تالار اشرف اصفهان

تالار اشرف اصفهان | شرایط بازدید + جاهای دیدنی

تالار اشرف اصفهان یکی از اون بناهای خاص و تاریخی این شهره که قدمتش برمی‌گرده به دوران صفوی. این جاذبه تو خیابون سپه، خیابون استانداری =قرار گرفته و جالبه بدونی که تو ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. تالار اشرف همون‌جایی بوده که پادشاه‌های صفوی برای زندگی و کارای مهم خودشون ازش استفاده می‌کردن. واسه همین یه جورایی می‌شه گفت اینجا قلب تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقات مهم اون زمان بوده. اگه دوست داری با این عمارت که یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب میشه بیشتر آشنا شی، این مقاله رو از دست نده.

تبلیغات

تالار اشرف اصفهان کجاست؟

تالار اشرف یکی از اون عمارت‌های تاریخی خفنه که تو قلب اصفهان قرار گرفته. این عمارت تو خیابون باغ گلدسته، درست تو قسمت غربی خیابون استانداری هستش. خود تالار اشرف تو محدوده‌ایه که به باغ استانداری می‌رسه.

لوکیشن تالار اشرف روی نقشه

نمای بیرون تالار اشرف در اصفهان

تاریخچه تالار اشرف اصفهان

این عمارت باقی‌مونده از دوران صفوی هست، جایی که یه زمانی جزو مجموعه کاخ‌های مجلل اون دوره در کنار عمارت های دیگه‌ای هم مثل تالار سرپوشیده، کاخ هشت‌بهشت، رکیب‌خونه، کاخ پشت مطبخ و تالار تیموری به حساب می‌اومده. اما چرا بهش می‌گن تالار اشرف؟ خب بعضیا فکر می‌کنن این اسم ربطی به اشرف افغان داره، ولی نه، اینجوری نیست. محقق‌ها و تاریخ‌شناس‌ها می‌گن این تالار تو زمان شاه عباس دوم ساخته شده و شاه سلیمان هم کارای تکمیلش رو انجام داده. اما یه جاهایی تاریخ واسه این تالار مهربون نبود. مثلاً تو جنگ جهانی اول، این تالار رو تبدیل کردن به انبار علوفه! بعدش هم سربازای روسی اومدن و مدتی اینجا رو گرفتن. تو این گیر و دار، گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های قشنگش رو زیر یه لایه گچ مخفی کردن که دیگه چشم کسی نبینه!

تو دوره قاجار هم، یه سری مرمت‌هایی انجام دادن و نذاشتن این عمارت از بین بره. اون موقع، از اینجا به عنوان اداره معارف و یه سری اداره‌های دیگه استفاده می‌کردن. با گذر زمان، دوباره تعمیرات بیشتری روش انجام شد و نقاشی‌هایی که زیر گچ پنهون شده بودن، به لطف استادکارای ماهر اصفهانی، از نو زنده شدن. الان تالار اشرف، به خاطر همون نقاشی‌های زرنگار و گچ‌بری‌های فوق‌العاده پرکارش، معروفه و کلی توریست و آدمای عاشق هنر و تاریخ رو جذب خودش می‌کنه. از سال ۱۳۸۳ به بعد، تالار استانداری اصفهان شده پایگاه اصلی تشریفات و امور بین‌الملل. هر وقت یه سفر خارجی تو برنامه باشه، مهمون‌های ویژه رو اینجا پذیرایی می‌کنن. حتی وقتی استاندار با نماینده‌های کشورهای خارجی دیدار و مذاکره داره، تالار اصلی اینجا می‌شه محل گفت‌وگوها و جلسات رسمی.

