چشمه گیلاس مشهد

چشمه گیلاس مشهد | راهنمای کامل + جاهای دیدنی

تو دل خراسان رضوی، یه روستای خوش آب و هوا هست به اسم چشمه گیلاس. اسم این روستا هم از یه چشمه‌ی بزرگ و باحال میاد که تو اونجا قرار گرفته. چشمه‌ گیلاس مشهد، علاوه بر اینکه خیلی بزرگه، تاریخی هم هست و کلی آدم به خاطر دیدن و آب تنی تو اونجا راهی این روستا میشن. اگه دنبال یه جای خنک و سرسبز برای تفریح و گردش میگردی حتما یه سر به اونجا بزن. میتونی بری یه دل سیر آب تنی کنی، از طبیعت قشنگش لذت ببری و حسابی کیف کنی.

چشمه گیلاس کجاست؟

اگه دنبال یه جای خوب برای تفریح و گشت و گذار تو مشهد می‌گردی، چشمه گیلاس یه گزینه عالیه! این چشمه یکی از جاذبه های گردشگری مشهد هستش که تو یه روستای خوشگل به اسم چشمه گیلاس قرار گرفته. روستای چشمه گیلاس تو بخش شمالی مشهد، حدود 50 کیلومتری از شهر و 25 کیلومتری از چناران واقع شده. این روستا تو جلگه توس قرار داره و به خاطر آب و هوای خنک و سرسبزی طبیعتش معروفه. میشه گفت یه منطقه ییلاقیه و تو فصل گرما کلی آدم میاد اینجا که از طبیعت قشنگش لذت ببرن.

فاصله مشهد تا چشمه گیلاس

مسیر چشمه گیلاس مشهد

چشمه گیلاس یه روستای خوش آب و هوا تو دهستان بیزکی بخش گلبهارِ شهر چنارانه. این روستا یه ییلاق خنک و سرسبزه که میشه از طریق جاده مشهد به قوچان بهش رسید. تو مسیر مشهد به قوچان که میرید، حواستون به سمت راست جاده باشه. نزدیک منطقه گلمکان، بعد از بیمارستان آیت الله طالقانی تابلو روستای چشمه گیلاس رو سمت راستتون می‌ بینید. وارد جاده فرعی چشمه گیلاس بشید و حدود 25 تا 30 کیلومتر دیگه رانندگی کنید. این چشمه توی شمال روستاست، پس باید از داخل روستا عبور کنید تا بهش برسید. یه چیزی یادتون باشه، توی این مسیر ویلا و باغ زیاد هست، پس اگه دنبال یه جای قشنگ برای پیک نیک می‌گردید، این جاده عالیه!

بیشتر بخوانید: پارک ملت مشهد کجاست

چشمه گیلاس در خراسان رضوی

تاریخچه چشمه گیلاس

چشمه گیلاس که توی متنای تاریخی بهش “چشمه گلسب” هم میگن، یه داستان غم‌ انگیز داره. میگن یزدگرد، همون پادشاه ساسانی که به “بزه کار” معروف بود، پدر بهرام گور، یه روز کنار همین چشمه از اسبش لگد می خوره و می میره. شاید هم اسم “گلسب” به خاطر همین اتفاق، انتخاب شده باشه.

بعضی ها هم میگن که این چشمه از شهر توس هم رد می شده. حتی نوشته شده که فردوسی، توی زمان خودش، خیلی تلاش کرده که آب این چشمه رو به توس برسونه، ولی موفق نمیشه. اما بعد از مرگش، دخترش برای اینکه آرزوی پدرش رو برآورده کنه، با تلاش خودش آب چشمه رو به توس میاره و وقف همه مردم می کنه.

می‌دونید آبی که از وسط مشهد رد می‌شه و توی حرم امام رضا هم می‌ره، از کجا میاد؟ از چشمه گیلاس! بله، درست شنیدید. یه زمانی امیر علیشیر نوائی تو دوره تیموری‌ها می‌خواست این آب رو به مشهد بیاره، ولی نتونست تمومش کنه. بعدها، تو دوره صفویه، شاه عباس صفوی کار نوائی رو کامل کرد و آب چشمه رو به مشهد رسوند.

چشمه گیلاس

ویژگی های چشمه گیلاس در استان خراسان رضوی

این چشمه همیشه پر از آبه. دلیلش هم موقعیت جغرافیایی خاصشه. توی یه منطقه کوهستانی بین دو جلگه توس و مشهد قرار گرفته و از ارتفاعات اطرافش کلی آب جمع می‌کنه. چشمه گیلاس 1010 متر از سطح دریا ارتفاع داره و به خاطر همین جزو یکی از بهترین چشمه های ایران هستش. عمقش 4 تا 5 متره و 230 لیتر آب در ثانیه ازش بیرون میاد. راستی، یادت باشه که این چشمه یه چشمه آهکیه و به همین خاطر آبش درجه سختی بالاتری نسبت به بقیه چشمه‌های اطراف مشهد داره.

یکی از خفن‌ ترین ویژگی های چشمه گیلاس اینه که تا حالا هیچ‌وقت کم‌آب نشده! همیشه پرآبه و یه عالمه حوضچه‌ کوچولو دور و برش درست شده که میشه توشون شنا کرد و کیف دنیا رو برد. خلاصه که یه جواهره خنک و همیشگیه که تو هر فصلی بری حالت رو حسابی خوب می کنه.

خواص آب چشمه گیلاس مشهد

چشمه گیلاس در مشهد یه جور آب معدنیه که پر از مواد مغذیه و عالیه برای سلامتی. توش پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم، آهن و روی داره که همشون برای بدن ضرورین. نکته جالبش اینه که این مواد معدنی توی آب چشمه به شکل یون حل شدن، یعنی بدنت به راحتی میتونه اونارو جذب کنه. جالبه که بدونین آب این چشمه وقتی که خیلی خالص باشه، بیشترین مقدار مواد معدنی رو توی تمام آبها داره. سازمان بهداشت جهانی هم گفته که آبی که منیزیم و کلسیم داره، از مریضی های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری میکنه.

چشمه گیلاس کجای مشهده

بهترین زمان سفر به چشمه گیلاس

برای رفتن به چشمه گیلاس مشهد هیچ محدودیتی وجود نداره. هر وقت دلت خواست می‌تونی بار و بندلت رو ببندی و راهی این منطقه بشی. البته بهار و تابستون یه چیز دیگه‌ ست. تو این فصلا اطراف چشمه پر از سبزه و گل میشه و یه عالمه کیف می‌کنی. ولی یه نکته خیلی مهم هست که باید بهش توجه کنی: این چشمه داره نابود میشه!  به خاطر بی‌توجهی و برداشت بی‌رویه آب، این چشمه زیبا داره خشک میشه. پس اگه دلت می‌خواد یه بار از این طبیعت قشنگ دیدن کنی، معطل نکن و زودتر برو.

 

دیدنی های نزدیک چشمه گیلاس مشهد

  • روستای قهقهه

تو یه منطقه سرسبز و قشنگ نزدیک شهر توس، یه چمنزار فوق‌العاده هست که هوش از سرت می‌پرونه. این چمنزار تو یه دشت پهناور و دل‌انگیز قرار گرفته که یه روستای خوشگل به اسم قهقهه هم اونجا هست. جالبه که بدونی تو این دشت یه قلعه‌ی محکم با چهار دروازه هم وجود داره. جنس خشت‌های این قلعه نشون می‌ده که اینجا زمانی یه شهر یا یه پادگان بزرگ بوده. خلاصه که اگه رفتی چشمه گیلاس، یادت نره که حتماً رو این چمنزار قشنگ یه کم استراحت کنی و از دیدن قلعه‌ی تاریخی هم لذت ببری.

روستا و آبشار اخلمد

  • روستا و آبشار اخلمد

این روستا یه نگین تو دل کوه‌های بینالوده که فقط 80 کیلومتری از مشهد فاصله داره. هوای اخلمد انقدر پاکه که انگار داری ریه‌هاتو با اکسیژن خالص پر می‌کنی. یه نفس عمیق که بکشی، تمام خستگی‌هات از بین می‌ره. اما جذابیت اخلمد فقط به هوای پاکش ختم نمی‌شه. یه آبشار خنک و قشنگ هم توی این روستا منتظرته. آبشار اخلمد فقط 12 کیلومتری از چناران فاصله داره و بعد از 2 کیلومتری که از روستا خارج بشی، بهش می‌رسی.

اول یه آبشار 23 متری می‌بینی و بعدش یه آبشار 40 متری که محو تماشاش می‌شی. سرسبزی این روستا هم که دیگه حرف نداره. سیب‌های اخلمد هم که معروف و خوشمزه‌ان. حتماً یه گاز از این سیب‌های بهشتی بزن و یه عالمه انرژی بگیر. یادتم نره که از باغ‌های قشنگ این روستا دیدن کنی. مطمئنم که حسابی بهت خوش می‌گذره.

  • پل گیلاس

یه پل قدیمی و قشنگ توی 2 کیلومتری جنوب روستا هستش که توی دوره پهلوی اول ساخته شده. اسمش پل چشمه گیلاسه و از 27 اسفند 1386 جزو آثار ملی محسوب میشه.

برج رادکان در نزدیکی چشمه گیلاس

  • برج رادکان

یه برج تاریخی هست به اسم برج رادکان که نزدیک چشمه گیلاس تو مشهد قرار گرفته. میگن این برج قدیم‌ها برای راهنمایی مسافرها استفاده می‌شده. حالا هم که جزو آثار ملی ثبت شده.

 

 

سوالات متداول

چشمه گیلاس کدام استان قرار دارد؟

خراسان رضوی

فاصله مشهد تا چشمه گیلاس چناران چقدر است؟

حدود 50 الی 60 کیلومتره که از حرم امام رضا (ع) حساب شده

آدرس دقیق چشمه گیلاس مشهد کجاست؟

۲۵ کیلومتری چناران و ۴۸ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شش =

مقالات پربازدید