چشمه دیمه کوهرنگ

چشمه دیمه کوهرنگ ؛ هر آنچه که باید بدانید + (ویدیو، لوکیشن و PDF)

چشمه دیمه کوهرنگ یکی از چشمه های ایران در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ، در روستای دیمه استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. چشمه معدنی دیمه به دلیل قرارگیری در یک منطقه بسیار معتدل، خوش آب‌وهوا و سرسبز، هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر نقاط کشور است. آب چشمه دیمه بسیار خنک، گوارا، زلال و تمیز است. آب چشمه دیمه یکی از غنی‌ترین و پرخاصیت‌ترین آب‌های جهان است و سرشار از کلسیم و انواع مواد معدنی است.
همچنین در پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان بیماری‌های استخوانی و کلیوی مؤثر است. به همین دلیل از آب این چشمه برای تولید آب‌معدنی در کارخانه آب‌معدنی کوهرنگ استفاده می‌شود که این آب هم در داخل استفاده و هم به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. چشمه دیمه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

 

 

آب چشمه دیمه از ارتفاعات زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و درگذشته این چشمه به‌عنوان سرشاخه اصلی، به زاینده‌رود روانه می‌شد. طبیعت سرسبز و بکر اطراف چشمه دیمه در کنار تجمع خونگرم و دوست‌داشتنی عشایر بختیاری، یک مقصد تفریحی درجه‌یک را برای ایجاد لحظاتی آرامش‌بخش فراهم می‌کند. سایه درختان تنومند بلوط اطراف چشمه در یک هوای پاک در کنار صدای چشمه دیمه، همراه با غذاهای محلی این منطقه مانند کباب بختیاری، آش دوغ و آش کاردین، فضای خاطره‌انگیزی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. سوغاتی‌های این منطقه شامل فراورده‌های لبنی و سبزی‌های کوهی است.

همچنین اطراف این چشمه معدنی، زیستگاه حیواناتی نظیر کبک، گرگ و روباه است. در فضای چشمه دیمه، فروشگاه، امکانات رفاهی، سرویس بهداشتی و سکوهای نشیمن در نظر گرفته‌شده است تا یک محیط رفاهی-تفریحی کاملی برای گردشگران باشد. ازآنجاکه استان چهارمحال و بختیاری در ارتفاع قرار دارد، بهترین زمان بازدید از چشمه دیمه در فصول بهار و تابستان است. پیشنهاد سفر مارکت برای سفر به چشمه دیمه در بهترین زمان سال، ماه اردیبهشت است. البته که این استان برای هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. چشمه دیمه با اکثر مراکز استان‌های مهم کشور فاصله چندان زیادی ندارد. جاذبه‌های این منطقه خوش آب‌وهوا، مسافت‌های طولانی را نیز قابل تحمل می‌کند. فاصله چشمه دیمه تا تهران و شیراز تقریباً ۵۰۰ کیلومتر است. همچنین فاصله چشمه دیمه کوهرنگ تا اصفهان ۲۵۰ کیلومتر و تا شهرکرد تقریباً ۱۰۰ کیلومتر است.

 

چشمه دیمه کوهرنگ

 

چشمه دیمه کوهرنگ کجاست؟

برای رسیدن به چشمه دیمه کوهرنگ با ماشین خودتون یا با تورهای گردشگری، خیلی راحته. اولش می‌تونید از شهرکرد به سمت فارسان برید، بعدش هم بلافاصله به سمت کوهرنگ حرکت کنید. وقتی به جاده چادگان چلگرد برسید، کافیه روی جاده چلگرد دیمه که تازه ۱۰ کیلومتر فاصله داره، حرکت کنید و به چشمه دیمه برسید.

