10 تا از بهترین جاهای دیدنی فومن (1403)

10 تا از بهترین جاهای دیدنی فومن (1403)

فومن رو همه تو ایران میشناسن. یه شهر قشنگ تو شمال که پر از باغ و شالیزاره. درخت‌های چنار بلند و قشنگش هم که معروفه. یه عالمه مجسمه و دیدنی‌های تاریخی هم داره که آدم رو محو خودش می‌کنه. باستان‌شناسان میگن فومن یکی از قدیمی‌ترین مناطق شمالی ایرانه. قدمتش رو 2500 تا 3000 سال تخمین زدن. یعنی فومن یه عالمه داستان و راز داره که منتظره تا کشفش کنی.

امروزه فومن یه مقصد گردشگری خیلی محبوب شده. هواش معتدل و دلچسبه، غذاهاش خوشمزه و نون و پنیر محلیش که حرف نداره. یه عالمه سوغات و صنایع دستی قشنگ هم داره که میتونی ازش بگیری. اما جذاب‌ترین چیز فومن، طبیعت قشنگ و بکرشه. کوه و جنگل و رودخونه و شالیزار، همه چی داره. یه عالمه جا هم هست که میتونی بری و از طبیعت لذت ببری. اگه دنبال یه سفر خاطره‌انگیز تو شمال میگردی، فومن رو حتما تو لیستت بذار. پشیمون نمیشی!

مکان های دیدنی فومن

فومن یه عالمه جاهای دیدنی داره، از جنگل و رودخونه گرفته تا بقعه و قلعه. اما تو این بخش می‌خوام چند تا از خوشگل‌ترین جاهای طبیعی‌شو بهتون معرفی کنم که یه دل سیر تو طبیعت بچرخید و کیف کنید.

1.روستای ماسوله

روستای ماسوله

ماسوله یه روستای باحال تو شمال ایرانه که تو شهر فومن قرار داره. این روستا یه جوریه که انگار از دل کوه بیرون اومده و خونه‌هاش پلکانی روی هم ساخته شدن. جوری که پشت‌بوم هر خونه حیاط خونه بالاییه! معماری ماسوله خیلی خاص و قشنگه و واسه همین هر سال کلی گردشگر، چه ایرانی چه خارجی، به این روستا میان و ازش دیدن می‌کنن.

ما بهت پیشنهاد می‌کنیم حتما یه سری به این روستای رنگارنگ بزنی و غذاهای محلی خوشمزه‌اش رو امتحان کنی. از سوغاتی‌های ماسوله هم میشه به عروسک‌های بافتنی، جوراب‌های پشمی، گیوه، گلیم و… اشاره کرد. اگه دنبال یه جای خوب برای موندن تو ماسوله هستی، می‌تونی از تیم گردشگری کمک بگیری. اونا تو اجاره ویلا و سوئیت بهت کمک می‌کنن.

2. قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان فومن

تو یه منطقه سرسبز و خوش آب و هوا، ۲۰ کیلومتری فومن، یه قلعه قدیمی هست که باستان‌شناس‌ها می‌گن مال زمان ساسانی‌هاست. اسم این قلعه رو از یه رودخونه‌ای که قبلاً بهش “دژ روگان” می‌گفتن گرفتن، ولی بعداً اسمش شده “قلعه رودخان”. یه اسم‌های دیگه‌ای هم داره مثل “دژ روگان”، “قلعه‌ حسامی”، “قله رخون”، “قلعه‌ هزارپله” و “دژ روگان”.

این قلعه خیلی باحاله و از دو تا بخش اصلی تشکیل شده: ارگ و قورخانه. ارگ جایی بوده که حاکم و خونوادش زندگی می‌کردن و قورخانه هم برای سربازها بوده که هم زندگی می‌کردن و هم کارای نظامی‌شون رو انجام می‌دادن. بقیه قسمت‌های قلعه هم شامل ورودی‌ها، زندان، سردخانه، حمام، حوض، آبریزگاه، آب‌انبار، برج دیده‌بانی، اتاق‌های دیده‌بانی، واحدهای مسکونی، برج و بارو و… می‌شده. یکی از چیزای جالب این قلعه، سیستم دفاعی فوق‌العاده‌اشه. توی تمام تاریخ و زمانی که این قلعه پابرجا بوده، هیچ دشمنی نتونسته فتحش کنه!

3. جاده سراوان به فومن

جاده سراوان به فومن

جاده ی سراوان به فومن رو میگم که یه طرفش پر از درختای قشنگه و انقدر قشنگه که شاخ در میاری! بهترین موقع رفتن به این جاده صبح زودِ، چون میتونی مه قشنگ صبح رو هم ببینی. تو این جاده یه جای دیدنی هم هست به اسم موزه ی بزرگ روستایی که یه خونه ی روستایی واقعی تو دل جنگل سراوانِ.

اگه دنبال یه جای بکر و قشنگ میگردی، حتما یه سر به دریاچه ی سراوان هم بزن. ️

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری مازندران

4. ییلاق زودل سر فومن

ییلاق زودل سر فومن

توی مسیر قله تراشوم، یه ییلاق خوشگل هستش که بهش زودل میگن. این ییلاق نزدیک روستای خانوانه در شهرستان فومن قرار داره و یه عالمه آدم میرن اونجا که از طبیعتش لذت ببرن. حالا چرا اسم این ییلاق زودل شده؟ خب، یه روستای دیگه به اسم زودل توی مسیر رسیدن به این ییلاق هستش. چون ییلاق بالاتر از این روستا قرار داره، بهش زودل سر میگن. سر توی گویش محلی به معنی “بالاتر” هستش.

اگه دنبال یه جای باحال برای طبیعت‌گردی میگردی، زودل سر میتونه یه گزینه عالی باشه. یه عالمه چیز قشنگ برای دیدن داره، از جمله:

  • چشم‌اندازهای بی‌نظیر: از بالای ییلاق میتونی یه عالمه از دشت و کوه و جنگل رو ببینی. یه حس خنک و دلچسبی داره که آدم رو سرشار از آرامش میکنه.
  • آب‌وهوای مطلوب: توی زودل سر هوا همیشه خنکه و عالیه، مخصوصا تو فصل تابستون که میتونی از گرما فرار کنی و بری اونجا حسابی کیف کنی.
  • طبیعت بکر و دست‌نخورده: زودل سر هنوز دست خرابکاری انسان بهش نرسیده و طبیعتش کاملا بکر و دست‌نخورده مونده. یه عالمه گل و گیاه و پرنده و حیوون توی این ییلاق زندگی میکنن که دیدن همشون خیلی جالبه.

 

5. پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

تو شمال ایران، یه پارک قشنگ هست که اسمش ماسوله ست. این پارک که جزو جاهای دیدنی فومن حساب میشه، نه فقط تو استان گیلان، بلکه تو کل ایران و حتی خاورمیانه هم معروفه. خونه‌های قدیمی تو ماسوله خیلی قشنگن و با یه ذوق و سلیقه خاصی ساخته شدن. این خونه‌ها به شکل پلکانی روی کوه ساخته شدن و یه منظره‌ی فوق‌العاده زیبا دارن. هر سال کلی گردشگر از این پارک دیدن می‌کنن.

تو پارک جنگلی ماسوله، میشه انواع درخت‌ها مثل راش، ممرز، توسکا، فندق، آزاد و … رو دید. همچنین کلی گیاه علفی و دارویی هم تو این پارک هست. آب و هوای این منطقه هم خیلی خوبه و امکانات رفاهی هم کامل هست. به همین خاطر، ماسوله یه جای عالی برای تفریح و گشت و گذاره.

6. منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی

راستش رو بخوای، یه جایی تو شمال هست که میشه گفت یه تیکه از بهشته! اسمش منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگیه که نزدیگی قلعه رودخان هم قرار گرفته. یه عالمه جنگل قشنگ و بکر داره که آدم کیف می‌کنه توش قدم بزنه و از طبیعت لذت ببره.

