معبد حقیقت پاتایا

معبد چوبی حقیقت پاتایا در تایلند | معرفی کامل + عکس

ببین، تو تایلند یه جای خیلی باحال به اسم “پناهگاه حقیقت” هست که تو شهر پاتایا قرار داره. معبد چوبی حقیقت پاتایا رو یه آدم خیلی پولدار تایلندی به اسم لک ویریافان با زنش ساخته. اونا خواستن یه چیزی بسازن که یادآور یه شهر قدیمی تایلندی به اسم آیوتایا باشه. یعنی یه جوری بخوان هنر و معماری قدیمی تایلند رو زنده نگه دارن.

این معبد رو از چوب ساختن و پر شده از مجسمه‌های چوبی که هر کدوم یه داستان و افسانه‌ی جالب دارن. آدمایی که به دین هندو و بودا اعتقاد دارن، خیلی به این معبد میان تا عبادت کنن. این معبد یکی از زیباترین معبدهای تایلنده و خیلی از گردشگرا وقتی به تایلند سفر می‌کنن، حتما ازش دیدن می‌کنن. یه چیز جالب دیگه اینه که مردم محلی به این معبد، وانگ بوران هم میگن. این معبد خیلی بزرگه و حدودا ۱۰۵ متر ارتفاع داره. روی این معبد کلی نمادهای مذهبی مختلف کار شده که خیلی قشنگه. اسم اصلی این معبد تو زبان خودشون پراسات ساتچتم هست. پراسات یعنی قصر و ساتچتم یعنی فلسفه.

عنوان توضیحات
نام معبد معبد پناهگاه حقیقت (وانگ بوران)
محل شهر پاتایا، تایلند
جنس و مواد ساخت چوب سخت درخت ساج
ارتفاع حدود ۱۰۵ متر
تاریخ شروع ساخت سال ۱۹۸۱ میلادی
پیش‌بینی پایان ساخت سال ۲۰۲۵ میلادی
سبک معماری تایلندی، استفاده از هنر بصری
ویژگی‌های ساختاری بدون استفاده از میخ یا چسب، استفاده از روش‌های اتصال سنتی تایلندی مانند کام و زبانه
بخش‌ها و سالن‌های مهم سالن منشا، سالن خورشید و ماه و ستارگان، سالن عشق به پدر و مادر، سالن عشق، مهربانی، قربانی و بخشش، سالن میانی
نمادها و مجسمه‌ها عناصر زمین، آب، باد، آتش و ستاره‌ها، مجسمه‌هایی از رهبران بودایی و اسطوره‌های هندو و بودایی
هدف ساخت نشان دادن هنر و فرهنگ مردم تایلند و فلسفه شرقی
تفریحات و امکانات اسب سواری، موتورسواری چهارچرخ، قایق موتوری سواری، فیل سواری، قایق تفریحی، کالسکه سواری، عکاسی، نمایش دلفین‌ها
قوانین ورود بدون کفش وارد شدن، پوشیدن زانو و بازوان خانم‌ها، عدم کندن مجسمه‌ها و ریزه‌کاری‌های چوبی، ممنوعیت مصرف دخانیات و خوراکی در داخل معبد، پوشیدن پاپوش‌های مخصوص
ساعت بازدید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر
هزینه بازدید رایگان برای کودکان زیر ۶ سال، هزینه متفاوت برای افراد تا هجده سالگی و بزرگتر از هجده سالگی
نحوه دسترسی وسیله نقلیه سانگتاو (Songthaew) در جاده پاتایا-ناکلوآ، تاکسی و موتورسواران محلی
جاهای دیدنی نزدیک ساحل پاتایا (۶ کیلومتر)، منطقه بانگ لامونگ (۷.۸ کیلومتر)، خیابان واکینگ استریت (۸.۳ کیلومتر)، معبد بودا (۹ کیلومتر)
رستوران‌های نزدیک رستوران جویز هوم (۳ کیلومتر)، رستوران کاراوان (۴.۸ کیلومتر)، رستوران هوریزان (۵.۹ کیلومتر)
هتل‌های نزدیک هتل لانتانا (۱.۹ کیلومتر)، هتل ناوانا (۲ کیلومتر)، هتل ماه زرد (۳.۲ کیلومتر)، هتل گرند سنتر (۴.۷ کیلومتر)، هتل مینی سیام (۴.۹ کیلومتر)

بیشتر بخوانید: تابوت ارجان

معبد چوبی حقیقت پاتایا کجاست؟

اگه میخوای بری معبد پناهگاه حقیقت پاتایا، چندتا راه داری. یکی اینکه سوار یه ماشینای کوچیک و باز به اسم سانگتاو بشی. این ماشینا تو مسیر پاتایا به ناکلوآ می‌گردن و جلوی خیابون ناکلوآ ۱۲ نگه می‌دارن. از اونجا پیاده تا معبد یه کم راهه، ولی خیلی هم دور نیست. راه دیگه اینه که تاکسی بگیری. تاکسی میتونه تورو تا نزدیکای معبد ببره و بعدش میتونی سوار موتورسیکلت‌های محلی بشی تا بقیه راهو بری.

لوکیشن پناهگاه حقیقت روی نقشه

پناهگاه حقیقت پاتایا

تاریخچه معبد حقیقت پاتایا

این معبد پناهگاه حقیقت یه چیز خیلی خاصه. همه جای این معبد از چوب ساخته شده و هر قسمت داستان خودش رو داره. هر کدوم از هنرمندایی که اینجا کار کردن، اعتقادای خودشون رو روی دیوارها حک کردن. ساختنشون از سال ۱۹۸۱ شروع شده و هنوزم ادامه داره، فکر میکنن تا ۲۰۲۵ تموم بشه. سبک ساختمونش کاملا تایلندیه و مجسمه‌های چوبی خیلی قشنگی داره. توش پر از چهره‌های اساطیری هندو و بوداییه. هدف از ساختنش این بوده که هنر و فرهنگ مردم تایلند و فلسفه شرقی رو نشون بده. وقتی بری اونجا، انگار وارد یه دنیای دیگه میشی. با دیدن این همه زیبایی و فکر کردن به فلسفه‌اش، حتما یه حس عجیبی بهت دست میده و شاید به خیلی چیزا تو زندگیت دوباره فکر کنی. چون این معبد یه ترکیب عجیبه از هنر، دین و فلسفه که هر کسی رو تحت تاثیر خودش قرار میده.

مشخصات پناهگاه حقیقت پاتایا

این قلعه خیلی باحاله! وسط خلیج تایلند وایساده و دور تا دورش رو دیوارهای بتونی محکم گرفتن. از دور که نگاه کنی، انگار یه کشتی چوبی بزرگه که وسط دریا شناور شده. همه این قلعه رو از یه چوب محکم به اسم ساج ساختن و بلندترین قسمتشم ۱۰۵ متره، یعنی خیلی بزرگه! معماریش هم خیلی خاصه، یه جوری که انگار میخواد یه پیام مهم بهمون بده. جالب اینجاست که هیچ جایی از این قلعه رو با میخ و چسب به هم وصل نکردن! همه جا رو با یه روش سنتی تایلندی به اسم کام و زبانه به هم وصل کردن.
برای اینکه بری داخل قلعه، چهار تا دروازه بزرگ و قشنگ داره که روشون پر از تزیینات سنتیه. از این دروازه‌ها که رد بشی، می‌رسی به چهار تا سالن بزرگ که یکی‌شون رو به شرق، یکی رو به غرب و… . آخر سر هم همه این سالن‌ها به یه سالن بزرگ مرکزی ختم می‌شن.

معبد چوبی پاتایا

بخش های مختلف معبد پناهگاه حقیقت

  • سالن اول که بری، انگار وارد یه دنیای دیگه میشی. پر از مجسمه هایی از زمین، آب، باد، آتیش و ستاره‌هاست. تو دین بودا به هر کدوم از اینا یه خدایی هست که اینجا میتونی از نزدیک ببینیش. علاوه بر این، مجسمه‌هایی از رهبرهای بودایی هم هست. سقف سالن هم که خیلی قشنگه و روش یه عالمه نقش و نگار از بوداسف کنده‌کاری شده.
  • سالن دوم که بری، همه چیز درباره خورشید، ماه و ستاره‌‌هاست. می‌دونی که تو دین بودا خورشید باعث روز و شب میشه و ماه هم نشون‌دهنده شب و ستاره‌هاست. اینجا همه چیز به همین موضوع اشاره می‌کنه.
  • سالن سوم که بری، متوجه میشی که چقدر خانواده تو دین بودا مهمه. همه مجسمه‌ها نشون میدن که چقدر باید به پدر و مادر احترام گذاشت و با همدیگه تو صلح و آرامش زندگی کرد.
  • سالن چهارم که بری، می‌بینی که بودا چقدر مهربون و بخشنده بوده. همه مجسمه‌ها نشون میدن که باید به همدیگه کمک کنیم و از خودمون بگذریم.
  • سالن وسط هم که بری، متوجه میشی که تو دین بودا نباید خودخواه بود و باید به فکر دیگران بود.

معبد چوبی حقیقت پاتایا کجاست

تفریحات معبد حقیقت تایلند

قط تماشا کردنش که هیجان نداره، کلی کار دیگه هم می‌تونی توش انجام بدی. مثلاً سوار اسب شیطون بشی و دور تا دور معبد رو بگردی، یا با موتور چهارچرخ یه آفرود کوچولو تجربه کنی. اگه حال و هوای آبی رو دوست داری، می‌تونی سوار قایق موتوری شی یا با فیل‌های مهربون یه گشت تو جنگل بزنی. حتی می‌تونی سوار کالسکه بشی و حسابی ریلکس کنی. برای هر کدوم از این تفریحات باید یه بلیط جداگانه بخری، البته قیمتش برای بزرگترا و بچه‌ها فرق می‌کنه. خلاصه اینکه اگه تصمیم گرفتی پاتایا بیای، حتماً سر زدن به این معبد رو از یاد نبر. کلی کیف می‌کنی.

قوانین ورود به پناهگاه حقیقت پاتایا

حالا یه چندتا قانونم داره که باید رعایت کنی. اول از همه اینکه، این معبد یه جای خیلی مقدسه و باید با احترام توش رفت و آمد کنی. پس اول اینکه با کفش وارد نشو، زانو و بازوهات هم باید پوشیده باشه. بعدش اینکه به هیچ وجه نباید به مجسمه‌ها دست بزنی یا چیزی رو ازش جدا کنی. سیگار کشیدن و خوردن غذا هم که تو معبد ممنوعه. خلاصه اینکه با رعایت این چندتا قانون ساده، می‌تونی از بازدیدت لذت ببری.

بیشتر بخوانید: تایلند ایران کجاست

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید