باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز | قیمت بلیط ۱۴۰۳ + شرایط بازدید

شیراز، شهر شاعران و گل‌ها، پر از باغ و بوستان‌های معروفه. آدم ممکنه فکر کنه که دیدن یه یا دو تا از این باغ‌ها کافیه و بقیه‌شون هم شبیه به هم هستن. ولی اینطور نیست! هر باغ یه جور زیبایی و ویژگی خاص خودش رو داره و اصلاً نمیشه با هم مقایسشون کرد. باغ جهان‌ نما هم مثل سه باغ معروف دیگه شیراز، شکوه و جلال خاص خودش رو داره و یکی از مشهورترین باغ های ایرانی محسوب میشه. پیشنهاد میکنم حتماً یه سر به این مکان بزنید و از زیبایی‌ هاش لذت ببرید.

باغ جهان نما کجاست؟

جهان نما یه باغ قشنگ و تاریخیه که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب میشه. این باغ تو شمال شرقی شیراز، یه کم بالاتر از میدون حافظیه قرار گرفته و یه جای فوق‌العاده‌ست برای اینکه بعد از گشت و گذار تو آرامگاه حافظ و دروازه قرآن، یه نفس عمیق بکشی و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببری.

آدرس: استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه‌قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

 

باغ و عمارت جهان نما

مسیر دسترسی به باغ جهان نما

با توجه به موقعیت باغ در مرکز شهر، پیدا کردن جای پارک ممکن است کمی دشوار باشد. اگر با ماشین شخصی می‌روید، به این نکته توجه داشته باشید.

  • اتوبوس: خطوط ۷۶ (پایانه ولیعصر – رکن آباد) و ۷۳ (میدان کلبه – میدان ارم) شما را به ایستگاه چهارراه حافظیه می‌رسانند. از آنجا با ۵۰۰ متر پیاده‌روی به باغ می‌رسید.
  • تاکسی: به راحتی از هر جای شهر می‌توانید با تاکسی به چهارراه حافظیه بروید و از آنجا با کمی پیاده‌روی به باغ برسید.
  • مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شیراز فاصله زیادی با باغ دارد و استفاده از آن برای رفتن به باغ توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو شیراز

تصاویر باغ جهان نما

تاریخچه باغ جهان نما

باورتون میشه که باغ جهان نمای شیراز قدمتی به اندازه ی خود شهر داره؟ آره، درست شنیدین! این باغ قشنگ توی قرن هشتم هجری هم وجود داشته و از همون موقع ها سرسبز و خرم بوده. راز سرسبزی و شادابی این باغ توی یه جوی آب قشنگه که از همون موقع ها از کنار باغ رد می شده و بهش جون می داده. توی این همه سال، درختای باغ همیشه شاداب و با طراوت بودن و به خاطر همین هم بهش می گفتن “زینت دنیا”.

کریم‌خان زند، اوج شکوه و جلال خودش رو به باغ جهان نما هدیه کرد. دستور داد دور تا دور باغ رو حصار بکشن و دو طرف خیابونی که به باغ می‌رسید رو درخت بکارن. عمارت وسط باغ هم به دستور خودش ساخته شد. این عمارت سقف چندضلعی داره و یکی از بهترین نمونه‌های معماری عصر خودش به حساب میاد.

حالا یه تصور کلی از باغ جهان نما با حوض مرمر و باغچه‌هاش داشته باش، یه منظره‌ای که به این راحتی‌ها از یاد کسی نمی‌ره. حتی بزرگ‌ترین مورخ‌ها و ایران‌شناسان تاریخ هم این باغ رو تحسین کردن و شرح زیبایی ازش رو توی کتاب‌های تاریخی قدیمی می‌تونی پیدا کنی.

بیشتر بخوانید: باغ دلگشا شیراز

موزه باغ جهان نما

معماری باغ جهان نما

باغ‌ های ایرانی یه جور خاصی هستن، یه جوری که انگار یه تیکه از بهشت رو آوردن تو زمین. یه جوی آب قشنگ از وسط باغ رد می‌شه و صدای دلنشین آب تو فضا می‌پیچه. وسط باغ یه عمارت خوشگل هست که می‌تونی بری توش استراحت کنی و از خنکای نسیم لذت ببری. جلوی عمارت هم یه حوض بزرگ هست که پر از ماهی‌های رنگارنگه. باغ جهان‌ نمای شیراز یه نمونه عالی از باغ‌های ایرانیه. همه این چیزایی که گفتم رو داره و یه عالمه چیزای قشنگ دیگه هم داره که باید بری و خودت ببینی.

