همه چیز در مورد باغ گلستان تبریز [لوکیشن + تصویر 360 درجه]

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز که بعضی ها بهش باغ فجر هم میگن، یه پارک قشنگ و قدیمی تو شهر تبریزه. این پارک اولین جایی بود که تو تبریز به عنوان یه گردشگاه عمومی ساخته شد و از قدیم تا حالا حسابی مورد علاقهی تبریزی ها بوده.

تو شهر تاریخی تبریز پر از جاذبه های قشنگه که هر کدوم یه گوشه از فرهنگ و تاریخ این شهر رو نشون میدن. باغ گلستان هم پر از امکانات تفریحی برای خوش گذرونیِ یه روز کامله. اگه میخوای بیشتر با این پارک قشنگ آشنا شی، تا آخر این مطلب با مجله ی گردشگری همراه باش.

بیشتر بخوانید: مکان های دیدنی تبریز

 

باغ گلستان تبریز کجاست؟

این پارک یه جای باحال تو تبریزه که 53 هزار متر مربع مساحت داره و پر از درخت و چمنه. یه جورایی میشه گفت یه تیکه از بهشت وسط شهره! قدمتش هم به سال 1308 برمی‌گرده، یعنی حسابی قدیمی و باسابقه‌ست. این باغ تو خیابون امام خمینی قرار داره که لوکیشنش هم براتون گذاشتیم.

 

 

تاریخ باغ گلستان تبریز

باغ گلستان، که تو ترکی بهش “گولوستان باغی” هم می‌ گن، یکی از پارک‌های معروف و قدیمی تبریزه. داستان پارک گلستان پر از فراز و نشیب‌های جالبه. بعضی از محققان می‌گویند که هارون الرشید، خلیفه معروف عباسی، برای همسرش که مریض شده بود، یه باغ قشنگ توی تبریز ساخته. بعد از یه مدت که همسر هارون حالش خوب میشه، یه جنگ توی باغ اتفاق می‌افته و هارون دستور میده که باغ رو تبدیل به گورستان کنن. اسم این گورستان هم “گجیل” می‌ذارن.

حالا جالبه که بعد از چند قرن، دوباره این گورستان رو به یه پارک خوشگل تبدیل می‌کنن. پارک گلستان الان پر از درخت‌های کهنسال و گل‌های رنگارنگه و یه جای فوق‌العاده برای تفریح و گشت و گذاره.

بیشتر بخوانید: آدرس باغلارباغی تبریز

تاریخ باغ گلستان تبریز

معرفی بخش های مختلف باغ گلستان تبریز

پارک گلستان تو تبریز که یه زمانی خیلی خوشگل بود. ولی خب یه چند سالی هست که خیلی تغییر کرده. استخر وسطش تقریبا نابود شده، سرسره‌ها و تاب و تموم وسایل بازی بچه‌ها رو هم خراب کردن و دیگه کسی مثل قبل به این پارک نمیاد.

چند وقته یه تحرکی افتاده تو پارک! نه تنها نیمکت‌های جدیدی گذاشتن، زمینشو هم یه دست صاف و صوفش کردن و کلی گل و گیاه خوشگل هم کاشتن. خلاصه که حسابی بهش رسیدن و الان دوباره شده یه جای دنج و باحال برای وقت گذروندن. دیگه مثل قبل خلوت و بی روح نیست و پر شده از آدم‌هایی که دارن تفریح می‌کنن.

تو یه گوشه از این باغ یه عمارت قشنگ هست که یه زمانی کتابخانه ملی تبریز بود، ولی بعدها کتابخانه رو بردن یه جای دیگه و این عمارت خوشگل تبدیل شد به خونه هنر. یه خبر خوب دیگه اینکه دو تا از معروف‌ترین موزه‌های تبریز، موزه کارتون و موزه بهتونی، تو همین عمارت هستن.

اما یه لحظه صبر کن! باغ گلستان فقط عمارت و موزه نیست. فکر کن یه عالمه حوض و استخر قشنگ بین درخت‌های بلند و تنومند، یه فضای دلچسب درست کرده که آدم دلش میخواد ساعت‌ها توش قدم بزنه و از زیبایی‌ش لذت ببره.

مقبره شمس تبریزی در باغ گلستان

توی پارک یه جای قشنگ هست که میگن مقبره شمس تبریزیه. اگه اهل عرفان و اینجور چیزا هستی، یه سر برو ببینش.

مسئول ها یهو دیدن باغ گلستان خیلی خلوت شده، گفتن یه کاریش بکنیم. یهو کلی کار کردن که باغ رونق بگیره. مثلا یه مجسمه درست کردن از شمس تبریزی، یه یادمان هم براش ساختن. البته قبلش یه عالمه آبنما و حوض و درخت قدیمی رو هم نابود کردن که جا واسه این کارا باز بشه!

دور و بر پارک گلستان پر از بازار، هتل و رستوران های خوشمزه است که میتونی حسابی ازشون حال کنی. یه عالمه گل رنگارنگ توی این پارک هست که انگار یه گلستان واقعی رو به تماشا نشستی. درخت‌های بلند و قشنگش هم یه فضای خیلی دلنشین درست کردن و میتونی ساعت‌ها توی این پارک قدم بزنی و از آرامشش لذت ببری. خلاصه که یه عالمه امکانات توی این پارک هست که میتونی حسابی ازش استفاده کنی و کیف کنی!

شرایط بازدید از پاک

چند سالی بود که هیچ کس پایش به این پارک نمیذاشت، علف ها بلند شده بود و همه جا تار عنکبوتی بود. اما خبر خوب اینه که دوباره باز شده! دیگه لازم نیست نگران بسته بودن در باشین، هر وقت که دلتون خواست می‌تونین برین یه سر به این پارک و مقبره‌های داخلش بزنین.

بهترین خبر اینکه ورودش هم رایگانه! بله دیگه، نیازی نیست پول بلیط بدین، مفت و مجانی می‌تونین برین و از فضای قشنگ پارک و مقبره‌ها لذت ببرین.

بیشتر بخوانید: سلانسر رستم اباد کجاست

بازدید از پاک گلستان تبریز

نظرات برخی از بازدیدکنندگان

این پارک رو به عنوان قدیمی ترین پارک تبریز میشناسن؛ نزدیک به خانه هنر تبریز هم هست و فضای دل نشین و خوبی برای قدم زدن و تفریحات یک روزه داره.

 

باغ گلستان نام یکی از پارک‌های قدیمیه تبریزه که در مرکز شهر قرار داره، روبه روی این پارک مجسمه معروف قونقا قرار گرفته و در نزدیکی این پارک چهارراه شریعتی که مرکز موبایل و لوازم صوتی و تصویری و انواع مراکز تجاری هست قرار داره. همینطور غرفه‌های کتابفروشی برای خریدوفروش کتاب در باغ گلستان تعبیه شده.

 

من برای دیدن مجمسه و یادمانی که برای شمس تبریزی توی باغ گلستان وجود داره اونجا رفتم. خود باغ هم قدیمی و ظاهرا اولین پارک شهر تبریزه.

 

این پارک نزدیک مدرسه ما بود اینکه هر روز این پارک رو می دیدم حس خوبی داشت نزدیکی و دوری از مدرسه رو با این پارک می فهمیدم
خیلی جای قشنگیه الان بیشتر از قبل بهش میرسند و ارزش چند بار رفتن رو داره

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =