اطراف ارومیه کجا بریم

اطراف ارومیه کجا بریم؟ _ لوکیشن جاهای دیدنی + تصاویر

اطراف ارومیه کجا بریم؟ ارومیه یکی از شهرهای قشنگ استان آذربایجان غربی هست که کلی جاذبه‌های دیدنی داره، نه فقط توی خود شهر، بلکه توی حوالی شهر هم پر از جاهای دیدنی و تفریحی هست که سفر به ارومیه رو دوچندان جذاب می‌کنه. هر سال کلی آدم از همه جای ایران به ارومیه میان تا از آب‌ و هوای خوبش لذت ببرن، با مردمش که خیلی هم خون‌ گرم و مهربون هستن آشنا بشن و از جاهای دیدنی ارومیه دیدن کنن.

حالا چه شما ساکن ارومیه باشید چه مسافر، پیشنهاد می‌کنم حتما از جاهای دیدنی اطراف ارومیه هم دیدن کنید. از دریاچه معروف ارومیه بگیر تا چشمه آب‌گرم هفت آباد، دریاچه سیلوانا، دره قاسملو و پیست اسکی خوشاکو، همه و همه منتظر شما هستن تا یه سفر خاطره‌ انگیز رو براتون رقم بزنن.

اگه می‌خواید یه سفر پر و پیمون به ارومیه داشته باشید و بدونید که اطراف ارومیه کجاها رو می‌ تونید برید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

جاذبه های طبیعی اطراف ارومیه

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که یه زمانی می‌ گفتن ششمین دریاچه آب شور دنیا و بزرگ‌ترین توی خاورمیانه‌ست، چند ساله که حال و روز خوشی نداره و با خشکسالی داره دست و پنجه نرم می‌کنه. این دریاچه یه عالمه جاذبه داره، از ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای گرفته تا جزیره‌های قشنگ و طبیعت دیدنی که باعث شده بود گردشگرهای زیادی بهش سر بزنن. اما خب، خشکسالی خیلی بهش آسیب زده و باعث شده که سطح آبش خیلی پایین بیاد و حتی بعضي از قسمت‌هاش هم خشک بشه.

جاذبه های طبیعی اطراف ارومیه

یهو دریاچه میشه یه تابلوی نقاشی سرخ و نارنجی! باورت میشه؟ راستش این جادوی یه عالمه موجودات میکروسکوپیِ. وقتی آب دریاچه کم میشه، این موجوداتِ ریزه میزه زیادتر میشن و رنگِ آب رو به قرمزی و نارنجی میزنن. حالا فکرشو بکن، بری لبِ این دریاچه، اینهمه رنگِ قشنگ رو ببینی، غروبِ خورشید رو تماشا کنی، از سکوت و آرامشِ دور از شهر لذت ببری… یه عالمه عکسِ قشنگ هم بگیری و خاطره بسازی.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو یه جای فوق‌العاده دیدنیه که با یه عالمه مناظر بکر و آب‌وهوای خنک، حسابی حال آدمو جا می‌آره. مخصوصاً تو گرمای تابستون، یه روز رفتن به این دریاچه می‌تونه یه عالمه سرحالتون کنه.این دریاچه که یکی از جاذبه‌های گردشگری ارومیه محسوب می‌شه، آبش رو از چشمه‌های طبیعی، رود نازلوچای و برف و باران می‌گیره و پر از گیاهان و جانوران مختلفه. جالبه که بدونید دریاچه مارمیشو در اثر زلزله و ریزش کوه به وجود اومده و یه سد طبیعی رو ایجاد کرده. اسم این دریاچه هم از روی نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه، گرفته شده.

جاهای دیدنی اطراف ارومیه

توی راه که می‌ ری، یه جاده کوهستانی قشنگ می‌بینی که می‌تونی از زنبوردارها عسل طبیعی با یه طعم بی‌نظیر بخری. می‌تونی با عشایرای که توی این منطقه چادر می‌زنن هم صحبت کنی و با سبک زندگیشون آشنا بشی. بعدش می‌تونی بری زیارت پیر خراسانی توی روستای مارمیشو و از قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما هم دیدن کنی. وقتی رسیدی به دریاچه، دوربین عکاسیتو بردار و از مناظر قشنگش عکس بگیر که یادگاری بشه برات. می‌تونی کنار دریاچه چادر هم بزنی و چند ساعتی رو توی طبیعت بکرش استراحت کنی. ولی یادت باشه که شب نمی‌ تونی اونجا بمونی. شنا توی دریاچه مارمیشو خطرناکه و ممکنه خفه بشی، پس اصلا سمتش نرو! اگه گذرت به اونجا افتاد، یه سری هم به آبشار مارمیشو بزن که توی همون نزدیکیه. فقط یادت باشه که این آبشار فصلیِ و فقط بعد از بارندگی می‌تونی ببینیش.

آبشار شملکان

آبشار شملکان یکی از جاهای دیدنی باحال اطراف ارومیه است که توی روستای شملکان که مردمش کرد هستند قرار گرفته. برای رسیدن به این آبشار میتونی از جاده بند بری که خودش یه تفرجگاه پرطرفدار بین جوونای ارومیه است. توی این جاده پر از کافه و رستوران های مختلفه که میتونی ازشون استفاده کنی.

آبشار شملکان یه آبشار خفنه تو دل یه روستای سرسبزِ. آبشار از یه صخره بلند میاد پایین و بعدش تبدیل به یه رودخونه پرآب میشه که تو دره و دامنه ها میچرخه.بهار که میشه، آب آبشار حسابی زیاد میشه و میشه بهترین موقع واسه دیدن این آبشار قشنگ. تو این فصل، یه سبزی کوهی به اسم “شنگ” هم تو دامنه آبشار رشد میکنه که خیلی قشنگ و با طراوته.

جاهای تفریحی اطراف ارومیه

هوای خنک، طبیعت سرسبز، و صدای قشنگ آبشار، این آبشار رو تبدیل به یه جای تفریحی عالی کرده که همه عاشقش میشن. این آبشار دو تا قسمته. اولی حدود 6 متر ارتفاع داره و دومی که یه ساعت بعد از اولی میرسیم بهش، خیلی بلندتره و مسیر رسیدن بهش هم سخت تره. اگه تا بالای کوه و آبشار بری، میتونی بقایای یه قلعه تاریخی رو هم ببینی که تو مسیر روستای سیر قرار داره.

دره قاسملو

دلت یه طبیعت‌گردی حسابی تو دل یه دره قشنگ با کلی باغ سیب و گیلاس و یه عالمه گیاه دارویی می‌کنه؟ پس دره قاسملو یا همون خان دره سی، منتظرته! این دره خوشگل تو جاده ارومیه به اشنویه قرار داره و یه جای عالی برای یه سفر یک‌ روزه تو فصل بهار و تابستونه.

بهترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

تو این دره یه رودخونه با آب زلال و خنک می‌بینی که از برف کوه‌ ها پر شده. اگه دوست داری یه کم پیاده‌ روی کنی، می‌ تونی بری کنار رودخونه و بعد از سه ساعت، به یه آبشار خوشگل ۱۵ متری برسی. خلاصه که دره قاسملو یه جای بی‌نظیره که می‌تونی کلی توش خوش بگذرونی و از طبیعت لذت ببری. تو این دره می‌تونی انواع گیاهان دارویی مثل بارهنگ، چنار، گزنه آبی، ترشک، خاکشیر طبی، شاه‌پسند و زردینه پیدا کنی.

غار سهولان

غار سهولان تو دل کوه‌های مهاباد یه غار آبی خفنه و دیدنیه که هر روز کلی آدم از همه جای ایران میرن و ازش دیدن میکنن. کارشناس‌ها میگن این غار حدود ۷۰ میلیون سال پیش، یعنی تو دوره کرتاسه به وجود اومده. سهولان به زبون کردی یعنی یخبندان. شاید به خاطر اینکه دمای داخل غار 10 تا 15 درجه از بیرون خنک‌تره، این اسم رو براش گذاشتن. جالبه که مردم محلی به خاطر وجود کبوترهای زیاد، به این غار میگن “غار لونه کوتر”.

غارهای اطراف ارومیه

اینجا یه غار آبیه که توش پر از قندیل‌های خوشگله. عمق آبش تو بعضی جاها تا ۵۰ متر هم می‌رسه، ولی عمق معمولش حدود ۲۰ متره. یه دریاچه هم تو غار هست که ارتفاعش از سطح دریا ۱۷۵۰ متره. تو غار سهولان می‌تونی با قایق پارویی روی دریاچه گشت بزنی و از دیدن قندیل‌ ها لذت ببری. دیدن کل غار حدود سه ساعت طول می‌ کشه و باید از سه تا حوضچه، چند تا تونل و یه دالان باریک عبور کنی. تو هر فصلی می‌تونی از غار سهولان دیدن کنی، ولی بهار و تابستان بهترین زمانه. چون تو فصل‌های سرد هوا خیلی سرده و دمای داخل غار هم ۱۵ درجه از بیرون سردتره.

بیشتر بخوانید: غار سهولان کجاست

 

حرف آخر

انتخاب محل مناسب برای رفتن به اطراف ارومیه به سلیقه و علاقه شما بستگی داره. اگه به طبیعت علاقه دارید، می تونید از دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، آبشار شملکان، دره قاسملو یا یخچال دوقوز پله دیدن کنید. اگه به تاریخ و فرهنگ علاقه دارید، می تونید از بازار تاریخی ارومیه، مسجد جامع ارومیه، کلیسای ننه مریم یا موزه ارومیه دیدن کنید. اگه به دنبال تفریح ​​هستید، می تونید به پیست اسکی خوشاکو، پارک جنگلی ارومیه یا تالاب قوهای مهاجر برید. و اگه به دنبال تجربه زندگی روستایی هستید، می تونید از روستای بند، روستای سیر یا روستای قره آغاج دیدن کنید.

Related Posts

Comments 1

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ says:

    ارومیه قلب آذربایجان ❤به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

مقالات پربازدید