جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی رامسر ؛ جاهای دیدنی و نحوه دسترسی + (ویدیو، عکس و نقشه)

بیا بریم به جنگل دالخانی رامسر، یا به اصطلاح “دالان بهشت” که از دل خوشبو و جذابیت‌های گردشگری رامسره. تو این جنگل، واقعاً تونل‌های جاده‌ای وجود دارن که تا آسمون می‌رسن! تصور کنید با ماشین از تونل‌هایی گذر می‌کنید که درختان بلند و سبز، مثل دسته دسته پرواز کرده به آسمون. وقتی هم هوا یه کمی ابری و مه‌آلود باشه، واقعاً جایی می‌شه بود که دلتون بخواد بمونه.

یهویی هم تو تپه‌های سبز اونجا قرار بگیرید. تو این تپه‌ها نگاه کردن به مناظر اطراف حس آرامش مطلق رو بهتون منتقل می‌کنه. گاهی هم می‌تونید بنشینید، از چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز اطراف لذت ببرید و حتی با دوربین عکاسیتون تجربه‌های خوبی کسب کنید. واقعاً اینجا جای خوبیه که تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای طبیعت بشید.

با مجله گردشگری هم همراه بشید تا سری به اطراف جنگل بزنیم و همه‌ی این زیبایی‌ها رو با هم ببینیم.

 

 

جنگل دالخانی کجاست؟

باید بشینید و تعریف از جنگل دالخانی رو بشنوید! اینجا یکی از بهترین جنگل های ایران هست، که مساحتش نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتره. بهشتی در وسعت جنگل واقعاً گوشه‌ای از دنیای زیبایی‌های طبیعته.

برای رسیدن به جنگل دالخانی، می‌تونید از راه زمینی یا حتی راه آهن اومدن که خودش خیلی جذابه. اول باید به رامسر برسید و بعد از اون به سمت شرق برید، جاده رامسر تنکابن. تا برسید به سه‌راهی جنت رودبار، که حدود ۷ کیلومتری جاده رامسر تنکابنه. بعد از رسیدن به این سه‌راهی، سمت راست رو انتخاب کنید و به سمت جاده ییلاقی جنت رودبار برید. حواستون باشه که این جاده شیب‌داره، پس قبلش اطمینان حاصل کنید که ماشینتون تو اون شرایط خوبه.

یه نکته دیگه هم که وجود داره اینه که اگه به استفاده از خودروی شخصی علاقه‌ای ندارید، می‌تونید از رامسر یا سادات‌شهر تاکسی بگیرید و به جنگل دالخانی برید. خب، حالا که همه چی رو گفتم، برید حتماً این زیبایی رو تجربه کنید.

 

نمایی از جنگل دالخانی رامسر

 

نقشه جنگل دالخانی رامسر

 

فاصله رامسر تا جنگل دالخانی چقدر است؟

رامسر تا دالخانی ۲۵ کیلومتر فاصله داره. حالا تو خیالتون بیارید که دارید تو ماشینتون قرار می‌گیرید، و همون قدم به دل جنگل دالخانی می‌ذارید. تقریباً نیم ساعت طول می‌کشه تا به اون طرف برسید. یعنی تا اونجا دیگه یه چشم به هم زدنه!

منظورم اینه که در ۲۵ کیلومتر فقط نیم ساعته، تو بدون هیچ ترافیک یا دردسری به دست دالان بهشت می‌رسید.

 

بیشتر بخوانید: مسجد گوهرشاد مشهد

 

بهترین زمان برای سفر به جنگل دالخانی چیست؟

بیا نگاهی به هر فصل این جنگل دالخانی بی‌نظیر بندازیم:

خب، دالان بهشت یه جا استثناییه که هر فصل خودشو داره و نمیشه گفت کدوم فصل بهتره. ببینید، تو بهار وقتی درختا از خواب زمستونی بیدار میشن و شکوفه‌ها باز میشن، واقعاً جایی مثل رویایی میشه. نسیم نرم و آفتاب لطیف بهتون دل ارامش و خوشی می‌ده.

تابستونم اینجا شگفت‌انگیزه، واقعاً. هواش کوهستانی و خنک، که خیلی از داغونی‌های تابستون رو از بین میبره. همچین حالیه که می‌تونید از شر شهر و گرما فرار کنید و توی سایه درختا استراحت کنید. اینم بگم که مناظر درختایی که میوه‌هاشون تا سر شکله پره، واقعاً یه تجربه‌ی مثیره.

ولی به نظر من، پاییز واقعاً پادشاه هست. وقتی برگا شروع می‌کنن به ریختن و همه‌جا رنگ‌رنگ میشه، واقعاً یه قصه‌ی شگفت‌انگیز تو دالان بهشت رقم می‌خوره. فقط باید یادتون باشه که تجهیزات بارانیتونو هم ببرید چون پاییزم یه کم بارونیه.

اونم نباید فراموش کنیم که زمستون هم اینجا جذابه. اگه هوای سرد و برف رو دوست دارید، واقعاً اینجا جاهایی برای شما داره. اون حسِ سرما و دیدن دالان بهشت پوشیده به سفیدی، حس خیلی ویژه‌ای داره.

