خانه صالحی شیراز

خانه صالحی شیراز | تاریخچه + معماری + جاهای دیدنی

خانه صالحی شیراز یکی از خونه‌های قدیمی و دیدنی‌های قشنگ این شهره که توش یه موزه از لباس‌های سنتی و آیینی ایران راه افتاده. این خونه به سبک قاجاریه ساخته شده و معماریش کلی حال و هوای قدیمی داره. یه جورایی مثل یه تابلوی هنری از معماری قدیمیه. اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، گره‌چینی‌های ظریف روی درها و پنجره‌ها، گچ‌بری‌های استادانه و سقف‌های چوبی که وقتی بهشون نگاه می‌کنی، حس می‌کنی تو زمان سفر کردی. این خونه رو می‌شه یه نمونه از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری شیراز دونست که وقتی واردش می‌شی، انگار روح تاریخ تو هر گوشه‌ش جریان داره.

تبلیغات

خانه صالحی شیراز کجاست؟

خونه صالحی رو خیلی راحت می‌تونی درست روبه‌روی حرم شاه‌ چراغ پیدا کنی. کافیه بری خیابون ۹ دی و بعد وارد کوچه‌ای بشی که کنار پارکینگ هست. این کوچه قدیمی به اسم “گذر هفت‌پیچ” معروفه. حالا همون اول کوچه، یه تابلویی می‌بینی که روش نوشته خونه لباس‌های سنتی و آیینی ایران (همون منزل صالحی). این خونه تو محله سنگ سیاه، سمت جنوبی مسجد شهدا و اول کوچه هفت پیچ قرار گرفته.

لوکیشن خانه صالحی روی نقشه

تاریخچه خانه صالحی شیراز

تاریخچه خانه صالحی شیراز

متاسفانه از قدمت و نحوه ساخت این بنا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیس. تنها چیزی که میدونیم اینه که قدمتش به دوران قاجار برمیگرده. این خونه قدیمی قاجاری، یه مدت به یه موزه‌ی خیلی باحال از لباس‌های سنتی و آیینی ایرانی تبدیل شده بود. در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ هم با شماره ۱۰۷۰ رسماً تو لیست آثار ملی ایران قرار گرفته. توی ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ به همت سرکار خانم جلالی، معاون وزیر میراث فرهنگی و همراهانش، نامش به “خانه صنایع دستی شهید جمهور رییسی” تغییر پیدا کرد. اینجا نه تنها یه خونه تاریخی محسوب میشه، بلکه با داشتن ۸ کارگاه هنری فعال، یه مرکز داغ برای هنرهای دستی هم به حساب میاد!

معماری خانه صالحی شیراز

وقتی به معماری این بنا نگاه می‌کنی، به‌ وضوح سبک قاجاری رو توی همه جای خونه می‌بینی. مثل خیلی از خونه‌های قدیمی، اینجا هم به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده. وقتی از در چوبی رد می‌شید و وارد خونه می‌شید، اولین چیزی که به چشم میاد حیاط چهارضلعی و حوض بزرگه که واقعاً جلب توجه می‌کنه.

حیاط بیرونی این خونه یه حوض بیضی‌شکل داره که وسطش قرار گرفته و دور تا دور حیاط هشت تا اتاق توی سه ضلع شمالی، شرقی و غربی قرار گرفته. وقتی وارد حیاط می‌شی، حس می‌کنی یهویی پات رو تو یه گالری نقاشی گذاشتی! دیوارهای حیاط رو با کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ قشنگی تزئین کردن که ترکیبی از نقوش اسلیمی، مرغ و گل هست. بین این طرح‌های زیبا، چهره پادشاهان ایرانی و سربازهای قاجاری هم دیده می‌شن که خیلی شیک قاب گرفتن. کل تزئینات این خونه با کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ، گره‌چینی، گچ‌بری‌های ظریف و سقف‌های چوبی نقاشی‌شده که جذابیت خاصی بهش دادن و فضای قاجاری‌ش رو زنده نگه داشتن.

این عمارت از دو بخش اصلی تشکیل شده: زیرزمین و طبقه اول. اتاق‌های اینجا به دو نوع تقسیم می‌شن: اتاق‌های سه دری و اتاق‌های پنج دری. درهای چوبی، پلکانی که از دو طرف عمارت بالا می‌ره، آجرچینی‌های قشنگ و پنجره‌های چوبی هم جزء جدانشدنی این خونه‌های قاجاری هستن. تو نمای دیگه‌ای از خانه صالحی، پنجره‌های مشبک رو می‌بینی که نشان‌دهنده ظرافت و دقتی هست که تو تزیین اتاق‌ها به کار رفته. این اتاق‌ها از طریق دالان‌های باصفا به هم وصل می‌شن و چهار پله هم به سمت بیرون میره.

تزئینات خانه صالحی شیراز

موزه خانه صالحی

سال ۱۳۸۴ بود که سازمان میراث فرهنگی دست به کار شد و این خونه رو به یه موزه خوشگل از لباس‌های محلی و آیینی اقوام مختلف ایرانی تبدیل کرد. تو این موزه، انواع لباس‌های سنتی از اقوام مختلف به نمایش گذاشته بودن که حتی لباس‌هایی مخصوص روزای خاص مثل عروسی، عزا، یا جشن‌های مذهبی هم توش دیده می‌شد. این لباسا با یه دقت و وسواس خاصی دوخته شده بودن، اونم با بهترین پارچه‌ها! ولی خب، الان دیگه اون موزه لباس‌های محلی جمع شده و این خونه تاریخی قراره به بخش خصوصی سپرده بشه تا یه کاربری جدید پیدا کنه و دوباره درش به روی مردم باز بشه. چه بسا یه کافه یا رستوران شیک توش راه بندازن!

بازدید از خانه صالحی در شیراز

ببینید، اگه می‌خواید از خونه صالحی در شیراز دیدن کنید، یادتون باشه که نمی‌تونید به صورت گروهی برین! باید قبلش با سازمان میراث فرهنگی شیراز تماس بگیرید و هماهنگی‌های لازم رو انجام بدید تا بتونید مجوز بگیرید. البته خبر خوب اینه که ورودی این خونه تاریخی کاملاً رایگانه! در حال حاضر این عمارت بستست ولی اگه بازم سوالی داشته باشید میتونید با شماره ۰۹۱۷۳۰۶۲۹۶۷ تماس بگیرید.

معماری خانه صالحی شیراز

جاهای دیدنی نزدیک خانه صالحی شیراز

اطراف این جاذبه تاریخی کلی جاهای دیدنی وجود داره که فک نمیکنم بتونی توی یکی دو روز تمومشون کنی. لیست این جاذبه های گردشگری رو توی جدول زیر برات جمع آوری کردیم.

مکان فاصله از خانه صالحی به متر
موزه موسیقی شیراز (خانه منطقی نژاد) ۶۲.۷
مسجد نو شیراز ۱۰۳
خانه صابر (موزه لباس‌های سنتی و آیینی) ۱۷۴
حرم شاه چراغ ۲۳۵.۶
بازار حاجی ۳۳۷.۸
آرامگاه بی بی دختران شیراز ۳۵۰.۱
بقعه سید میر محمد شیراز ۳۵۶.۸
خانه سعادت (موزه خاتم) ۳۶۷.۳
آرامگاه سیبویه شیراز ۳۷۸.۳
مسجد مشیر ۴۱۸.۳
مسجد جامع عتیق ۴۴۱.۳
بازار مسگرهای ۴۸۸.۸
مدرسه خان ۵۷۱.۵
سرای مشیر ۶۱۳.۴
مسجد وکیل ۶۱۵.۳
حمام وکیل شیراز ۶۲۳.۵
بازار وکیل شیراز ۶۵۶.۶
آرامگاه سید تاج الدین غریب ۶۶۶
موزه پارس ۷۴۲.۳
مسجد نصیر الملک شیراز ۷۴۳

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 1 =

مقالات پربازدید

سیری در وب