این جنگلا از قدیم الایام بودن و قدمتشون به 5 میلیون سال پیش می‌رسه! بله، درست شنیدی! جنگل‌های هیرکانی که گشت رودخان و سیاه مزگی هم جزوشه، از شرق گلستان شروع میشه، تو مازندران می‌چرخه، به گیلان میاد و آخرش به یه قسمتایی تو آذربایجان می‌رسه. ️ حالا یه چیز دیگه: چون این جنگلا خیلی قدیمی و خاص هستن، کلی گیاه و جونور نایاب و قشنگ توشون زندگی می‌کنه. راش، ممرز، ملج، انجیلی، نمدار و ون فقط یه نمونه از درختای این منطقه‌ان. راستی، اگه شانس داشته باشی، ممکنه تو این جنگلا خرس، پلنگ، مرال، شوکا، گرگ، سیاه‌گوش، گربه جنگلی، تشی، گورکن، گراز، سنجاب و قرقاول هم ببینی!

7. چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی

یگی از جاهای دیدنی فومن اسمش چشمه آب معدنی علی زاخونی یا چشمه زمزمه هست و حسابی طرفدار داره. این چشمه یه آب معدنی خیلی غنی داره که پر از جور واجور مواد معدنیه، مثل بی‌کربنات. میگن که کلی خاصیت درمانی هم داره. جالبه که این چشمه درست بغل یه معدن آهنه، واسه همین رنگ آبش نارنجی شده. مردم محلی و توریست‌هایی که به اینجا می‎آن معتقدن که آب این چشمه شفابخشه و واسه همین ازش واسه درمان مریضیشون استفاده می‌کنن.

8. بقعه‌ سبز قبا

بقعه‌ سبز قبا

تو فومن یه امامزاده معروفه به اسم سبزقبا که تو روستای شنبه‌بازار قرار گرفته. این امامزاده شده یکی از جاهای زیارتی و سیاحتی تو این منطقه. یه نکته جالبش اینه که دور و برش پیکر پاک شهدای جنگ تحمیلی هم هست. یکی از این شهدا، سید جواد موسوی هست که تو خودِ محوطه‌ امامزاده دفن شده. یه چیز جالب دیگه هم یه درخت کهنسال و تنومند نزدیک این امامزاده‌ست که بهش میگن “درخت مزار” یا “درخت آقادار”.

قدیما مردم یه پارچه سبز به این درخت وصل می‌کردند تا حاجتشون روا بشه. هنوز هم بعضی‌ها این کارو انجام میدن.

9. چشمه و آبشار لار

چشمه و آبشار لار

گیلان پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پنهان توی دل جنگل و کوهه، مثل یه بهشت گمشده! تو مسیر فومن به ماسوله، یه آبشار و چشمه خیلی قشنگ به اسم لار هست که خیلی راحت هم می‌تونی بهش برسی. این آبشار توی ارتفاع 670 متری از سطح دریا قرار داره و خودش هم 6 متر بلندی داره. آبش از یه چشمه‌ی زلال و گوارا توی همون محل تامین می‌شه و انگار که انرژی پاک طبیعت رو از دل زمین با خودش می‌آره. آب از چشمه لار سرازیر می‌شه و به صخره‌ها می‌رسه و اونجا تبدیل به آبشار لار می‌شه و توی یه حوضچه‌ی قشنگ پایین دستش می‌ریزه.

دور و بر چشمه و آبشار لار پر از رستوران و چایخانه‌های جنگلی کوچیکه. یه فنجون چای تو هوای پاک اینجا با دیدن این آبشار بی‌نظیر می‌تونه خاطره‌ی خیلی خوبی از سفرت به فومن بشه.

10. پارک فومن

پارک فومن

این پارک یه عالمه مجسمه‌های قشنگ داره که تو جاهای مختلفش پراکنده شدن و خیلی‌ها رو مجذوب خودشون کردن. اصلاً یه جورایی میشه گفت فومن به خاطر مجسمه‌هاش معروفه و بهش میگن شهر مجسمه‌ها. تو خود پارک فومن هم پر از مجسمه‌های جالبه که یکی از معروف‌تریناش مجسمه زن‌های فومنیه. این مجسمه لباس و کارهای زن‌های فومن رو به زیبایی نشون میده. علاوه بر مجسمه‌ها، پارک فومن یه جای خیلی خوب برای پیاده‌روی و پیک‌نیکه. میتونی تو این پارک یه نفس عمیق از هوای تازه بکشی و از قشنگی‌های فومن لذت ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − پنج =