خلاصه اینکه، هر فصل تو دالان بهشت یه داستان خودشو داره و واقعاً سفر به هر فصلش تجربه‌ایه که ازش به خاطر بمونه.

 

جنگل دالخانی رامسر در پاییز

 

جاهای دیدنی جنگل دالخانی رامسر

دریاچه سد میجران

دریاچه سد خاکی میجران روی رودخانه نسارود قرار داره. اول باید از جاده جنت رودبار راه بیفتیم. بعد که از روستاهای گانگسر و پیازکش رد می‌شیم و به روستای تالش‌سرا می‌رسیم، باید از اونجا دست به کار شیم. به عقب نیفتاده، تا ۲ کیلومتر فاصله داریم تا یه سه‌راهی. از اینجا می‌تونیم به سمت تاج سد مجیران بریم، ولی اگه دلمون بخواد به دریاچه جنگل دالخانی بریم، باید سمت چپ بریم.

پس با راهی که به سمت چپ می‌بره، به روستای کلچه کی می‌رسیم. اینجا دیگه آسفالت تموم می‌شه، باید یا پیاده یا با یه ماشین مناسب که بتونه با مسیر خاکی کنار بیاد، حدود هفت کیلومتر رو بپیماییم تا به دریاچه سد میجران برسیم.

اگه تو زمین‌های سرسبز و راه‌های خاکی باشیم، حدود ۳۸ دقیقه طول می‌کشه تا به دریاچه سد میجران برسیم. این دریاچه تا رامسر هم کم کم ۲۴ کیلومتر داره، که میشه تو حدود ۱۹ دقیقه اونجا رسید.

 

دریاچه سد میجران در جنگل دالخانی رامسر

 

پارک جنگلی دالخانی

وقتی از دریاچه سد میجران لذت ببرید و برگشتید به جاده اصلی، به پارک جنگلی دالخانی دارید می‌رسید. این پارک واقعاً جاذبه‌ی خفنیه با ارتفاع ۱۱۰۰ متر از سطح دریا. داشتن امکانات رفاهی توش، مثل محلای برای کمپ کردن و سرویس بهداشتی، واقعاً به نفعشه.

یه چشمه هم توی این پارک هست که ازش می‌تونید استفاده کنید. فکر کنید چقدر دلچسبه که تو یه مکان انرژی‌بخش، از یه چشمه طبیعی آب بنوشید.

اگه تصمیم دارید شبو تو دل این جنگل بگذرونید، پارک جنگلی دالخانی واقعاً جای مناسبیه. وقتی بیاید شب، اونجا حتماً به یه تجربه‌ی جدید و جذاب تبدیل میشه.

 

پارک جنگلی دالخانی

 

آبشار سیاسرت

می‌تونستید تو مسیر قبل از رسیدن به روستای گرسماسر، سری به آبشار سیاسرت یا همون سیاسورت بکنیم. این آبشار واقعاً جاذبه‌ای دیگه از جاده جنت رودباره. از کوه سماسوس نشات می‌گیره و به اطراف خودش وحشتناکی از زیبایی می‌بخشه. فکر کنید، به کوها، دامنه‌ها و طبیعت جنگلی اطراف چه منظره‌ای می‌ده!

نقطه پایانی مسیر ماشین‌رو به آبشار، ۱۰٫۸ کیلومتره و با پارک جنگلی دالخانی ادغام میشه. البته این مسیر حدود ۱۷ دقیقه زمان می‌بره، ولی به نظر من ارزشش رو داره. به محل رسیدیم، ولی برای رسیدن به خود آبشار باید تقریباً ۴۵ دقیقه راه رو پیاده‌روی کنید. اما یادتون نره، برای این مسیر پیاده‌روی نیاز به کفش مناسب و توانایی در رفتن تو مسیرهای شیب‌دار دارید. ولی اطمینان دارم این تلاش، تجربه‌ای خاص و خوشایند رو بهتون هدیه می‌ده.

 

آبشار سیاسرت در جنگل دالخانی رامسر

بیشتر بخوانید: دریاچه چورت بهشت مازندران

وسایل مورد نیاز برای سفر به جنگل دالخانی چیست؟

قطعاً توصیه می‌کنم که اگه آشنایی کافی با مسیر ندارید، حتماً یک راهنما از اهالی محلی پیدا کنید یا کسی که با این مسیر آشناست. اصلاً خوبه که برید با کسی که تو همچین ماجراهایی تجربه داره، تا بدون استرس و نگرانی از این سفر لذت ببرید.

همچنین به این نکته هم توجه کنید که تو شب وقتی هوا تاریک می‌شه، ممکنه راه برگشت رو گم کنید. پس بهتره قبل از غروب آفتاب به هدفتون برسید یا اگه قراره تا شب بمونید، تجهیزات لازم برای این شرایط رو هم با خودتون داشته باشید.

