امامزاده تاریخی فراهان مرمت می شود

امامزاده تاریخی فراهان مرمت می شود

بنای امامزاده تاریخی زینب‌خاتون واقع در فراهان مرمت می‌شود.

با اعلام رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان، عملیات مرمت امامزاده زینب‌خاتون در این شهرستان با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

 

سعید نیک‌نام، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان، گفت:

عملیات مرمت شامل بندکشی و تثبیت تزیینات، اندودهای الحاقی پودر سنگ و سیمان روی جداره و پاکسازی و بندکشی آجرهای نما، گچ‌کاری حجره‌ها و تخلیه و بندکشی مجدد، مرمت، پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره دیوارها است.

 

وی با تاکید بر اینکه این بنای تاریخی با شماره ۲۵۸۴، در تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال ۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت:

از نظر طرح اولیه بنا، این امامزاده دارای گنبدی دوپوشه و گسسته گنبد کم‌خیز داخلی و گنبد هرمی بیرونی است و مصالح ساختمانی آن خشت و ملاط و گل است و جرزها از آجر هستند.

 

نیک‌نام افزود:

بقعه این امامزاده در ۲ دوره ساخته شده است که شامل دوره اول اوایل اسلامی و دوره صفویه و دوره دوم بعد از دوره صفویه تا قاجار است.

 

بیشتر بخوانید: جاهای تهران برای قرار عاشقانه

 

وی بیان کرد:

نمای خارجی بنای غربی امامزاده در قسمت شمالی و غربی دارای تاق‌نما با قوس‌های جناقی است و در قسمت جنوبی دارای ایوانی الحاقی است.

 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان ادامه داد:

مصالح کلی تشکیل دهنده نماهای شرقی و غربی عبارت‌اند از خشت، آجر، کاشی، گچ، تیرچوبی، سنگ و ملاط گل است و این بقعه دارای تزیینات متنوعی همچون ضریح چوبی روی قبر امامزاده با گره‌بندی هشت و چهارضلعی است.

 

شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.

 

منبع: کجارو

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

مقالات پربازدید