پل سفید اهواز

رازهای ناگفته پل سفید اهواز؛ نگینی بر روی کارون

تو شهر اهواز، یه پل هست که به اسم “پل سفید” معروفه. این پل، اولین پل معلق ایران به حساب میاد و خیلی هم بین مردم محبوب و مشهوره.حالا بریم ببینیم داستان ساخت پل سفید اهواز چیه و چه فراز و نشیب‌ هایی رو پشت سر گذاشته. کارون، دو نیمه شهر رو از هم جدا می ‌کنه. رودخونه کارون از وسط شهر اهواز رد می ‌شه و شهر رو به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می ‌کنه. برای اینکه مردم بتونن از یه طرف رودخونه به طرف دیگه برن، از پل استفاده می ‌کنن. یکی از معروف‌ترین این پل ‌ها، “پل سفید” هست.

این پل تو دوران رضاشاه پهلوی ساخته شده و به جز پل سفید، به اسم‌های “پل هلالی” و “پل معلق” هم شناخته می‌ شه. پل سفید تو سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. این نشون می‌ده که این پل، یه جایگاه خیلی مهم تو تاریخ و فرهنگ ایران داره.

تو گذشته، مردم، ماشین‌ها و حتی درشکه‌ها هم از پل سفید عبور می‌کردن. اما الان فقط ماشین ‌ها می ‌تونن از این پل عبور کنن و اونم فقط یه طرفه.پل سفید، یکی از قشنگ ترین جاهای دیدنی اهواز هستش. اگه یه روز به اهواز سفر کردین، حتما از این پل دیدن کنین.

پل سفید اهواز کجاست؟

 

پل سفید یه جورایی میدون شهدا رو به خیابون فلسطین وصل می‌کنه. البته از بلوار ساحلی شرقی و جاده ساحلی غربی هم رد می‌شه، ولی نمی‌تونی مستقیم از این دو تا جاده بری رو پل. اگه تو بلوار ساحلی شرقی هستی، باید اول از خیابون آزادگان بری میدون شهدا و بعد از اونجا بری سمت پل. اگه هم می‌خوای بری جاده ساحلی غربی، باید اول بری تو خیابون فلسطین و بعد از فرعی‌ها بری سمت جاده.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

تصاویر دیدنی از پل سفید اهواز

بهترین مسیر پل سفید اهواز

 

چطوری به پل سفید اهواز برسیم؟

با ماشین شخصی از سمت تهران:

  • از بزرگراه اهواز-شوش یا اهواز-امیدیه وارد اهواز بشید.
  • به بزرگراه مدرس برید و تا میدان چمران ادامه بدید.
  • از میدان چمران وارد جاده ساحلی بشید.
  • از روگذر جاده ساحلی به سمت پل سوم یا پل میدان پنج نخل برید.
  • بعد از عبور از پل، به بلوار ساحلی شرقی برید.
  • از یکی از فرعی‌ها به سمت چپ بپیچید تا به خیابان آزادگان برسید.
  • تا میدان شهدا ادامه بدید و بعد به سمت پل بپیچید.

از سمت امیدیه:

  • وارد بزرگراه شهید مدرس بشید و تا پل هوایی چهار شیر ادامه بدید.
  • از پل هوایی وارد اتوبان پاسداران بشید.
  • بعد از پاسداران، از کنارگذر بزرگراه آیت‌الله بهبهانی عبور کنید تا به خیابان رضوی برسید.

اگر می‌خواهید با ماشین از روی پل عبور کنید، در دومین چهارراه به سمت خیابان آزادگان (چپ) بپیچید و تا میدان شهدا ادامه بدید.اگر می‌خواهید پیاده روی کنید، تا انتهای خیابان رضوی بروید تا به خیابان ساحلی شرقی برسید.سپس به سمت چپ بپیچید تا به پل سفید برسید.

با وسایل نقلیه عمومی:

اتوبوس:

  • ایستگاه‌های اتوبوس در هر دو طرف پل سفید قرار دارند.
  • خطوط اتوبوسی که از این مسیر عبور می ‌کنن، اکثر نقاط شهر را پوشش میدن.
  • می ‌تونین با استفاده از یک تا چهار خط اتوبوس به پل برسید.

تاکسی:

در نقاط مختلف شهر تاکسی‌های خطی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سرعت به پل معلق برسید.

پیاده:

از میدان چمران:

  • به سمت راست جاده ساحلی غربی بپیچید.
  • مسیر خود را تا غرب پل سفید ادامه دهید.

نکات:

  1. اگر قصد عبور از روی پل با ماشین را دارید، به یاد داشته باشید که پل سفید یک طرفه است.
  2. برای عبور از پل سفید با اتوبوس، می‌توانید از خطوط ۱، ۲، ۳ و ۴ استفاده کنید.
  3. اگر می‌ خواید پیاده روی کنید، مسیر پیاده‌ روی در دو طرف پل وجود دارد.

پل سفید اهواز کجاست؟

تاریخچه پل سفید اهواز؛ از ساخت تا به امروز

سال ۱۳۱۲ بود که اهوازی‌ها تصمیم گرفتن یه پل جدید روی رود کارون بسازن. اون زمان فقط یه پل فلزی روی کارون بود که بهش می ‌گفتن پل سیاه. این پل راه‌ آهن سراسری رو به بندر امام خمینی وصل می ‌کرد.

خلاصه، یه مهندس آلمانی و خانومش اومدن و کار ساخت پل سفید رو شروع کردن. تا تیر ماه سال ۱۳۱۴، پایه ‌های پل تموم شد. اما یهو انگلیسی ‌ها که تو شرکت نفت کار می ‌کردن، لوازمی که برای ساخت پل لازم بود رو پس گرفتن. این کار باعث شد که مهندس آلمانی از غصه دق کنه و بمیره.

اما خانومش کوتاه نیومد و با یه جرثقیل ساده و چند تا دوبه، کار ساخت پل رو ادامه داد و بالاخره پل سفید تو شهریور ۱۳۱۵ تموم شد.

البته پل سفید یه سری قانون هم داشت:

فقط یه ماشین می‌تونست همزمان از روی پل رد بشه.

درشکه‌ ها هم باید پشت سر هم حرکت می‌کردن.

سرعت ماشین‌ها هم نباید بیشتر از ۵ کیلومتر در ساعت می ‌بود.

پل سفید بعد از ۵۰ سال، تو سال ۱۳۸۹ مرمت شد و الان هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده.

بیشتر بخوانید: پل معلق هیر اردبیل

معماری پل سفید اهواز

 

پل هلالی اهواز یه سازه ترکیبی از بتن و فلزه. پایه‌ هاش کاملاً بتنیه و قوس‌ ها و نرده ‌هاش هم فلزیه. پیچ و مهره ‌ها هم اجزای پل رو به هم وصل می ‌کنن و یه جاهایی هم جوشکاری شده.

این پل یه اثر هنری و مهندسی خیلی مهم تو ایرانه که با کمک مسئولین ایرانی و مهندس‌ های خارجی از آلمان و سوئد ساخته شده. ابعادش هم اینطوریه:

طول: ۲۰.۵ متر

عرض: حدود ۹ متر (تقریباً ۸.۹ متر)

ارتفاع از سطح آب: ۱۳ متر

دو تا قوس بتنی داره که هر کدوم ۱۲ و ۲۰ متر طول دارن و یه پیاده ‌رو هم دارن.

هفت تا دهانه هم داره که شامل سه تا دهانه بزرگ ۱۳۰ و ۱۳۶ متری، سه تا دهانه متوسط ۴۶ متری و دو تا دهانه کوچک ۱۰ و ۱۲ متری میشه.

جاهای دیدنی نزدیک پل سفید اهواز

اگه می‌خوای یه گشتی تو اهواز بزنی و از جاهای دیدنی نزدیک پل سفید دیدن کنی، این متن به دردت می‌خوره. فقط کافیه یه برنامه‌ ریزی دقیق داشته باشی و بدونی که هر جا چقدر ازت فاصله داره.

۱. کاروانسرای معین التجار: فقط ۶۵۰ متر با پل سفید فاصله داره. یه جای تاریخی و قشنگ که می‌تونی کلی عکس‌های خوشگل توش بگیری.

۲. خانه ماپار: یه عمارت تاریخی دیگه که حدود ۲.۲ کیلومتر با پل سفید فاصله داره. اینجا هم می‌تونی کلی عکس‌های هنری و تاریخی بگیری.

۳. کلیسای مسروپ مقدس: یه کلیسای قشنگ که حدود ۱ کیلومتر با پل سفید فاصله داره. اگه به دیدن جاذبه‌های مذهبی علاقه داری، اینجا رو از دست نده.

۴. سقاخانه اهواز: یه سقاخانه قدیمی و دیدنی که حدود ۱.۴ کیلومتر با پل سفید فاصله داره. اینجا می‌تونی یه حال و هوای معنوی رو تجربه کنی.

۵. پارک جزیره: یه پارک زیبا و سرسبز که حدود ۱ کیلومتر با پل سفید فاصله داره. اگه می‌خوای یه استراحتی بکنی و از فضای سبز لذت ببری، اینجا رو انتخاب کن.

بهترین زمان بازدید از پل سفید اهواز چه زمانی است؟

اهواز تو یه دشت بزرگ تو خوزستان قرار گرفته، ولی با اینکه دشته، خیلی گرمه و بارون خیلی کم می ‌باره. تابستون ‌ها که میشه، هوا وحشتناک داغ میشه و تا بالای ۵۰ درجه هم می ‌ره. زمستون ‌ها هم خیلی سرد نیست و کمترین دما ۵ درجه بالای صفر هست. خلاصه که تابستون اصلا وقت خوبی برای سفر به اهواز نیست.

بهترین فصل برای سفر به اهواز از وسط پاییز تا اوایل بهاره. تو این فصل ‌ها، دشت‌ های خوزستان خیلی سرسبز و قشنگ می‌ شن. هوا هم خنک و عالیه و تا بهار که میشه، همینجوری می ‌مونه. البته تو عید و تعطیلات پاییز و زمستون، خیلی شلوغ میشه. اگه از شلوغی خوشت نمیاد و می ‌خوای یه سفر آروم داشته باشی، بهتره یه روز معمولی تو پاییز یا زمستون بری اونجا.

هتل نزدیک پل سفید اهواز

پارس یه هتل ۵ ستاره توپه که یه جای عالی داره، درست کنار پل سفید و رودخونه کارون. اگه دنبال یه جای لوکس و باکلاس میگردی، این هتل عالیه. میتونی یه سوئیت روبروی رودخونه و پل سفید بگیری و از منظره فوق العادش لذت ببری، مخصوصا شب ها که نورپردازی پل روشن میشه.

این هتل ۱۳۴ تا اتاق و سوئیت داره که همشون خیلی شیک و تمیز هستن. پرسنل هتل هم خیلی با حوصله و کاربلدن و همیشه اتاق ها رو تمیز نگه میدارن. یه مزیت دیگه این هتل اینه که تو همه جای هتل، حتی تو اتاق ها، میتونی به اینترنت رایگان وصل بشی.

اما چیزی که هتل پارس رو از بقیه هتل های اهواز جدا میکنه، فقط کیفیت و خدمات عالیش نیست. این هتل امکانات خیلی خوبی هم داره، مثل سالن کنفرانس، اتاق جلسات، فروشگاه صنایع دستی، سالن اجتماعات و… . واسه همین خیلی ها برای سمینار، همایش، مراسم های فرهنگی و هنری و… این هتل رو انتخاب میکنن.

خلاصه که اگه دنبال یه هتل ۵ ستاره با امکانات کامل و یه جای عالی هستی، هتل پارس یه انتخاب ایده آله.

دانلود به صورت پی دی اف

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

مقالات پربازدید