کوه های مریخی یا مینیاتوری ؛ آدرس دقیق و نکات مهم برای سفر

کوه های مریخی یا مینیاتوری ؛ آدرس دقیق و نکات مهم برای سفر

کوه های مریخی چابهار، که به اسم کوه‌های مینیاتوری هم شناخته میشن، واقعا یه جاذبه خفن برای گردشگری تو استان سیستان و بلوچستانن. اینجا توی طبیعت زیبای چابهاره که همیشه بهاریش معروفه، ولی خب، حیف که خیلی زیاد توجه نمی‌شه بهش.

تو فاصله‌ی ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری از چابهار، کوه‌های مریخی رو می‌تونی پیدا کنی. این کوه‌ها کیلومترها ادامه دارن و دارن تو طبیعت می‌خندن. تو اینجا یه دریاچه‌ی خفن به رنگ صورتی هم داریم که به لیپار معروفه. واقعا عجیب و غریبه و جزو عجایب ایران حساب میشه.

ترکیب کوه‌ها با اون دریاچه، چیزیه که حتی نمی‌شه به راحتی ازش عبور کرد. هر ساله یه همایش مریخ نوردی تو چابهار برگزار میشه که می‌تونی توش شرکت کنی. طی این همایش، می‌تونی مسیری که مشخص شده رو از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری طی کنی و از دیدن مناظر فوق‌العاده‌ش لذت ببری.

کوه‌های مینیاتوری ادامه‌ی کوه‌های زاگرسن که تا پاکستان هم ادامه دارن. ارتفاعشون هم متفاوته، از پنج متر تا بیش از صد متر. این کوه‌ها به خاطر وضعیت خشک و بدبومی که دارن، جزو مناطق بدبومی قرار می‌گیرن. ویژگی اشتراکی که این مناطق دارن، عدم وجود پوشش گیاهی و ارزش چراگاهی نداشتنه.

کوه های مریخی

 

کوه های مریخی کجاست؟

بیا به چابهار، بعد سمت شرق را بگیر تو جاده‌ای که به بندر گواتِر می‌رسه. بعد از حدود ۵۰ کیلومتر، سمت چپشو بگیر، می‌بینی کوهای مریخی چابهار. این جاده یه‌یی از دلنشین‌ترین جاهای ایرانه. از اینجا می‌تونی غیر از کوهای مریخی، دریاچه‌ لیپار و دریای عمان رو هم ببینی.

کوه‌های مریخی چابهار تو استان سیستان و بلوچستانن، فاصله‌شون با چابهار حدود ۵۰ کیلومتره، روی جاده چابهار – گواتِرن.

مسیر بسیار زیبای کوه های مریخی

برای رفتن به کوه‌های مریخی، باید از شهر چابهار به سمت شهرک گواتر بری. این جاده واقعاً یکی از زیباترین جاهای ایرانه. تو این مسیر کنار دریای عمان می‌ری و اونقدر آروم و زیباست که وقتی از آب‌های زلالش گذر می‌کنی و صدای امواج رو می‌شنوی، واقعاً انسان رو به خودش می‌کشونه.

بعد از گذر از این طبیعت دل‌نشین، به دریاچه صورتی چابهار می‌رسی. این دریاچه لیپار نام داره، به دلیل اینکه باکتری و گیاهچه‌هایی که توش هستن به رنگ صورتی درمیان. جالبه که این‌جور دریاچه‌ها تو دنیا خیلی کم پیدا می‌شن. اما آبش شوره و هیچ‌وقت مناسب نوشیدن نیست، پس حواستون باشه.بعد از یه استراحت کنار این دریاچه، دوباره وارد جاده می‌شیم. همون‌طور که جلو می‌ریم، دیدن منظره تغییر می‌کنه و اونجا کوه‌های مریخی چابهار پیش رومون رو نشون می‌دهند. حس می‌کنی داری روی یه سیاره دیگه قدم می‌زنی. اطرافتون رو نگاه می‌کنید، یه‌سمتتون کوه‌ها با اون طراحی و رنگ زیباشون و اون طرف ساحل زیبای دریای عمان با ماسه‌های سرخ و درختچه‌های بیابانی که واقعاً دیدنشون آدم رو مجذوب می‌کنه.

مسیر بسیار زیبای کوه های مریخی

 

تاریخچه کوه های مریخی

فکر کنم کوه‌های مریخی چابهار، وقتی خیلی وقت پیش بود، یه جوری زیر خاک فرو رفته بودن. بعداً با بارش باران‌های موسمی و گذشت زمان، از زیر خاک بیرون اومدن. بچه‌های علمی میگن که این کوه‌ها از نوع رسوبی هستن و فرآیندهای تکتونیکی و فرورانش پوسته‌های زمین، و همچنین فرسایش آبی و بادی، باعث شده تا شکل بگیرن.از زیبایی‌های این کوه‌ها اینه که شیارهای ریز روی سطحشون هست که باعث شده به شکل مینیاتوری شناخته بشن. فکر کنم همین شیارها و یکدستیشون بهشون جلوه‌ی خاصی بده.

یه داده جالب اینجا اینه که فسیل‌های ماهی و آبزی پیدا شده توی این کوه‌ها نشون میده که اینجا قبلاً زیر آب بوده. و اینکه کوه‌ها تو نزدیکی دریا هستن، باعث میشه که اثرات جزر و مد رو هم توشون ببینیم.

خلاصه، این کوه‌ها توی داستان خودشون حدود پنج میلیون ساله دارن حرکت میکنن و از گذشته‌ی جذابی برخوردارن.

تاریخچه کوه های مریخی

 

امکانات کوه های مینیاتوری چابرهار

 خبر خوب اینه که یه جای خوب برای تفریح و گردش واسه ماهران و طبیعت‌دوستا تونستن بزنن. این جا رو “مجتمع کوه‌های مریخی” نامیدن. تو این مجتمع دو تا سالن ویژه برای دانش‌آموزا هم دارن که بتونن اردو برگزار کنن، فضای سبز برای استراحت، سرویس‌های بهداشتی تمیز، ۶ تا سوییت شیک، آلاچیقای دل‌پذیر، و حتی یه سکوی ویژه برای نگاه کردن به ستارگان. به نظر خودت چطوره؟ جالبه، نه؟

در کوه های مریخی چه تفریحاتی وجود دارد؟

– پیاده‌روی

– تماشای ستارگان

– صخره‌نوردی

– عکاسی

امکانات کوه های مینیاتوری چابرهار

 

بهترین زمان برای سفر به کوه های مینیاتوری

خب، فکر کنم بهتره که توی تابستون به کوه‌های مریخی چابهار سفر نکنین، چون هواش گرم و خشکه و باد و گردوغبار زیاده، بازدید کردنم سخته. بهتره که اوایل بهار، پاییز یا زمستون برین. وقتی می‌رین، سعی کنین صبح زود یا عصر که آفتاب زیاد نیست برین، تا خیلی داغ نشید.

بهترین زیمان برای سفر به کوه های مینیاتوری

 

نکاتی راجب سفر به این کوه زیبا

اگه تو هم از اون دسته افرادی هستی که خوشش میاد به کوهای مینیاتوری چابهار سر بزنه، حتما توجه کن که بهار بهترین زمان برای این کاره. تو بهار، آب و هواش خیلی خوبه، می‌تونی راحت بدون اذیت شدن از این کوها لذت ببری.

به طور کلی برای بازدید از این کوها، یه روز کامل نیاز داری. پس بهت پیشنهاد می‌کنم همه‌ی لوازم مورد نیازت رو با خودت بیاری. اینا شامل لوازم کوهنوردی و سنگنوردی، آب، چیزهای سبک برای خوردن و … می‌شن.

جالبه بدونی که نزدیک این کوه‌ها، جاذبه‌های دیگه‌ای هم هست مثل تالاب لبپار و روستای پیس. می‌تونی بعد از دیدن کوها، اینا رو هم ببینی.

برای آشنایی با کوه های ایران به سایت گردشگری سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =