باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز | معرفی + قیمت بلیط ۱۴۰۳ + جاهای دیدنی

باغ دلگشا یه جای قشنگ و قدیمی تو استان فارسه که از دوره ساسانی ها مونده. این باغ یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز هستش و چند سال پیش هم تو لیست آثار ملی ثبت شده. یه ساختار خیلی خاص و قشنگی داره که هیچ جای دیگه شبیهشو پیدا نمیکنی. وسط باغ یه جوی آب خنک و زلال راه افتاده که دور تا دورش پر از دیوارای بلند و قشنگه. یه عمارت تابستونی خنک و یه استخر آب هم داخل باغ هست که حسابی حال و هواتو عوض میکنه. اگه میخوای بیشتر با این جاذبه آشنا بشی پس با مجله گردشگری همراه باش.

محوطه باغ دلگشا

باغ دلگشا کجاست؟

عمارت باغ دلگشا یه جای خوشگل و سرسبز توی شیراز هستش که نزدیک آرامگاه سعدی و جنوب تنگ آب خان قرار داره. برای رفتن به این باغ میتونی از اتوبوس، مترو یا ماشین شخصی استفاده کنی. میتونی سوار اتوبوس های پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان یا بلوار نارنجستان – پایانه نمازی بشی و توی ایستگاه چهار راه دلگشا پیاده شی.: نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ دلگشا، ایستگاه ولیعصر هستش. از اونجا باید بری سمت بلوار سلمان فارسی و سوار تاکسی بشی تا به باغ برسی. اگه با ماشین شخصی میری، لوکیشن این مکان دیدنی رو برات گذاشتم که راحت بتونی  پیداش کنی.

لوکیشن باغ دلگشا روی نقشه

بیشتر بخوانید: نقشه مترو شیراز

عکس باغ دلگشا در شیراز

تاریخچه باغ دلگشا

ساختار باغ های ایرانی از زمانی که قنات ها رو ساختن شکل گرفته. اولین باغ های ایرانی هم معمولا تو مسیر قنات ها قرار داشتن. هر باغی هم یه عمارت مرکزی با یه طراحی خاص خودش داشته. شیراز که به خاطر آب و هوای دلچسب و خاک حاصلخیزش معروفه، همیشه جایگاه ویژه‌ای برای باغ‌های قشنگ ایرانی داشته.

قدمت این جاذبه دیدنی به دوران ساسانیان میرسه. توی دوره صفویه هم ازش به عنوان باغ تفریحی استفاده می شده. اما توی زمان نادرشاه تا اوایل حکومت زندیه حسابی بهش آسیب میرسه. ولی کریم خان زند دوباره مرمتش می کنه و به دوران اوج خودش برمی گرده. بعدها توی دوره قاجار، حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی دوباره باغ رو احیا می کنه. اما بعد از فوتش، باغ دوباره خراب میشه تا اینکه سال ۱۳۳۶ نواب رضا قلی میرزا باغ رو میخره و مرمتش می کنه. حدود ۳۰ سال بعد، میرزا علی اکبر قوام الملک باغ رو بازسازی می کنه و ایوان و ستون هاشو بنا می کنه. پسرش هم توی ضلع شرقی باغ حمام می سازه. جالبه که بدونید تا حدود ۵۰ سال پیش، باغ دست دختر قوام الملک و همسرش ناظم الملک بوده. اما الان شهرداری اداره اش می کنه.

باغ دلگشا کجاست

معماری باغ دلگشا شیراز

دور تا دور این باغ ایرانی رو دیوار بلندی کشیدن و یه عمارت خوشگل وسطش بنا کردن. جوی‌های آب و یه حوض بزرگ هم روبروی عمارت هست که از آب قنات پر میشه. وقتی وارد باغ میشی، سرسبزی و بوی بهارنارنج هوش از سرت می‌بره. یه جوی آب با فواره‌های قشنگ از وسط باغ می‌گذره و تو رو به سمت مرکز باغ هدایت می‌کنه. اونجا می‌رسی به قدیمی‌ترین عمارت کلاه فرنگی ایران که سه طبقه داره و با کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز تزیین شده. جلوی عمارت یه استخر بزرگ هست که هوا رو خنک می‌کنه. داخل عمارت یه تالار بزرگ با چهار شاه‌نشین منتظرته. دو ستون بلند هم وسط عمارت یه ایوان چوبی بزرگ رو نگه داشتن.

زیر ایوان یه سقف چوبی می‌بینی که با گچ‌بری و آینه‌کاری تزیین شده. نقاشی‌های قشنگی هم با رنگ روغن روی دیوارها کشیدن. از دو تا در که دو طرف عمارت هست می‌تونی وارد بشی. گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های داخل عمارت خیلی قشنگن و هنر معماران اون زمان رو به خوبی نشون می‌دن. دور تا دور عمارت هم می‌تونی شعرهای شوریده شیرازی رو ببینی که با خط نستعلیق روی گچ‌ها نوشته شده. شوریده یه شاعر قرن سیزدهمه که الان مزارش توی آرامگاه سعدی قرار گرفته. باغ دلگشا شیراز ۶ هکتار وسعت داره و یه باغچه خوشگل هم توی قسمت شمالی‌اش داره که به خاطر درخت‌های سرو، نخل، کاج و بهارنارنج بهش می‌گن باغ طاووس. متاسفانه یه خیابان از وسط باغ رد شده و این دو قسمت رو از هم جدا کرده.

تصاویر باغ دلگشا شیراز

موزه عمارت باغ دلگشا

یه گوشه از این عمارت رو کردن موزه، پر از چیزای قیمتی از قبل از هخامنشی ها تا دوره قاجار. سکه های قدیمی، نقشه های ایران از قدیم تا حالا، یه قرآن روی پوست آهو که یادگار سلجوقی هاست و کلی چیزای دیگه. یه قسمت دیگه هم به موزه داریوش اختصاص داره که برای ۵۰ سال پیشه. اونجا میتونی رادیوهای قدیمی رو ببینی، یه رادیو هم هست که با نفت کار میکنه!

موزه باغ دلگشا

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا شیراز

فرقی نمی کنه کدوم یکی از روزهای سال اونجا بری، شیراز همیشه قشنگه. اما یه چیز دیگه هم هست، و اونم اینه که شیراز توی اردیبهشت ماه یه چیز دیگه میشه! انگار که یه تیکه از بهشت رو زمین افتاده باشه. بوی بهار نارنج همه جا رو پر کرده و حال آدم رو حسابی خوب می کنه. پر از درخت و گل های رنگارنگه که توی بهار حسابی شکوفه می کنن و یه عالمه عکس های قشنگ می تونی ازشون بگیری.

ساعت کار باغ دلگشا

ساعت بازدید نیمه اول سال: از ۸ صبح تا ۱۱ شب و نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۱۰ شب هستش. فقط یادتون باشه که توی روزای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی(ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیله.

داخل باغ دلگشا شیراز

قیمت بلیط باغ دلگشا

هزینه ورودی باغ دلگشا توی سال ۱۴۰۳ برای گردشگرای خارجی ۸۰ هزار تومنه و برای ایرانیا ۱۶ هزار تومن. برای بچه های زیر ۶ سال هم معمولا نیاز نیس بلیط بخرید. بازدید از این باغ زیبا یه ساعت طول میکشه، البته اگه بخوای همه چی رو با دقت ببینی و از هر گوشه و کنارش عکس بگیری. یه جوری برنامه ریزی کن که یه ساعت کامل وقت داشته باشی، اینجوری می‌تونی حسابی از دیدن این باغ قشنگ لذت ببری.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ دلگشا شیراز

جاهای دیدنی باغ دلگشا

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یه شاهکاره که پر از هنر و معماری ایرانه. از همون نمای بیرونی که میبینیش تا داخلش که میری، محو زیبایی و ظرافتش میشی. مقرنس کاری ها و کاشی کاری های مسجد انقدر هنرمندانه و قشنگه که آدم انگار تو یه تابلو نقاشی قدم میذاره. این مسجد یه جورایی مثل یه نگین میمونه که تو تاج جاذبه های تاریخی ایران میدرخشه. فاصله این مسجد تا باغ ۳.۴ کیلومتره.

جاذبه های گردشگری باغ دلگشا

آرامگاه حافظیه

حافظیه یه جای خیلی باحاله که پر از چیزای دیدنیه. یه تالار ۲۰ ستونی داره که انگار حافظیه رو دو تا قسمت کرده، یه قسمت شمالی و یه قسمت جنوبی. میگن این دوتا قسمت یه معنی نمادین هم دارن. قسمت جنوبی که شلوغه و پره آدم، نشونه ی زندگی مادی و دنیاییه. اما قسمت شمالی که آروم و قشنگه و آرامگاه حافظ هم اونجا قرار داره، نشونه ی زیبایی و معنویت دنیای آخرتِ. از اینجا تا عمارت دلگشا ۲.۳ کیلومتر فاصله ست.

جاذبه های اطراف باغ دلگشا شیراز

نارنجستان قوام

این مجموعه ۳۵۰۰ متر مربعه که دو تا ساختمون تو دو تا ضلع شمالی و جنوبی داره و ۹۴۰ متر هم زیربناشه. یه عالمه چیزای دیگه هم داره مثل حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب‌خانه قوام، اندرونی قوام، دیوان خانه قوام و حمام اختصاصی قوام. یه زمانی اصطبل، زنجیرخانه و بازارچه هم توش بوده که خراب شده. نارنجستان قوام از دلگشا حدود ۴ کیلومتر فاصله داره.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + بیست =

مقالات پربازدید