موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز | ساعت کاری + قیمت بلیط ۱۴۰۳

موزه آذربایجان تبریز یه جای فوق‌العاده جذاب و دیدنیه که اگه حتی یه ذره به تاریخ علاقه داشته باشی، نمی‌تونی ازش دل بکنی. از آثار چند هزار سال پیش گرفته تا تابلوهایی مثل “بسم‌الله”، می‌تونی کلی چیزای ارزشمند و نایاب ببینی. سه طبقه داره و هر طبقه‌اش یه سالن بزرگ با کلی آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی ایرانه. موزه آذربایجان نه‌تنها به خاطر آثارش بلکه به‌خاطر معماریش هم خاصه؛ ساختمونش رو با الهام از معماری محلی آذربایجان و نقشه یه باستان‌شناس فرانسوی ساختن. اگه دوست داری با این موزه که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تبریز به حساب میاد بیشتر آشنا بشی، این مقاله رو از دست نده.

تبلیغات

نمای حیاط موزه آذربایجان در تبریز

موزه آذربایجان تبریز کجاست؟

این موزه کنار مسجد کبود، تو خیابون امام قرار گرفته. حالا اگه از اون دسته آدمایی هستی که با ماشین شخصی می‌ری این‌ور اون‌ور، دسترسی بهش خیلی راحت و بی‌دردسره. ولی اگه اهل استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی هستی، جای نگرانی نیست! چون می‌تونی با اتوبوس خط راه‌آهن-آبرسان مستقیم تا ایستگاه مسجد کبود بیای و پیاده‌روی کوتاهی کنی تا به موزه برسی. اگه هم ترجیح می‌دی از مترو استفاده کنی، نزدیک‌ترین ایستگاه، ایستگاه شهید بهشتیه که حدود ۵۰۰ متر از موزه فاصله داره. فقط یادت باشه قبل اینکه راه بیفتی ساعت کاری مترو تبریز ۱۴۰۳ رو چک کنی.

لوکیشن موزه آذربایجان روی نقشه

داخل ساختمان موزه آذربایجان تبریز

تاریخچه موزه آذربایجان تبریز

شکل‌گیری موزه آذربایجان تو تبریز از همون سال‌های ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ شروع می‌شه. اون موقع یه نمایشگاه کوچیک تو سالن کتابخونه تربیت از سکه‌های کشف‌شده تو تبریز برپا شد. همون نمایشگاه باعث شد که یه عده آدم‌های علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ به فکر بیفتن که یه موزه درست‌درمون واسه تبریز بزنن. بعد کلی تلاش و دوندگی، بالاخره تو اردیبهشت ۱۳۳۷ بود که موزه آذربایجان رسماً پایه‌گذاری شد. سال ۱۳۴۱ ساختمون موزه، با سه تا تالار، تموم شد و تو مهرماه همون سال، موزه افتتاح شد. البته تا وقتی این موزه ساخته بشه، کلی نمایشگاه کوچیک و بزرگ از آثار تاریخی و هنری تو تبریز برگزار می‌شد؛ مثلاً تو سال ۱۳۳۶ یه نمایشگاه از ۲۰۲ تا اثر تاریخی موزه ایران باستان رو تو تبریز داشتن، یا نمایشگاه‌های مختلف تو دبیرستان نجات از اشیاء تاریخی تبریز.

تابلو بسم الله موزه آذربایجان تبریز

معماری موزه آذربایجان تبریز

این موزه با معماری سنتی ایرانی و حال‌وهوای خاص تبریزی ساخته شده. طراح اون با استفاده از قوس‌های جناغی که توی معماری قدیمی ایران خیلی دیده می‌شه و پنجره‌هایی که به همین سبک طراحی شدن، یه حس تاریخی خاص به کل فضا داده. به‌خصوص ایوان جنوبی موزه که با اون پلکان سنگی و درب چوبی بزرگش، حسابی دل آدم رو می‌بره. البته دو تا مجسمه قوچ سنگی هم دم در گذاشتن که از همون بدو ورود حس می‌کنی قراره یه سفر عجیب‌وغریب به گذشته داشته باشی. کل ساختمان موزه سه طبقه‌س و حدود ۸۰۰ مترمربع متراژ داره. توی هر طبقه‌اش هم یه بخشی از تاریخ ایران رو گذاشتن، یعنی عملاً با قدم‌زدن تو این طبقات، انگار داری از یه دوره تاریخی به دوره دیگه سفر می‌کنی.

