آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه ؛ معرفی امکانات و مسیرهای دسترسی (ویدیو، لوکیشن و PDF)

آبشار آسیاب خرابه واقعا یکی از جاذبه‌های خوب جلفا در استان آذربایجان شرقیه. این آبشار توی دره‌ایه و بین صخره‌ها در کنار یه آسیاب قدیمیه. به همین دلیلم بهش میگن “آسیاب خرابه”. تو زبان ترکی آذری هم بهش “خارابا دييرمان” میگن.

آبشار اصلی تقریبا ۱۵ متر ارتفاع داره. آبشار از یه چشمه‌ای تامین میشه که از کوه کیامکی، کوه بلندی توی منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز، سرچشمه میگیره. آبشار از بین گیاهان آبزی و خزه‌ها سرازیر میشه و به یه رودخونه کوچیک ملحق میشه که به سمت شمال می‌ره. همچنین توی اطراف دره، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگه‌ای هم وجود دارن که واقعا صدا و جلوه زیبایی به این مکان میدن.

 

 

ولی باید یه نکته‌ای رو بگم، تو زمستون ۱۳۹۲، آبشار به‌دلیل سردی هوا یخ زد و به خاطر این یخ‌زدگی و وزن زیاد یخ‌ها، یه صخره بزرگ و پر از خزه ازش ریزش کرد. البته حواستون باشه که توی این مکان حدودا همیشه هشدارهای ریزش وجود داره، پس باید خیلی مراقب باشید و از دیدنیها لذت ببرید.

 

آبشار آسیاب خرابه کجاست؟

برای رسیدن به اونجا، اول باید از جاده‌ی مرند-جلفا برید و به هادی شهر، یا همون علمدار گرگر برسید. بعد از سه راهی هادی شهر، راست برید و به یه جاده خاکی برمی‌خورید. اینجاست که ماجرا آغاز میشه!

آبشار آسیاب خرابه

وقتی از این جاده خاکی عبور کردید و یه جاده فرعی رد شدید، به دره‌ای می‌رسیدید که آسیاب خرابه توی اونجاست. این آسیاب خرابه کنار رود ارسه و واقعاً دیدنیه. ولی یادتون نره، بخشی از مسیر پلکانیه و سنگ‌ها هم داره، پس بهتره با دلیله پایین بیاید! اگه از تبریز میاید، فاصله تا جاده فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتره و بعدش حدوداً ۲۷ کیلومتر باید از اون جاده خاکی برید تا به آسیاب خرابه برسید. امیدوارم که وقت خوبی رو در آسیاب خرابه داشته باشید!

آدرس آسیاب خرابه: استان آذربایجان شرقی، ۳۰ کیلومتری شرق جلفا

 

دلیل نام گذاری آبشار آسیاب خرابه چیست؟

البته حالا که این آبشار رو می‌بینید، ممکنه بپرسید که چرا به این آبشار زیبا این اسم عجیبی دادن. خب، داستانش اینه که یک آسیاب قدیمی در نزدیکی اینجا وجود داشته که از قدیمی‌ترین زمان‌ها با قدرت آب این آبشار می‌چرخیده. ولی متأسفانه به خاطر گذر زمان و عدم نگهداری، اون آسیاب الان فقط یه ساختمان خرابه و بی‌استفاده شده.

دلیل نام گذاری آبشار آسیاب خرابه

به همین دلیل محلی مقام محلی مردم این نام عجیب “آسیاب خرابه” رو بهش دادن. شاید این اسم بخواد یه چیزی بگه در مورد گذشته‌ای که به خاطر عدم مراقبت و نیاز به حفظ تاریخ، الان فقط یه خاطره خراب مونده.

 

بیشتر بخوانید: آرامگاه ابوعلی سینا

 

قدمت آبشار آسیاب خرابه

توی نزدیکی آبشار آسیاب خرابه جلفا، یه آسیاب آبی خیلی قدیمی داریم که الان که می‌بینی، مثل یه آثار باستانی درخشانه. قدیماً مردم اینجا، گندم‌هاشون رو توی این آسیاب‌های قدیمی میبردن و آرد می‌کردن. ارتفاع این آسیاب حدوداً ۱۰ متره و دورش یه فضای باز حدوداً ۲۰۰ متر مربع داره. الان چند سالیه که برای گردشگرا و مسافرا اینجا رو بازسازی کردن، تا بتونیم این تاریخچه و فرهنگ قدیمی رو بهشون نشون بدیم.

 

امکانات آبشار آسیاب خرابه

در اینجا یک آبشار فوق‌العاده با مساحت ۲۰۰ متر مربع داریم که برای لحظات شادی و خوشی گذراندن برای گردشگران طراحی شده است. تصور کنید، شما و دوستانتان در اینجا می‌آیید، یک جایی که همه چیز برای راحتی و لذت بردن از طبیعت در نظر گرفته شده است.

امکانات آبشار آسیاب خرابه

اول از همه، اینجا سرویس بهداشتی‌هایی داریم که از نظافت بالایی برخوردارند تا شما به راحتی از آنها استفاده کنید. وقتی از آبشار لذت می‌برید و احتیاج به استراحت دارید، می‌توانید به آلاچیق‌های زیبا پناه ببرید و از آبشار و طبیعت اطراف لذت ببرید.

آیا فکر می‌کنید که گرسنه می‌شوید؟ هیچ نگرانی ندارید، چرا که اینجا یک باربیکیو فوق‌العاده وجود دارد که می‌توانید انواع کباب‌ها را درست کنید. همچنین، یک بوفه که مختصرا می‌توانید از غذاهای خوشمزه و تازه‌ای لذت ببرید.

و اما در ایام پرسرمایه‌ای مثل نوروز یا آخر هفته‌های تابستان، اینجا دستفروش‌های فوق‌العاده زیادی حاضرند که انواع خوراکی‌های لذیذ را برای شما فراهم کنند. به همین دلیل، شما می‌توانید با دوستان و خانواده‌تان به این آبشار زیبا بیایید و لحظاتی شاد و پر از خاطره داشته باشید.

 

بهترین زمانی که میتونید به آبشار آسیاب خرابه برید

منطقه‌ای که آبشار آسیاب خرابه جلفا در اون قرار داره، وقتی تابستون میاد، هوا دلپذیر و خنکی داره. بهار و تابستون، وقتی که آدم میاد اینجا، می‌تونه یه جای خوب برای سفر و گردش باشه. و حتی تو پاییز، طبیعت اینجا خیلی زیبا می‌شه و آبشار با رنگهای مختلف، یه فرصت خوب برای گرفتن عکسهای خاطره‌انگیزه.

بهترین زمانی که میتونید به آبشار آسیاب خرابه برید

ولی شاید زیباترین منظر آبشار آسیاب خرابه رو زمستون ارائه می‌ده. وقتی آب این آبشار به خاطر سرمای شدید یخ می‌زنه، یه منظره فوق‌العاده رویایی و دلنشین ایجاد می‌شه. ارزش دیدن این تماشا در سرما و سرزنش استاره‌های سرد زمستون رو داره، مطمئناً ارزش تحمل سرما برای تجربه این منظره فوق‌العاده رو داره.

 

بیشتر بخوانید: نقشه بی ار تی ۱۴۰۲

 

در آبشار آسیاب خرابه چه وسایلی نیاز است؟

آبشار آسیاب خرابه بوفه و دکه اغذیه فروشی هم داره. ولی برایت بهتره که اگه تو روزهایی که تعداد گردشگرا کمه می‌خوای بری آبشار، یه کم مواد غذایی و خوراکی با خودت ببری. واسه این سفرتم زیرانداز و وسایل پیک‌نیک هم لازمه.

وسایلی که در آبشار آسیاب خرابه به آنها نیاز دازید

 

تو سفر به آسیاب خرابه کجا اقامت کنیم؟

حالا برای اقامت تو جلفا، دوتا انتخاب داری: یا می‌تونی از هتل یا اقامتگاه‌های محلی یا واحدهای بومی استفاده کنی، یا اگه جایی پیدا کردی که بشه چادر زد، می‌تونی از این راه هم استفاده کنی. ما پیشنهاد داریم که یه ویلا یا سوئیت بگیری. با این کار، هم امنیت خودت و خانواده‌ات تضمین میشه، و هم می‌تونی از امکانات خوب این اقامتگاه‌ها استفاده کنی، بدون اینکه لازم باشه لوازم زیادی برداری با خودت.

اقامت در آبشار آسیاب خرابه

 

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار

بعد از دیدن آبشار آسیاب خرابه جلفا، حتما باید یه سر به روستای کردشت بزنید. اونجا فوق‌العاده زیباست، مخصوصا تو فصل بهار که همه چیز سرسری به رنگ و بو درمیاد. بی‌شک کلیسای سنت استپانوس هم یکی از دیدنی‌های ویژه اینجاست، اگه به تاریخ و معماری علاقه دارید.

 

بیشتر بخوانید: آبگرم لاریجان

 

حتما سراغ رودخانه ارس هم برید. آرامشی که اونجا حس می‌شه فوق‌العاده‌ست، مخصوصا وقتی که آفتاب غروب می‌کنه. اگه به سواحل عالی علاقه دارید، اینجا براتون مکان‌های فوق‌العاده‌ای داره. و اگه به خرید از بازارچه‌های مرزی علاقه دارید، می‌تونید از اینجا یه چیزهای خاص و محلی بخرید. خیلی از محصولات اینجا دست‌ساز و فوق‌العاده‌ان. امیدوارم این راهنمایی‌ها براتون مفید باشند!

 

دانلود به صورت پی دی اف

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شش =

مقالات پربازدید