چشمه زنه هفشجان

چشمه زنه هفشجان | اطلاعات کامل + جاهای دیدنی اطراف آن

تو حوالی شهرکرد دنبال یه جای خوشگل و باحال برای طبیعت‌گردی می‌گردی؟ پس چشمه‌ زنه هفشجان رو بهت پیشنهاد می‌کنم. یه جای فوق‌ العاده که تو دامنه کوه جهان‌بین قشنگ جا خوش کرده. یه دریاچه مصنوعی خوشگل هم اونجا هست که اول برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هفشجان درستش کرده بودن، ولی الان شده یه تابلوی نقاشی بی‌نظیر. دور و بر این دریاچه پر از آلاچیقه که می‌تونی بری اونجا بساط پیک‌ نیک پهن کنی و کیف کنی.

چشمه زنه کجاست؟

از هفشجان که راه بیفتی، بعد از ۲ کیلومتر به این گردشگاه می‌ رسی. از شهرکرد هم ۲۴ کیلومتر فاصله داره. توی راه که به چشمه‌زنه می‌رسی یه عالمه زمین کشاورزی سرسبز و زرد می‌بینی که حسابی حال و هواتو عوض می‌کنه. انگار یه جوری مسیر رو کوتاه‌تر می‌کنه و گذر زمان رو حس نمی‌کنی.

هزار چشمه هفشجان

مسیر اصفهان تا چشمه زنه

مسیر پیشنهادی برای رفتن از اصفهان به هفشجان تو چهارمحال و بختیاری با گذشتن از شهرهای بین راه به ترتیب:

خمینی شهر، درچه، ابریشم، کهریز سنگ، اصغرآباد، زازران، کوشک، کلیشاد و سودرجان، فلاورجان، گلدشت، قهدریجان، گارماسه، بهاران شهر، دهسرخ، بوستان، پیربکران، زیباشهر، دیزیچه، ایمان شهر، نجف‌آباد، جوزدان، فولادشهر، سیاه بوم، سورچه پائین، کرکوند، شهرک زنده رود، مبارکه، زرین شهر، ورنامخواست، حسن آباد، اله آباد، اشیان، سورچه بالا، قروق آقا، چمگردان، سده لنجان، زاینده رود، باغشاد، باغ بهادران، چرمهین، فرخ شهر، نافچ، مهدیه، سامان، شهرکرد، شهر کیان، طاقانک

مسافت: ۱۱۶ کیلومتر
زمان: ۱ ساعت و ۲۸ دقیقه
سرعت متوسط: ۷۹ کیلومتر در ساعت

بیشتر بخوانید: چشمه دیمه کوهرنگ

گردشگاه چشمه زنه هفشجان

گردشگاه چشمه زنه چهار محال

توی استان چهارمحال و بختیاری که پر از جاذبه‌های طبیعی و قشنگه، یه جایی هست به اسم “گردشگاه چشمه زنه” که انگار یه تیکه از بهشته. تو یه قسمت از این گردشگاه یه چشمه آب خنک و گوارا هست که میشه ازش به عنوان آب معدنی هم استفاده کرد. اسم این جاذبه “چشمه‌ هفشجان زنه” هستش و یه داستان جالبی هم پشت اسمش داره. میگن اسم “زنه” رو به خاطر جوشیدن یه چشمه از دل کوه جهان‌بین هفشجان به این محل دادن اطراف این چشمه پر از درختای کهن و بزرگه که انگار صد ساله سر جاشون ایستادن. همین درختا و آبی که همیشه در جریانه، یه عالمه گیاه و هوای پاک رو برای پرنده‌ها و جونورای مختلف فراهم کرده.

لاله‌های واژگون که مثل یه عالمه نقاشی توی دل کوه‌های غرب ایران خودنمایی می‌کنن، یکی از گنجینه‌های طبیعی کشورمون هستن و سازمان محیط زیست هم حسابی مراقبشون هست. این لاله‌های خاص و قشنگ رو فقط توی مناطق کوهستانی غرب می‌تونی پیدا کنی.

تو این منطقه کوهستانی پر از چشمه ست، که زنه تنها یکی از اوناست. از کوه جهان‌بین کلی چشمه دیگه هم می‌جوشه و سرازیر میشه. اطراف چشمه‌زنه و کل کوه جهان‌بین هنوز هم سرسبز و بکر مونده و کسی بهش دست نزده. جالبه که خیلی از اهالی هفشجان این منطقه رو به اسم‌های “هزار چشمه” و “مرغ هزار‌خانی” می‌شناسن. اما خب معروف‌ترین جاذبه این ناحیه همون چشمه‌زنست که اسمش هم از جوشیدن و زایش آب از دل کوه جهان‌بین اومده.

بیشتر بخوانید: چشمه تاپ تاپان

تصاویر چشمه زنه هفشجان

سد چشمه زنه هفشجان

حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهرکرد، تو یه منطقه شمالی کوه جهان‌بین، ۳ کیلومتری شهر هفشجان یه سد خاکی درست کردن تا از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کنن. این سد از یه هسته رسی درست شده و یه مخزن داره که بیشتر از ۳ میلیون متر مکعب آب توش جا میشه. طول تاج این سد ۴۰۰ متره و عرضش ۸ متر. ارتفاعش از روی پی هم تو عمیق ترین نقطه به ۴۵ متر میرسه.

شهرکرد چشمه زنه هفشجان

بهترین زمان سفر به چشمه زنه هفشجان

گه دلت یه سفر رویایی می‌خواد، حتماً تو شش ماه اول سال، مخصوصاً اردیبهشت و خرداد به زنه که یکی از قشنگ ترین چشمه های ایران هستش، سر بزن. یه همچین هوایی و یه همچین منظره‌ای رو هیچ جا پیدا نمی‌کنی. تازه اگه اهل کمپ زدن و طبیعت‌گردی هم باشی، اوایل تابستون بهترین موقع‌ست.

 

جاهای دیدنی نزدیک چشمه زنه

کوه جهان بین در نزدیکی چشمه هفشجان

کوه جهان بین

تو حوالی غربی هفشجان، یه کوه بلند و باابهت به اسم جهان‌بین خودنمایی می‌کنه. این کوه از رشته‌کوه‌های زاگرس هست و ۳۰ کیلومتر طول داره. از جنوب روستای شمس‌آباد شروع می‌شه و تا غرب روستای مصطفی‌آباد ادامه پیدا می‌کنه. بلندترین قله‌ی جهان‌بین، دالانک اسم داره و ۳۳۴۲ متر از سطح زمین ارتفاع داره. غارهای عمیق، صخره‌های بلند و دامنه‌های سرسبز و قشنگ شمال شرقی این کوه، اون رو به یکی از جاذبه‌های گردشگری هفشجان تبدیل کرده. جالبه بدونید که قله‌ی نای هفشجان که از مرتب‌ترین و منظم‌ترین قلل ایران به حساب میاد، تو همین رشته‌کوه قرار داره و قله‌ی مرکزی جهان‌بین محسوب می‌شه.

غار جهان بین در نزدیکی چشمه زنه

غار جهان بین

تو مسیر هفشجان به چشمه‌زنه، یه غار هست به اسم غار جهان‌بین که می‌تونی ازش دیدن کنی. این غار درست سرِ راه قله‌ی کوه جهان‌بینه و یه جای خیلی خوش‌منظره‌ست. غار جهان‌بین ۲۰ متر طول و ۸۰ متر عمق داره و یه حوضچه‌ی قشنگ هم کفِش هست که از چکیدن آبِ قندیل‌ها پر شده. عمق این حوضچه ۸۰ سانتی‌متره و آبش هم خیلی زلال و شفافه. دهنه‌ی غار ۳ کیلومتری از سطح دریا ارتفاع داره و زیر صخره‌های کوه قایم شده.

سوالات متداول

چشمه زنه در کدام شهر است؟

هفشجان

نام دیگر چشمه زنه چیست؟

هزار چشمه یا مرغ هزار خالی

فاصله اصفهان تا چشمه زنه چقدر است؟

۱۱۶ کیلومتر

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =

مقالات پربازدید