نمایش عمومی یافته‌های باستان‌شناسی در تپه قلاکتی

یافته‌های باستان‌شناسی در تپه قلاکتی، به نمایش عمومی گذاشته شد.

گزیده یافته‌های دو فصل گذشته باستان‌شناسی در تپه قلاکتی سرخرود شهرستان محمودآباد، در نگارخانه استاد زرشناس شهرستان آمل در معرض دید عموم گذاشته شده است.

در این نمایشگاه، آثار باستانی کشف شده از دوره‌های عصرآهن، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی به نمایش در آمده است.

آثار به نمایش درآمده شامل کاسه‌های سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی (حدود قرن ۳ تا ۶ هجری قمری)، سفال لعابدار فیروزه‌ای متعلق به دوره میانه اسلامی، قاشق مسی و مهره گچی متعلق به دوران اسلامی، سکه مسی متعلق به دوران متاخر اسلامی و مجموعه سردوک سفالی ساده و لعابدار متعلق به دوران تاریخی و اسلامی، سنگ وزنه مسی متعلق به دوران تاریخی و نعل آهنی متعلق به دوران اسلامی است.

 

بیشتر بخوانید: باغ کتاب تهران

 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه قلاکتی گفت:

از شاخص‌ترین آثار می‌توان به مُهر سنگی با نقش جانوری متعلق به دوره ساسانی، مُهر سنگی با نقش خرگوش و پنج گل مهره با نقش های هندسی و طبیعی، گاو ورزا، قوچ، پرنده(مرغابی)، گوزن نشسته از دوره ساسانی که در دوره‌های متفاوت کاوش از این تپه کشف شده اشاره کرد.

 

فلاح اضافه کرد:

این نمایشگاه به‌مدت یک هفته صبح و عصر درمحل دائمی نمایشگاه‌های هنری استاد زرشناس در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برای بازدید علاقه‌مندان برپا است.

 

تپه قِلاکتی در «گِل محله» سرخرود محمودآباد، نخستین سایت باستانی نزدیک به نوار ساحلی مازندران است. این تپه که در فاصله چهار کیلومتری دریای خزر قرار دارد، با شماره ۳۰۷۴۳ در سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شده و بیش‌ از یک دهه است که پژوهش‌های باستان‌شناسی روی آن در حال انجام است.

 

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران

 

منبع: کجارو

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

مقالات پربازدید