کویر ورزنه

کویر ورزنه اصفهان | راهنمای سفر جامع + جاهای دیدنی آن

اصفهان یه استان باصفاست که میشه هر وقت سال بهش سفر کرد و از تاریخ و طبیعتش کیف کرد. یکی از جاهای دیدنی اصفهان، کویر ورزنه یا همون بیابان خارا هست که تو شهر ورزنه، یه جایی حدود ۱۱۷ کیلومتری این استان قرار گرفته. تو این کویر کلی حیوون و گیاه‌های مختلف هم پیدا میشه که می‌تونی از دیدن و هم‌زیستی باهاشون کیف کنی. چادر زدن، دور هم جمع شدن و عکس گرفتن از شب‌های پرستاره کویر و تماشای مناظر قشنگش هم که یه عالمه میچسبه. فقط یادت باشه که این منطقه به خاطر بادهای مختلف و تپه‌های ماسه‌ای شکل‌های مختلفی داره و یه جورایی با بقیه کویرهای ایران فرق می‌کنه.

تبلیغات

کویر ورزنه کجاست؟

این کویر نزدیک شهر ورزنه، تو شرق استان اصفهان قرار گرفته. از اصفهان ۱۱۷ کیلومتر و از یزد ۱۵۰ کیلومتر فاصله داره. این کویر ۱۷ هزار هکتار وسعت داره و یه عالمه تپه‌های شنی و ریگزار داره که خیلی قشنگن. از شهر ورزنه تا کویر ورزنه ۱۰ کیلومتر راهه و این کویر درست تو جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی قرار گرفته. از شمال با شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده‌رود همسایه ست، از شرق به تالاب گاوخونی می‌رسه، از جنوب به حسن‌آباد می‌چسبه و از غرب با جاده‌ی ورزنه به حسن‌آباد هم‌ مسیر میشه.

حیوانات کویر ورزنه

مسیر رفتن به کویر ورزنه

از تهران:

اول باید از جنوب تهران، از بزرگراه خلیج فارس به سمت قم راه بیفتیم. بعدش از کاشان و اردستان رد می‌شیم تا به نائین برسیم. توی نائین باید از جاده کمربندی بریم سمت تنگستان. یه کم بعد از تنگستان، سمت چپ جاده یه ورودی هست که باید بریم توش. اینجوری می‌رسیم به روستای ورزنه. توی جنوب این روستا میرسیم به کویر.

از اصفهان:

مسیر اول: اصفهان تا کویر ورزنه فقط ۱۱۷ کیلومتر فاصله داره، یعنی با یه رانندگی دو ساعته از وسط شهر میتونی خودت رو وسط رگ های گرم کویر برسونی. مسیر رسیدن به کویر هم خیلی ساده ست. از جاده آبشار تو شرق اصفهان شروع کن، برو سمت کمربندی و بعد بزرگراه رو تا جاده اصفهان-ورزنه ادامه بده. تو ورودی شهر از میدان آزادی برو سمت خیابون بهشتی و تا آخر خیابون برو تا به جاده دستجرد-ورزنه برسی. اونجا به راست پیچ و چند کیلومتر جلوتر به کویر ورزنه میرسی. حواست باشه که بیشتر قسمت های غربی کویر با ماشین قابل دسترسیه. اما اگه میخوای از شرق کویر هم دیدن کنی، دو تا راه داری:

از شهر ورزنه برو تو دل شن ها و برو سمت شرق.
از جنوب شهر ورزنه، کنار زاینده رود برو سمت شرق.
فقط یادت باشه که برای رفتن به قسمت های جنوبی و شرقی کویر حتما باید ماشین آفرود و دو دیفرانسیل داشته باشی و با یه راهنمای محلی راهی بشی.

مسیر دوم: اول باید به سمت بزرگراه شهید دستگردی برید و واردش بشید. بعدش هم باید به سمت شرق رانندگی کنید تا به بلوار غدیر برسید.
از بلوار غدیر باید وارد خیابان فرهنگ بشید و بعدش هم به خیابان قلعه شور برید. از خیابان قلعه شور وارد بزرگراه پانزده خرداد بشید. بعد از اینکه از خیابان نیک آباد-اژیه و بلوار شهدا عبور کردید، به جاده اصفهان-ورزنه می‌رسید. این جاده رو تا میدان آزادی ادامه بدید و بعد وارد خیابان بهشتی بشید. خیابان بهشتی شما رو به سمت جاده دستجرد-ورزنه می‌بره. توی این جاده فقط چند کیلومتر با مجتمع گردشگری واحه و تپه‌های شنی فاصله دارید!

بیشتر بخوانید: کویر مرنجاب کجاست

کویر ورزنه در شب

خطرات کویر ورزنه

گرمای وحشتناک: توی تابستون، گرمای کویر ورزنه تا ۴۲ درجه هم میره. آفتاب داغ و نبود سایه، این گرما رو خیلی اذیت کننده می کنه و ممکنه برای سلامتی خطرناک باشه. گرمازدگی و کم آبی بدن، دو تا مشکلی هستن که توی این گرما خیلی رایجن. حالا چطوری از گرما جون سالم به در ببریم: کلی آب بردار و مرتب آب بخور که بدنت کم آب نشه. لباسای خنک و نخی بپوش، کلاه و عینک آفتابی بزن و از کرم ضد آفتاب قوی استفاده کن که پوستت نسوزه. توی گرمای ظهر، زیر سایه یا یه جای خنک استراحت کن.

خطر کم آبی: به خاطر خشکی هوا و کمبود آب پایدار در کویر، خطر کم آبی بدن وجود داره. تعریق زیاد توی گرمای کویر باعث میشه آب بدنتون خیلی سریع از دست بره و اگه جبران نشه، کم آبی شدید میاد سراغتون. کم آبی با علائمی مثل تشنگی شدید، خشکی دهان، سرگیجه، خستگی، کم شدن ادرار، سردرد شدید، گیجی، تپش قلب
نارسایی کلیه خودشو نشون میده.

برای جلوگیری از این خطر نمک و شیرینی کمتر بخورید چون نیاز به آب رو بیشتر میکنن. حداقل ۳ تا ۴ لیتر آب هر روز همراهتون داشته باشید. مرتب آب بنوشید، حتی اگه تشنه نیستید. لباس های خنک و روشن بپوشید.از سر در برابر آفتاب محافظت کنید.

سرمای شب: تو کویر ورزنه، شب‌ها خیلی سرده، حتی تو تابستون. مواظب باش که سرما نخوری! لباس گرم، کیسه خواب و پتو زیاد با خودت ببر. کمپ رو جایی بذار که باد سرد نخوره و یه هیتر کوچیک هم دم دستت باشه. چادر ضد باد و سرما هم یادت نره. یه برنامه‌ریزی درست داشته باش تا از شب‌گردی تو کویر لذت ببری و سرما نخوری.

گم شدن:  یکی از مشکلات اصلی تو کویر، گم شدن راهه. چون مسیرها مشخص نیستن و همه جا شبیه به همه، خیلی راحت ممکنه از مسیر اصلی دور بشی و راه رو گم کنی. برای اینکه گم نشی، باید با یه راهنمای محلی بری یا نقشه دقیق منطقه رو همراهت داشته باشی. میتونی از جی پی اس و دستگاه های مکان یابی هم استفاده کنی تا موقعیت خودت رو پیدا کنی. قبل از اینکه راه بیوفتی، حتما برنامه سفرت رو به یه نفر دیگه بگو که اگه اتفاقی برات افتاد، بفهمن کجا هستی. یه گوشی موبایل با شارژ زیاد هم حتما همراهت باشه که اگه نیاز به کمک داشتی، بتونی تماس بگیری. حتما آب و غذا به اندازه کافی و لباس مناسب برای گرما و سرما بردار. اگه گم شدی، یه جا بمون و این ور اون ور نرو که پیدات نکنن.

بیشتر بخوانید: آموزش کمپینگ در کویر

تفریحات کویر ورزنه

تفریحات کویر ورزنه

واحه، یه سایت تفریحی فوق‌العاده تو دل کویر ورزنه‌ست که با ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت، میشه گفت بزرگ‌ترین و کامل‌ترین سایت تفریحی کویریه. اینجا پر از امکانات هیجان‌انگیزه که هر چی بخوای توش پیدا میشه.

موتورسواری: می‌تونی با موتور چهارچرخ، یه نفره یا دونفره، تو رمل و بوم کویر ویراژ بدی و حسابی آدرنالین تو خونت تزریق کنی.

شترسواری: یه تجربه سنتی و قشنگ تو کویر، شترسواریه. با شتر به دل کویر بزن و از یه منظره بی‌نظیر لذت ببر.

سافاری: اگه دنبال یه ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌گردی، سافاری رو امتحان کن. با یه گروه توی رمل و بوم می‌چرخید و حسابی کیف می‌کنید.

پاراگلایدر: از ارتفاع پرواز کن و کویر رو از یه زاویه دیگه ببین. پاراگلایدر یه تجربه فوق‌العاده‌ست که هیچ‌وقت فراموشش نمی‌کنی.

دو زیپ‌لاین: دو تا زیپ‌لاین به طول ۳۰ و ۴۰۰ متر تو سایت هست که می‌تونی باهاش یه تجربه هیجان‌انگیز رو امتحان کنی.

کمپینگ: اگه عاشق طبیعت‌گردی هستی، می‌تونی تو سایت کمپ بزنی و شب رو تو دل کویر بگذرونی

رستوران و شربت‌خانه: یه رستوران سنتی با فضای دلنشین و یه شربت‌خانه با ظرفیت ۳۰۰ نفر تو سایت هست که می‌تونی از غذا و نوشیدنی‌های خوشمزه اونجا لذت ببری.

سوپرمارکت، باغ انار، سالن کنسرت و رصدخانه: تو سایت یه سوپرمارکت هست که می‌تونی مایحتاجت رو ازش تهیه کنی. یه باغ انار قشنگ هم تو سایت هست که می‌تونی از قدم زدن تو اونجا لذت ببری.  سالن کنسرت روباز هم تو سایت هست که می‌تونی تو فصل‌های مختلف از برنامه‌های اونجا استفاده کنی. رصدخانه هم تو سایت هست که می‌تونی شب‌ها به تماشای ستارگان بری.

باشگاه تیراندازی، هواپیمای تفریحی، پینت‌بال و مجموعه آبدرمانی: اگه دنبال یه فعالیت ورزشی و تفریحی دیگه هستی، می‌تونی به باشگاه تیراندازی بری، با هواپیمای تفریحی پرواز کنی، پینت‌بال بازی کنی یا یه سر به مجموعه آبدرمانی بزنی.

اقامت: تو سایت واحه می‌تونی تو ۱۵ سوئیت مجلل با ظرفیت ۱۲۰ نفر اقامت داشته باشی. امکان کمپینگ و چادر زدن تو محوطه سایت هم وجود داره. اگه شب قصد موندن تو کویر رو نداری، می‌تونی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تو شهر ورزنه بری.

کویر ورزنه در زمستان

بهترین زمان برای رفتن به کویر ورزنه

گرمای طاقت‌ فرسای تابستون و بهار توی کویر آدمو دیوونه می‌کنه، واسه همین بهتره پاییز و زمستون بریم کویر. پاییز هوا خیلی خوبه، روزها گرمه ولی نه داغ، شب‌ها هم سرد میشه ولی نه یخ‌بندان. زمستون شب‌های کویر خیلی سرده، پس اگه می‌خوای زمستون بری باید کلی لباس گرم برداری.

جاذبه های دیدنی نزدیک کویر ورزنه

کویر ورزنه فقط رمل و تپه‌های ماسه‌ای و سایت تفریحی واحه نیستا! پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خفنه که تو شهر ورزنه می‌تونی ببینیشون. پیشنهاد می‌کنم حتما یه سر بهشون بزنی.

جاذبه های تاریخی:

  • مسجد جامع: یه مسجد تاریخی با معماری قشنگ که دیدنش خالی از لطف نیست.
  • پل تاریخی ورزنه: یه پل سنگی قدیمی که روی رودخونه زاینده‌رود ساخته شده.
  • موزه مردم شناسی: یه موزه جالب که توش می‌تونی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم ورزنه آشنا بشی.
  • آسیاب شتر: یه آسیاب سنتی که با نیروی شتر کار می‌کرده و الان به یه جاذبه گردشگری تبدیل شده.
  • گاوچاه حاج ابراهیم ورزنه: یه چاه عمیق که قدمتش به دوران قاجار می‌رسه.
  • برج کبوترخانه ورزنه: یه برج بلند که محل زندگی کبوترها بوده و الان به یه جاذبه گردشگری تبدیل شده.
  • قلعه تاریخی قورتان: یه قلعه قدیمی که روی یه تپه قرار گرفته و چشم‌انداز قشنگی از کویر داره.
  • برج کبوترخانه قورتان: یه برج کبوترخانه دیگه که تو روستای قورتان قرار داره.
  • کاروانسرای قلعه خرگوشی: یه کاروانسرای قدیمی که تو مسیر جاده ابریشم قرار داشته و الان به یه اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده.

جاذبه‌های طبیعی:

  • تالاب گاوخونی: یه تالاب بزرگ که زمانی پر از آب بوده ولی الان به خاطر خشکسالی خشک شده.
  • بند شاخ کنار: یه سد خاکی که برای ذخیره آب ساخته شده.
  • تخت سرخ: یه دشت وسیع با خاک قرمز که یه جاذبه طبیعی منحصر به فرد به حساب میاد.
  • دریاچه نمک خارا: یه دریاچه شور که دور تا دورش پر از نمک شده.

غروب کویر ورزنه

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب