پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر ؛ ورودی ها و امکانات تفریحی + (ویدیو، عکس و نقشه)

به یکی از زیباترین پارک‌های تهران، یعنی پارک جنگلی چیتگر، خوش آمدید! این پارک جنگلی در دوره پهلوی دوم، در سال ۱۳۴۲، با دست ساخته‌ی انسان به وجود آمد و از آن زمان تاکنون، جذابیت خاصی برای مردم داره.

اگه به ارتفاع ۱۲۲۵ متری از سطح دریا برید، پارک چیتگر رو پیدا می‌کنید. اینجا یه مخلوطی از پستی‌ها، بلندی‌ها و تپه‌های ماهور داره که بهش جذابیت و زیبایی می‌بخشه. با حدود ۸۷۴ هکتار وسعت، پارک به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده، به خاطر مسیل چیتگر که از وسطش رد می‌شه.

یه نکته جالب اینجا اینه که حدود ۱۴ کیلومتر جاده آسفالتی توی پارک وجود داره، که یک کیلومتر ازش به بلوار تبدیل شده. همچنین تقریباً ۵۰ کیلومتر جاده خاکی هم توی این محیط طبیعی زیبا قرار داره. و از نظر زیرزمینی، تونل شهدای غزه از زیر پارک گذشته که علاوه بر اینکه طراحی جالبی داره، به توسعه بزرگراه شهید حکیم کمک کرده، بدون اینکه به درختان زیبای پارک آسیبی وارد شده باشه.

پس حتما بیاید و این تجربه‌ی خوب رو در پارک جنگلی چیتگر تجربه کنید.

 

 

آدرس پارک جنگلی چیتگر

این پارک در منطقه ۲۲ واقع شده و از طریق آزادراه کرج قابل دسترسیه. به دلیل نزدیکی به دریاچه چیتگر یا همون شهدای خلیج فارس، اطرافش یک طبیعت فوق‌العاده‌ای داره.

اگه از جنوب بیای، مستقیم به آزادراه تهران–کرج وصل می‌شی. از شمال هم به اتوبان حکیم غرب یا شهید همدانی وصله. به غرب محدودیت داره، چون به شهرک سرو آزاد و پیکان شهر و باغ گیاه‌شناسی وصل میشه. اما به شرقش بری، به منطقه خرگوش دره می‌رسی که خیلی دیدنیه.

آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

 

لوکیشن پارک جنگلی چیتگر

 

پارک جنگلی چیتگر با مترو

شما میتونید با استفاده از مترو به پارک چیتگر بروید..

  • ایستگاه مترو چیتگر: این ایستگاه در بلوار کوهک و در مقابل درب شماره یک پارک چیتگر قرار دارد.
  • ایستگاه ایران خودرو: این ایستگاه به فاز غربی پارک مشرف است و به درب‌های پنج و هفت پارک چیتگر دسترسی دارد.

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران ۱۴۰۳

ایستگاه مترو چیتگر

 

ورودی های پارک جنگلی

پارک جنگلی چیتگر دارای پنج ورودی است:

  • ورودی شماره یک: بلوار کوهک (ایستگاه مترو چیتگر)
  • ورودی شماره دو: خروجی آزادراه تهران کرج، جنب مدیریت پارک
  • ورودی شماره سه و چهار: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز
  • ورودی شماره پنج: آزادشهر (فاز غربی)
  • ورودی ایستگاه مترو ایران خودرو: فاز غربی

 

ورودی های پارک جنگلی چیتگر

 

بیشتر بخوانید: عجایب کوه دماوند

 

تاریخچه پارک جنگلی چیتگر

در دهه‌ی ۴۰، وقتی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور دست به کار شد، یه تصمیم خوب گرفت: ساختن جنگل‌ها و بوستان‌های زیبا تو سه منطقه‌ی تهران. در ناحیه شمالی، یه بوستان جنگلی دل‌نشین به اسم لویزان شروع به کار کرد. و در ناحیه شرقی، بوستان جنگلی دیگه‌ای به اسم سرخه حصار به وجود اومد. حتی نقطه‌ای در ناحیه غربی هم به اسم بوستان جنگلی چیتگر افتخار آورد.

بالا بردن میزان اکسیژن هوای تهران یکی از اهداف خوبی بود که تو ایجاد پارک جنگلی چیتگر دنبال شد. این پروژه از سال ۱۳۴۲ شروع شد و تا سال ۱۳۴۸ ادامه داشت.

بعد از انقلاب اسلامی، تو سال ۱۳۶۱، اداره بوستان چیتگر به یه شرکت مرتبط با بنیاد شهید به نام شرکت شاهد واگذار شد. اما متاسفانه تو سال ۱۳۶۷، به خاطر مشکلات در مدیریت، این پارک تحت مدیریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفت. بعد تو سال ۶۸، شهرداری منطقه‌ی پنج هم مسئولیت مدیریت پارک چیتگر رو به عهده گرفت.

تو دهه‌ی ۷۰، شهرداری منطقه ۲۳ شکل گرفت و از اون زمان تا حالا، پارک جنگلی چیتگر توسط این شهرداری دائماً نظارت می‌شه و مدیریت می‌شه. این پارک تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری تهران شده است..

 

تاریخچه پارک جنگلی چیتگر

 

امکانات پارک جنگلی

پارک جنگلی چیتگر، یک مکان فوق‌العاده برای تفریح و آرامشه. خصوصاً اگه به طبیعت و ورزش علاقه داری، حتماً باید یه سری به اینجا بزنی. توی بخش شرقی پارک، خیلی امکانات تفریحی، ورزشی و حتی رفاهی داریم که واقعاً دلنشینه.

اگه به ورزش علاقه داری، پیست‌های ورزشی خیلی خوبی داریم که می‌تونی توشون ورزش کنی و لذت ببری. همینطور کتابخانه‌ای هم تو بخش غربی پارک هست، که می‌تونی در آرومای کتابخونه، وقت خوبی رو سپری کنی و از دنیای داستان‌ها لذت ببری.

فضایی هم برای برگزاری جلسات و اجتماعات داریم. پس اگه نیاز به مکانی برای تبادل نظر یا برگزاری ملاقات داری، می‌تونی از سالن اجتماعات ما استفاده کنی. یکی از نکات مهم هم اینه که اگه برنامه‌ی یک روزه‌ای داری و نیاز به اسکان اضطراری داری، ایستگاه‌های مخصوص این منظور هم در اختیارت هستن.

کلاً پارک چیتگر یه جاییه که به تمام احتیاجات تو برای گذراندن وقت خوب پاسخ می‌ده. امیدوارم زودتر اوقات خوبتو تو اینجا بگذرونی!

 

پارک بانوان ریحانه

در ضلع شرقی پارک چیتگر، یک جواهر نهفته است به نام “بوستان بانوان ریحانه” که به وسعت ۱۸ هکتار آرامش و زیبایی را در خود جای داده دارد. این بوستان، تحت نظر دقیق معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۲ تهران، خدمات خود را ارائه می‌دهد. بوستان ریحانه در پارک چیتگر، منطقه‌ای است که با افتخار به خانم‌های ورزشکار اختصاص یافته است. اینجا به طور ویژه، تجهیزات و امکانات ورزشی متنوعی برای بانوان فراهم شده است تا در محیطی دلپذیر و دوستانه، به ورزش و تناسب اندام بپردازند.

“بوستان ریحانه” با ایستگاه تندرستی، پیست دوچرخه‌سواری، سالن بدن‌سازی، بیلیارد و فوتبال‌دستی، به تمام اهداف ورزشی شما پاسخ خواهد داد. سالن چند منظوره‌ای نیز در اینجا آماده‌ایم که می‌توانید در آن تمامی ورزش‌ها را تجربه کنید. هر چه نیاز دارید، در این مکان گرم و دوستانه برای شما فراهم شده است.

همچنین، اگر طرفدار بازی‌های ذهنی هستید، می‌توانید در میز شطرنج یا سالن پینگ‌پنگ به رقابت بپردازید. برای کودکان هم، زمین بازی در نظر گرفته شده تا لحظات شادی را در این محیط پرانرژی سپری کنند. با وجود تمامی این امکانات، “وستان ریحانه” در پارک چیتگر بهترین جا برای بانوانی است که به سلامتی و تفریحشان اهمیت می‌دهند. اینجا نه فقط یک بوستان ورزشی است، بلکه یک دوست دمدمی و یک هم‌راه وفادار برای همه بانوان ورزشکار.

آدرس پارک بانوان ریحانه: ورودی شماره یک پارک چیتگر (ایستگاه مترو چیتگر)، میدان سرو، خیابان سرو

 

پارک بانوان ریحانه

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اهواز

 

باشگاه های سوارکاری

در آغوش جنگل دل‌نشین چیتگر، چندین محفل شاد سوارکاری منتظر دوستان و عشاق این ورزش فرهنگی هستند. اگر به دنبال لحظاتی پر از هیجان و تفریح هستید، حتماً از این جاهای دل‌به‌جایی دیدن کنید:

  • باشگاه سوارکاری بام: با آغاز غروب آفتاب، در فاز غربی خیابان یکم، منتظر دویدن گام‌های شما بر روی تپه‌ها و دامنه‌های زیبای اینجا خواهند بود.
  • باشگاه سوارکاری ابرش: در اتوبان کرج، فاز غربی، در دل دروازه‌های سه، به شما پنجره‌ای به دنیایی از سرگرمی و لذت از سوارکاری خواهد باز شد. کافیست در خیابان بوستان، قدمی بردارید.
  • باشگاه سوارکاری آریاسب: در نقطه پایانی خیابان دستواره، در دو و سه چیتگر، بازاری از تجربه‌های سوارکاری در انتظار شماست. اینجا بهترین لحظات زندگیتان را با اسب‌های باوفایی که منتظر شما هستند، سپری خواهید کرد.
  • باشگاه سوارکاری میلاد: در ضلع غربی چیتگر، بازویی گرم از آغوش طبیعت برای شما تعبیه کرده است. اینجا جایی است که احساس آزادی و هماهنگی با اسب‌ها را به اوج خواهید برد.
  • باشگاه سوارکاری چیتگر: قلب جنگل را می‌تپاناند و همه را به غرامت سوارکاری می‌فراخواند. با انرژی این مکان همراه شوید و لحظاتی پر از شور و شوق را تجربه کنید.

 

پیست دوچرخه‌سواری

درباره پیست‌های مختلف پارک هم باید بگم واقعاً متنوع و جذابن. اینجا چهار پیست مختلف داره، از جمله پیست‌های کوهستانی برای آدمایی که به ماجراجویی علاقه دارن، پیست‌های سرعت برای اونایی که دوست دارن حس سرعت رو تجربه کنن، و حتی پیست استقامت برای کسانی که دوست دارن تحمل ورزش رو بیشتر کنن. یکی از نکات خوب پارک، اینه که برای بانوان هم فضای مناسبی داره. مخصوصاً پیست دوچرخه‌سواری بانوان که تا ۳۰ کیلومتر هم طول داره. می‌تونی با لباس ورزشی راحت خودت رو آماده کنی و لذت ببری.

واقعاً باورت می‌شه که اینجا پنج غرفه کرایه دوچرخه هم داره؟ حتی دو تاش مخصوص بانوانه. پس نگران کرایه دوچرخه نباش، همه چیز برای راحتی و لذتت در نظر گرفته شده.

 

پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر

 

پینت بال

بهترین بازی هیجان‌انگیز پینت‌بال، واقعاً جوونا و نوجوانا خیلی دوستش دارن. مخصوصاً توی پارک جنگلی چیتگر، یه باشگاه و زمین پینت‌بال داریم که واقعاً بهترین مکان برای بازی این بازی هستش. واقعاً لحظات شاد و خاطره‌سازی رو توی اونجا می‌سازیم و اعضای باشگاه همیشه با حال و هوای خوبی منتظرت هستن تا به این بازی مهیج بپردازی. حتما بیا تا با هم توی این بازی هیجان‌انگیز لحظات خوبی رو سپری کنیم!

 

پینت بال پارک جنگلی چیتگر

 

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی

این پارک جاییه که وقتی واردش میشی، مثل یه دنیای جدید به نظر میاد. درختای کاج تهران و زبان گنجشک انگار که تو پیشاپیشت ازت خوشامد میگن و صدای دلنشین پرندگان، از جمله طوطی‌ها، مرغ‌های مینا و حتی کلاغ‌ها، آدم رو می‌برن تو یه اتمسفر خیلی دلپذیر.

هوا توی پارک جنگلی چیتگر همیشه خنک و خوشاینده، به خصوص توی تابستون‌ها که میشه از گرما فرار کرد و توی سایه‌ی درختان اقاقیا و نارون استراحت کرد. حالا فرض کن که داری راه می‌ری، یهو سنجابای بازیگوش روی شاخه‌های درختا می‌بینی که دارن غذا جمع می‌کنن و خیلی وقتا با حرکات شادشون، آدم رو خندون می‌کنن.

روباه‌ها هم که دارن سرسری می‌چرخن، نگاهتو جذب می‌کنن. احتمالاً دارن دنبال غذا می‌گردن و شایدم دارن یه نمایش کوچیک برات اجرا می‌کنن. اینجا واقعاً یه جهان وحش کوچیک رو تجربه می‌کنی که توش همه با هم زندگی می‌کنن و همدیگه رو تکمیل می‌کنن.

اگه به پارک جنگلی چیتگر بیای، مطمئن باش که زمان خوبی رو سپری می‌کنی. می‌تونی توی این محیط دوستانه و صمیمی با طبیعت ارتباط برقرار کنی و از دیدن زندگی‌های مختلفی که توی این پارک زندگی می‌کنن لذت ببری.

 

پوشش جانوری پارک جنگلی چیتگر

 

بیشتر بخوانید: مسیر رفتن به رودخانه جاجرود

 

تصاویر پارک جنگلی چیتگر

عکس پارک جنگلی چیتگر

عکس های پارک جنگلی چیتگر

 

بیشتر بخوانید: غار علی صدر

 

تصویر پارک جنگلی چیتگر

 

امیدواریم این مقاله از مجله گردشگری برای شما مفید واقع شده باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

مقالات پربازدید