شما میتوانید تو لیست زیر وسایلی که احتیاج دارید رو ببینید

  • لباس مناسب فصل
  • لباس ضدآب
  • کارت شناسایی
  • چادر مسافرتی
  • چراغ‌قوه
  • تلفن همراه
  • کفش عاج‌دار کوهنوردی
  • لباس و کلاه گرم
  • دفترچه بیمه
  • کیسه‌خواب
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • داروهای عمومی
  •  جعبه کمک‌های اولیه
  • مقداری پول نقد

 

خوردنی های جنگل دالخانی در طول مسیر

توی این مسیر یه دنیا چیز خوشمزه پیدا می‌شه که عشقی به خوردنشون دارم! از اون عسل طبیعی شیرین و خوشمزه تا بلال و میوه‌های محلی مثل ازگیل. وای، فکرشم کردن به این میوه‌ها دهنمو آب می‌کنه.

و ببین چه دکه‌هایی هم کنار جاده‌ها وجود دارن، آش و چای محلی رو عرضه می‌کنن. فکرشو بکن، وقتی داری تو جنگل قدم می‌ذاری، یه جاهایی می‌بینی که دارن غذاهاشون رو می‌فروشن. حتی رستوران‌های با دکوراسیون عجیب و غریب هم تو این مسیر پیدا می‌شن، واقعاً خلاقیت دارن!

یه رستوران به اسم “دامان” وجود داره که واقعاً جزو محبوب‌ترین‌هاست. دیگه نگو، کلبه‌ها و آلاچیق‌های چوبی داره که بشدت منحصربه‌فردن. تصور کن، می‌ری جلوش و یه میز با غذاهای محلی خوشمزه مثل ماهی کبابی داره، تازه برای چای نیز خودمونی‌ها رو آماده دارن. واقعاً اینجا یه پذیرایی با منظره‌ای دلنشین داریم که هیچیش به چای گرم و غذاهای خوشمزه نمی‌رسه.

 

خوردنی های جنگل دالخانی در طول مسیر

 

بیشتر بخوانید: حرم شاهچراغ

 

امکانات جنگل دالخانی

خب، الان چیزی که توی این جنگل قشنگ دالخانی رامسر توی بین‌راهی جاده پیدا می‌کنیم، واقعاً قشنگه! بخواین یه کمی استراحت کنید، رستوران‌ها و آلاچیق‌های خوبی وجود دارن که می‌تونید توشون غذا بخورید یا یه پیک‌نیک دلپذیر داشته باشید. چه خوبه که جاهای خوبی برای یه لحظه آروم و خوش‌گذرانی وجود داره.

همینطور که جلو میرید، دکه‌ها و پایگاه‌های طرف راه پیدا می‌شن، جاهایی که می‌تونید یه لیوان چای گرم یا یه کاسه آش گرم بخورید. حتی افراد محلی هم تو اینجا هستن که محصولات خوبی مثل عسل، ترشی و حتی ماهی‌های پرورشی رو به فروش می‌ذارن. خوبه که از این فرصت استفاده کنید و سوغات خوبی از اینجا ببرید.

پس بفرمایید، با هم به این جادهٔ زیبا سری بزنیم و از تمام امکانات خوبش لذت ببریم. واقعاً جاهای خوبی هستن که منتظر ما هستن تا کشف کنیمشون.

 

دریاچه جنگل دالخانی

 

 

پوشش گیاهی و جانوری جنگل دالخانی

اونجا حتی شغال‌ها (و حتی خرس‌ها!) دست به دست هم دادن و تیمی تیمی اونجا رو ترقه کردن! از اینجا هم متوجه شدیم که اگه تصمیم بگیریم کمپ بزنیم، باید کمی احتیاط کنیم. ببینید، حشرات خطرناک هم اونجا دست به دست هم دادن، پس حتماً باید به ایجاد یه آخور مناسب و تهویه خوبی فکر کنیم.

ولی وقتی به گیاهان می‌رسیم، واقعاً دنیای مختلفی رو می‌تونیم ببینیم. اینجا گونه‌های زیادی از گیاها وجود داره، مثل شاه‌بلوط که واقعاً با شکوهه، شمشادهای متنوعی که دلتونو می‌برن، و حتی راش و ملچ که از اون آرومیت و مهربونی اطراف رو پر کنن. اقاقیا، ارس، مندی، گوجه جنگلی و بقیه هم همه‌شون به دل خوش می‌کنن. ازگیل و زرشک هم حضور گرمی دارن و فندق، کوله‌خاس و حتی سرخ ولیک یا زالزالک هم که کاملاً به خودشون اعتماد دارن!

پس اگه تصمیم بگیریم کمپ بزنیم، احتیاط کنیم و از این همه زیبایی‌ها و جذابیت‌ها با هم لذت ببریم. انشالله هر چه زودتر بریم و این تجربه رو با هم تجربه کنیم.

 

بیشتر بخوانید: مسجد جامع اصفهان

 

پوشش گیاهی جنگل دالخانی

Related Posts

Comments 5

  1. مهراد حمیدی says:

    جنگل دالخانی یکی از بهترین جنگل هایی بود که رفتم حتما پیشنهاد میکنم بهتون خیلی طبیغت بکری داره

  2. آیلین says:

    رامسرهمه جاش واقعا قشنگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

مقالات پربازدید