتخاب اردیبهشت برای سفر به کاشان این فرصت را به شما میدهد تا با خرید تور گردشگری شانس بازدید از جشنواره گلابگیری را نیز داشته باشید.

تاریخچه بقعه خواجه تاج الدین کاشان

خواجه تاج الدین کاشانی، مشهور به “ابراهیم بن محمد کاشانی” در سال ۶۷۷ هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود. او در جوانی به سلوک و عرفان پرداخت و در این مسیر به مراتب بلندی رسید. تاج الدین کاشانی علاوه بر مقامات عرفانی، شاعری توانا نیز بود و دیوانی از اشعار عرفانی و تغزلی از وی به یادگار مانده است. وی در سال ۷۵۶ هجری قمری در کاشان دار فانی را وداع گفت و در مکانی که اکنون بقعه او نامیده می‌شود، به خاک سپرده شد.

معماری بقعه خواجه تاج الدین کاشان

بنای بقعه خواجه تاج الدین کاشانی شامل دو بخش اصلی گنبدخانه و صحن است. گنبدخانه که محل اصلی آرامگاه است، بنایی آجری با پلان هشت ضلعی است. گنبد این بنا از نوع دوپوش بوده و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. در نمای خارجی گنبدخانه نیز شاهد کاشی‌کاری‌های معرق و تلفیقی با نقوش هندسی و اسلیمی هستیم.

صحن بقعه نیز فضایی وسیع و سرسبز است که با درختان چنار و گل‌های محمدی جلوه‌ای دل‌انگیز به آن بخشیده است. در این صحن، حجره‌های متعددی برای سکونت درویشان و زائران تعبیه شده است.

تزئینات بقعه خواجه تاج الدین کاشان

تزئینات بقعه خواجه تاج الدین کاشانی از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. در داخل گنبدخانه، شاهد کاشی‌کاری‌های معرق و تلفیقی با نقوش گل و بوته، اسلیمی، هندسی و آیات قرآنی هستیم. همچنین، محراب این بنا با کاشی‌های هفت رنگ و گچبری‌های هنرمندانه مزین شده است.

اهمیت بقعه خواجه تاج الدین کاشان

بقعه خواجه تاج الدین کاشانی به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی کاشان، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. این آرامگاه علاوه بر جنبه‌های معنوی و مذهبی، از نظر معماری و تزئینات نیز اثری ارزشمند محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخش های مختلف بقعه خواجه تاج الدین کاشان

علاوه بر زیارت آرامگاه خواجه تاج الدین کاشانی، بازدیدکنندگان این مکان می‌توانند از سایر بخش های آن که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود هم بازدید کنند.

  • صحن وسیع و سرسبز: این صحن فضایی آرام و دل‌انگیز برای استراحت و تفریح زائران و گردشگران فراهم می‌کند.
  • حجره‌های درویشان: این حجره‌ها که در گذشته محل سکونت درویشان بوده، حال به موزه تبدیل شده و در آن آثار مربوط به عرفان و تصوف به نمایش گذاشته می‌شود.
  • کتابخانه: در این کتابخانه نسخ خطی و چاپی ارزشمندی در زمینه‌های مختلف مذهبی، عرفانی، ادبی و تاریخی نگهداری می‌شود.

جاذبه های گردشگری نزدیک بقعه خواجه تاج الدین کاشان

از جمله جاذبه های گردشگری کاشان که در نزدیکی بقعه خواجه تاج الدین کاشان است میتوان به مسجد آقا بزرگ، خانه طباطبایی ها، خانه بروجردی ها، خانه تاریخی عباسیان، خانه لوسی، خانه تاریخی تاج، قلعه جلالی و حصار سلجوقی، بازار سنتی کاشان، باغ فین کاشان، حمام سلطان امیر احمد کاشان اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 5 =