تله کابین گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران | جاهای دیدنی و تفریحی + قیمت بلیط ۱۴۰۳

حیران یه روستای باحال و رویاییه که تو ۴۰ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل قرار داره. اسم “گردنه حیران” هم از همین روستا گرفته شده، چون این گردنه تو همون منطقه است. حالا تله کابین گردنه حیران هم یکی از جاهای تفریحی خیلی معروف تو شهرستان آستاراست که اگه بری اونجا، حتماً باید سوارش بشی. یه سریا این تله کابین رو جزو جاهای دیدنی گیلان میدونن. از اونجایی که این جاذبه خیلی نزدیک به اردبیله، بعضیا هم اون رو به‌ عنوان یکی از دیدنی‌ های اردبیل معرفی می‌کنن.

تبلیغات

هزینه بلیط تله کابین گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران کجاست؟

تله‌کابین حیران توی دهکده گردشگری حیران قرار گرفته. این دهکده تو مسیر جاده گیلان به اردبیله و درست نزدیک مرز کشور آذربایجانه. وقتی می‌خوای سوار تله‌کابین بشی، باید از جاده آستارا به اردبیل وارد شی و از همون‌جا شروع می‌کنی. تله‌کابین می‌برتت بالا تا می‌رسی به جنگل‌های فندقلو که خیلی قشنگن. در واقع میشه گفت نقطه شروعش توی جاده آستارا به اردبیل و نقطه پایانش تو ارتفاعات جنگل فندقلو قرار داره. از سمت شرق، دریای خزر و جنگل‌های بکر حیران و شهر آستارا رو داری. از جنوب و غرب که نگاه کنی، جنگل‌های زیبای فندقلو رو می‌بینی. از سمت شمال هم می‌رسی به مرز آذربایجان و اون قلعه قدیمی و تاریخی شیندان یا همون قلعه گور بابک.

لوکیشن تله کابین حیران روی نقشه

مسیر تله کابین گردنه حیران

دسترسی به تله کابین گردنه حیران

خب، اگه می‌خوای بری روستای حیران، باید راه بیفتی سمت جاده آستارا به نمین توی اردبیل. حدوداً ۳۵ کیلومتر که از جاده آستارا به نمین بری، می‌رسی به یه منطقه به اسم حاجی امیر که تو حاشیه کوهستان حیران قرار داره و مرز بین گیلان و اردبیله.

حالا اگه از میخوای تهران راه بیفتی، باید بدونی که تا گردنه حیران حدود ۶۳۰ کیلومتر راهه. اگه با ماشین شخصی می‌ری، باید چیزی حدود ۷ ساعت و نیم تو راه باشی. اول از اتوبان قزوین-رشت بری و بعد هم از جاده رشت به آستارا ادامه بدی. وقتی به اونجا رسیدی، فقط کافیه تابلوهای راهنما رو دنبال کنی تا تله کابین گردنه حیران رو ببینی. خیلی راحت می‌تونی پیداش کنی!

عکس از تله کابین گردنه حیران

تاریخچه و مالک تله کابین گردنه حیران

طرح ساخت دهکده توریستی حیران، با تله کابین معروفش، از سال ۱۳۸۴ شروع شد و توی ۶ سال توسط آقای احمد علی رستمی نمین، که یه سرمایه‌گذار بخش خصوصی بود، به مرحله اجرا درآمد. این دهکده توریستی با هزینه‌ای حدوداً ۲۵۰ میلیارد ریال ساخته شد و از سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. هنوز هم در حال تجهیز و تکمیل هست تا بتونه بهترین خدمات تفریحی و گردشگری رو به میهمان‌ها و گردشگران ارائه بده.

طول تله کابین گردنه حیران

مشخصات تله کابین گردنه حیران

این تله کابین بزرگ‌ ترین تله کابین شمال غرب کشوره. توش ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP داره. ایستگاه‌های این تله کابین هم از بهترین‌ها و استانداردترین‌ها هستن و از شرکت دوپل‌مایر اتریش تهیه شدن. البته باید بگم که کابین‌های این مجموعه از کشور سوئیس تهیه شدن، که معروف به برترین کشور جهان در زمینه ساخت کابین‌هاست.

کابین‌های VIP کلی امکانات ویژه دارن که واقعاً لذت سفر رو بیشتر می‌کنه. تو این کابین‌ها می‌تونی روی صندلی‌های مبله چرمی راحت بشینی، با سیستم پخش موسیقی آهنگ گوش بدی، از یه یخچال با وسایل پذیرایی استفاده کنی و لذت ببری. همچنین شیشه‌های دودی که بهت این امکان رو می‌ده تا بدون اینکه کسی بتونه داخل رو ببینه، از مناظر لذت ببری.

ایستگاه بالایی تله کابین حیران توی منطقه فندقلو واقع شده و ۱,۷۵۲ متر از سطح دریا ارتفاع داره، در حالی که با ایستگاه پایینی ۵۰۰ متر اختلاف ارتفاع داره. طول تله کابین ۱۵۰۰ متره و حداکثر سرعت کابین‌هاش ۶ متر بر ثانیه است. با این سرعت، می‌تونه توی یک ساعت تا ۱۳۵۰ نفر رو جابه‌جا کنه. میشه گفت نسبت به تله کابین رامسر جنگل های کمتری داره.

یه نکته جالب اینه که وقتی با این تله کابین سفر می‌کنی، می‌تونی قلعه شیندان رو ببینی. این قلعه قدمتش به زمان ساسانیان برمی‌گرده و الان تو کشور آذربایجان قرار داره. دیدن این قلعه از درون تله کابین واقعاً یه منظره رویایی رو برای گردشگران به ارمغان میاره.

تله کابین حیران گیلان

بهترین زمان بازدید از تله کابین حیران

به خاطر موقعیت خاص گردنه حیران، این منطقه توی بیشتر روزهای پاییز و زمستون بارش‌های سنگین باران، برف و کولاک داره. به همین دلیل، تله کابین توی این شرایط آب‌وهوایی برای ایمنی بیشتر تعطیل میشه. اوج سفرهای گردشگری به حیران توی نیمه اول ساله و خیلی از مردم بعد از دیدن مناظر طبیعی زیبای حیران، دوست دارن از تله کابین هم استفاده کنن و یه مسافتی رو بالای ابرها طی کنن. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از تله کابین گردنه حیران، فصل‌های بهار و تابستونه، به‌خصوص ماه‌های خرداد و تیر. حتی توی روزهای گرم سال هم به خاطر ارتفاع بالای این منطقه، ممکنه هوا سرد و خنک باشه. اگه اوایل بهار بری، شانس اینو داری که دشت‌های بابونه رو از بالا ببینی.

هزینه تله کابین گردنه حیران

ساعت کاری تله کابین گردنه حیران

تله کابین حیران هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب بازه و حتی روزای تعطیلم در دسترس مردم هست. ولی پیشنهاد می‌کنم که اگه می‌خوای با خیال راحت از این منطقه دیدن کنی، حتماً تا عصر به اونجا برسید. برای اینکه از تله کابین ۱۷۵۲ متری بالا بری، حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم داری و در مجموع رفت و برگشتش تقریباً نیم ساعت طول می‌کشه.

تله کابین حیران اردبیل

قیمت تله کابین گردنه حیران ۱۴۰۳

هزینه بلیط تله کابین گردنه حیران اگه بخواید از کابین‌های معمولی استفاده کنید، هر نفر ۱۵۰,۰۰۰ تومانه. اما اگه دوست دارید از کابین‌های VIP استفاده کنید، باید هر نفر ۳۰۰,۰۰۰ تومان بدید. ورودی مجموعه هم ۱۰,۰۰۰ تومان هست. درباره قیمت بلیط بچه ها هم اگه سوالی داشتی میتونی با شماره ۰۴۵۳۲۳۲۷۷۷۰ تماس بگیرید. میشه گفت بلیط این مجموعه نسبت به قیمت تله کابین نمک آبرود خیلی کمتر و به صرفه تره.

تله کابین گردنه حیران اردبیل

امکانات و تفریحات تله کابین گردنه حیران اردبیل

امکانات توضیحات
سورتمه سورتمه ریلی ۱۵۰۰ متری که در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد و بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشوره. ساختش توسط شرکت آلمانی Wiegandslide بوده و به خاطر مسیر طولانی و سرسبزش، متفاوت از سایر سورتمه‌هاست. باید به ایستگاه اول و پایین تله‌کابین بری و توجه کن که فقط می‌تونی به‌صورت انفرادی یا با کودک خردسال سوار شی.
کارتینگ پیست کارتینگ یک کیلومتری با ۵۰ ماشین کارتینگ. مناسب برای افرادی بالای ۱۱ سال و حتی بدون گواهینامه. سرعت کارتینگ‌ها تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسه و مدت زمان استفاده پنج دقیقه‌ است. پیست کارتینگ در ایستگاه پایین قرار داره.
زیپ لاین زیپ لاین ۱,۲۵۰ متری که در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و با ۶۰ متر ارتفاع از طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین زیپ لاین‌های خاورمیانه به حساب میاد. تجهیزات از فرانسه و توسط مهندسان فرانسوی نصب شده. برای استفاده باید به ایستگاه پایین بری.
هتل هتل بزرگ پنج‌ستاره حیران با ۷۴ سوئیت و واحد پذیرایی. این هتل دومین واحد اقامتی در گردنه حیرانه و در ایستگاه پایین قرار داره. ظرفیت اسکان ۱۴۴ نفر در شبانه‌روز رو داره و از سوئیت‌های VIP با منظره جنگل سرسبز برخورداره.
رستوران و کافی‌شاپ در ایستگاه بالا، رستوران و کافی‌شاپی با انواع غذاهای ایرانی، محلی و فرنگی و همچنین نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک و بستنی وجود داره. طراحی رستوران به‌شکل دایره‌ای با پنجره‌های بلند باعث می‌شه احساس کنی در هوا و روی ابرها هستی.
استخر قایق‌سواری امکانات تفریحی مانند استخر قایق‌سواری برای لذت بردن از آب و تفریحات آبی.
سرسره و قلعه بادی سرسره‌های جذاب و قلعه بادی برای سرگرمی کودکان و خانواده‌ها.
ترامپولین ترامپولین برای پریدن و تفریح در فضای باز.
یورو بانجی امکاناتی برای تجربه پرش‌های هیجان‌انگیز.
پارکینگ پارکینگ برای راحتی خودروهای بازدیدکنندگان.
مراکز خرید فروشگاه‌هایی برای خرید سوغاتی و سایر کالاها.

ارتفاع تله کابین گردنه حیران

جاهای دیدنی اطراف تله کابین حیران

دهکده تفریحی گردنه حیران خودش یکی از بهترین جاهای دیدنی این منطقه به حساب میاد، اما اطرافش هم پر از جاذبه‌های دیگه‌ست که این گردنه رو به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرده.

گردنه حیران

طبیعت گردنه حیران

گردنه حیران به خاطر پوشش جنگلی و کوهستانی وسیعش معروفه. وقتی به اینجا میرید، فضایی مه‌آلود و دلنشین رو تجربه خواهید کرد. این گردنه تقریبا ۳۹ کیلومتر طول داره و توی فصل زمستون که با برف پوشیده میشه، منظره‌ای فوق‌العاده رو به نمایش می‌ذاره. توی این گردنه، کلبه‌های روستایی زیادی هستن که زیبایی منطقه رو دوچندان کردن. علاوه بر این، در طول مسیر انواع کافه‌ها و رستوران‌های سنتی برای سرویس‌دهی به گردشگران وجود داره. غذاهای محلی و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای رو می‌تونید توی این رستوران‌ها امتحان کنید. همچنین، دست‌فروش‌های محلی و مغازه‌های سوغاتی فروشی هم در اینجا هستن که انواع محصولات محلی مثل عسل، بلال، تمشک، آلوچه جنگلی و گیاهان دارویی رو میفروشن.

جاهای دیدنی اطراف تله کابین حیران

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو که در فاصله ۳۰ کیلومتری (حدود ۴۰ دقیقه) از گردنه حیران قرار داره، یکی از جاذبه‌های مهم اردبیل به حساب میاد. این جنگل با مساحت ۱۶۰۰۰ هکتار و به خاطر درخت‌های فندقش به این نام شناخته میشه. دشت بابونه این جنگل در فصل بهار و اوایل تابستون به یکی از زیباترین مناظر این منطقه تبدیل میشه. هر سال در روز جهانی گل و گیاه، جشنواره گل‌های بابونه در اینجا برگزار میشه و گردشگران زیادی رو به این منطقه جذب می‌کنه. جنگل فندقلو همچنین دارای پیست اسکی روی چمن، منطقه حفاظت‌شده مارال‌ها و آبگرم مشه سویی نمین هست که به محبوبیت این جنگل افزوده.

آستارا یکی از جاذبه های نزدیک تله کابین حیران

آستارا

تله‌کابین گردنه حیران نزدیک به آستارا واقع شده و سواحل دریای خزر یکی از جاذبه‌های اصلی این شهرستان به حساب میاد. آستارا علاوه بر دریای خزر، جاذبه‌های دیگری مثل آبشار و پایگاه حیات وحش لوندویل، ساحل صدف، دریاچه استیل، پارک جنگلی بی‌بی یانلو، بازار بزرگ ساحلی، آستارا چای، روستای کوته کومه، آبشار لاتون، باغ پرندگان و… رو داره. پس از بازدید از تله کابین گردنه حیران، با کمی زمان می‌تونید به شهرستان آستارا برید و از دیدنی‌های اون لذت ببرید. پیشنهاد میکنم توی سفرتون به گیلان حتما از تالاب انزلی هم دیدن کنید.

جاذبه های اطراف تله کابین حیران

روستاهای حیران، مشند و کشفی

روستای حیران در فاصله ۳۰ کیلومتری آستارا واقع شده و با جمعیت بیش از ۲۰۰۰ نفر و مساحت نزدیک به ۲۲۰۰ هکتار، یکی از مکان‌های خوب برای فرار از گرمای تابستون به حساب میاد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزیه و اخیراً به خاطر گردشگری به ارائه غذاهای محلی و سوغات هم پرداخته‌اند.

روستای مشند که در فاصله ۱۸ کیلومتری آستارا قرار داره، با طبیعت شگفت‌انگیز و زیبای خودش، گردشگران زیادی رو جذب می‌کنه. تو این روستا نزدیک به ۱۱۷ خانوار زندگی می‌کنن و شغل‌های اصلیشون کشاورزی، دامداری و زنبورداری هست.

روستای کشفی هم در فاصله ۱۵ کیلومتری آستارا قرار داره و به خاطر طبیعت آرام و خوش‌آب‌وهواش، یکی از نقاط دیدنی و محبوب در گردنه حیران به شمار میاد. کوهنوردان زیادی برای پیمایش کوهپایه‌های این روستا به اینجا میان.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *