لاله زار کرمان

لاله زار کرمان کجا بریم؟ | جاهای دیدنی + اقامت + سوغاتی

منطقه لاله زار کرمان یکی از ناب ترین جاهای ایرانه که هر سال کلی آدم عاشق هوای خنک و دلنشینش میشن و راهی اونجا میشن. مخصوصا تو فصل تابستون، میشه یه پناهگاه عالی برای فرار از گرما. این منطقه ۳ هزار متر از سطح دریا بالاتر و خونه هاش مرتفع ترین خونه های کل ایرانن! واسه همین بهش میگن بام کرمان. اما یه چیز دیگه هم هست که لاله زار رو خاص کرده: این منطقه بهترین گل محمدی دنیا رو داره! بله، درست شنیدید! یه عالمه گیاه دارویی مثل آویشن، بومادران، زعفران، کلپوره، آلاله و گل گاو زبان هم توی لاله زار پیدا میشه. حالا تو این مطلب می خواییم با هم بریم به دل این منطقه قشنگ و ببینیم چه خبره.

تبلیغات

لاله زار کرمان کجاست؟

لاله زار یه جای ییلاقی و باحاله که تو استان کرمان، وسط کوه و کمر پیدا میشه. این منطقه تو بخش بردسیر قرار داره و از کرمان حدود ۱۲۰ کیلومتر و از بردسیر هم ۸۰ کیلومتر فاصله داره. لاله زار یه جای فوق‌العاده سرسبز و با طراوته. پر از کوه‌های بلند و قشنگه که لاله‌های وحشی روشون حسابی گل‌آرایی کردن.

لوکیشن لاله زار کرمان روی نقشه

جاهای دیدنی لاله زار کرمان

یه عالمه چیزای قشنگ دیگه هم توی این منطقه هست که باعث شده کلی آدم عاشقش بشن، چه گردشگر ایرانی چه خارجی. بذار یه چندتاشو بهت معرفی کنم:

سد لاله زار بردسیر کرمان

سد لاله زار

لاله زار کلی جاذبه‌ی قشنگ داره، اما اگه یه دونه‌شو بخوایم انتخاب کنیم، بدون شک سد لاله زاره. این سد یه غول پیکر خوشگله که تو یه منطقه‌ی فوق‌العاده باحال ساخته شده. هواش انقدر خوبه که آدم کیف می‌کنه، دور و اطرافشم پر از گل‌های بنفشه و کوه‌های قشنگه که انگار یه تیکه از بهشته رو زمین افتاده.

روستای لاله زار کرمان

روستای لاله زار

می‌دونید که کارخونه های معروف عطرسازی توی کشورهای مختلف، مثل انگلیس و فرانسه، قبل از اینکه گل‌های لاله زار کرمان چیده بشه، می‌خرنشون؟ آخه می‌خوان ازشون عطر و ادکلن‌های درجه یک درست کنن. بوی گل محمدی و بنفشه این منطقه انقدر عالیه که همه عاشقش میشن. تازه کلی از مردم کرمان هم از تولید عطر و گلاب از این گل‌ها درآمد دارن و واقعا میشه گفت یکی از قشنگ ترین شغل‌های دنیاست.

چشمه آبگرم لاله زار

چشمه آبگرم لاله زار

تو یه گوشه از منطقه قشنگ لاله زار، یه چشمه آب گرم می‌تونی پیدا کنی که از دل زمین می‌جوشه و بیرون میاد. دمای آبش هم که حسابی داغه، حدودای ۴۰ درجه. یه منظره فوق‌ العاده که آدم رو محو خودش می‌کنه، مخصوصا اگه عاشق چشمه‌های آب گرم باشی. فکر کن کنار این چشمه باشی و دشت‌های پر از گل محمدی رو ببینی و عطرشون رو حس کنی. یه حس بی‌نظیر که انگار تو بهشتی!

بیشتر بخوانید: باغ شاهزاده ماهان

قله لاله زار

قله لاله زار

این قله ۴۳۷۸ متری تو جنوب کرمانه، یه جایی نزدیکای بافت. خیلی‌ها عاشق این قله‌ان و واسه کوهنوردی می‌رن اونجا. هواش حسابی سرده و کوهستانیه، واسه همین تابستون بهترین موقع واسه صعوده. راه‌های مختلفی واسه رسیدن به قله هست، ولی بهترین مسیر از روستای لاله زار و دهنه ارتی می‌گذره. یه عده محلی هم به این قله می‌گن تخت عبدالبیگی. حواست باشه که صعود به لاله زار یه روز و نیم طول می‌کشه. کوله پشتی‌ات رو سنگین نکن، چون باید همه وسایل و تجهیزات کوهنوردی رو با خودت ببری. یه جایی تو میونه راه کمپ می‌زنی و بعد از یه استراحت حسابی، دوباره راهتو ادامه می‌دی.

دره گردوکار

تو دلِ کوه‌های لاله زار کرمان، یه دره‌ای هست که انگار یه تیکه از بهشته. اسمش دره گردوکاره. پر از درخت گردو کهنسال و چشمه‌های پرآب که یه منظره‌ی فوق‌العاده رو به وجود آوردن.

رودخانه آب بخشا لاله زار کرمان

رودخانه آب بخشا

این رودخونه از ارتفاعات بردسیر سرچشمه می گیره و با گذر از بین کوه و دشت، یه مسیر سرسبز و خنک رو به وجود میاره. صدای آب که به گوش میرسه و نسیم خنک که توی صورتت می وزنه، یه حس آرامش عجیبی بهت میده.

دشت گل محمدی لاله زار بردسیر کرمان

دشت های گل محمدی

راستش رو بخوای، شاید زیاد از دشت‌های پر از گل محمدی حرف زده باشیم، ولی انقدر قشنگ و دل‌انگیزه که بازم می‌ارزه یه عالمه ازش تعریف کنیم. میشه گفت قشنگ‌ ترین جاذبه لاله زار همین دشت‌های گل محمدیه. یه عالمه گل که عطر و بوی بی‌نظیری دارن و می‌تونن ساعت‌ها آدم رو محو تماشای خودشون کنن. یه حس آرامشی بهت میدن که انگار زمان از حرکت می‌ایسته و همه دغدغه‌ هات از یادت می‌ره. یه فنجون چای بردار و یه گوشه دنج پیدا کن و محو تماشای این گل‌های قشنگ و سرخابی شو. عطرشون رو که بکشی، انگار یه نسیم خنک نوازش می‌کنه صورتت رو. یه تجربه بی‌نظیر که حتما باید امتحانش کنی!

بهترین زمان برای رفتن به لاله زار کرمان

بهار که می‌شه، یه عالمه گل محمدی توی دشت‌های لاله زار رشد میکنه، مخصوصاً تو اردیبهشت که دیگه نگو! انگار یه فرش قرمزی از گل پهن کردن رو زمین. اصلاً یه چیز دیگه‌ست! بهترین زمان سفر به این منطقه که یکی از جاهای دیدنی کرمان هستش، بهار و مخصوصا اردیبهشت ماهه.

شرایط اقامت در منطقه لاله زار کرمان

این منطقه یه عالمه جاذبه گردشگری داره که هر کدوم یه جوره آدمو مجذوب خودش می‌کنه. یه چیز دیگه که لاله زار رو خاص کرده اینه که ۲۰ تا سوئیت گردشگری داره که مسافرا می‌تونن تو این سوئیت‌ها اقامت داشته باشن و حال و هوای زندگی تو مرتفع‌ترین نقطه ایران رو تجربه کنن.

بیشتر بخوانید:‌ ارگ بم

سوغات لاله زار بردسیر کرمان

سوغات لاله زار کرمان

بعد از گشت و گذار توی لاله زار زیبا و یه سفر کوتاه، بد نیست چند تا یادگاری خوشمزه و قشنگ از این روستای قشنگ با خودتون ببرید.

خوراکی‌ها:

  • زیره: حتماً از زیره کرمان، مخصوصاً زیره کوهستانی که عطر و طعم بی‌نظیری داره، بخرید. گرچه ممکنه کمی گرون‌تر باشه، ولی ارزشش رو داره.
  • قاووت: یه پودر مقوی و خوشمزه که از گندم، خرما، پسته، گردو و ادویه‌های مختلف درست میشه.
  • کماچ سهن: یه شیرینی سنتی کرمانی که با آرد، خرما، هل، دارچین و زعفران درست میشه.
  • سوهان زرند: یه شیرینی خوشمزه و پر مغز که از سوهان حلوایی، پسته و زعفران درست میشه.
  • پسته: کرمان به پسته‌هاش معروفه، پس حتماً از اینجا پسته تازه و باکیفیت بخرید.
  • گردو: گردوهای کرمان هم خیلی خوش‌طعم و باکیفیتن.
  • کلمپه: یه شیرینی ترد و خوشمزه که با آرد، روغن، پودر قند، هل و زعفران درست میشه.
  • خرما: توی کرمان می‌تونید خرما رو به صورت تازه یا خشک (خرمای مضافتی و خرمای بزمانی) تهیه کنید.

صنایع دستی:

  • پته‌دوزی: پته‌دوزی یکی از هنرهای اصیل و زیبای کرمانه که با نخ‌های رنگی روی پارچه‌های ترمه و مخمل طرح‌های
  • اسلیمی و گل و بته رو نقش می‌بندن.
  • قالی و گلیم: قالی و گلیم‌های دستباف کرمان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارن.
  • ظروف مسی: مسگری از زمان‌های دور در کرمان رواج داشته و ظروف مسی کرمان به خاطر کیفیت و زیبایی، خیلی طرفدار دارن.

بیشتر بخوانید: کویر شهداد کجاست

Related Posts

دیدگاه‌ها 1

  1. احمدرضا می‌گوید:

    چه مقاله ی عالیی بود ممنون از اطلاعاتی که گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب