سفر به روستای کریک

سفر به روستای کریک : ماسوله‌ ای در جنوب ایران

سفر به روستای کریک

می‌ خواهیم شما را با روستای پلکانی کریک، مشهور به ماسوله جنوب ایران، آشنا کنیم. در این خبر، به معرفی موقعیت جغرافیایی، دیدنی‌ ها و نحوه سفر به این روستای گردشگری خواهیم پرداخت.

 

روستای کریک با بافت پلکانی و طبیعت زیبا و دل‌ نشین، حال و هوای خوشی برای شما به ارمغان می‌ آورد. فرشید کرمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد، اظهار داشت که در ادبیات معماری ایران اسلامی، روستا هایی مانند کریک را به دلیل مشابهت‌ های معماری، ماسوله‌ ای می‌ نامند. نمونه‌ های مشابه این معماری در چهار گوشه ایران به چشم می‌ خورد.

 

موقعیت جغرافیایی و تاریخی

کریک، واقع در شهرستان دنا، دارای مردمانی لر زبان از زاگرس‌ نشینان جنوبی است. این روستا که یکی از قدیمی‌ ترین روستا های شهرستان دنا به شمار می‌ رود، در ارتفاعات بلند دنا قرار گرفته و حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کرمی بیان کرد که یکجانشینی در این منطقه به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ ها به فلات ایران باز می‌ گردد. همچنین، عبور شاهراهی تاریخی از ۱۵ کیلومتری کریک، به رونق تجارت و رفت‌ و آمد در این ناحیه کمک کرده است.

 

آب و هوا و معماری

روستای کریک دارای زمستان‌ های سخت و پر برف و تابستان‌ های خنک و دل‌ پذیر است. این روستا به دلیل درختان سیب، انگور، هلو و سپیدار های سر به فلک کشیده، جذابیت زیادی دارد. معماری پلکانی کریک به گونه‌ ای است که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. قنات قدیمی روستا نیز جزو آثار تاریخی و فرهنگی استان محسوب می‌ شود.

 

طبیعت و چشم‌ انداز ها

وجود مزارع کشت برنج و دره‌ ای با چشم‌ انداز طبیعی بکر و زیبا که رودخانه‌ ای از ارتفاعات دنا در آن جریان دارد، به این روستا جلوه‌ ای خاص بخشیده است. درآمد مردم کریک عمدتاً از زراعت، دامداری و باغداری تأمین می‌ شود و تعدادی نیز در بخش خدمات و صنایع دستی مشغول به کار هستند.

 

جاذبه‌ های گردشگری

روستای کریک در مسیر صعود به قله دنا و در نزدیکی منطقه ییلاقی سی‌ سخت واقع شده است. از جاذبه‌ های مذهبی و تاریخی این روستا می‌ توان به آرامگاه امامزاده عسگر، امامزاده اسحاق و بقعه نیمه‌ مخروبه امامزادگان علی(ع) و شاه نعمت‌الله اشاره کرد. صنایع دستی روستا شامل قالی و گلیم با طرح‌ ها و نقوش زیباست.

 

مطلب پیشنهادی : آبشار کمر دوغ | مسیرهای دسترسی + مشخصات و جاهای دیدنی

 

 

 

آداب و رسوم

از کهن‌ ترین آداب روستا می‌ توان به مراسم شاهنامه‌ خوانی در شب بزرگان و تعزیه‌ خوانی در ماه محرم اشاره کرد. مردم کریک روز اول عید را در کنار امامزاده عسگر می‌ گذرانند و برای سالی پر برکت دعا می‌ کنند. مراسم شادی مانند حنابندان و عروسی نیز با شور و هیجان برگزار می‌ شود.

 

اقامت و سوغات

برای اقامت در این روستا، اقامتگاه‌ های بومگردی و کمپینگ وجود دارد. سوغات کریک شامل محصولات زراعی و باغی مانند گندم، جو، عدس، برنج، انگور، هلو، گیلاس و زردآلو و نیز محصولات دامی مانند شیر، ماست، روغن حیوانی و کشک است. همچنین، زنان روستا به بافت گلیم، قالی، جاجیم، گبه، قالیچه، سوزندوزی و سبدبافی مشغول هستند.

 

دسترسی

برای سفر به روستای کریک که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سی‌ سخت، مرکز شهرستان دنا و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

مقالات پربازدید