با 10 تا از عجایب کوه دماوند آشنا شوید !

عجایب کوه دماوند

کوه دماوند کجاست؟ دماوند یه کوه خیلی معروف و مهم در ایران و خاورمیانه‌ست. این کوه نه تنها بلندترین کوه ایرانه، بلکه بلندترین قله آتشفشانی آسیا هم هست. دماوند توی بخش مرکزی رشته‌کوه البرز واقع شده و جلوه‌ای خاص و زیبا داره. دماوند توی فرهنگ ما ایرانی‌ها نمایانگر پایداری و استواریه و یه نماد ملی ارزشمند. این کوه توی سال ۱۳۸۷ به عنوان یه اثر ملی ثبت شد و وقتی آسمان صاف و آفتابی باشه، می‌شه از شهرهای تهران، ورامین، قم و حتی سواحل جنوبی دریای خزرمون دماوند رو دید. از نظر تقسیمات کشوری، این قله توی بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده. تو این مقاله میخوایم راجب عجایب کوه دماوند صحبت کنیم و آنها را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

 

عجایب کوه دماوند

 

عجایب کوه دماوند

در ادامه براتون 10 تا از عجایب کوه دماوند رو توضیح میدم :

 

1. نام تاریخی دماوند، “دنباوند” بوده است

بیشتر کتب تاریخی، اسم این کوه رو به دو شکل مختلف ثبت کردن: یکی “دنباوند” و دیگری “دماوند”. اما تو برخی مدارک تاریخی، نام‌های کاملاً متفاوتی مثل “بیکنی” یا “جبل لاجورد” هم دیده می‌شن. یه نام دیگه‌ای هم که تو متون باستانی به این کوه اشاره شده “دباوند”. دماوند به لغت به معنی دود و بخار مربوط می‌شه.

نام تاریخی دماوند

 

2. ارتفاع دماوند

واسه این کوه زیبا، ارتفاع مختلفی اعلام شده. یک جاهایی می‌گن ۴۶۶۱ متره، انجمن ملی آمار ایران میگه ۵۶۱۰ متر و حتی ناسا هم اعلام کرده که ۵۶۷۰ متره. خب، این تفاوت‌ها یه چیزیه که ممکنه بر اساس تفاوت در اندازه‌گیری یا معیارهای مختلف اندازه‌گیری بشه.

ولی یه نکته جالب درمورد عجایب کوه دماوند این است که کوه دماوند توی لیست بلندترین قله‌های دنیا به جایگاه دوازدهم رسیده. یعنی اگه چند نفر هم نظر متفاوت داشته باشند، باز هم یکی از قله‌های زیبا و مهم جهانه.

ارتفاع کوه دماوند

 

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران ۱۴۰۲

 

3. نماد ملی ایران

دماوند، واقعاً یکی از نمادهای بزرگ و ملی ایرانه، فکر کنم! تو این قرن، عکسش رو کلی بارها توی اسکناس‌های رسمی کشورمون دیدیم، حتی روی یه سری پولها چاپ شده بود.

 

چاپ کوه دماوند روی پول

چاپ عکس کوه دماوند روی اسکناس

 

4. سرمای شدید

قلّه دماوند، وقتی که زمستون میاد، واقعاً سرده! گفته میشه که تو روزهای سرد زمستونی تو این کوه آتشفشانی، دما به ۶۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسه. ولی تو تابستون هم خیلی خنک نیست، دما ممکنه به منفی یک یا دو درجه سانتی‌گراد برسه. یعنی اگه هر روز از سال بخوای به قلّه دماوند صعود کنی، باید با هوای خنکی روبرو بشی.

سرمای شدید کوه دماوند

 

5. یکی از قله‌های خطرناک دنیا

تو سال ۱۳۹۰، مجله نشنال جئوگرافی رسما اعلام کرد که ده کوه و قله خطرناک دنیا رو نامگذاری کرده. تو این لیست، کوه دماوند که تو شمال ایران قرار داره، تو رتبه دهم این لیست قرار گرفت.

قله ی خطرناک دماوند

 

بیشتر بخوانید: کوه سبلان کجاست

 

6. اولین صعود به قله دماوند در سال ۲۹۲ هجری بوده

گفته میشه، ابودلف خزرجی اوّلیه که میگه کوه دماوندو تا قله‌اش رفته. او تو سفرنامش که تو سال ۲۹۲ هجری نوشته، به این موضوع اشاره داده و دماوند رو توصیف کرده.

صعود به دماوند

 

7. اولین فوران آتشفشانی دماوند یکی از عجایب کوه دماوند

درباره کوه دماوند، داستان‌های جالبی وجود داره. اون رو به عنوان یک آتشفشان نیمه فعال می‌شناسن. به قول مردم، فوران اولیه این آتشفشان حدود ۲ میلیون سال پیش اتفاق افتاده. اما از نظر دانشمندان، تخمین می‌رن که حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ سال از وجودش می‌گذره.

مهم‌ترین فعالیت آتشفشانی اون، تقریباً ۱۰ هزار سال پیش رخ داده. چشمه‌های آبگرم و گوگردی نشون می‌دن که هنوز هم از نیمه فعالیت این آتشفشان شاهد هستیم.

فوران آتشفشان کوه دماوند

 

8. جشن روز ملی دماوند

یه چیز جالب راجب عجایب کوه دماوند بهتون بگم. تو استان مازندران، هر سال تو شب سیزدهم آبان ماه، یه جشن خیلی خاص دارن که روز ملی دماوند نام داره. این جشن توی تاریخ ملی هم ثبت شده و خیلی مورد توجه.

 

9. باد با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت

تو کوه دماوند، آب و هوا واسه ما کوهنوردها خیلی مهمه. معمولاً بادها از سمت غرب و شمال غربی میوندن، و اوقاتی هم توفانه که سرعتش میتونه به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت برسه! وقتی به پایین کوه میایم، سرعت باد کمتر میشه، ولی بازم میتونه به ۷۰ کیلومتر در ساعت برسه.

 

بیشتر بخوانید: چشمه دیمه کوهرنگ کجاست

 

10. حیوانات وحشی

دوستان، سرچشمه طبیعی دماوند توش خرس، روباه، شغال، سگ، و گرگ دیده می‌شن. اونا هم تو ارتفاعات ۴ هزار متری کوه دماوند زندگی می‌کنن. حتی پرندگان شکارچی مثل عقاب طلایی، جغد و حتی خفاش هم تو این مناطق زندگی می‌کنن و با دیدنشون حس خوبی بهمون می‌ده.

حیوانات وحشی کوه دماوند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =