بهترین مکان گلاب گیری کاشان کجاست؟ + زمان گلاب گیری در سال 1403

بهترین مکان گلاب گیری کاشان

تو کاشان و روستاهای دور و برش گل محمدی زیاد می‌کارن، اما بهترین گل محمدی رو می‌تونی تو مزارع پایین کوه پیدا کنی. هر چی به کوه نزدیک‌تر باشی و هوا خشک‌تر باشه، گل‌ها کیفیت بهتری دارن. گل‌هایی که تو ارتفاع زیاد می‌روئن به درد نمی‌خورن و گلابشون هم بوی خوبی نداره، واسه همین گرون‌تره. تا آخر این مقاله همراه باش که میخوام بهترین مکان گلاب گیری کاشان رو بهت معرفی کنم.

بهترین زمان برای رفتن به گلاب گیری کاشان در سال 1403

چون زمان گلاب گیری تو هر شهر و روستای مختلف فرق میکنه. همه چی به آب و هوا بستگی داره. تو کاشان هوا گرمتره نسبت به جاهای دیگه مث قمصر و نیاسر. واسه همین گل محمدی تو کاشون چند روز زودتر شکفته میشه. تاریخ دقیقش بستگی به شرایط آب و هوایی داره، ولی معمولا از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد می‌تونی شاهد گلاب‌گیری توی کاشان باشی. بهترین زمان برای دیدن گلاب‌گیری و گلچینی صبح زود، قبل از طلوع آفتابه. چون گل‌ها توی این موقع از روز شاداب‌تر و معطرتر هستن و گلابِ باکیفیت‌تری ازشون به دست میاد. تو این مطلب هر مکانی که بهت معرفی کردیم، تاریخ شروع مراسمم بهت گفتیم.

بیشتر بخوانید: سفر یک روزه اطراف اراک کجا بریم؟

برای گلاب گیری کاشان کجا بریم؟

تو ایران، گلابگیری بیشتر تو شهرهایی مثل کاشان، قمصر، نیاسر و مشهد اردهال مرسومه. جالبه که بدونید برزک تو کاشان که بیشترین گل محمدی رو داره، یکی از تامین کننده‌های گلاب هم هست. اما گلابگیری فقط تو کاشان نیست، تو شهرهای دیگه ایران مثل داراب، نطنز، سمنان و بادرود هم این مراسم برگزار میشه. حتی تو تهران هم می‌تونید تو جاهایی مثل پارک آب و آتش یا سی تیر، گلابگیری رو از نزدیک ببینید. جالبه که بدونید بین همه این شهرها و روستاها، قمصر معروف‌ترین جشنواره گلابگیری رو برگزار می‌کنه.

گلابگیری در قمصر کاشان

گلابگیری در قمصر کاشان

قمصر یه شهر قشنگه که توی جنوب کاشان قرار گرفته. اگه دلتون می‌خواد یه عالمه گل محمدی و باغ گلاب ببینید، کافیه از کاشان نیم ساعتی رانندگی کنید تا برسید قمصر. مسیرش خیلی ساده‌ست. فقط کافیه از جاده‌ی جنوبی کاشان راه بیفتید و برید به سمت قمصر. جاده هم آسفالت خوبی داره و خیالتون راحته که اذیت نمی‌شید. فاصله‌ بین کاشان تا قمصر ۳۰ کیلومتره و با یه رانندگی معمولی توی نیم ساعت می‌رسید اونجا. فقط یادتون باشه که توی فصل گلابگیری (اردیبهشت ماه) جاده خیلی شلوغه و ممکنه توی ترافیک بمونید.

از قدیم‌الایام، قمصر به عطر گل محمدی و گلاب نابش مشهور بوده. شواهد تاریخی نشون می‌ده که از گل محمدی و گلابش هم توی طب سنتی استفاده می‌شده، هم توی مراسم مذهبی، و هم برای خوشبویی و زیبایی. قمصر توی گلابگیری حرف اول رو می‌زنه و گلابش به همه جای دنیا صادر می‌شه. مراسم گلابگیری هم توی قمصر یه چیز دیگه است و با یه فرآیند خاص، گلاب ناب و عطر بی‌نظیرش رو می‌گیرن. اگه یه بار توی فصل گلابگیری به قمصر سفر کنی، محو عطر و بوی دل‌انگیز گل محمدی و گلاب می‌شی و می‌فهمی چرا به این شهر، “مهد گلاب ایران” می‌گن.

  1. چیدن گل: قبل از طلوع آفتاب، وقتی که گل‌ها هنوز بسته ان، زن‌ها و مردهای قمصری با دست‌های پر مهرشون غنچه‌های محمدی رو می‌چینند.
  2. عطرگیری: گل‌های چیده شده رو با ناز و نوازش به کارگاه‌های گلابگیری می‌برند و توی دیگ‌های مخصوص می‌ریزند. بعدش آب رو بهشون اضافه می‌کنند و یه حرارت ملایم بهشون می‌دن.
  3. بخارگیری: کم‌کم که دیگ‌ها گرم می‌شن، بخار معطری از گل‌ها بیرون میاد و به سمت سردکن‌ها راهی میشه.
  4. جداسازی گلاب: توی سردکن‌ها، بخار گل‌ها خنک میشه و تبدیل میشه به دو تا چیز خوشمزه: گلاب و عرقیات گلاب.
  5. نگهداری و بسته‌بندی: گلاب و عرقیات رو توی شیشه‌های قشنگ می‌ریزند و بعدش آماده می‌شن که به بازار برن.

برداشت گل محمدی در قمصر از 15 اردیبهشت شروع میشه و تا یه ماه ادامه داره

گلاب گیری نیاسر کاشان

نیاسر کاشان

نیاسر یه شهر خوشمزه تو غرب کاشانه که فقط 32 کیلومتر باهاش فاصله داره. اگه میخوای تو مراسم گلابگیری نیاسر شرکت کنی، باید قبل از طلوع آفتاب اونجا باشی. از کاشان تا نیاسر نیم ساعت راهه، پس اگه تو کاشان اقامت داری، خیلی راحت میتونی بری. سفر به نیاسر تو اردیبهشت ماه و موقع گلابگیری، یه تجربه فوق‌العاده و به یاد موندنیه. یادت نره که اگه نیاسر رفتی، از آبشار و غار رئیس هم دیدن کنی.

برداشت گل محمدی در نیاسر از 10 اردیبهشت شروع میشه و تا یه ماه ادامه داره

گلاب گیری مشهد اردهال کاشان

مشهد اردهال کاشان

اردهال، یه جور نگین درخشانه که تو دل کاشان جا خوش کرده. مخصوصاً تو فصل گلابگیری که میشه، پر میشه از آدم‌هایی که عاشق عطر گلاب و طبیعت بکر هستن. دامنه‌های کوهستانی این منطقه، پر از گلستان‌های گل محمدیه. گل‌هایی که بوی بهشت میدن و آدم رو مست می‌کنن. تو اردهال، کلی کارگاه گلابگیری سنتی هم هست که هر کدومشون یه داستان از مهارت و تجربه نسل‌های قبل رو تو دل خودشون دارن. دیدن این کارگاه‌ها و نحوه گلابگیری، یه تجربه بی‌نظیره که نباید از دستش داد. اگه اردیبهشت ماه به اردهال سفر کنی، می‌تونی از طبیعت بکر و کوهستانی این منطقه لذت ببری، گلزارهای محمدی رو تماشا کنی و عطر دل‌انگیز گلاب رو تا ته ریه‌هات بو بکشی. مشهد اردهال، فقط 43 کیلومتر با کاشان فاصله داره و با 35 دقیقه‌ رانندگی می‌تونی به اونجا برسی.

بیشتر بخوانید: مسافرت 4 روزه کجا بریم؟

گلابگیری در برزک کاشان

گلابگیری در برزک کاشان

برزک، روستایی سرسبز و تماشایی در دامنه‌ی کوه‌های کرکس، لقب “مهم‌ترین و اصلی‌ترین کانون تولید گل و گلاب” در کاشان رو به خودش گرفته. شاید اسمش به اندازه‌ی قمصر و نیاسر به گوشتون نخورده باشه، ولی برزک در واقع قطب اصلی کشت و فرآوری گل محمدی در کل منطقه به حساب میاد. هوای خنک و کوهستانی دره‌ی برزک، مثل یه بستر ایده‌آل برای پرورش گل محمدی عمل می‌کنه. گل‌های محمدی این روستا، عطر و بوی بی‌نظیری دارن و ازشون گلاب‌های ناب و باکیفیتی تهیه میشه.

توی این منطقه، از قدیم الایام مردم عاشق و شیفته گل محمدی بودن و زندگیشون رو با گل‌کاری و گلاب‌گیری و عرق‌گیری و زنبورداری و کشاورزی در کنار این گل معطر گذروندن. برزک یه روستای خوشگل توی 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان و 60 کیلومتری میمه و 55 کیلومتری دلیجان قرار گرفته. این روستا یه جاده‌ای داره که از یه طرف به اتوبان اصفهان – تهران می‌رسه و از طرف دیگه به اتوبان کاشان – قم وصل می‌شه.

برداشت گل محمدی در برزک از 15 اردیبهشت شروع میشه و تا یه ماه ادامه داره

بهترین روستاهای گلاب گیری اطراف کاشان

تو دلِ کاشان، نه فقط تو خودِ شهر، که تو روستاهای اطرافش هم پر از گل محمدیه. روستاهایی مثل ون، سار، وادقان، خاوه، قالهر، مرق، ویدوج، کامو، جوشقان قالی و آذران، گلزارهای قشنگی از گل محمدی دارن. این روستاها چون آب و هواشون خنک‌تره و سرسبزتر، گل محمدی‌شون هم باکیفیت‌تره و گلاب خوش‌بوتری ازشون می‌گیرن. گلابِ وادقان و ون که تو 50 کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارن، انگار یه چیز دیگه‌ست! از بس که غلیظ و نابه! تو این روستاها، به جز گل محمدی، چیزای دیگه‌م عمل میاد. مثلاً عرقیات گیاهی که از گیاهان کوهپایه‌ای می‌گیرن و خیلی هم خاصیت دارن. یکی از این گیاه‌ها، کتیرا هست که تو این روستاها خیلی باکیفیت کشت میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =