چشمه آبگرم محلات

چشمه آبگرم محلات | راهنمای کامل + خواص + مشخصات

چشمه آبگرم محلات یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزیه که حسابی معروفه. میشه گفت اینجا در کنار چشمه‌ های آبگرم سرعین تو اردبیل و لاریجان تو مازندران، جزو معروف‌ ترین چشمه‌ های آبگرم ایران هستش. تو محلات 6 تا چشمه آبگرم پیدا میشه که هر کدوم خواص درمانی خودشو داره. علاوه بر این، طبیعت بکر این منطقه هم باعث شده که محلات تو تمام طول سال پر از گردشگر باشه، چه ایرانی و چه خارجی. جالبه که بدونین استفاده از آبگرم محلات به چند صد سال قبل برمی‌گرده.

با گذشت زمان و بیشتر شدن آگاهی مردم از فواید درمانی این آبگرم، محبوبیتش هم بیشتر شده و الان محلات به یه مقصد داغ برای گردشگری تبدیل شده. این مجموعه از 6 تا چشمه آبگرم تشکیل شده که اسم‌ هاشون حکیم، شفا، دنبه، سودا یا بختیاری، سلیمانیه و روماتیسمه.

فاصله اصفهان تا آب گرم محلات

آبگرم محلات کجاست؟

این آبگرم تو ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات و ۱۱۰ کیلومتری اراک در استان مرکزی قرار گرفته. برای رفتن به آبگرم محلات می‌تونی از دو تا جاده استفاده کنی:

جاده دلیجان – محلات: این جاده یه مسیر فرعی و خلوت‌تره که از بین کوه و کمر می‌گذره و یه عالمه منظره قشنگ داره.
جاده اصلی قم – اصفهان: این جاده یه مسیر پر رفت و آمدتره، اما سریع‌تر به آبگرم می‌رسی.

مشخصات چشمه آب گرم محلات مرکزی

چشمه‌ های آب گرم محلات عمیق هستن، جوری که عمق بعضی‌هاشون به 20 هزار متر هم می‌رسه! درمای آب تقریبا 48 سانتی گراده. حالا تصور کن این آب‌های زیرزمینی با چه سرعتی از عمق زمین بالا میان که یه وقتایی دمای آب تا 100 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسه!

با توجه به عمیق بودن این چشمه ها، در نتیجه پر از بخار هم هستن. این بخار از سنگ‌های داغ توی زمین بلند میشه و به سطح زمین می‌رسه و تبدیل به آبگرم میشه.

بیشتر بخوانید: سفر یک روزه اطراف اراک

عکسهای چشمه آبگرم محلات

خواص درمانی آبگرم محلات

یکی از چیزایی که چشمه‌ های آبگرم محلات رو خاص می‌کنه، ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیکه که توش داره. این ترکیب جادویی، کلی فایده واسه سلامتیت داره. می‌ تونی بری اونجا و از شر بیماری‌های کبدی، صفرا، کلیه و گوارشت خلاص شی. حتی واسه دردای رماتیسم، استخوان و پوستت هم خوبه. یه چیز دیگه که تو این آبگرم‌ پیدا می‌شه، گاز رادونه. این گاز هم واسه درمان بیماری‌های ریوی عالیه.

و این چشمه‌ها یه عالمه مواد معدنی مفید مثل منیزیم، کلسیم، سدیم، ید، آهن، آمونیاک و فلوئور پیدا میشه. به همین خاطر خیلی‌ها که دردهای عضلانی و مفصلی و عصبی دارن، میرن اونجا تا دردشون رو تسکین بدن. می‌گن این چشمه‌ها برای درمان سیاتیک، روماتیسم، پادرد، کمردرد، گرفتگی عضلات و اعصاب و حتی بیماری‌های قارچی و پوستی هم عالیه. یه نکته جالب هم اینه که برعکس بقیه چشمه‌های آبگرم، بوی بد گوگرد تو این چشمه‌ها اصلاً احساس نمیشه. خیلی از توریست‌ها هم از آب چشمه می‌خورن، می‌گن خاصیت اشتها آوری داره!

ساعت کار آبگرم محلات

شرایط ورود به آب گرم محلات

همه می‌تونن برن یه سر به آب گرم محلات بزنن و کیفشو ببرن! خیلی‌ها برای آب‌درمانی و حال‌وهوای خوبش می‌رن اونجا. فقط یادتون باشه قبل از شیرجه زدن تو آب، یه چکاپ از سلامت جسمیتون بکنید.

اگه سابقه بیماری قند، تنفسی، فشار خون یا هر مشکل دیگه ای دارین، خیلی تو آب گرم نمونین که اذیت بشین. اصلاً بهتره قبل از اینکه مشکلی پیش بیاد، با مسئولین آبگرم محل صحبت کنین تا راهنماییتون کنن.

دوش آب گرم یه عالمه حال میده، ولی حواست باشه که یه سری عوارض کوتاه‌مدت هم داره که می‌تونه اذیتت کنه. مثلاً ممکنه بعد از یه دوش داغ، سردرد بگیری، سرت گیج بره یا فشار خونت بیاد پایین.

اصلاً نگران نباش، این عوارض خیلی زود و با یه کم استراحت رفع می‌شن. فقط کافیه بعد از دوش آب گرم یه چند دقیقه‌ای دراز بکشی و یه کم به خودت فرصت بدی تا حالت عادی بشه.

چشمه آب گرم محلات کجاست

بهترین زمان بازدید از آب گرم محلات

بهار و تابستون بهترین موقع برای رفتن به محلاته. توی این فصل‌ها نه تنها می‌تونی از آبگرم لذت ببری، بلکه می‌تونی یه عالمه گل‌های قشنگ و باغ‌های سرسبز رو هم ببینی. اگه میتونید اردیبهشت برید آبگرم محلات، یه عالمه برنامه باحال هم هست که می‌تونید توش شرکت کنید. مثلا یه نمایشگاه گل و گیاه خیلی قشنگ دارن که دیدن گل‌هاش حال آدم رو خوب می‌کنه. یه جور رسم جالب هم دارن که بهش میگن بیل‌گردانی، که خیلی جالبه.

اما یه چیزی که هست، اینه که چون تو بهار هوا عالیه و برنامه‌های جالبی هم دارن، خیلی شلوغ میشه. ممکنه انقدر شلوغ باشه که اذیت بشید. اگه از شلوغی خوشتون نمیاد و دنبال یه سفر آروم و ساکت هستید، پاییز و زمستان وقت خیلی بهتریه برای رفتن به محلات. تو این فصلا هوا هم خنک‌تره و می‌تونید از طبیعت قشنگش لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به ابیانه

بهترین چشمه های آب گرم محلات

چشمه حکیم

این چشمه به عنوان بهترین آبگرم محلات شناخته شده و یه مزیت خیلی خوب داره: دمای آبش نسبت به بقیه چشمه ها پایین تره، یعنی میتونی کلی تو آب بمونی و کیف کنی! دمای آب چشمه حکیم بین 28 تا 38 درجه متغیره، که یه دمای ایده آله.

چشمه حکیم یه کم از چشمه شفا دوره، حدود 1 کیلومتر جنوب شرقی اون قرار داره. یه نکته جالب اینه که مظهر این چشمه دو تا نقطه داره که کنار هم قرار گرفتن. دور این دو نقطه رو با سنگ چینی حصار کشیدن و تبدیل به دو حوض مجزا برای خانم ها و آقایون کردن.