آثار موجود در موزه آذربایجان

موزه آذربایجان شهر تبریز

طبقه همکف

تو این طبقه، با یه عالمه آثار از دوران پیش از اسلام روبرو می‌شی. از سنگ‌های سرپانتین که تو جیرفت پیدا شده تا سفال‌های قدیمی از تپه اسماعیل آباد. جالب‌ترین چیزها، این سنگ‌ها و سفال‌های دست‌سازن که بدون هیچ وسیله‌ای مثل چرخ سفال‌گری ساخته شدن و زیر نور آفتاب خشک شدن. قدمت بعضی از این سفال‌ها به هفت هزار سال پیش می‌رسه. مثلاً یه مجسمه الهه زن از شهر رستم آباد گیلان اینجا هست که سه هزار سال قدمت داره و نشون می‌ده که تو ایران باستان، مقام زن‌ها خیلی مهم بوده. یه چیز دیگه که نباید از دست بدی، ریتون‌های خیلی خاصیه که ترکیب نیم‌تنه‌ی حیوانات و جام‌های شربت‌خوری ان. این ریتون‌ها برای مراسم‌های آیینی استفاده می‌شده و قدمتشون می‌رسه به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی. حالا از همه جذاب‌تر، یه جفت اسکلت از مرد و زنیه که تو یه قبر کنار هم دفن شدن و حدود سه هزار سال قدمت دارن. این اسکلت‌ها رو سال ۱۳۷۸ تو مسجد کبود مراغه پیدا کردن و آوردن تو این موزه به نمایش گذاشتن.

سکه های تاریخی در موزه آذربایجان

طبقه اول

این طبقه پره از آثار اسلامی که مربوط به دوران‌های مختلف بعد از اسلامه. از قرن چهارم هجری، یعنی همون دوران اول اسلام، یه عالمه ظرف سفالی و چیزای دیگه هست که روشون نقش‌های اسلامی و خط کوفی حک شده. یکی از جالب‌ترین کشفیات اینجاست: یه قفل رمزی که مربوط به قرن ششم هجریه و با مفرغ ساخته شده. این قفل ۴ تا سگک داره که باز کردنش بدون رمز واقعاً کار حضرت فیله! تو این طبقه مهرهای استمپ و سیلندری هم هست که نقش‌های حیوانات و موجودات عجیب‌وغریب رو روشون حک کردن. بازم از سفال‌های خوش‌نقش و نگار هم اینجا پیدا می‌کنی که ظرافتشون واقعاً چشم‌نوازه. اما شاید باحال‌ترین بخش این طبقه، قسمت سکه‌ها باشه. اینجا می‌تونی از اولین سکه‌های ضرب شده در دوران هخامنشی تا آخرین سکه‌های دوره قاجار رو ببینی.

مجسمه های موزه آذربایجان تبریز

زیرزمین

اگه بری زیرزمین، وارد دنیای سنگ‌ها و مجسمه‌ها می‌شی. سنگ‌نگاره‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی ایران مثل قوچ‌های سنگی و پیکره‌های انسانی تو این بخش دیده می‌شن. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های زیرزمین، آثار احد حسینیه که با مجسمه‌هاش تاریخ انسان رو از دوران باستان تا امروز روایت کرده. هر کدوم از این مجسمه‌ها یه داستان پشت خودش داره که خیلی جذابه.

ساعت کاری موزه آذربایجان تبریز

این جاذبه تاریخی از ۹ صبح تا ۷ عصر بازه و می‌تونی تو این بازه زمانی ازش دیدن کنی. اما یه نکته مهم رو یادت نره! توی روزهایی مثل رحلت پیامبر اکرم (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و روزهای تاسوعا و عاشورا، این موزه تعطیله و فعالیتی نداره.

مجسمه های موزه آذربایجان

قیمت بلیط موزه آذربایجان تبریز

توی سال ۱۴۰۳ هزینه ورودی این موزه برای هر نفر ۲۰ هزار تومنه. البته این‌جوری نیست که حتماً باید حضوری بلیط بخری، می‌تونی خیلی راحت اینترنتی از سایت‌هایی مثل گیشه ۷۲۴، بلیطتو تهیه کنی و بی‌دغدغه بری برای بازدید. البته قبلش بهتره یه زنگ به شماره موزه بزنی (۰۴۱۳۵۲۶۱۶۹۶) تا مطمئن بشی بازه و بعدش آماده بشی.

جاهای دیدنی اطراف موزه آذربایجان تبریز

 

مکان فاصله حدودی از موزه آذربایجان در تبریز
مسجد کبود ۹۶.۸ m
موزه کفش ۳۶۸.۳ m
موزه صدا تبریز ۵۱۰.۳ m
خانه استاد شهریار ۵۶۷.۷ m
پل قاری تبریز ۷۴۷.۶ m
ارگ تبریز ۹۷۶.۹ m
بازار بزرگ تبریز ۱.۱ KM
خانه پروین اعتصامی ۱.۱ KM
مقبره الشعرا ۱.۲ KM
موزه قاجار تبریز ۱.۲ KM
آرامگاه امامزاده سید حمزه ۱.۲ KM
خانه مشروطه تبریز ۱.۳ KM
باغ گلستان تبریز ۱.۷ KM
کوه عینالی تبریز ۴.۲ KM

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

مقالات پربازدید

سیری در وب