نمای داخل تالار اشرف در اصفهان

معماری تالار اشرف اصفهان

تالار اشرف اصفهان یه عمارت تاریخی فوق‌العاده است که کلش از چوب بست ساخته شده. سقفش صافه و جالبه بدونی پایه‌های بلندی که این سقف روش قرار گرفته از جنس طلاست. حدود ۸۰ سال پیش که ساختمان‌های کناری تالار خراب شدن، اداره باستان‌شناسی دست به کار شد و با مرمت و بازسازی جلوی ویران شدن این بنا رو گرفت. بعدها این ساختمون رو دادن به اداره معارف تا ازش استفاده کنن. این عمارت یه تالار بزرگ وسطش داره و دور تا دورش هم اتاق‌های جانبی قرار گرفته. سقف تالار اصلی مثل آسمون حالت قوسی داره و تزئینات بی‌نظیری روش کار شده. مقرنس‌کاری، قطاربندی، گچ‌بری‌های رنگی و لاجوردی، همه با هم ترکیب شدن و یه سقف طلاکاری شده و چشم‌نواز به وجود آوردن که واقعاً حتی تو بقیه آثار صفویه رو دستش نیس. بالای سقف یه چیزی هست به اسم “شمسه گردان” یا همون گردونه مهر، که ۲۴ شعاع طلایی داره و چشم هر کسی که وارد تالار میشه رو می‌گیره. درست وسط سقف هم یه شمسه بزرگتر با دوازده پر طلایی قرار گرفته که داخل مقرنس‌های رنگارنگ می‌درخشه و یه صحنه‌ خیره‌کننده ایجاد کرده. خارجی‌هایی که تو دوران صفویه یا بعدش به اصفهان اومدن، از تالار اشرف به عنوان یه بنای خیلی نفیس و باشکوه یاد کردن و همه عاشق ظاهر پر زرق و برق و زیباییش بودن. تو تالار اصلی یه تابلوی بزرگ از شب معراج پیامبر (ص) به چشم می‌خوره که واقعاً دیدنیه. زیر این تابلو هم چند بیت از اشعار نظامی گنجوی رو می‌بینی که با یه حس و حال خاصی معراج حضرت رسول (ص) رو توصیف کرده.

معماری تالار اشرف اصفهان

شرایط بازدید از تالار اشرف در اصفهان

یه سری از قالی‌های خاص و هنری اصفهان که حاصل دست یه گروه از استادای خبره این زمینه‌ست، تو تالار اشرف به نمایش گذاشتن. این تالار هم عملاً شده موزه قالی اصفهان، که هر وقت استاندار بخواد میتونه هیات‌های خارجی رو ببره اونجا. این عمارت در اختیار استانداریه و متاسفانه واسه عموم باز نیست. اگه دلت می‌خواد از این مکان تاریخی دیدن کنی، باید اول با «اداره تشریفات و امور بین‌الملل» و «حراست» استانداری اصفهان هماهنگ کنی تا بتونی بری.

جاهای دیدنی نزدیک تالار اشرف

از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف این کاخ قرار گرفته میشه به مواردی که توی جدول زیر اومده اشاره کنیم:

نام مکان فاصله
موزه هنرهای تزئینی ۵۸.۶ m
کاخ عالی قاپو اصفهان ۲۲۵.۷ m
موزه تاریخ طبیعی اصفهان ۲۳۴.۵ m
عمارت عالی قاپو اصفهان ۲۳۷.۵ m
کاخ چهلستون اصفهان ۲۶۳.۸ m
اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو اصفهان ۳۴۰.۲ m
میدان نقش جهان ۳۴۰.۹ m
مسجد امام اصفهان ۳۴۶.۶ m
مسجد شاه اصفهان ۳۴۸.۷ m
مسجد شیخ لطف الله ۴۲۰.۶ m
بازار مسگرها اصفهان ۴۴۵.۱ m
مسجد جارچی باشی اصفهان ۴۹۶.۷ m
سردر بازار قیصریه اصفهان ۴۹۸.۴ m
بازار قیصریه اصفهان و بازار چیت سازها ۵۸۱ m
خانه ملا باشی اصفهان ۱.۱ KM
میدان عتیق اصفهان ۱.۵ KM
مسجد جامع اصفهان ۱.۸ KM
موزه موسیقی اصفهان ۲.۹ KM
پل خواجو اصفهان ۲.۳ KM
باغ گلها اصفهان ۲.۸ KM

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

مقالات پربازدید

سیری در وب