چشمه شفا

از این چشمه هر ثانیه تقریباً 12 لیتر آب می‌جوشه بیرون! چشمه رو بالای یه تپه پیدا می‌کنی، درست بغل سرچشمه محلات، جایی که سنگ‌های سخت زمین یهو یه چاه رو باز کردن و آب گرم ازش بیرون ریخته. آب این چشمه رو تا حمام‌های اطراف لوله کشیدن تا حسابی ازش لذت ببرید. می‌گن برای درد مفاصل و اینجور چیزا عالیه!

شرایط ورود به چشمه های آب گرم محلات

چشمه سودا

چشمه سودا که به چشمه بختیاری هم معروفه، یکی از شش تا چشمه آب گرم محلاته که حسابی طرفدار داره. مهمترین چیز این چشمه، خاصیت آب گرمشه که کلی خواص درمانی داره. یه عالمه آدم میرن اونجا که از این آب گرم استفاده کنن و حالشو ببرن. اما چشمه سودا فقط آب گرم نیست! یه عالمه امکانات دیگه هم داره که تفریحت رو تکمیل می‌کنه. استخر آب گرم و سرد، سرویس بهداشتی، فضای سبز، فروشگاه محلی و رستوران همه‌ش تو همین محوطه هستن.

چشمه روماتیسم

اینجا می‌تونی با روماتیسم و درد مفاصل خداحافظی کنی. فرقی نمی‌کنه آرتروز داری، ورم مفاصل یا کمردرد، این چشمه یه معجزه واقعیه. علاوه‌پبر آبِ شفابخش، توی این مجموعه می‌تونی از ماساژ درمانی، استراحتگاه، فضای سبز و رستوران هم استفاده کنی و حسابی کیف کنی. یه سفر فوق‌العاده که هم به سلامتیت کمک می‌کنه و هم کلی حالت رو خوب می‌کنه.

قیمت بلیط آبگرم محلات

چشمه سلیمانیه

چشمه سلیمانیه یکی دیگه از چشمه‌های آبگرم معروف محلاته که تو شمال شرقی چشمه شفا، حدود یه کیلومتری اون و دامنه کوه قرار گرفته. دور و برش یه قهوه‌خونه و یه ساختمون با دو تا حمام هست. از این چشمه هر ثانیه حدود 5 لیتر آب جوش بیرون میاد. آب تو یه جوی باریک و طبیعی جریان پیدا می‌کنه و به دو تا حمام می‌ره. بعد از اینکه از حمام‌ها استفاده شد، آب به سمت مزرعه تخت سرازیر می‌شه. مثل بقیه چشمه‌ها، دور و بر چشمه سلیمانیه هم اقامتگاه، هتل، رستوران، استراحتگاه و فضای سبز هست که سفر رو براتون دلچسب‌تر می‌کنه.

چشمه دنبه

چشمه دنبه یکی از آبگرم‌ های معروف و محبوب محلاته که کلی طرفدار داره. این چشمه یه تاریخ طولانی داره و اسمش رو هم از چربی زیاد آبش گرفته. اما خب مهم‌تر از همه، خاصیت‌های درمانی فوق‌العاده‌اشه که باعث شده خیلی‌ها عاشقش باشن. دمای آب چشمه دنبه 68 درجه سانتی‌گراده و بعد از لوله‌کشی مستقیم، توی استخرها و حوضچه‌های سرپوشیده و بهداشتی منتظر مسافراشه. دور و بر چشمه هم کلی امکانات رفاهی هست مثل سوئیت، استخر مجزا برای خانم‌ها و آقایون، حوضچه‌های آبگرم خصوصی، پارکینگ و حمام.

سوالات متداول

فاصله اصفهان تا آب گرم محلات چقدر است؟

209 کیلومتر

چه کسانی نباید به آب گرم محلات بروند؟

همه افراد میتوانند به این مکان بروند اما کسانی که دارای بیماری قند، تنفسی، فشار خون هستند باید احتیاط کنند.

قیمت اتاق آبگرم محلات چقدر است؟

از یک میلیون تومان به بالا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =

مقالات پربازدید