پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز | معرفی کامل + جاهای دیدنی اطراف آن

پل سیاه اهواز که به اسم پیروزی هم معروفه، یکی از قدیمی‌ ترین پل‌ های اهوازه که روی رود کارون خودنمایی می‌کنه. این پل توی طول تاریخ نقش‌های مختلفی رو به عهده داشته و به همین خاطر هم دیدن و بازدید ازش حسابی می‌چسبه. پل پیروزی یه خط آهن داره که از دو طرف پل عبور می‌کنه. توی جنگ جهانی دوم هم به خاطر نقشی که توی پیروزی متفقین داشت، به پل پیروزی معروف شد. ساخت این پل قشنگ به سال ۱۳۰۸ برمی‌گرده. اما توی طول تاریخ، این پل زیبا شاهد اتفاقات مختلفی مثل آتش‌سوزی و بمب‌گذاری هم بوده. اگه می‌خوای بیشتر با این پل تاریخی آشنا بشی، با ما همراه باش تا یه گشتی توی تاریخ بزنیم و ببینیم پل سیاه چه قصه‌هایی برای تعریف کردن داره.

تبلیغات

تصاویر پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز کجاست؟

همون جایی که پل قدیمی اهواز (پل شادووان که از دوره ساسانی مونده) روی رود کارون بود، یه پل جدید ساختن. هدف از ساخت این پل وصل کردن خط آهن بندر امام خمینی تو جنوب استان خوزستان (کنار خلیج فارس) به راه آهن سراسری خرمشهر-تهران-شمال بود. پل سیاه یا همون پل پیروزی، یه پل قشنگه که بین پل هفتم و پارک جزیره قرار گرفته. اگه میخوای بری از این پل که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری اهواز هستش دیدن کنی، میتونی سوار اتوبوس‌های شهری، تاکسی یا ماشین شخصی خودت بشی.

آدرس:  جنوب مرقد علی بن مهریار یا امتداد بلوار ساحلی رود کارون

لوکیشن پل سیاه اهواز روی نقشه

پل سیاه اهواز در شب

 

تاریخچه پل سیاه اهواز

۱۱ سال از جنگ جهانی اول گذشته و دنیا با یه مشکل جدید به اسم رکود بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنه. تو همین اوضاع، ایران هم داره کم و بیش اوضاعش عوض می‌شه. ۴ سالی میشه که احمدشاه، آخرین شاه قاجار، از تخت کنار رفته و رضاخان سلسله جدید رو شروع کرده. سال ۱۳۰۸ هم که میشه، راه‌آهن سراسری ایران افتتاح می‌شه و یه چند ماهی بعدش هم پل سیاه ساخته می‌شه. جالبه که یه سال قبل از ساخت پل سیاه، اولین گواهینامه‌های رانندگی هم تو ایران صادر شده بود.

رودخانه کارون یه پل می‌خواست و اینجوری شد که قطعات پل فلزی اهواز رو یه شرکت آمریکایی به اسم پولمن ساخت و به بندر شاپور (یا همون بندر امام خمینی الان) فرستادن تا اونجا سر همش کنن. البته قبل از پهلوی اول هم یه چیزی شبیه به پل سیاه زیر پای پل الان وجود داشت که ساسانی‌ها بهش می‌گفتن پل شادووان. بعضی‌ها هم می‌گن که پل شادووان دقیقا جای پل سیاه نبوده ولی خب یه جاهای نزدیکش بوده.

ایران که اوضاع جهان رو می‌بینه و می‌فهمه داره به سمت جنگ جهانی دوم می‌ره، اعلام بی‌طرفی می‌کنه. ولی مگه متفقین به همین راحتی‌ها از پل سیاه دست می‌کشن؟ یه عالمه قطار و کامیون و ماشین از روی پل ردیف می‌شن و آذوقه و مهمات و سربازهاشون رو از این پل به راه‌آهن سراسری خرمشهر-تهران-شمال و پل ورسک تو شمال می‌برن. اینجوری میشه که به پل سیاه، لقب “پل پیروزی” رو هم می‌دن.

