باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان | معرفی + قیمت بلیط ۱۴۰۳ + جاهای دیدنی

تو همین نزدیکی‌های کرمان، یه شهر هست که ماهان صداش می‌کنن.  معروف‌ ترین جاذبه این شهر، باغ شاهزاده ماهان کرمان هستش که اسمش توی یونسکو هم ثبت شده. یه باغ قشنگ و سرسبز که انگار یه نگین سبز توی دل کویر می‌درخشه. این باغ رو زمان قاجار، یه آقایی به اسم محمد حسن خان ساخته. اون موقع‌ها جاده‌ای که از بم به کرمان می‌رفت، از وسط ماهان رد می‌شده. این جاده همون جاده ابریشم معروف بوده که خیلی‌ها ازش عبور می‌کردن. به خاطر همین، ماهان توی اون زمان خیلی رونق داشته. وقتی وارد باغ می‌شی، انگار که از دنیای واقعی می‌ری یه دنیای دیگه. یه دنیای پر از درختای بلند و قشنگ، حوض‌های پرآب با فواره‌های قشنگ، و جوی‌های آبی که توی تمام باغ جاری هستن.

عنوان جزئیات
مکان ۳۵ کیلومتری جاده کرمان به بم، ۶ کیلومتر مانده به ماهان
تاریخچه ساخت در زمان قاجار توسط محمد حسن خان سردار ایروانی و تکمیل توسط پسرش شاهزاده عبد الحمید میرزا ناصرالدوله
ویژگی‌ها ثبت در فهرست آثار ملی ایران (۱۳۵۳) و میراث جهانی یونسکو (۱۳۹۰)
معماری استفاده از آجر و کاهگل، ۱۲ سطح پلکانی، درختان بلند، حوض‌ها و فواره‌های زیبا
ساعت کاری ۹ صبح تا ۷ شب (تعطیل در ایام سوگواری رسمی)
قیمت بلیط ۲۰ هزار تومان ورودی + ۱۵ هزار تومان پارکینگ
جاهای دیدنی نزدیک مقبره شاه نعمت‌الله ولی، موزه زرتشتیان کرمان، باغ موزه هرندی، بازار تاریخی کرمان و گنبد جبلیه

باغ شاهزاده ماهان کرمان کجاست؟

کافیه از جاده کرمان به بم راه بیفتی، بعد از ۳۵ کیلومتر و ۶ کیلومتر مونده به شهر ماهان، این باغ تاریخی و قشنگ رو میتونی پیدا کنی. نیم ساعتی که به سمت ماهان رانندگی کنی، یهو تو دل کویر، توی دامنه کوه‌های تیگران، یه عالمه درخت سرسبز میبینی که مثل سراب از دور خودشون رو نشون میدن.

لوکیشن باغ شاهزاده ماهان روی نقشه

سفر به باغ شاهزاده ماهان کرمان

تاریخچه باغ شاهزاده ماهان کرمان

این باغ که یکی از قشنگ ترین جاذبه های گردشگری کرمان هستش، یه زمانی محمد حسن خان سردار ایروانی، حاکم کرمان، شروع کرد به ساختنش. بعد از مرگش، پسرش، شاهزاده عبد الحمید میزرا ناصرالدوله، کار رو دنبال کرد و توی ۱۱ سال حکومتش باغ رو تموم کرد. یعنی از سال ۱۲۷۶ که شروع کردن به ساختنش تا سال ۱۲۸۷ که تموم شد، ۱۱ سال طول کشید. حالا یه ذره فکر کنید که توی اون گرمای کرمان، ساختن یه باغ به این قشنگی چقدر کار سختی بوده! به خاطر اینکه این باغ برای کرمان و کل ایران خیلی مهمه، توی سال ۱۳۵۳ توی فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شازده ماهان فقط یه باغ معمولی نیست. این باغ انقدر قشنگه که توی سال ۱۳۹۰ توی فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شد. یونسکو یه سازمانی هست که مسئول حفظ آثار تاریخی دنیا هست. اون‌ها انقدر از باغ شازده ماهان خوششون اومده بود که اطلاعاتش رو به ۳۵ زبان ترجمه کردن و توی نقشه توریستی خودشون هم گذاشتن.

عکس باغ شاهزاده ماهان کرمان

معماری بخش های مختلف باغ شاهزاده ماهان

توی ساخت بنای باغ از آجر و کاهگل استفاده شده. دیوار باغ هم با گل پوشیده شده و بعضی جاها هم با گچ تزئین شده. کف باغ رو با قلوه سنگ و ملات درست کردن و دور و بر عمارت و سردر هم یه طرح های هندسی قشنگ روش کار کردن. باغ شاهزاده ماهان کرمان ۱۲ تا سطح پلکانی داره. توی این سطوح یه عالمه آبشار و فواره و حوض هستش که خیلی قشنگن. درختای بلند قامت باغ یه حس قشنگ توی آدم ایجاد میکنن

باغ شازده ماهان حدود ۵.۵ هکتار وسعت داره و از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده. یه عمارت دو طبقه داره که بهش میگن کوشک. سر در این عمارت خیلی قشنگه و یه معماری منحصر به فرد داره که باعث شده از بقیه باغ های ایرانی متمایز بشه. توی طراحی این عمارت  چیزای مختلفی مثل آب و هوا، فضای سبز، سایه و هندسه موثر بوده.  یه راه صاف و مستقیم یا یه راه پیچ در پیچ و مورب میتونه آدم رو به این عمارت برسونه. توی این عمارت یه عالمه فضای باز و نیمه باز و بسته وجود داره که خیلی قشنگه. یه تضاد قشنگ بین فضای بسته عمارت و فضای باز باغ و درختای دور و برش هستش. یه عالمه در و پنجره چوبی خوشگل هستش که نور رو به داخل هدایت میکنن.

یه عمارت دیگه هم توی باغ هست که بهش میگن بالاخانه. این مکان رو بالاترین نقطه باغ ساختن. یه حوض قشنگ هم جلوی این عمارت هست که ۵ تا فواره داره. باغ شازده ماهان یه حوض مستطیلی هم داره که پر از آبه. درست پایین ترین نقطه باغ یه سردر قشنگ هست که با کاشی های آبی و زرد و سفید و سیاه تزئین شده. توی باغ پر از درختای مختلفه مثل چنار، سرو، درخت میوه، سپیدار و تبریزی. یه نهر آب هم عبور میکنه که از بالای باغ شروع میشه و تا پایین باغ میره. این آب از قنات تیگران میاد و بعد از آبیاری باغ، به سمت ماهان میره.

آدرس باغ شاهزاده ماهان کرمان

ساعت کاری باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان از صبح زود تا غروب آفتاب منتظر دیدنتونه. دروازه‌های باغ از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب به روی بازدیدکنندگان بازه. اگه می‌خواید یه شب توی باغ بمونید و حس و حال قاجاریه رو تجربه کنید، می‌تونید با شماره ۰۳۴-۳۳۷۷۲۱۰۳ تماس بگیرید و از جزئیات اقامت و پذیرایی توی باغ با خبر بشید. یادتون باشه که این جاذبه دیدنی توی ایام سوگواری رسمی تعطیله.

قیمت ورودی باغ شاهزاده ماهان کرمان

قیمت بلیط ورودی باغ شازده ماهان کرمان توی سال ۱۴۰۳، ۲۰ هزار تومن هستش. اگه بخوای از پارکینگم استفاده کنی، باید ۱۵ هزار تومن هم ورودی جداگانه بدی. فقط یادت باشه که امکاناتی مثل رستوران و مهمانسرای، استفاده از کالسکه و اسب سواری توی محوطه باغ، هزینه جداگانه داره.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ شاهزاده ماهان

بعد از اینکه حسابی تو باغ شازده ماهان کیف کردی، می‌تونی بری یه سر هم به مقبره شاه نعمت‌الله ولی بزنی که خیلی نزدیکه به باغ. اونجا می‌تونی کلی درباره این عارف بزرگ ایران یاد بگیری. راستی، یه موزه هم کنار مقبره هست که پر از کتاب‌های خطی قشنگ و نایابه. دیدن این موزه هم خالی از لطف نیست. بعد از این همه گشت و گذار، یه کم وقت بذار و از بقیه جاذبه‌های کرمان هم دیدن کن. مثلا می‌تونی بری موزه زرتشتیان کرمان رو ببینی یا یه دوری تو باغ موزه هرندی بزنی. بازار تاریخی کرمان هم که دیگه نگم برات، پر از چیزای جالبه که می‌تونی بخری و ببری یادگاری. اگه هم که از دیدن چیزای قدیمی خوشت میاد، حتما برو موزه ساعت و مجموعه گنجعلی خان رو ببین. آخرشم می‌تونی بری گنبد جبلیه رو تماشا کنی که یه بنای تاریخی خیلی قشنگه و از بالای اون کل شهر رو می‌تونی ببینی

 

باغ شاهزاده ماهان کرمان ، یه مقصد گردشگری بی‌ نظیر برای تمام سلیقه‌ هاست. اگر به دنبال یه سفر به یه مکان تاریخی و سرسبز هستید، حتماً از این باغ دیدن کنید. برای خوندن مطالب بیشتر حتما یه سری به سایت مجله گردشگری بزنید .

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

مقالات پربازدید