نقشه مترو تهران ١٤٠٣ ؛ ساعت کاری و حرکت قطار ها (راهنمای جامع خطوط)

نقشه مترو تهران

دوستان عزیز، تهران شهری پرجمعیت و پرتردد در ایرانه. اون یکی از دومین بزرگترین شهرها در خاورمیانه هستش. هر روز، هزاران نفر در این شهر بزرگ به گردش و کارهای روزانه‌شون مشغولن. بعضی افراد از اطراف شهر به مرکز میان ترافیک و شلوغی‌ها جا می‌زنن تا به مقصد کاریشون برسن. و بعضی دیگه هم برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر به خیابونا می‌زنن پس به همین دلیل به نقشه مترو تهران نیاز دارند.

 

 

تهران، شهری کلان و وسیعه و برای جابه‌جایی در این شهر بزرگ، به وسیله نقلیه نیاز داریم. از ماشین شخصی گرفته تا موتور، اتوبوس، تاکسی، مترو، و حتی دوچرخه. همچنین جاذبه های گردشگری تهران هم نقش مهمی در شلوغی دارد برای مثال میدان آزادی، کاخ سعدآباد، برج میلاد، کاخ گلستان و خیلی جاهای دیگه. و آرامگاه‌هایی مثل حرم شاه عبدالعظیم و امام‌زاده صالح. خیلی از گردشگران از این جاذبه‌ها لذ ت می‌برن که واقعاً زیبا و تاریخی هستن.

 

نقشه مترو روی نقشه شهر تهران

 

 

واگر عاشق سفر با قطار هستید، متروی تهران می‌تونه تجربه‌ی جالبی باشه. با مترو سفر کنید و از این شهر زیبا بیشتر بدون ترافیک لذت ببرید. همچنین هزینه‌هاتون هم کمتر میشه.

ساکنان تهران هم میدونن که ترافیک و شلوغی‌های شهر به گردنهاشونه. برای جلوگیری از ترافیک و همچنین کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد، بهترین راه استفاده از وسایل نقلیه عمومیه. از جمله این وسایل، مترو تهران بهترین انتخابه. اون خیلی پیشرفته و هر روز در حال توسعه هست. ایستگاه‌های مترو هم تقریباً در سراسر شهر وجود دارن. برای استفاده بهتر از مترو، بهتره که با ساعت‌های کاری، نقشه مترو، و ایستگاه‌ها آشنا باشید.

با این توضیحات، امیدوارم بتونید در ترافیک تهران کمتر گیر بیفتید و لذت سفرتون رو بیشتر کنید.

 

نقشه مترو تهران

نقشه مترو تهران به شما کمک می‌کنه که بهترین مسیر رو انتخاب کنید و به مقصدتون برسید. این نقشه توی ایستگاه‌ها و واگن‌ها نصب شده و می‌تونید همیشه ازش استفاده کنید. البته توجه کنید که تو بعضی نقشه‌ها ایستگاه‌های جدید نیستن.

به عنوان یه فرهنگی توی تهران بگم که مرکزی ترین قسمت مترو تهران توی بخش مرکزی شهره. چون اکثر مسافرا به همین قسمت مرکزی نیاز دارن و همینجا تردد زیادی داره. بیشتر مردم تهران هم هر روز از مسیرهای مشخصی برای رفت و آمدشون استفاده می‌کنن. خصوصاً برای رفتن به محل کارشون، از مترو استفاده می‌کنن.

 

نقشه مترو تهران

 

نحوه استفاده از مترو تهران

از وقتی که اولین خط مترو تهران توی ایستگاه صادقیه افتتاح شد، ما برای رفت و آمد توی مترو از بلیط استفاده می‌کنیم. اولین بلیط‌ها کاغذی بودن و ۱۵۰۰ تومان قیمت داشتن. ما می‌تونستیم از اونها توی همه‌ی ایستگاه‌ها استفاده کنیم تا زمانی که از مترو بیرون نیومدیم. بعد از اون، بلیط‌های کارتی و اعتباری در مترو عرضه شدن که می‌شد روزانه ازشون استفاده کرد.

توی سال‌های اخیر، بلیط‌های هوشمند اومدن توی مترو. این کارت‌ها رو باید روی گیت بذاریم تا درب‌های مترو باز بشه. این بلیط‌ها میشه شارژ کرد و بعد از هر بار استفاده، مقداری از شارژش کم میشه. می‌شه از این بلیط‌ها هم برای اتوبوس‌های درون‌شهری و بی آر تی هم استفاده کرد. اخیراً هم کارت‌های مترو ایزی پی اومدن که ابعاد کوچیکی دارن، ولی عملکردشون مثل کارت‌های هوشمنده.

 

بلیط مترو تهران

 

کارت‌های هوشمند و ایزی پی رو می‌تونید توسط کارکنان مترو شارژ کنید یا از دستگاه‌هایی که توی مترو هستن، کارت بلیطتون رو شارژ کنید. توی این روش نمی‌تونید از پول نقد استفاده کنید.

الان با افزایش شیوع بیماری کرونا، خیلی از مردم ترجیح می‌دن از کارت‌ها و بلیط‌های هوشمند توی مترو استفاده کنن. چون استفاده از اینها سرعت بیشتری توی شارژ داشته باشه و همچنین پول نقد استفاده نشه که آلودگی رو کمتر می‌کنه.

قبل از اینکه بخوایم توی مترو بریم، باید یکی از بلیط‌های هوشمند، ایزی پی یا QR-Code رو تهیه کنیم. اگر روزانه از مترو استفاده می‌کنیم بهتره یکی از بلیط‌های هوشمند رو انتخاب کنیم. با پرداخت ۱۵۰۰ تومان می‌تونیم از مترو تهران استفاده کنیم و توی هر ایستگاهی که دلمون بخواد توقف کنیم. باید بگم که بلیط‌های هوشمند و ایزی پی توی باجه‌های مترو به فروش می‌رسن. تهیه‌شون هزینه داره، ولی بعد از خرید می‌تونیم تویشون هرقدر خواستیم شارژ کنیم.

مترو وسیله‌ی نقلیه‌ای خیلی اقتصادیه. بلیطش خیلی ارزونه و با پرداخت هزینه‌ی ورودی می‌تونیم به اکثر نقاط تهران دسترسی داشته باشیم.

 

خرید آنلاین بلیط مترو تهران

یک راه دیگر برای خرید بلیط مترو، استفاده از اپلیکیشن‌های خدمات شهریه. دو تا از برنامه‌های معروف برای این کار، یکی برنامه تهران منه که می‌تونید بلیط‌های تک سفره، حومه شهر و انواع بلیط‌های دیگه رو از اونجا بگیرید. فقط کافیه آنلاین بلیط رو تهیه کنید و مثل بلیط تکنفره، کدی که بهتون داده میشه رو به گیت نشون بدید تا می‌تونید به مقصدتون برید.

 

خرید آنلاین بلیط مترو تهران

 

ایستگاه های فعال مترو تهران

مترو تهران واقعا گسترده‌ست، واقعا! اینجا همیشه توسعه داره و همیشه بهتر و بهتر میشه. چرا؟ چون تهران واقعا بزرگه و نیاز به یه شبکه حمل و نقل عمومی پیچیده و پیشرفته داره. خطوط متروی پیشرفته‌ای در تهران وجود داره، اما هنوز هم تو بعضی نقاط احساس میشه که ایستگاه مترو کم داریم. برای همینه که شبکه متروی تهران همچنان در حال توسعه‌ست.

با مترو می‌تونید به راحتی به حومه تهران، مثلاً کرج، سفر کنید. اما تعداد زیادی از ایستگاه‌ها هنوز فعال نشدن و منتظر بهره‌برداری هستن. برخی از ایستگاه‌ها ساخته شدن، ولی هنوز قابل استفاده نیستن. بعضی از ایستگاه‌ها هم در حالت آماده بهره‌برداری هستن و به زودی باز میشن. این نقشه که قبلاً دیدین، فقط یه نقشه کلی از خطوط متروی تهران بود.

 

نقشه خط ۱ متروی تهران تجریش – کهریزک

مترو تجریش تهران

مترو کهریزک تهران

 

این خط متروی تهران، طولانی‌ترین خط درون شهریه که تا الان افتتاح شده. تو نقشه‌ها رنگش قرمزه و ۲۹ ایستگاه داره. این خط از شمال به جنوب تهران می‌ره و ایستگاه اولش تا آخرین ایستگاهش ۷۱ دقیقه طول می‌کشه، که معادل ۳۷.۵ کیلومتره.

این خط از ساعت ۵:۳۰ صبح شروع به کار می‌کنه و تا ساعت ۲۲:۳۰ شب فعالیت داره. البته با توجه به شرایط کرونا، تمامی خطوط مترو تهران تا ساعت ۲۲ مجاز به فعالیت هستن.

۱. تجریش
۲. قیطریه
۳. شهید صدر
۴. قلهک
۵. دکتر شریعتی
۶. میرداماد
۷. شهید حقانی
۸. شهید همت
۹. مصلی امام خمینی
۱۰. شهید بهشتی
۱۱. شهید مفتح
۱۲. شهدای هفتم تیر
۱۳. طالقانی
۱۴. دروازه دولت
۱۵. سعدی
۱۶. امام خمینی
۱۷. پانزده خرداد
۱۸. خیام
۱۹. میدان محمدیه
۲۰. شوش
۲۱. پایانه جنوب
۲۲. شهید بخارایی
۲۳. علی آباد
۲۴. جوانمرد قصاب
۲۵. شهر ری
۲۶. پالایشگاه
۲۷. شاهد – باقر شهر
۲۸. حرم امام خمینی
۲۹. کهریزک

 

ساعت حرکت قطار های خط 1 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 1 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 1 مترو تهران

ساعات کاری خط ۱ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۲ متروی تهران صادقیه – فرهنگسرا

مترو فرهنگسرا تهران

مترو صادقیه تهران

 

خب، حالا بیاین یکم در مورد خط دو مترو تهران صحبت کنیم. این خط، خیلی پرترددترین خط متروی تهرانه. رنگ این خط آبی تیره است و روی نقشه مترو تهران می‌تونیدش پیدا کنید. این خط دارای ۲۲ ایستگاه فعاله و از شرق به غرب شهر کشیده شده. مسافت این خط حدوداً ۲۲ کیلومتره و ساعت کاریش هم مثل خط ۱ هست، یعنی تقریباً ۴۵ دقیقه طول می‌کشه که از ابتدا تا انتها برین.

۱. صادقیه
۲. طرشت
۳. دانشگاه شریف
۴. شادمان
۵. شهید نواب صفوی
۶. میدان حر
۷. دانشگاه امام علی
۸. حسن آباد
۹. امام خمینی
۱۰. ملت
۱۱. بهارستان
۱۲. دروازه شمیران
۱۳. امام حسین
۱۴. شهید مدنی
۱۵. سبلان
۱۶. فدک
۱۷. جانبازان
۱۸. سرسبز
۱۹. دانشگاه علم و صنعت
۲۰. شهید باقری
۲۱. تهرانپارس
۲۲. فرهنگسرا

 

ساعت حرکت قطار های خط 2 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 2 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 2 مترو تهران

ساعات کاری خط ۲ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۳ متروی تهران آزادگان – قائم

مترو آزادگان تهران

مترو قائم تهران

 

این خط از ۲۵ ایستگاه تشکیل شده، و بعضی از ایستگاه‌ها هنوز در حال احداث هستند. این خط در امتداد مسیر شمال تا جنوب قرار داره و روی نقشه با رنگ آبی کم رنگ مشخص شده. این خط حدوداً ۳۳.۷ کیلومتر طول داره و زمانی که با مترو از این خط سفر می‌کنید، حدوداً ۶۰ دقیقه طول می‌کشه. ساعات کاری این خط هم مثل سایر خطوط مترو تهران هست.

