ماجرای قطع درختان حریم رودخانه الوند قصرشیرین

ماجرای قطع درختان حریم رودخانه الوند قصرشیرین

بریده شدن درختان حاشیه رودخانه مرزی الوند در قصرشیرین استان کرمانشاه طی روزهای اخیر باعث حرف و حدیث هایی بین مردم این شهرستان و تشکل های زیست محیطی شده است.

قطع درختان باعث واکنش منفی مردم و اعتراض تشکل های زیست محیطی کرمانشاه شده است اگرچه این اقدام در چارچوب عملیات لایروبی رودخانه الوند و با کسب مجوز از سوی نهادهای مسوول انجام گرفت.

مسوولان مرتبط در قصرشیرین می گویند برای جلوگیری از وقوع سیلاب در سطح منطقه چاره ای جز لایروبی رودخانه الوند و قطع درختان ندارند.

بر پایه این گزارش فروردین ماه امسال به دنبال بارش کم سابقه باران و بالا آمدن سطح آب رودخانه الوند و انحراف آن به داخل قصرشیرین مشکلاتی در سطح شهر پیش آمد که با اقدام دستگاه های امدادرسان از بروز خسارت جدی به خانه های مردم جلوگیری شد.

به گفته شهروندان قصرشیرین؛ کرانه الوند با مناظر طبیعی، درختان و نیزارها جلوه خاصی به این رودخانه بخشیده است و تفریحاتی همچون ماهی گیری یک مزیت منحصر به فرد برای اهالی شهرستان و مزیت گردشگری استان کرمانشاه است.

به گفته این افراد قطع درختان و از بین بردن نیزارها یک تهدید جدی برای محدود شدن فضاهای تفریحی و گردشگری شهرستان قصرشیرین و حتی استان کرمانشاه است.

 

بیشتر بخوانید: باغ کتاب

 

فاطمه احمدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بهتر است لایروبی الوند در فرایندی منطقی و علمی انجام شود تا ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از حوادث احتمالی؛ فرصت های اندک تفریحی جوانان قصرشیرین از بین نرود.

شمار دیگری از شهروندان قصرشیرین نیز با بیان اظهارات مشابه خواستار توجه جدی تر نهادهای ذیربط به این موضوع شدند.

در همین پیوند یک تشکل زیست محیطی کرمانشاه نیز در شبکه های اجتماعی به قطع درختان و نیزارهای الوند واکنش منفی نشان داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین را جویا شد که پژمان فتاح پور در پاسخ گفت

رودخانه الوند جزو منابع طبیعی است بنابراین حفاظت و متولی آن اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قصرشیرین در این باره گفت:

با در نظر گرفتن هشدارهای هواشناسی و وجود درختان بستر رودخانه الوند که مانع روان آب و خطر وقوع سیل شده است تصمیم به لایروبی جنبه عملیاتی به خود گرفت که این موضوع بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان اجرایی شد.

 

کیومرث جاودان در گفتگو با ایرنا افزود:

همچنین به دنبال سرکشی کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از حریم رودخانه الوند قرار شد در نقاط بحرانی که سیل وارد بستر می شود، درختان و نیزارها قطع شود.

 

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز در این رابطه گفت:

عملیات قطع درختان و نیزارهای بستر و حریم الوند با رعایت تمام ضوابط و ابلاغیه های قانونی با هدف کاهش و جلوگیری از خسارات احتمالی سیل به مناطق مسکونی واقع در حاشیه رودخانه انجام می شود.

 

محمد نجفی با بیان اینکه مطابق قانون و رای دیوان عدالت اداری ساماندهی و لایروبی کانال ها و رودخانه های سطح شهرها بر عهده امور آب هر شهرستان است، افزود:

قطع درختان بستر و حریم رودخانه الوند نیز با نظر کارشناسی امور آب شهرستان و بر اساس تصمیم و مصوبه کمیته سیل ستاد بحران فرمانداری جهت جلوگیری از خسارت سیل احتمالی در دست اقدام است.

 

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین اتاق فرار تهران

 

رودخانه همیشه جاری الوند یا «حلوان» در غرب کرمانشاه از کوه های دالاهو و قلاجه این استان سرچشمه می گیرد و در گذر از میانه شهر “سرپل ذهاب” و کناره شرقی رشته کوه های «بازی دراز» به مرکز شهر قصرشیرین رسیده و در نهایت از طریق شهر خانقین عراق به رود دجله در این کشور همسایه می ریزد.

طول الوند از سرچشمه تا آبریزگاه رود دجله ۲۸۰ کیلومتر و ارتفاع آن از سرچشمه به یک هزار و ۵۰۰ متر می رسد و در مسیر خود ضمن سیرآب کردن زمین های کشاورزی و باغات قصرشیرین بویژه درختان نخل به فرصت تفریحی و گردشگری دوستداران طبیعت و ماهیگیران تبدیل شده است.

شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

 

منبع: ایرنا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

مقالات پربازدید