غار رنگین کمان

غار رنگین کمان | راهنمای بازدید + بهترین زمان سفر

هرمز یه جزیره فوق‌ العاده‌ ست که به اسم “جزیره رنگ‌ ها” هم می‌ شناسنش. کل جزیره پر از خاک‌ ها و سنگ‌های رنگیه که یه منظره‌ی بی‌نظیر خلق کرده. یکی از جاذبه‌های خفن این جزیره، غار رنگین‌کمان هستش. اگه عاشق کوه‌ نوردی و دره‌ نوردی هستی، می‌تونی به راحتی بری و از این غار با شکوه دیدن کنی.

 

غار رنگین کمان ایران کجاست؟

تو قسمت جنوب شرقی جزیره هرمز، یه غار هست که انگار از دل یه تابلوی نقاشی بیرون اومده. پیدا کردن غار رنگین کمان خیلی آسون نیست. بهترین کار اینه که از محلی‌ها کمک بگیری. اونا راه رو خوب بلدن و می‌تونن کمکت کنن که راحت‌ تر به غار برسی. حالا اگه از سمت روستای هرمز به سمت جزیره‌های نقره‌ای و سرخ می‌ری، بعد از عبور از این سواحل، باید به دنبال فرعی دوم مسیر باشی. این فرعی تو رو به ورودی غار می‌رسونه.

توجه داشته باش که غار تو یه دره قرار گرفته و به همین خاطر دیدن دهانه‌اش از دور سخته. پس باید یه کم تلاش کنی و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنی تا به اونجا برسی.

غار رنگین کمانی هرمز

ویژگی های غار رنگین کمان

اینجا یکی حیرت انگیزترین غارهای ایران هستش که توسط آب ساخته شده. آب از زیر یه کوه نمکی رد شده و این غار رو به وجود آورده. حدود ۳۰ تا ۴۰ متر عمق داره و یه عالمه دالان تو دلش داره. زمین‌شناسان می‌گن که این دالان‌ها هم کار آب هستند. ارتفاع سقف غار همه‌جا یه جور نیست و بعضی جاها باید سرت رو خم کنی تا رد بشی.

دیوارهای غار پر از سنگ رسوبی و نمکیه که لایه لایه روی هم انباشته شدن و یه سطح صاف درست کردن مثل کمان رنگین کمون.  قشنگ‌ ترین قسمت غار تهشه، جایی که رنگ‌ها به اوج خودشون می‌رسن. یه عالمه رنگ قشنگ که چشم آدم رو خیره می‌کنه. می‌گن تو این غار می‌تونی حدود هفتاد تا رنگ مختلف پیدا کنی!

این رنگ های قشنگ به خاطر مواد معدنی موجود توی سنگ‌هاشه. این مواد همون فلزاتی مثل آهن هستن که با بقیه چیزها قاطی شدن و یه عالمه رنگِ خوشگل درست کردن. اولِ غار که می‌ری داخل، سنگ‌های نمک می‌بینی، ولی هر چی جلوتر می‌ ری، رنگ‌ ها و سنگ‌ها زیباتر و متنوع‌تر می‌شن و یه عالمه نقاشی‌های طبیعی روی دیواره‌های غار می‌بینی.

بیشتر بخوانید: دره رنگین کمان هرمز

تصاویر غار رنگين كمان

عجایب غار رنگین کمان هرمزگان

یه نکته خیلی باحال درباره این غار اینه که هر سال رنگ عوض می‌کنه! آره، درست شنیدی! هر سال تابستون که می‌شه، رطوبت داخل غار زیاد می‌شه و مواد موجود توی غار تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرن. این مواد رطوبت رو جذب می‌کنن و براق‌تر می‌شن، و به خاطر همین رنگشون هم تغییر می‌کنه.

رنگ عوض شدن اینجوریاس که انگار لایه ها جابجا شدن. مثلا یه جایی رو تصور کن، یه عکس ازش میگیری. یه سال بعد دقیقاً همونجا می ایستی و دوباره عکس میگیری. اگه این دو تا عکس رو کنار هم بذاری، میتونی بفهمی که رنگش عوض شده.

غار رنگین کمان ایران

بهترین زمان سفر به غار رنگین کمان

این جزیره هم مثل بقیه شهر های ساحلی، شرجی و گرمه. اگه تو تابستون یا اواخر بهار بری اونجا، از گرما کلافه میشی. ولی پاییز و زمستون عالیه، هوا خیلی خنک و خوبه. خلاصه که بهترین موقع برای سفر به این جزیره آذر ماه تا وسطای اردیبهشته.

هوا که گرم میشه، همه عاشق سفر به این جزیره میشن. بهار و تابستون بخاطر ارزون بودن سفر به جنوب پر از آدمه، ولی پاییز و زمستون که میشه خلوت میشه و میتونی حسابی کیف کنی. تو این فصلا می‌تونی توی سکوت و آرامش یه عالمه بگردی و از هوای خنک و دلچسب لذت ببری.

عکس غار رنگین کمان

نکات مهم بازدید از غار رنگین کمان هرمز

تو غار رنگین‌کمان خبری از نور نیست، حتی نور خورشید هم به زور خودش رو داخل غار می‌ندازه. واسه همین حتما باید با خودت چراغ قوه یا هدلامپ ببری. چراغ قوه موبایل واسه دیدن قشنگی‌ های غار اصلا کافی نیست. هم نورش ضعیفه، هم احتمال افتادن و خراب شدنش بیشتره.

داخل غار پر از سنگ نمک و سنگای مختلفه، حتماً یه کفشی بپوش که از پاهات حسابی محافظت کنه. صندل و کتونی پارچه‌ای اصلا مناسب نیستن، چون که هم ممکنه پات به سنگا گیر کنه و هم کفشات داغون شه.

یه نکته خیلی مهم که موقع رفتن به غار رنگین‌کمان باید یادمون باشه اینه که سروصدا می‌تونه خیلی به غار آسیب بزنه. غار یه جای آرومه و اصلا مناسب حرف زدن بلند و شوخی‌های پرسروصدا نیست. دیواره‌هاش از نمک هستن و ممکنه با سر و صدای زیاد بریزن. موقع عبور از توی دالان‌ها هم خیلی مواظب باشیم که به دیواره‌ها دست نزنیم یا بهشون تکیه ندیم.

منبع: مجله گردشگری

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 10 =

مقالات پربازدید