یادتون نره که وقتی می‌خواید وارد محوطه چشمه دیمه بشید، هر ماشین باید ۱۵ هزار تومان ورودی بپردازه. اگه از نزدیکترین فرودگاه به چشمه دیمه استفاده می‌کنید که تو شهرکرده و حدوداً ۱۰۰ کیلومتر تا چشمه دیمه داره. همچنین اگه به فکر رزرو بلیط یا تورهای مسافرتی به چشمه دیمه هستید، می‌تونید به وب‌سایت ما سر بزنید و بلیط رو به صورت لحظه آخری رزرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: ارگ بم

 

لوکیشن چشمه دیمه کوهرنگ

 

چشمه دیمه کوهرنگ چه امکاناتی دارد؟

اطراف چشمه دیمه واقعاً خیلی تجهیزات خوبی داره که سفرتون رو راحت‌تر می‌کنن! آلاچیقا و سرویس‌های بهداشتی تازه سفرتون رو هم خیلی راحت‌تر می‌کنن و حتی می‌تونید شب هم اونجا بمونید.

ولی اگه دنبال یه جا خوش‌نشین و تمیز هستید، بهتره که به چلگرد برید. اونجا سوئیت‌های خوبی داره که می‌تونید اجاره کنید. برای راحتی بیشتر، می‌تونید از سایت وینورست استفاده کنید و قبل از سفرتون اقامتگاهتون رو رزرو کنید. اینجوری واقعاً می‌تونید سفرتونو با آرامش بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

توی محوطه چشمه دیمه هم چادرهای عشایر و آلاچیق‌ها هستن که می‌تونید توشون وقت بگذرونید. یه راه دیگه هم اجاره کردن خونه‌های بومگردی اون منطقه‌ست که خیلی احساس راحتی و آرامش می‌ده.

واقعاً اطراف چشمه دیمه فروشگاه‌های محلی زیادی داره که می‌تونید لذت ببرید. می‌تونید سوغاتی‌هایی مثل دبیت لباس محلی و سبزی خشک شده کوهی رو بخرید. حتی آلوها هم توی اونجا خیلی خوشمزه‌ان!

 

امکانات چشمه دیمه کوهرنگ

 

تفریحات در چشمه دیمه کوهرنگ

حالا تصور کنید که توی قلب طبیعت هستید. زیر سایه‌ی درختان خوشایند، وقت خوبی رو با دوستان و خانواده می‌گذرونید. حسش خیلی خوبه، واقعاً! انگیزه‌ای می‌گیرید که یه پیکنیک خوب راه بندازید، چیزی که بعداً پشیمونش نمی‌شید، اطمینان دارم.

حتی آلاچیق‌هایی هم در نزدیکی هستن که می‌تونید راحت‌تر تحت سایه‌شون توقف کنید. خب، به شانس خوبی هم باشه، می‌تونید نحوه زندگی مردم کوچی رو هم ببینید و از نزدیک با شیوه زندگیشون آشنا بشید.

تو منطقه، فرصت‌های خوبی هم برای تجربه‌ی راحتی وجود داره. فروشگاه، جاهایی برای اقامت و حتی سرویس بهداشتی هم هستن که اقامت در طبیعت رواحت‌تر می‌کنن. اطراف چشمه دیمه، چشمه‌های دیگه‌ای هم هستن که اطرافشون زندگی می‌کنه و درختان سایه‌سازشون همه‌جا فضای خوبی رو ایجاد کرده.

از غذاهای خوشمزه منطقه هم می‌تونم بگم، مثل کباب بختیاری، آش کاردی و آش دوغ. و از لیست سوغاتی‌ها هم سبزیجات کوهی و محصولات لبنی به چشم می‌خورن.

خب، حالا که خوندین، فکر کنم واقعاً دلتون بخواد یه سری به این منطقه بزنید و این همه لذت رو تجربه کنید.

 

چشمه دیمه

 

بهترین زمان برای بازدید از چشمه دیمه کوهرنگ

شنیدی که استان چهارمحال و بختیاری چقدر بالا قرار داره؟ خب، این باعث شده آب و هواش کوهستانی و خنک باشه. به همین دلیل تو زمستانا خیلی سرد و برفی میشه، ولی وقتی بهار و تابستون میاد واقعاً دلچسب میشه.

یه چیز دیگه که توجهتو جلب می‌کنه، چشمه دیمه‌شه. اونجا هم مثل بقیه جاهای دیدنی استان، وقتی بهار و تابستون میاد، بهترین حالتشو نشون می‌ده. اما اگه دلت می‌خواد لاله‌های واژگون رو تو باغاتش ببینی، بهترین زمان برای سفرت اردیبهشت ماهه.

البته اگه عاشق اسکی هستی، باید وقتی زمستونه و برف زده، بیای اینجا. اسکی‌بازی تو این مناطق خیلی خوبه.

 

بهترین زمان برای دیدن چشمه دیمه کوهرنگ

 

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی چیتگر

 

جاهای دیدنی اطراف چشمه دیمه کوهرنگ

دشت لاله‌ های قرمز و زرد واژگون

یه دشت خیلی وسیع، حدود ۳۶۰۰ هکتار، داریم که به عنوان یه چیز طبیعی خاص و مهم تو کشورمون تایید شده و سازمان محیط زیستمون داره ازش محافظت می‌کنه. این دشت جای خوبیه که یه گیاه خاص و نادر رشد می‌کنه، به اسم “نادری نادر”! خودمون بهش می‌گیم “گل گریان” یا “اشک مریم”. وقتی به اواخر فروردین می‌رسیم، این گل‌های خوشگل شروع می‌کنن به باز شدن و تا اواخر اردیبهشت باز می‌مونن. ولی مشکل اینجاست که خیلی از ماها بهشون سر می‌زنیم و این باعث می‌شه خطراتی براشون ایجاد بشه.

کوه‌های آب‌کاسه خوربه، گرگانک و همچنین مناطق بنواسنکی و مله زرد، اصلی‌ترین مناطقی هستن که این گل‌های خاص رشد می‌کنن. سازمان محیط زیست هم داره سعی می‌کنه این اماکن رو حفاظت کنه تا این گل‌های نادر راحت بتونن رشد کنن و تا آخرشون تو دشت باقی بمونن.

 

دشت لاله‌ های قرمز در نزدیکی چشمه دیمه کوهرنگ

 

تونل کوهرنگ

آب کوهرنگ یه چیزی مثل یه منبع آب توی سیستم رودخونه کارون بوده. قرار بوده این آب کوهرنگ با زاینده رود، که یه بخش دیگه از کارونه، دست به دست هم بدن. این داستان واسه مدت زیادی توی دفتر تاریخ مون ثبت شده، به عنوان یه مأموریت قدیمی تا اون زمان که هنوز طراحی ساخت چنین پیوندی بین این دو رودیا موفق نشده بوده.

در سال ۹۹۶ هجری، شاه طهماسب اول به میرفضل ‌الله شهرستانی، اصفهان رو حکومت می‌کرده، دستور داده بود که این مأموریت سخت رو تکمیل کنه. مختومه که قرار بوده یه مسیر جدیدی توی کوه کنده بشه تا این دو رود بتونن به هم وصل بشن. ولی خب، به خاطر مشکلات و نوساناتی که پیش اومده بود، نتونستن این ماموریت رو به پایان برسونن.

در دوره شاه عباس اول هم دوباره سعی شد که این پروژه رو اجرا کنن، اما باز هم نتونستن به نتیجه‌ای برسن. حالا بعد از تموم شدن جنگ جهانی دوم، تونل اولیه‌ای که تونستن ایجاد کنن، به بهره‌برداری رسید. این تونل شامل یه تناژ طولانی تونل و یه بند قشنگه که تونستن حدود ۲۹۰۰ متر از طولش رو برای استفاده به همت ببرن.

 

تونل کوهرنگ در نزدیکی چشمه دیمه کوهرنگ

 

عکس چشمه دیمه کوهرنگ

عکس چشمه دیمه کوهرنگ

 

دانلود به صورت پی دی اف

 

 

امیدواریم این مقاله از مجله اطلاعات گردشگری برای شما مفید بوده باشه.

Related Posts

دیدگاه‌ها 1

  1. بنیامین_5492 می‌گوید:

    چه تایمی خلوت تره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =

مقالات پربازدید