تنگه و آبشار پیازه لرستان

تنگه و آبشار پیازه لرستان | معرفی کامل + مسیرهای دسترسی

لرستان به خاطر آبشارهای قشنگش معروفه که هر کدوم زیبایی های خاص خودشون رو دارن. یه نمونه از این جاذبه های طبیعی قشنگ، آبشار تنگه پیازه هست که توی این استان قرار گرفته. مسیر رسیدن به این آبشار خودش یه عالمه دیدنی داره. توی راه کلی آبشار و حوضچه‌های پلکانی می‌بینی که حسابی از دیدن طبیعت لذت می‌بری. در واقع میشه گفت جای فوق‌العاده‌ست برای کسایی که عاشق طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستن. اگه دوست داری بیشتر با تنگه و آبشار پیازه لرستان آشنا بشی پس تا آخر این مقاله از مجله گردشگری همراه باش.

تنگه پیازه لرستان کجاست؟

تنگه پیازه حدود ۲۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار گرفته. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی، باید برید سمت جاده الشتر، بعد از منطقه زرین چقا که خودش پر از جاذبه‌ست، دو تا روستا رو پشت سر بذارید تا برسید به روستای هزارمنی. وقتی وارد روستای هزارمنی شدین، سمت چپتون دهنه تنگه رو می‌بینید. یه رودخونه هم از وسط تنگه رد می‌شه. باید از سمت راست رودخونه، توی یه مسیر پاکوب، یه ساعتی یا دو ساعتی پیاده‌روی کنید تا به محل تلاقی دو دشت به نام های تنگه پیازه و گهواره برسید. تو این مسیر کلی چیزای قشنگ می‌بینید. از صخره‌های بلند و درختای سرسبز گرفته تا صدای آب رودخونه و هوای خنک و دلچسب. مطمئنم حسابی بهتون خوش می‌گذره.

لوکیشن تنگه پیازه روی نقشه

تنگه پیازه لرستان کجاست

مسیر دسترسی به تنگه پیازه

برای رسیدن به این جاذبه باید از مخمل کوه هم رد بشی. می‌تونی یه کم بالاتر از جایی که دو تا دشت به هم می‌رسن کمپ بزنی و بعد از یه استراحت حسابی، راهتو ادامه بدی. از اونجا تا تنگه پیازه حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه راهه تا به آبشار و حوضچه‌ها برسی. برای رسیدن به این تنگه باید ۵ کیلومتر پیاده‌روی کنی که ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشه. بهتره برنامه سفرتو به دو بخش تقسیم کنی؛ اول تا همون جایی که دو تا دشت به هم می‌رسن بری و بعد از یه استراحت کوتاه، راهتو تا تنگه ادامه بدی. یادت نره که با یه کفش مناسب و همه چیزایی که لازم داری راهی بشی.

مطلب پیشنهادی : آبشار اسکندر تبریز

آبشار تنگه پیازه لرستان

یکی از خفن ترین آبشارهای ایران تو این تنگه هست که از یه بلندی سرگیجه‌آور سرازیر میشه و آخرش توی یه حوضچه بزرگ خالی میشه. جالبه که هر چقدر آبشار پرخروش و وحشی باشه، توی حوضچه انگار ساکنه! انقدر آروم و زلاله که انگار می‌تونی تا ته حوضچه رو ببینی و همه سنگ‌ها و موجودات ریز و درشتش رو تماشا کنی. حوضچه‌های پلکانی این تنگه هر کدوم ۲ تا ۳ متر عمق دارن و آب‌ تنی توشون خیلی حال میده؛ آبشار این تنگه هم حدود ۳ متر ارتفاع داره.

تفریحات آبشار پیازه

  • چادر بزنی: یه دشت خوشگل قبل از تنگه هست که میتونی چادر بزنی و کیف کنی. هوا هم خوب باشه که دیگه نور علی نور!
  • آب بازی: توی حوضچه های تنگه میشه حسابی آب بازی کرد. عمقشون ۲ تا ۳ متره و توی اردیبهشت ماه که هوا خنک تره، عالیه برای آب تنی.
  • کوهنوردی: این تنگه تو دل کوه های زاگرسه و یه مسیر خیلی باحال داره برای کوهنوردی. حسابی میتونی از کوه و طبیعت لذت ببری.
  • عکس بگیری: همه جای این تنگه دیدنیه و یه عالمه سوژه ی قشنگ برای عکاسی داره. یادت نره که دوربینت رو با خودت ببری.
  • پیمایش: تا به تنگه برسی باید ۳ تا ۴ ساعت تو یه مسیر خیلی خوشگل پیاده روی کنی. حسابی میتونی از طبیعت لذت ببری و یه عالمه عکس بگیری.

آبشار پیازه لرستان

بهترین زمان بازدید از آبشار و تنگه پیازه

این تنگه توی یه استان کوهستانی با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و چهارفصل قرار گرفته. بهترین موقع برای رفتن به این منطقه اوایل بهار هستش، وقتی که کم کم هوا گرم میشه و طبیعت از خواب زمستونی بیدار میشه. بهار بهترین فصله برای سفر به جاهای طبیعی. بهار که میشه، همه جا سرسبز میشه، کوه‌ها و تپه‌ها پر از گل و گیاه میشن و آبشارها و رودخانه‌ها پر آب. تابستون توی بیشتر جاها هوا خیلی گرم و داغه، ولی توی این تنگه هوا خنک و مطبوعه و میشه حسابی از طبیعت لذت برد. یادتون باشه که هر موقع از سال که به تنگه آبشار پیازه رفتین، یه لباس گرم هم با خودتون ببرین. پاییز و زمستون که میشه هوا خیلی سرد میشه و به خاطر بارش برف، رانندگی توی جاده‌های کوهستانی خطرناکه. واسه همین اصلا توصیه نمیشه که توی فصل‌های سرد سال به آبشار پیازه سفر کنین.

شرایط اقامت در تنگه پیازه خرم آباد

اگه دلت خواست یه کم بیشتر تو این تنگه بمونی، باید یه فکری برای اقامت هم بکنی. چون نه هتل و ویلایی تو این منطقه پیدا می‌کنی، نه اقامتگاه دیگه ای. تنها راهش اینه که تو یه جای باحال تو طبیعت کمپ بزنی. جای خوب برای کمپ زدن هم توی این تنگه کم نیست. یه دشت سرسبز و بزرگ قبل از تنگه هست که میتونی اونجا چادر بزنی. یه دشت دیگه هم نزدیکای تنگه هست که میشه اونجا کمپ زد.

تو راه خرم‌آباد به این تنگه، تو جاده ی الشتر، رستوران و این چیزا هم پیدا میشه. اگه میخوای شب رو تو تنگه بمونی و کمپ بزنی، میتونی از این رستوران ها خرید کنی. حالا اگه دلت نمیخواد شب رو تو طبیعت بگذرونی، میتونی تو خونه های روستایی دور و بر تنگه یا تو اقامتگاه های بوم‌گردی بری و بمونی. یه راه دیگه هم هست. میتونی بری خرم‌آباد و شب رو تو یه هتل یا اقامتگاه تو شهر بگذرونی. تو جاده ی خرم‌آباد به الشتر هم مجتمع پذیرایی و هتل هست که میتونی اونجا اقامت کنی.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

مقالات پربازدید