سال‌ها می‌گذره و پل سیاه ۳۶ ساله می‌شه. هنوز از جنگ جهانی دوم کامل رد نشده که یه اتفاق دیگه براش می‌افته: آتیش‌سوزی! بعد از انقلاب و جنگ هم که یه خاطره تلخ دیگه براش رقم می‌خوره: بمب‌گذاری زیر یکی از ۵۲ تا پایه هاشه. البته بعد از یه مدتی مرمتش می‌کنن.

قدمت پل سیاه اهواز

مشخصات و معماری پل سیاه در اهواز

پل سیاه یه شاهکار مهندسیه که تمام از فلز ساخته شده و رو یه فونداسیون بتنی محکم، روی زمین سنگی کف رودخونه کارون بنا شده. روزا که میشه انگار قشنگیش قایم میشه، اما شبا با نورپردازیای فوق‌العاده‌ای که براش تدارک دیدن، از سیاهی شب بیرون میاد و خودشو تو یه لباس نورانی نشون میده. این پل عظیم‌الجثه حدود ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ متر طول داره، یعنی تقریبا به اندازه ۱۰ زمین فوتبال! عرضشم ۶ متره و یه جورایی غول پیکر محسوب میشه. روی پل دو تا خط رفت و برگشت برای عبور قطار وجود داره که البته قبلا ماشین و کامیون هم از روش عبور و مرور می‌کردن. این پل توی سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

پل سیاه اهواز چند متر است

بهترین زمان سفر به پل سیاه

جنوبیا که می‌دونن چی میگم، اما اگه تا حالا پاتون رو جنوب نذاشتید، باید بگم که تابستوناش یه وضعی داره! فقط گرما و شرجی. ولی بهار، پاییز و زمستونش یه چیز دیگه‌ست. هوا اونقدر خوبه که میشه بری بیرون و از دیدن جاذبه‌های خوزستان لذت ببری. یکی از این جاذبه‌ها هم همین پل سیاهه. دیدن این پل هیچ محدودیتی نداره. هر وقت دلت خواست می‌تونی بری و یه ساعتی رو غرق تاریخ صد ساله‌اش بشی. شب‌ها هم که نورپردازی می‌کنن، پل یه جور دیگه می‌شه و از تاریکی بیرون میاد و خودشو نشون می‌ده.

جاهای دیدنی پل سیاه اهواز

امکانات و تفریحات پل سیاه

اگه دنبال جت‌اسکی و قایق‌سواری و اینجور هیجانات می‌گردی، همین اول یه چیزی بهت بگم: این پل از این چیزا نداره! اینجا بیشتر حال و هوای آروم و باحالی داره. مثلاً دو تا مسیر پیاده‌روی هستش دو طرف پل که می‌تونی عصرها، شبا یا حتی صبح زود بری قدم بزنی و از هوا و منظره لذت ببری. ‍♀️‍♂️ شب‌های این پل هم که حرف نداره، یه جای فوق‌العاده‌ست برای دورهم‌نشینی با دوست و رفیق و خانواده. ‍‍‍ راستی یه چیز دیگه هم بهت بگم، اینجا یه سوژه عالی برای عکاسی هم هست.

جاهای دیدنی اطراف پل سیاه اهواز

از جاهای گردشگری نزدیک به این پل میتونیم به مکان های زیر اشاره کنیم:

کلیسای مسروپ مقدس در نزدیکی پل سیاه

کلیسای مسروپ مقدس

تو دوره پهلوی، یکی از ارمنی‌های اهواز یه کلیسا ساخت که هر چی بهش نگاه می‌کنم، محو معماری بی‌نظیرش می‌شم. یه معماری که بوی مسیحیت رو میده و انقدر قشنگه که از نظر معماری، جزو آثار ملی ایران شده. یعنی هر چی بگم از زیبایی این کلیسا کم گفتم. یه بنای تاریخی که انگار یه تیکه از ارمنستان رو آوردن تو ایران.

فاصله حرم علی بن مهزیار تا پل سیاه

حرم علی بن مهزیار

تو محله‌ای که امام رضا (ع) زندگی می‌کردن، یه مسجدی بود به اسم مسجدالرضا. یه عالم ایرانی مسیحی به اسم علی بن مهزیار اونجا می‌رفت و درس می‌خوند. بعد از یه مدت شیعه میشه و حسابی پیش امام رضا و امام‌های بعدی، امام جواد، امام هادی و امام عسکری عزیز میشه. حتی لقب “سید” هم بهش میدن. بعد از فوتش هم توی همون مسجد، یعنی مسجدالرضا، دفن میشه. حالا این مسجد و آرامگاه علی بن مهزیار شده یه جای زیارتی مهم و هر سال کلی آدم برای زیارت اونجا می‌رن.

فاصله خانه ماپار تا پل سیاه

خانه ماپار

حاج عبدالمجید ماپار، یکی از تاجرهای سرشناس خوزستان، از آخرهای دوره قاجار توی این خونه زندگی می‌کرد. حتی با اومدن پهلوی‌ها هم از جاش تکون نخورد و تا آخر عمرش توی همین خونه موند. بعد از فوت حاج عبدالمجید، این خونه اومد دست سازمان میراث فرهنگی و الان هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به حساب میاد. برای اطلاعات بیشتر مقاله خانه ماپار رو مطالعه کنید.

بقیه جاهای دیدنی که اطراف این پل قرار گرفتن رو میتونی توی جدول زیر ببینید.

نام مکان فاصله (کیلومتر)
موزه زن و دفاع مقدس اهواز ۵۷۹.۶ m
سرای معین التجار ۱.۲ KM
پارک هجرت ۱.۸ KM
گورستان سنگی تپه کوهساران ۱.۹ KM
موزه هنرهای معاصر ۲.۱ KM
لشکر آباد ۲.۹ KM
مرکز خرید سیتی سنتر هیراد ۳ KM
موزه علم و طبیعت ۴.۵ KM
سیتی سنتر مهزیار ۴.۸ KM
رودخانه کارون ۵.۸ KM
موزه تاریخ طبیعی اهواز ۷.۶ KM
تالاب بامدژ ۳۵.۱ KM
پارک ملی دز ۶۶.۶ KM
جنگل دز دزفول ۶۶.۶ KM
حمام نفت سفید ۶۶.۶ KM
روستای صراخیه خوزستان ۷۳.۵ KM
روستای سراخیه ۷۳.۶ KM
تالاب شادگان  ۷۶ KM

تاریخچه پل سیاه اهواز

پل های نزدیک پل سیاه اهواز

  1. پل هفتم افتخارش اینه که طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه روش قرار گرفته. از آبشار پل هفتم اهواز پل تا پل سیاه ۱.۳ کیلومتر راهه که ۱۷ دقیقه طول می‌کشه تا برسی.
  2. پل سفید اولین پل معلق ایرانه که با نورپردازی‌های قشنگش و انعکاس نور توی آب، یه عالمه حس و حال عاشقانه داره. از پل سفید تا سیاه ۴.۸ کیلومتر راهه و ۱۵ دقیقه طول می‌کشه تا برسی. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله پل سفید اهواز رو بخون.
  3. پل کیانپارس یا همون طبیعت یکی از خوشگل‌ترین جاهای دیدنی اهوازه. این پل دقیقا ۶.۶ کیلومتر با پل سیاه فاصله داره و ۱۸ دقیقه طول می‌کشه تا برسی. یه نکته جالب اینه که این پل دو تا از پارک‌های اصلی اهواز رو به هم وصل می‌کنه. برای اطلاعات بیشتر مطلب پل طبیعت کیانپارس رو بخون.
  4. پل هشتم که بهش می‌گن طولانی‌ترین پل کابلی ایران. پل هشتم کابلی اهواز ۲.۱۱ کیلومتر با پل سیاه اهواز فاصله داره و ۱۹ دقیقه طول می‌کشه تا برسی.

 

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + پنج =

مقالات پربازدید

سیری در وب