سفر یک روزه اطراف اراک کجا بریم

سفر یک روزه اطراف اراک کجا بریم؟ (۱۰ جای دیدنی و خارق العاده)

اراک، یه شهر صنعتی تو ایرانه که از دوران قاجار تا حالا پابرجا مونده. این شهر مرکز استان مرکزیه و پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخیه که خیلی‌ها ازشون بی‌ خبرن. تو این مطلب می‌ خوایم ببینیم سفر یک روزه اطراف اراک کجا بریم که چه جاهای دیدنی‌ و جذابی داشته باشه. اینطوری اگه یه روز گذرتون به اراک افتاد، می‌ تونید از این جاذبه‌ ها دیدن کنید.

بهترین جاهای اطراف اراک برای مسافرت یه روزه

 

تالاب میقان

یه جاذبه طبیعی تو اراک هست که بهش میگن تالاب میقان. یه تالاب کویری قشنگ که تو دشت فراهان واقع شده. واسه همین بهش نمکزار فراهان هم میگن . این تالاب تو سالایی که بارندگی خوبه پر از آب میشه و خیلی دیدنی میشه. ولی اگه بارندگی کم باشه، خشک میشه و حالت کویری به خودش میگیره. اطراف تالاب زمینای باتلاقی هست که پر از سولفات سدیمه. واسه همین از این املاح واسه کارای مختلف استفاده میکنن.

تالاب میقان اراک

مساحت تالاب میقان حدودا ۲۵ هزار هکتاره و طبیعت دوستاش عاشقش هستن. میقان از سه تا جزیره و یه دریاچه بزرگ تشکیل شده. اسم جزیره هاش کریستالین یک و دو و سه هست. تو تالاب میقان میشه انواع جانورارو دید. از پستاندار گرفته تا پرنده. یه عالمه درنا هم تو این تالاب زندگی میکنن. مخصوصا تو اواسط آبان ماه که تعدادشون خیلی زیاد میشه. واسه همین روز ۱۵ آبان رو به اسم روز درنا میشناسن. اگه یه سفره یه روزه رفتی اراک، حتما یه سر به تالاب میقان هم بزن. از دیدن این همه درنا و زیبایی تالاب کیف میکنی.

فاصله تالاب میقان تا اراک فقط ۱۵ کیلومتری.

نکاتی که باید یادت باشه:

بهترین فصل سفر به تالاب میقان، زمستانه.
با خودت دوربین دوچشمی و کتاب راهنمای پرندگان ببر.
لباس مناسب فصل بپوش.
از آشغال ریختن تو تالاب خودداری کن

بیشتر بخوانید: ساعت بازدید کاخ گلستان

موزه حمام چهار فصل

اصلاً فرقی نمی‌کنه که چقدر به دیدن جاهای تاریخی علاقه‌مندی، حمام چهارفصل اراک یه چیز دیگه‌ست. این حمام که بزرگ‌ترین حمام ایران هم هست، پر از کاشی‌کاری‌های بی‌نظیره که آدم رو مجذوب خودش می‌کنه. حالا چرا اسمش رو گذاشتن چهارفصل؟ چون توی سربینه مردانه‌اش، تابلوهای کاشی‌کاری شده چهار فصل هست. این کاشی‌کاری‌ها انقدر قشنگ و هنرمندانه‌ان که می‌تونی ساعت‌ها بهشون نگاه کنی و سیر نشی. البته یه بخش از این حمام رو هم تبدیل کردن به موزه، که توش پر از اشیای قیمتی از دوران قبل و بعد از اسلامه.

سفر یک روزه به موزه حمام چهار فصل اراک

این موزه یه جاذبه باحاله که توی خیابون شهید دکتر بهشتی می‌تونی پیداش کنی. یه نکته جالب اینه که این حمام چهار تا در داره، دو تا از خیابون شهید بهشتی بهش می‌خوره و دو تا در دیگه هم از سمت محله‌های شهرداری و مسجد حاج محمدابراهیم می‌تونی بری داخلش.

چشمه چپقلی، یه تفرجگاه خنک و خوش آب و هوا

تو کوه‌های اراک، چشمه‌های قشنگ و خنک کم نیستن، اما یه چشمه هست که بین همه معروف‌ تره، اسمش چشمه چپقلیِ. این چشمه خیلی از اراک دور نیست و می‌تونی تو یه برنامه یه روزه ازش دیدن کنی. چشمه چپقلی تو روستای رباط میل، توی کوه سفید خانی قرار داره.

آب چشمه همیشه جوشانه و خیلی زلال و خنکِ. خیلی از مردم محلی معتقدن که آب این چشمه برای بیماری‌های پوستی، کلیوی، کبدی و… خیلی خوبه. اطراف چشمه پر از مراتع سرسبز و یه آب و هوای بی‌نظیره که می‌تونه یه جای عالی برای کمپ زدن و یه سفر یه روزه باشه.

چشمه چپقلی، یه تفرجگاه خنک و خوش آب و هوا

تو کنار چشمه چپقلی یه پارک جنگلی بزرگ با مساحت ۳۳۵ هکتار هم هست که قدم زدن توش خیلی لذت‌بخشه.اگه می‌خوای بری این منطقه، یادت باشه که همه چیزایی که برای کوهنوردی لازمه رو با خودت ببری.

فاصله تا اراک: ۲۸ کیلومتر

آدرس: اراک، نرسیده به رباط میل

 

هزاوه، روستای پلکانی با قدمت چند هزار ساله

هزاوه یه روستای قشنگ و دیدنیه که فقط ۱۸ کیلومتر با اراک فاصله داره. این روستا به خاطر بافت جالب و قدمت چند هزار ساله‌ش معروفه. قدمت هزاوه رو حدود ۵ هزار سال تخمین می‌زنن و ساختار پلکانی و پیچیده‌ش، از همون اول توجه هر گردشگری رو جلب می‌کنه. هوا توی هزاوه همیشه خنک و کوهستانیه، فرقی نمی‌کنه چه فصلی از سال به این روستا سفر کنید.

چون هزاوه توی کوهپایه قرار داره، خونه‌هاش به صورت پلکانی ساخته شدن. دیوارهای خونه‌ها هم خیلی ضخیمه و از سنگ، چوب و گل ساخته شدن. هزاوه به “زادگاه مردان تاریخ” هم معروفه. دلیلش هم اینه که بزرگان تاریخ ایران مثل امیر کبیر و قائم مقام فراهانی توی این روستا به دنیا اومدن.

هزاوه، روستای پلکانی با قدمت چند هزار ساله

اگه توی هزاوه قدم بزنی، می‌تونی آثار باستانی خیلی جالبی رو هم ببینی. مثلا مقبره شاه احمد و تپه تاریخی هزش توی این روستا قرار دارن. اگه یه روز وقت داری و می‌خوای از یه جای دیدنی و جذاب توی اطراف اراک دیدن کنی، هزاوه می‌تونه یه انتخاب عالی باشه. توی این روستا می‌تونی هم از طبیعت زیبا لذت ببری و هم از بناهای تاریخی دیدن کنی. اگه به هزاوه سفر کردی، حتما از خونه امیر کبیر و موزه مردم‌شناسی این روستا هم دیدن کن.

آدرس: ۱۸ کیلومتری شمال غرب اراک، دهستان امیریه

منطقه هفتاد قله

تو این مقاله می‌خوام یه منطقه خوشگل و دیدنی رو بهتون معرفی کنم که فقط ۲۵ کیلومتری اراک فاصله داره. اسم این منطقه “هفتاد قله” هست و یه عالمه چیزهای جالب و دیدنی داره.

چی تو هفتاد قله منتظرتونه؟

یه عالمه کوه و دره و چشمه
تنوع گیاهی و جانوری خیلی زیاد (مثل موزه طبیعی می‌مونه!)
دو تا دره خیلی خوشگل به اسم “چکاب” و “سیبک” با گیاه‌های خاص
۶۲ تا کتیبه تاریخی که روی کوه‌ها حک شده (۴۰۰ سال قدمت دارن!)
یه منطقه شکار ممنوع که شاه‌های قاجار هم توش شکار می‌کردن

بیشتر بخوانید: عید کجا بریم ارزون باشه

منطقه هفتاد قله

اگه دنبال یه تفریح یک روزه و هیجان‌ انگیز هستی، حتما به هفتاد قله سر بزن. می‌تونی از دیدن طبیعت قشنگش لذت ببری، عکس‌های خفن بگیری و کلی خاطره خوب بسازی.

چطور به هفتاد قله برسیم؟

هفتاد قله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک قرار داره. اگه از اراک می‌خوای به این منطقه بری، باید به سمت خمین و محلات حرکت کنی.

 

 

روستای انجدان

دنبال یه جای خوشگل واسه یه سفر یه روزه نزدیک اراک می‌گردی؟ روستای انجدان عالیه!

چرا انجدان؟

  • طبیعت بکر: کوه‌های قشنگ، آب و هوای خنک، چشمه‌های پرآب و غارهای عجیب و غریب، همه و همه تو این روستا منتظرتن.
  • غارنوردی: عاشق غارنوردی هستی؟ غارهای کبوتر، آسیلی، گیوه کش و طاق رجه منتظر کشف شدن توسط شما هستن.
  • تاریخ کهن: قدمت این روستا به هزار سال پیش می‌رسه و برای یه مدت کوتاه مرکز فرماندهی سلسله اسماعیلیان هم بوده.
  • آثار تاریخی: مقبره شاه غریب و بقایای قلعه‌ها و کاروانسراهای قدیمی، یادگاری از تاریخ پر فراز و نشیب این روستا هستن.
  • مشاهیر: شاه طاهر دکنی و ملا داعی انجدانی، دو تا از ادیبان مشهور ایران، از این روستا به دنیا اومدن.

روستای انجدان

فاصله تا اراک: حدودا ۴۰ کیلومتر

آدرس: ۳۷ کیلومتری شرق اراک، تو دامنه کوه چشمه، بین شهرهای خمین، اراک و محلات

غار سفیدخانی

اگه عاشق غار و شگفتی‌هاش هستی، یه پیشنهاد توپ دارم برات! تو برنامه سفر یک روزه‌ت به اراک، حتما یه سر به غار سفیدخانی بزن. این غار قشنگ، فقط ۲۰ کیلومتر با اراک فاصله داره و توی کوهی به همین اسم قرار گرفته.

علاوه بر غار، می‌تونی کلی چشمه‌های خوشگل هم توی این منطقه ببینی و کیف کنی. مطمئنم که عاشق این محیط دل‌انگیز می‌شی!یه اسم دیگه برای این غار، غار عین هو هست. دهانه غار سفیدخانی یه دودکش جن هم داره که به جذابیتش اضافه می‌کنه.

غار سفیدخانی

دودکش جن چیه؟ یه سازه طبیعی شبیه دودکش که خیلی بلنده و یه تیکه سنگ بزرگ و صاف هم روی سرش داره. نمونه‌های دیگه این پدیده رو می‌تونی توی کاپادوکیا ترکیه و تخت دیو زنجان هم ببینی.

فاصله تا اراک: ۲۰ کیلومتر

آدرس: ۱۸ کیلومتری شهر اراک

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

مقالات پربازدید