۱. قائم
۲. شهید محلاتی
۳. اقدسیه
۴. نوبنیاد
۵. حسین آباد
۶. میدان هروی
۷. شهید زین الدین
۸. خواجه عبدالله انصاری
۹. شهید صیاد شیرازی
۱۰. شهید قدوسی
۱۱. سهروردی
۱۲. شهید بهشتی
۱۳. میرزای شیرازی
۱۴. میدان جهاد
۱۵. میدان حضرت ولی عصر (عج)
۱۶. تئاتر شهر
۱۷. منیریه
۱۸. مهدیه
۱۹. راه آهن
۲۰. جوادیه
۲۱. زمزم
۲۲. شهرک شریعتی
۲۳. عبدل آباد
۲۴. نعمت آباد
۲۵. آزادگان

 

ساعت حرکت قطار های خط 3 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 3 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 3 مترو تهران

ساعات کاری خط ۳ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰
  •  پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۴ متروی تهران کلاهدوز – علامه جعفری

مترو شهید کلاهدوز تهران

مترو علامه جعفری تهران

 

خداییش دوستان، خط چهار مترو تهران، یه خط پرتردد و معروفه که از 20 ایستگاه تشکیل شده. این خط رنگ زرد روی نقشه داره و به اسم “کلاهدوز ارم سبز” شناخته میشه. از ابتدا تا انتهاش حدود ۲۱ کیلومتره و برای رسیدن به انتهاش حدود ۴۲ دقیقه زمان میبره. این خط صبح از ساعت ۵:۳۰ شروع به کار میکنه و تا ساعت ۲۲:۳۰ فعاله.

۱. شهید کلاهدوز
۲. نیروی هوایی
۳. نبرد
۴. پیروزی
۵. ابن سینا
۶. میدان شهدا
۷. دروازه شمیران
۸. دروازه دولت
۹. فردوسی
۱۰. تئاتر شهر
۱۱. میدان انقلاب اسلامی
۱۲. توحید
۱۳. شادمان
۱۴. دکتر حبیب الله
۱۵. استاد معین
۱۶. میدان آزادی
۱۷. بیمه
۱۸. شهرک اکباتان
۱۹. ارم سبز

۲۰. علامه جعفری

 

ساعت حرکت قطار های خط 4 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 4 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 4 مترو تهران

ساعات کاری خط ۴ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۵ متروی تهران صادقیه – گلشهر

مترو صادقیه تهران

مترو گلهشر تهران

 

این خط هم با رنگ سبز نمایان است و تنها از ۱۱ ایستگاه تشکیل شده. این خط، دو نقطه گلشهر و صادقیه تهران را به هم وصل می‌کنه و باهاش می‌شه به شهر کرج هم رفت.
این خط مسافتی حدود ۴۲ کیلومتر داره و اگه با مترو از ابتدا تا انتهاش برید، تقریباً ۵۷ دقیقه طول می‌کشه. ساعت کاری این خط مترو تهران از ساعت ۵ صبح شروع میشه و تا ساعت ۲۲:۳۰ ادامه داره.
ایستگاه‌های زیر این خط پنج نقشه مترو تهران رو تشکیل می‌دن.

۱. گلشهر
۲. محمد شهر
۳. کرج
۴. اتمسفر
۵. گرم دره
۶. وردآورد
۷. ایران خودرو
۸. چیتگر
۹. ورزشگاه آزادی
۱۰. ارم سبز
۱۱. تهران (صادقیه)

 

ساعت حرکت قطار های خط 5 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 5 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 5 مترو تهران

ساعات کاری خط ۵ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰۰ تا ۲۲:۰۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۱۵ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۶ متروی تهران دولت آباد – شهید ستاری

مترو دولت آباد تهران

مترو شهید ستاری تهران

 

یه خبر خوب براتون دارم، خط ۶ متروی تهران، که با رنگ صورتی نشون داده شده توی نقشه، همه رو شروع کرده و داره به سمت غرب تهران گسترش پیدا میکنه. این خط تا الان ۱۷ ایستگاه داره و مسیر حدوداً ۲۷ کیلومتری داره. حتی تعدادی ایستگاه هم الان در حال ساختن هستن تا خدمات بهتری رو به مسافرا ارائه بده.

قطارها توی این خط هر ۱۵ دقیقه یکبار حرکت می‌کنن، پس اگه به ایستگاه برسید و دیدید قطاری نیومده، صبر کنید چون بعد از یک ربع دیگه میاد.

محدوده این خط از دولت‌آباد شروع میشه و تا بزرگراه شهید ستاری ادامه داره. اگه دلتون خواست توی این مسیر سفری داشته باشید، متروی خط ۶ همیشه آماده‌ی خدمت‌رسانی به شماست.

۱. دولت آباد
۲. کیان شهر
۳. بعثت
۴. شهید رضایی
۵. امیرکبیر
۶. میدان شهدا
۷. امام حسین
۸. شهدای هفتم تیر
۹. میدان حضرت ولی عصر (عج)
۱۰. بوستان لاله
۱۱. کارگر
۱۲. دانشگاه تربیت مدرس
۱۳. شهرک آزمایش
۱۴. مرزداران
۱۵. یادگار امام
۱۶. شهید اشرفی اصفهانی
۱۷. شهید ستاری

 

ساعت حرکت قطار های خط 6 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 6 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 6 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 6 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 6 مترو تهران

ساعات کاری خط ۶ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

نقشه خط ۷ متروی تهران بسیج – دادمان

مترو دادمان تهران

مترو بسیج تهران

 

خب، خط هفت تازه تاسیس در نقشه مترو تهران ه. رنگش بنفشه و روی نقشه بازنشسته شده. این خط ۲۳ کیلومتره و ۲۰ ایستگاه داره. قطارها هر ۱۲ دقیقه یکبار حرکت می‌کنن.

۱. شهید دادمان
۲. میدان صنعت
۳. برج میلاد تهران
۴. بوستان گفتگو
۵. دانشگاه تربیت مدرس
۶. مدافعان سلامت
۷. توحید
۸. شهید نواب صفوی
۹. رودکی
۱۰. کمیل
۱۱. بریانک
۱۲. هلال احمر
۱۳. مهدیه
۱۴. میدان محمدیه
۱۵. مولوی
۱۶. میدان قیام
۱۷. شهدای هفده شهریور
۱۸. چهل تن دولاب
۱۹. آهنگ
۲۰. بسیج

 

ساعت حرکت قطار های خط 7 مترو تهران

ساعت حرکت قطار های خط 7 مترو تهران ساعت حرکت قطار های خط 7 مترو تهران

ساعات کاری خط ۷ مترو تهران

 

  • شنبه تا چهار‌شنبه: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • پنج‌شنبه‌ها: از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰
  • جمعه‌ها و روز‌های تعطیل:‌ از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰

 

دانلود به صورت پی دی اف

 

Comments 4

  1. Farshid11.Ma says:

    کسی میدونه خط 6 فعاله یا نه ؟

    • javad says:

      بله خط شش فعال است ولی چند ایستگاه هنوز بهره برداری نشده اند

  2. zamiad eslami_ds says:

    اطلاعات خط ها خیلی دقیق بود مرسی

  3. امیرحسین هاشمی says:

    مترو تهران تا ساعت چند بازه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =