کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار | راهنمای جامع + جاهای دیدنی آن

تبریز توی استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و چون توی منطقه کوهستانیه، هواش خنک‌تر از بقیه جاهای ایرانه. یه چیز جالب دیگه اینه که انواع و اقسام کوه و آتشفشان خاموش و دریاچه یخچالی داره. خلاصه که با بقیه جاهای ایران فرق می‌کنه و این تفاوت رو از همون جاده‌ای که از مرکز ایران به سمت تبریز میری می‌تونی حس کنی. بعد از اینکه از زنجان رد می‌شی، یه عالمه کوه رنگارنگ به چشم می‌خوره که انگار یه نقاش ماهر کشیدتشون. کوه های آلاداغ لار، از بهترین جاذبه‌های گردشگری تبریز هستش  که به رنگای قرمز، سبز، نارنجی و زرد دراومده.

کوه های آلاداغ لار زنجان

کوه های آلاداغ لار کجاست؟

آلاداغ لار که به کوه‌ های رنگین‌ کمانی هم معروفن، یه منطقه فوق‌العاده‌ تو شمال غرب ایران هست که تو دو استان آذربایجان شرقی و زنجان می‌تونید ببینیدشون. این کوه‌ها تو یه منطقه 70 کیلومتری پخش شدن و بلندترین قله این کوه‌ها، بلقیس اسمشه که 3300 متر از سطح دریا ارتفاع داره. یه قسمت از آلاداغ لار تو ماهنشان زنجان و میانه آذربایجان شرقی قرار داره و یه قسمت دیگه هم شمال تبریز تو جاده اهر می‌تونید ببینید. واسه همین از جاهای مختلف تو هر دو استان می‌تونید بهشون سر بزنید.

کوه های رنگی آلاداغ لار

مسیر کوه های آلاداغ لار تبریز

کوه‌های آلاداغ لار، یه تیکه از بهشتن که تا جنوب شرق تبریز، یعنی تا میانه کشیده شده. اگه تو جاده میانه-تبریز (جاده قدیم، نه اتوبان) یا اتوبان زنجان-تبریز رانندگی کنی، حتماً این کوه‌های خوشگل رو می‌بینی. فرقی نمی‌کنه که از سمت تهران، زنجان یا قزوین راهی تبریز باشی، آلاداغ لار تو طول مسیرت همسفرته و با عظمت خودش حسابی تماشاییه.

بیشتر بخوانید: باغلارباغی تبریز

تاریخچه و دلیل نامگذاری کوه های آلاداغ لار

می‌گن قدیمیا به این منطقه “ماد نشان” می‌گفتن، چون اینجا پر از آثار و بقایای قوم ماد بوده. اسمش هم به مرور زمان عوض شده و شده “ماهنشان”. مادها سال‌های سال توی روستایی به اسم “مادآباد” که 15 کیلومتری ماهنشان الان هست زندگی می‌کردن. باستان‌شناسان با پیدا کردن چیزایی مثل قلعه ستی و قلعه بهستان که از دوره ساسانیان مونده، تونستن ثابت کنن که مادها توی این منطقه زندگی می‌کردن.

یکی از چیزای جالب این منطقه، کوه‌های رنگیشه. توی کل دنیا خیلی کم میشه کوه‌های رنگی پیدا کرد، برای همین احتمال اینکه این کوه‌ها ثبت جهانی بشه خیلی زیاده. یه وقتایی هم توی این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان پیدا می‌کنه که با رنگ کوه‌ها قاطی میشه و یه تصویر فوق‌العاده زیبا خلق می‌کنه.

تو ترکی، کلمه Ala معنای رنگارنگ و Dağlar معنای کوه رو میده. یعنی میشه گفت که Ala Dağlar یعنی کوه‌های رنگارنگ.

بیشتر بخوانید: ابشار اسکندر آذربایجان شرقی

کوه های رنگارنگ آلاداغ لار

چرا کوه های آلاداغ لار رنگی هستند؟

ماهنشان یه شهر پر از معدن هست و کلی کارخونه تو اطرافش دارن سنگ‌معدن استخراج می‌کنن. زمین‌شناسی‌ها می‌گن این کوه‌های رنگی 15 میلیون سال پیش به وجود اومدن. اون موقع‌ها که این کوه‌ها و حوضچه‌های دور و برش شکل می‌گرفتن، رسوبات آهن توی زمین بودن. بعدش نوع این رسوبات و املاحشون تغییر کرد و رنگشون هم یهو فرق کرد و شد تپه‌های رنگارنگ آلاداغ لار. هر رنگ توی این تپه‌ها یه جور ماده معدنی خاص رو نشون می‌ده. مثلا رنگ سبز نشون‌دهنده‌ی مسه که به خاطر کربناته شدن سبز شده. قرمزی این کوه‌ها هم از شرایط اکسیدانی و زیاد شدن اکسیژن خبر می‌ده.

کوه های آلاداغ لار تبریز

بهترین زمان بازدید کوه‌های آلاداغ لار تبریز

اگه دنبال دیدن رنگ‌های قشنگ و طبیعی این کوه ها هستی، زمستون اصلاً وقت مناسبی نیست. هم هوا خیلی سرده، هم برف همه جا رو سفید می‌کنه و از زیبایی‌های طبیعت هیچی نمی‌تونی ببینی. وقتی که نور خورشید مستقیم به آلاداغ لار، یکی از قشنگ ترین کوه های ایران می‌تابه، میشه رنگ‌های مختلف رو به وضوح دید. انگار نور خورشید رنگ‌ها رو روشن‌تر و قشنگ‌تر می‌کنه. یکی از بهترین وقت‌ها برای دیدن این منطقه هم فصل بهار، موقع بارندگیه. اون موقع یه عالمه رودخونه توی دل کوه‌ها شکل می‌گیره و یه منظره فوق‌العاده زیبا به وجود میاد.

دیدنی های کوه های رنگارنگ آلاداغ لار

این کوه های رنگارنگ از یه طرف به تبریز و از طرف دیگه به زنجان کشیده شده. وقتی داری این کوه‌ها رو تماشا می‌کنی، هر کدوم از این شهرها که به مسیر تماشای کوه نزدیک‌تر باشه، می‌تونه مقصد بعدی سفرت باشه.

قلعه بهستان یکی از جاهای دیدنی آلاداغ لار

قلعه بهستان

تو ماهنشان، یه قلعه تاریخی هست که بهش میگن “کهن دژ”. این قلعه یکی از ۲۰ تا قلعه قدیمی این منطقه‌ست و اسم دیگه‌ش هم “قلعه بهستان” هست، چون نزدیک روستای بهستانه. یه اسم دیگه هم داره که خیلی جالبه: “قلعه دیو”! میگن قدیما مردم فکر می‌کردن دیوها روی ستون‌های عجیب و غریب این قلعه که یه شکل مسطحی دارن، می‌شینن و استراحت می‌کنن.

این قلعه یه جای خیلی باحاله، چون هم کنار رود قزل‌اوزنه، هم دقیقا پایین یه جاذبه معروف دیگه به اسم “دودکش‌های جن” ماهنشان قرار گرفته. یه چیز جالب دیگه درباره این قلعه اینه که برخلاف بقیه قلعه‌های قدیمی، یه شکل مرموز و خاصی داره و انگار داخل همون دودکش‌های جن ساخته شده. به خاطر همه این چیزا، قلعه بهستان سال ۱۳۵۶ تو فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و یه مکان دیدنی خیلی باارزش محسوب میشه.

روستای علم کندی جاذبه گردشگری نزدیک کوه های آلاداغ لار

روستای علم کندی

علم‌کندی یه روستای ییلاقی تو دل کوه‌های زنجان هست که به خاطر طبیعت بکر و سرسبزش معروفه. این روستا پر از کوه‌های قشنگ و سرسبزه و چشمه‌های آب سرد و شیرینه. هوا تو علم‌کندی خیلی خنک و کوهستانیه و مخصوصاً تو بهار و تابستان که برف‌ها آب می‌شن و گل‌ها شکوفه می‌کنن، یه عالمه آدم برای دیدن این همه زیبایی راهی این روستا می‌شن. مسیر رسیدن به علم‌کندی خودش یه عالمه زیبایی داره. جویبارهای خنک و سرسبزی خاص این مسیر، آدم رو حسابی سر ذوق میاره. توی این مسیر غارهای قشنگی با ارتفاع‌های مختلف و چشمه‌های آب سرد و شیرین هم می‌تونی ببینی.

روستای علم‌ کندی به خاطر ریواس‌های آبدار و بزرگش هم معروفه. توی این منطقه کلی درخت میوه و گیاهان معطر و دارویی مثل چای کوهی، کاکوتی، مرزنجوش، گل‌پر و پونه هم پیدا می‌شه. یه گیاه جالب دیگه هم تو علم‌کندی هست به اسم ترکی سُوی که شبیه شاخه درخت هست و پوستش رو می‌کَنَن و می‌خورن.

سوالات متداول

کوه ها و تپه های رنگی آلاداغ لار در کدام استان قرار دارند؟

استان آذربایجان شرقی و زنجان

ارتفاع کوه های رنگی آلاداغ لار چقدر است؟

3300 متر

فاصله تبریز تا کوه های آلاداغ لار چقدر است؟

25 کیلومتر

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

مقالات پربازدید