باغمون یه جویبار آبی داره که از وسطش رد میشه و همین جویباره که باعث شده این همه سال سرسبز و شاداب بمونه. یه عمارت هشت‌ضلعی هم وسط باغ هست که دور تا دورش پر از پنجره‌ست. انگار توی یه قصر توی قصه‌ها زندگی می‌کنی! وسط حیاط هم یه حوض بزرگ هست که یه فواره قدیمی هم داره و از همون قدیم مونده.

بیشتر بخوانید: باغ ارم شیراز

آدرس باغ جهان نما شیراز

بهترین زمان برای بازدید از باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی از دیدنی‌های ناب شیرازه که حسابی حال و هوات رو عوض می‌کنه. مخصوصاً اگه تو بهار و تابستون بهش سر بزنی که دیگه حرف نداره! هوا عالیه، گل‌ها و گیاه‌ها شاداب و سرحالن و کل باغ پر از رنگ و بو میشه. البته تو فصل‌های دیگه هم میتونی بری ولی بهار و تابستون یه حس و حال دیگه‌ای به باغ میده.

اگه اردیبهشت ماه به شیراز سفر کنی، یه فرصت طلایی داری که از باغ جهان نما دیدن کنی. تو این ماه عطر بهار نارنج کل باغ رو پر می‌کنه و درخت‌های سرو سر به فلک کشیده یه منظره‌ی بی‌نظیر خلق می‌کنن. از پشت این سروها هم میشه قله‌های سر به فلک کشیده زاگرس رو دید که مثل یه پدر دلسوز مراقب شیراز هستن.

باغ جهان نمای شیراز در شب

ساعت کاری باغ جهان نما شیراز

باغ جهان‌ نما از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به روی بازدیدکنندگان بازه. البته این زمان برای شش ماه اول سال هستش و ممکنه به خاطر سرما و تاریکی هوا زودتر بسته بشه. پس اگه می‌خواید از این باغ زیبا دیدن کنید، صبح زودتر راه بیفتید که حسابی بتونید ازش لذت ببرید.

این باغ پر از درختای نارنج و سرو و گل‌های رنگارنگه و یه جای فوق‌العاده‌ست برای اینکه یه روز خوب رو توی هوای آزاد بگذرونید. توی باغ می‌تونید قدم بزنید، گل‌ها رو تماشا کنید، از خنکی آب جویبار لذت ببرید و یه عالمه عکس‌های قشنگ بگیرید.

قیمت بلیط باغ جهان نمای شیراز

هزینه بلیط باغ جهان نما تو سال ۱۴۰۳ برای ایرانی‌ها ۱۶ هزار تومنه و برای خارجی‌ها ۸۰ هزار تومن. روزای شهادت تعطیله، پس قبل رفتن حتما تقویم رو چک کن.  شاید باغ دست صدا و سیما باشه. پس قبل از راه افتادن یه زنگ به شماره ۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵ بزن و مطمئن شو که میتونی بری داخل یا نه.

سوالات متداول

علت نامگذاری باغ جهان نما چیست؟

این باغ یه جورایی به کریم‌خان زند خیلی چیزا مدیونه. اون موقع‌ها کریم‌خان تصمیم می‌گیره اسم این باغ رو بذاره باغ وکیل. این اسم تا زمانی که فتحعلی‌شاه می‌شه حاکم فارس روی باغ می‌مونه. فتحعلی‌ شاه که میاد، اسم باغ رو دوباره عوض می‌کنه و می‌ذاره جهان نما.

باغ جهان نما تا چه ساعتی باز است؟

از ۸ صبح تا ۱۱ شب باز هستش

فاصله حافظیه تا باغ جهان نما چقدر است؟

حدود ۲ کیلومتر

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

مقالات پربازدید