روستای اسفیدان

روستای اسفیدان | معرفی کامل + جاهای دیدنی

روستای اسفیدان خراسان شمالی توی ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرقی بجنورد قرار گرفته و یه جورایی ماسوله‌ی دوم حساب می‌شه. از همون اول که پات به این روستای پلکانی می‌رسه، معماری خاص و طبیعت فوق‌العاده‌ش چشمت رو می‌گیره. توی دل یه دره سرسبز و عمیق با کوه‌های بلندبالا احاطه شده که یه منظره بی‌نظیر ساخته. این روستا حدود هشتاد سال قدمت داره و سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شد. از آبشارها و دره‌ها گرفته تا قلعه‌های تاریخی و چشمه‌های پر آب، هر گوشه‌اش یه جاذبه تماشاییه. درخت صندل هم نماد این روستاست که دیگه فقط دوتا از اون ۱۷ درخت اصلیش باقی مونده.

تبلیغات

ماسوله خراسان شمالی

روستای اسفیدان کجاست؟

روستای اسفیدان تو استان خراسان شمالی و جنوب شرقی بجنورده، درست بین قوچان و شیروان. اگه بخوای از بجنورد راه بیفتی، حدود ۴۵ کیلومتر راه داری تا به این روستای زیبا برسی. یه جاده نه‌چندان طولانی ولی پر از چشم‌اندازهای قشنگ که وقتی می‌رسی، حس می‌کنی وارد یه دنیای دیگه شدی. طبیعت بکر، هوای خنک و کوه‌های سر به فلک کشیده، فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های این منطقه‌ان.

لوکیشن روستای اسفیدان روی نقشه

زیباترین روستای بجنورد

مسیر دسترسی به روستای اسفیدان خراسان

برای رسیدن به روستای اسفیدان دو تا مسیر داری که هر دو از بجنورد شروع میشه. مسیر اول اینطوریه که باید وارد آزادراه بجنورد-شیروان بشی و بعد از حدود ۷ کیلومتر به خروجی جاده اسفیدان که سمت راست قرار داره، بپیچی. این جاده ۱۵ کیلومتره و آسفالته و توی راه از روستای چناران هم رد می‌شی. آخر جاده یه چهارراه هست که باید به راست بپیچی، بعد از گذشتن از روستای نوده توی یه مسیر کوهستانی قشنگ و پیچ‌درپیچ، می‌رسی به اسفیدان. مسیر دوم هم از همون آزادراه شروع میشه ولی بعد از ۱۵ کیلومتر، یه خروجی دیگه برای جاده اسفیدان می‌بینی. از بخش سیساب رد می‌شی و توی همون چهارراه که رسیدی، این بار مستقیم میری تا به روستا برسی.

زیباترین روستای خراسان شمالی

همه چیز درباره روستای اسفیدان

روستای اسفیدان، یکی از زیباترین و خاص‌ترین مناطق گردشگری استان خراسان شمالیه که در دره‌ای سرسبز قرار گرفته و از چهار طرف با کوه‌های بلند و مرتفع احاطه شده. این موقعیت طبیعی، به روستا یه حال و هوای خاصی داده که وقتی بهش نگاه می‌کنی، احساس می‌کنی تو دل کوه جا خوش کرده. با اینکه شاید در نگاه اول فکر کنی هر لحظه ممکنه صخره‌های عظیم روی روستا بریزن، اما مردم محلی باور دارن که به خاطر وجود امامزاده محمد باقر (ع)، روستا از هر آسیبی در امانه.

معماری پلکانی

یکی از ویژگی‌های جذاب روستای اسفیدان، معماری پلکانی خونه‌هاشه. اینجوریه که پشت‌بام هر خونه، حیاط خونه بالایی و گاهی هم مسیر عبور اهالیه؛ درست مثل روستای معروف ماسوله. این نوع معماری، یه حس همبستگی و نزدیکی بین مردم روستا ایجاد کرده که هرکس به نوعی با همسایه‌اش در ارتباطه.

جاذبه‌های گردشگری

روستای اسفیدان با جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری مثل آبشارهای زیبا، چشمه‌های زلال و خروشان، غارها و ارتفاعات جنگلی حسابی دلبری می‌کنه. همین ویژگی‌ها باعث شده که اینجا به یه مقصد پرطرفدار برای گردشگران تبدیل بشه. ضمن اینکه تو این منطقه امامزاده‌هایی هم هستن که بهشون احترام زیادی می‌ذارن و این موضوع اهمیت معنوی روستا رو هم بیشتر کرده.

باغداری و محصولات کشاورزی

مردم روستا بیشتر به باغداری، دامداری و زراعت مشغول هستن. مهم‌ترین محصولاتشون گردو، سیب، انگور، گیلاس، گلابی، آلبالو و سیب‌زمینیه که کیفیت خیلی بالایی دارن. گردوی اینجا انقدر معروفه که حتی صادر هم میشه! علاوه بر این، ماهی قزل‌آلای پرورشی این روستا از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های خراسان شمالیه.

روستای اسفیدان کجاست

زبان و فرهنگ

اهالی روستا به زبان ترکی خراسانی صحبت می‌کنن که جزو زبان‌هایی به حساب میاد که در فهرست میراث یونسکو قرار داره و احتمالاً در آینده در خطر انقراضه. با اینکه بیشترشون به فارسی هم مسلط هستن، اما با همدیگه به ترکی حرف می‌زنن. مردم روستا باورهای خاصی هم دارن و یکی از اعتقاداتشون اینه که وجود امامزاده باعث شده این منطقه از هر گونه بلا و خطری دور باشه.

غذاهای محلی

اسفیدان یه سری غذاهای محلی خوشمزه داره که تو سفر به اینجا حتماً باید امتحانشون کنی. از جمله این غذاها می‌شه به آش پلو، قورمه و آش قلیه اشاره کرد که حسابی لذیذن و کلی انرژی برای گشت‌وگذار تو این منطقه زیبا بهت می‌دن.

سوغات و صنایع دستی

اگه دوست داری یه سوغات خوب از اینجا با خودت ببری، باید سراغ صنایع دستی و محصولات طبیعی این روستا بری. فرش‌های دستباف با طرح گل ابریشم، چادرشب‌دوزی، گردو، کشمش و ماهی‌های خوشمزه از جمله چیزایی هستن که هم برای خودت خوبه و هم به اقتصاد محلی کمک می‌کنه.

روستای اسفیدان خراسان شمالی

بهترین زمان سفر به روستای اسفیدان بجنورد

این روستا به خاطر آب‌وهوای معتدل و کوهستانیش، توی هر فصل یه رنگ و بوی متفاوت داره.

بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای سفر به اسفیدان هست. طبیعت سبز و شاداب، چشمه‌های زلال و جاری، و هوای دلپذیر این فصل به روستا یه حال و هوای خاص می‌ده. اینجا می‌تونی از مناظر فوق‌العاده لذت ببری و طبیعت رو به بهترین شکلش ببینی. اوایل تابستان هم، علاوه بر هوای خنک و دلپذیر، می‌تونی طعم میوه‌های تازه و خوشمزه رو بچشی و عطرشون رو تو فضای روستا استشمام کنی.

اما پاییز و زمستان حال و هوای متفاوتی دارن. پاییز با هزار رنگش می‌تونه جذابیت‌های خاص خودش رو داشته باشه، ولی سرمای پاییزی و زمستانی باعث میشه که گردشگران کمتری به این روستا بیان. زمستان هم با برف و سرمای شدیدی که داره، شاید خیلی‌ها رو از سفر به اسفیدان منصرف کنه، هرچند که کوه‌های سفیدپوش شده، جذابیت خاص خودش رو داره.

جاهای دیدنی اسفیدان

جاهای دیدنی روستای اسفیدان

این روستا از هر طرف به کوه‌ها و صخره‌های زیبا محاصره شده. از کوه آق‌قیه و اسب گرفته تا تنگه دهیرمزه که مثل یک حصار طبیعی دور تا دور روستا رو گرفتن. از همون اول که وارد می‌شی، طبیعت بکرش چشمات رو نوازش می‌ده؛ آبشارها، دره‌ها و غارها از دیدنی‌ های اسفیدان هستن که هرکدوم داستانی برای خودشون دارن.

بقاع متبرکه

یکی از دیدنی‌های معروف این روستا، امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفره که یه بنای قدیمی از دوران صفوی یا قاجاره. چهار گلدسته و گنبدی که داره، از همون دوردست‌ها دیده می‌شه و فضای معنوی خاصی به روستا می‌ده. این آرامگاه، با معماری بی‌نظیرش و گچ‌بری و مقرنس‌کاری‌های قشنگش دل هر بیننده‌ای رو می‌بره. این بنا تو تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. در کنار این امامزاده، مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند هم از دیگه جاهای مورد احترام مردم روستاست.

گورستان قدیمی

یه گورستان قدیمی تو اسفیدان هست که واقعاً عجیبه. تو این گورستان بعضی از مرده‌ها رو به صورت عمودی دفن کردن و گورها به سمت مشرق قرار دارن. اگه دوست داری جاهای تاریخی رو ببینی که پر از رمز و رازه، این گورستان می‌تونه برات جذاب باشه.

درخت صندل

نماد روستای اسفیدان یه درخت صندله که قدمتش به ۱۲۰۰ سال می‌رسه. قبلاً ۱۷ اصله از این درختا تو روستا وجود داشت ولی الان فقط دوتاشون باقی موندن. این درختا با قطر تنه ۲.۶۵ متر واقعاً عظیم و دیدنی هستن و چوبشون یه عطر خاص داره.

قلعه اسفیدان

قلعه‌ ها و برج‌ ها

دیواره صخره‌ای معروف به تاش قلعه (قلعه سنگی) در غرب روستا قرار گرفته که سفال‌های ساده و رنگی روی اون دیده می‌شه. همچنین برج‌های سنگی قدیمی مثل برج قاری مالاق و قارقه (کلاغ) تو کوه‌های اطراف هستن که هنوز پایه‌هاشون سر جاشونه.

چشمه و آبشار هنرور

توی فاصله سه کیلومتری روستا، چشمه آب معدنی و آبشار هنرور قرار داره که معمولاً توریست‌ها یه سر بهش می‌زنن. ترکیب صدای آب و سرسبزی این منطقه آدم رو حسابی سرحال می‌کنه.

دره بهارگاه

دره بهارگاه تو جنوب‌غربی روستا قرار داره و پر از چشمه‌ها و آبشارهای زیباست. تو ابتدای این دره، زمینی به اسم موسو بود که چند سال پیش به‌علت رانش زمین، کلش تو دل خاک فرو رفت. اما بازم زیبایی این دره پابرجاست و هرکسی که بهش سر بزنه، محو طبیعت بکر و دیدنیش می‌شه.

دره و چشمه هینورد

دره و چشمه هینورد

هینورد یه دره عمیق تو شمال‌غرب روستاست که چشمه زلالی به همین اسم از دل صخره‌ها جاری می‌شه. آب این چشمه خنک و گواراست و مردم روستا ازش برای آبیاری باغ‌هاشون استفاده می‌کنن.

غار خزانه و ییجت

تو بالای چشمه هینورد کوهی به اسم خزانه هست که غار خزانه راهه تو اونجا قرار داره. این غار دست‌سازه و تو انتهاش یه چاه قدیمی هست که قبلاً به‌عنوان پناهگاه ازش استفاده می‌کردن. همچنین غار ییجت یا معصوم که استلاگتیت و استلاگمیت‌های قشنگی داره، از غارهای دیدنی دیگه این روستاست.

باغ‌ های اسفیدان

باغ‌های سرسبز اسفیدان با اون هوای خنک و دل‌انگیزشون یه تجربه متفاوت از طبیعت رو بهت می‌دن. بر خلاف جنگل‌های شمال که گاهی هوای شرجی‌شون اذیت‌کننده‌ست، این باغ‌ها با نسیم خنک و طراوتی که دارن، یه حس ناب از آرامش رو بهت منتقل می‌کنن. البته یادت نره حریم باغ‌ها رو رعایت کنی تا همگی از این طبیعت بکر لذت ببریم.

زیباترین روستای ایران

اقامتگاه روستای اسفیدان بجنورد

برای اقامت تو روستای اسفیدان بجنورد چند تا گزینه‌ی خوب داری که می‌تونی بسته به سلیقه و شرایطت انتخاب کنی.

  • یکی از بهترین انتخابا، اقامتگاه بوم‌گردی اسفیدان زیباست که تو سال ۱۳۹۷ تاسیس شده. این اقامتگاه درست کنار امامزاده محمد باقر (ع) قرار گرفته و امکاناتی مثل حمام، سرویس بهداشتی، و حتی یه موزه کوچیک هم داره. یکی از جذاب‌ترین بخشاش هم اینه که می‌تونی غذاهای محلی سفارش بدی و از طعم‌های سنتی این منطقه لذت ببری.
  • اگه دنبال یه جای خاص‌تر هستی، مجموعه تفریحی و گردشگری چشمه اسفیدان رو پیشنهاد می‌کنم. این مجموعه حدود دو کیلومتر با روستای اسفیدان فاصله داره و امکاناتی مثل آلاچیق، سوئیت، فروشگاه و خانه باغ رو ارائه می‌ده. همچنین اقامتگاه بوم‌گردی دهریزه هم هست که یه خونه‌باغ خوش آب و هوا تو دل باغ‌های روستا و دو کیلومتری اسفیدان قرار گرفته. شب‌مانی تو این اقامتگاه‌ می‌تونه خیلی بهت خوش بگذره.
  • حالا اگه اهل کمپینگ و طبیعت‌گردی هستی، می‌تونی بساط چادر و تجهیزات کمپ رو برداری و شب‌تو تو دل طبیعت اسفیدان بگذرونی. حتی اگه دوست داشتی، از اهالی روستا می‌تونی اتاق اجاره کنی و یه تجربه محلی واقعی داشته باشی.
  • البته اگه ترجیح می‌دی تو شهر بمونی، بجنورد و شیروان که به ترتیب ۴۵ و ۴۷ کیلومتر با اسفیدان فاصله دارن، گزینه‌های دیگه‌ای برای اقامتت هستن.

اگه دنبال روستاهای جذاب و نا شناخته برای مسافرت میگردی، روستای کریک سی سخت یکی از جاذبه های گردشگریه که اصلا نباید از دستش بدی.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب