همه چیز درباره چشمه های باداب سورت ایران

عکس چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت ایران که به “چشمه‌ های رنگی” هم معروفن، تو ساری قرار دارن و انقدر قشنگن که کلی آدم رو می‌کشن سمت خودشون. این مجموعه چشمه‌ های شگفت‌ انگیز، بعد از کوه دماوند، دومین اثر طبیعی ملی ایران به حساب میان و علاوه‌ بر زیبایی خاص، خیلی هم برای سلامتی مفیدن و فقط تو چند جای دنیا می‌ تونی مثلشون رو پیدا کنی.

معرفی چشمه های باداب سورت

این چشمه‌ها یه جور پله‌های طبیعی با جنس تراورتن هستن که خیلی هم قشنگ و عجیب غریبن. یه جورایی شبیه چشمه‌های پاموکاله تو ترکیه هستن، واسه همین هم بهشون می‌ گن خواهرخوانده!

باداب یعنی آب گازدار و سورت هم یعنی شدت اثر. سال 1387 بود که این چشمه، با کوه دماوند و سرو ابرکوه، به عنوان آثار طبیعی ثبت ملی شدند. اما تا دو سه سال پیش، کسی به این جاذبه دیدنی اهمیت نمی‌داد و مردم و ماشین‌ های محلی از وسط چشمه ها رد می شدند. همین کار باعث شد که خیلی از قسمت‌ های چشمه‌ ها از بین بره. ولی الان که می‌ ری اونجا، می‌ بینی دورش حصار کشیدن و ازش محافظت می‌ کنن.

چشمه‌های باداب سورت درواقع دو تا چشمه جدا از هم هستن که خیلی هم با هم فرق دارن. هم رنگشون فرق می‌ کنه، هم بوشون، هم مزه‌ شون و هم خاصیت‌ های درمانی‌ شون.

یکی از چشمه‌ ها که بالاتر قرار داره، آبش ترشه و رنگش نارنجی مایل به قرمزه. این رنگ نارنجی نشون می‌ ده که توی آب این چشمه خیلی رسوب آهن وجود داره. می‌ تونی رسوبات آهن رو هم دور و بر چشمه ببینی که ته نشین شدن.

دومین چشمه آبش خیلی شوره، انقدر شور که حتی تو زمستون هم یخ نمی‌ بنده! عمقش هم از چشمه اول بیشتره. هر دوی این چشمه‌ ها روی یه تپه قرار دارن و تقریباً 1800 متر با دریا فاصله دارن.

چشمه باداب سورت ساری

چشمه‌ های باداب سورت کجاست؟

چشمه‌ های باداب سورت تو مازندران، جنوب ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، بین روستای اروست و مال خواست قرار دارن. این چشمه‌ ها از شمال به کوه و جنگل‌ های پر از درخت‌ های سوزنی برگ می‌ رسن، از جنوب به دره‌ ها، از شرق به ارتفاعات پر از بوته و درختچه و از غرب به روستای اروست ختم می‌ شن.

مسیر دسترسی چشمه باداب سورت از تهران

دو راه داری:

1. جاده سمنان:

مسیر: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولاد محله، سه راه تلمادره، روستای اروست
مزایا:
مسافت کوتاه‌ تر
ایمن‌ تر
معایب:
زیبایی کمتری نسبت به جاده مازندران
2. جاده مازندران:

مسیر: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست
مزایا:
جاده بسیار زیبا (جنگلی)
جاذبه‌های گردشگری بیشتر (دریاچه شورمست، سد شهید رجایی، …)
معایب:
مسافت طولانی‌ تر
کمی خطرناک‌ تر

چشمه های رنگی باداب سورت

از سمنان و ساری تا روستای اروست جاده آسفالتِ صاف و خوبی داره، خیالت راحته. فقط از روستای اروست تا چشمه‌های باداب سورت که یه کیلومتری شرق روستا هستن، جاده خاکی میشه.

تو هر دو مسیر، بعد از اینکه به تلمادره رسیدی، یه پمپ بنزین و بعدش یه پاسگاه پلیس می‌بینی. جاده روبه‌روی پاسگاه می‌ره سمت اروست. تو این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌سر رد می‌شی و آخرش به یه سه‌راهی می‌رسی که بهش می‌گن سه خط (سه‌راهی اروست – مالخواست – باداب سورت).

معمولاً وقتی به این سه‌راهی می‌رسی، همه می‌ رن سمت چپ یا راست. اما اگه می‌خوای یه جای قشنگ و باحال رو ببینی، باید مستقیم بری!

مسیر سمت چپ:

آسفالته.
دو کیلومتر بعد به روستای اروست می‌رسی.
مسیر سمت راست:

آسفالته است.
به روستای مالخواست می‌ره.
مسیر مستقیم:

خاکی است.
توی حریم روستای اروست قرار داره.
به سمت چشمه‌ ها می‌ ره.

حدود سه کیلومتر باید توی این جاده خاکی راه بری. اگه تا تهش بری، شاید به یه روستای دیگه برسی. بعد از سه کیلومتر، دو تا راه خاکی دیگه میبینی که سمت چپ جاده هستن و هر دوتاشون هم به چشمه ها میرسن. این دو تا راه خیلی فرقی با هم ندارن. یه راهه که دورتره، قدیمیه و یه راهه که نزدیکتره، جدیده و مال یه معدن متروکه است. اول به راه جدید میرسی. اگه دوست نداشتی از این راه بری، میتونی بری تا به راه قدیمی برسی. هر دوی این راه ها به بالای یه تپه میرسن که چشمه ها اونجا هستن.

برای رفتن به معدن، باید از جاده خاکی سمت چپ که بعد از سه خط جاده اصلی قرار داره، عبور کنی. بعد از کمی رانندگی، به یه استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسی. کنار استخر می‌تونی ماشینت رو پارک کنی و از جاده خاکی سربالایی که همون جاده معدن هست، پیاده بری بالا. البته اگه ماشین شاسی بلند داری، می‌تونی تا بالای کوه هم با ماشین بری. فقط یادت باشه که این معدن متروکه‌ست و ممکنه سنگ از بالای کوه بریزه. تا حالا کسی از ریزش سنگ آسیب ندیده، ولی اگه احتیاط نکنی، خودت مقصری!

از جاده خاکی سربالایی که رد شدی یه کانکس نگهبانی میبینی. از اونجا به بعد دیگه نمیتونی با ماشین بری. 30 متر جلوتر از کانکس هم چشمه ها رو میتونی ببینی.

خواص آب چشمه باداب سورت

چشمه باداب سورت یه خاصیت درمانی داره که نگو و نپرس! میگن واسه سردرد میگرن، روماتیسم و دردهای کمر و پا عالیه. واسه همینم بهار و تابستون پر میشه از گردشگر. نمونه این چشمه رو فقط تو چند تا کشور دیگه مثل چین، نیوزلند، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و مکزیک میتونی پیدا کنی.

چشمه های پلکانی باداب سورت

بهترین فصل بازدید از چشمه‌ های باداب سورت مازندران

چشمه‌های باداب سورت تو هر فصلی قشنگن و میشه ازشون دیدن کرد.

بهار:

تو بهار همه جا سرسبزه و قشنگه و چشمه‌ها هم پر از آبن.
یه عالمه گل و گیاه می‌بینی و حال می‌کنی.
تابستان:

تو تابستان آب چشمه‌ها کم میشه و آفتاب هم خیلی تنده.
اگه گرما اذیتت می‌کنه، بهتره تو این فصل نری.
پاییز و زمستان:

تو پاییز و زمستان رنگ چشمه‌ها قرمزتر میشه.
ولی ممکنه تو راه رسیدن به چشمه‌ها به مشکل بخوری، چون هوا سرد و جاده‌ها خرابن.
بهترین فصل:

با این حساب، بهترین فصل برای دیدن چشمه‌های باداب سورت، اردیبهشت ماهه.
تو این ماه هم هوا خوبه، هم چشمه‌ها پر از آبن، هم طبیعت سرسبزه.

بهار که میشه و اردیبهشت از راه می‌رسه، یه عالمه آدم راهیِ چشمه‌های باداب سورت می‌شن. خستگی تو تنشون نمی‌مونه و فقط محو تماشای این همه زیبایی می‌شن. چشمه‌ها و حوضچه‌های پلکانی، مثل یه نقاشیِ بی‌نظیر، دل و چشم آدم رو می‌بره.

طبیعت جنگلی و کوهستانی دور و بر چشمه‌ها هم یه عالمه دیدنی داره. آدم از تماشای این همه قشنگی سیر نمی‌شه.

اما قشنگ‌ترین صحنه‌ها، موقع طلوع و غروب خورشیده. نور خورشید که به حوضچه‌ها می‌تابه، یه عالمه رنگ و نور و سایه روشن می‌آفرینه. انعکاس این نور و رنگ‌ها تو آب، یه تابلوی نقاشیِ بی‌نظیر رو به وجود میاره. آدم فقط می‌تونه خیره بشه و عظمت خدا رو تو این همه زیبایی ببینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =