کوه عینالی تبریز

کوه عینالی تبریز | امکانات + جاهای دیدنی

کوه عینالی تبریز، یا همون عون ‌بن ‌علی که بعضیا بهش عینال-زینال هم میگن، یه رشته‌کوه خوشگل و مرتفعه که تو قسمت شمال شهر قرار گرفته. اینجا هم یه آرامگاه معروف داره که آدمارو می‌کشونه سمت خودش، هم کلی امکانات رفاهی مثل تله‌کابین و رستوران داره.اگه دنبال یه جایی برای استراحت، هوای تازه و یه‌ کم هیجان هستی، تفرجگاه عینالی رو از دست نده.

تبلیغات

پارک کوه عینالی تبریز

کوه عینالی کجاست؟

کوه عینالی یکی از جاهای دیدنی تبریز توی استان آذربایجان شرقیه. این کوه توی بزرگراه پاسداران تبریز قرار داره و دسترسی بهش خیلی آسونه. اگر با ماشین شخصی می‌رید، کافیه از بزرگراه پاسداران (همون کمربندی شمالی) خروجی عینالی رو بزنید و بیاید. اگه هم از مرکز شهر میاید، می‌تونید از خیابان ایده لو به راحتی وارد تفرجگاه بشید. خیالتون از بابت پارک ماشین هم راحت باشه، چون توی این مجموعه چند تا پارکینگ خوب تعبیه شده.

لوکیشن کوه عینالی روی نقشه

مجموعه تفریحی کوه عینالی

مشخصات کوه عینالی

کوه عینالی، که به اسم «عون بن علی» هم شناخته میشه، با ازتفاع حدوداً ۱۹۶۰ متر از سطح دریا، که یکی از بلندترین نقاط اطراف تبریزه. این کوه از چندین قله، تپه، دره و مسیرهای سنگفرش شده تشکیل شده و به یه منطقه پرطرفدار برای کوهنوردی و گشت‌وگذار تبدیل شده. البته اگه اهل کوهنوردی حرفه‌ای باشی، می‌تونی از مسیرهای سخت‌تر و صخره‌ای اطراف کوه استفاده کنی و مهارت‌های کوهنوردی خودت رو به چالش بکشی. از بالا که برید، می‌تونید تقریباً همه‌ شهر تبریز رو ببینید. کوه عینالی به‌طور کلی از سمت شمال به رودخانه تلخه‌رود (آجی‌چای)، دریاچه ارومیه و دره‌های اطراف شهرستان اهر وصل میشه. از شرق هم به چشمه کهلیک یا همون «کهلیک بولاغی» می‌رسه، از جنوب هم که به فرودگاه تبریز نزدیکه و از غرب هم که میشه خیابون‌ها و شهرک‌های تبریز رو دید.

دره‌هایی مثل ایلان‌اچانلار، قبه‌زن، قانلی‌دره، پو دوه‌چی‌بولاغی هم توی این منطقه قرار دارن. علاوه بر این همه زیبایی، کوه عینالی یه جاذبه تاریخی هم داره؛ بقعه عون بن علی هم در همین کوه قرار داره که خودش یه مکان زیارتی و فرهنگی مهم برای گردشگران محسوب میشه. با توجه به امکانات تفریحی و دیدنی‌های این منطقه، کوه عینالی حالا به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شده و خیلی از مردم برای گشت‌وگذار به اینجا می‌آن.

توی گذشته، این کوه هیچ گیاهی روش رشد نکرده بود و خاکش بیشتر از گچ و ماسه‌های رنگی تشکیل می‌شد. اما خب، حالا شرایط خیلی تغییر کرده! طرح جنگل‌کاری بزرگی توی این کوه اجرا شده و الان به یکی از پارک‌های معروف و محبوب شهر تبدیل شده. جالب اینجاست که باوجود اینکه خاکش خیلی خشک به نظر می‌رسید، الان پوشش گیاهی زیادی توش رشد کرده و انواع گیاه‌ها و درختان رو می‌تونی توش پیدا کنی.

مطلب پیشنهادی: آبشار آسیاب خرابه

کوه عینالی تبریز در زمستان

امکانات کوه عینالی تبریز

تفرجگاه عینالی تو این سال‌ها خیلی تغییر کرده و امکانات جدیدی بهش اضافه شده که مردم و گردشگران ازش استقبال خیلی خوبی کردن. مثلاً یه منطقه صخره‌ای ساخته‌اند که مناسب افرادیه که می‌خوان صخره‌نوردی یاد بگیرن و برای شروع خوبه. هر یک کیلومتر که بری، یه سوپرمارکت یا کافی‌شاپ پیدا می‌کنی که می‌تونی راحت استراحت کنی و یه خوراکی بخوری.

از طرفی، کوه عینالی تو بیشتر روزهای سال یه وزش باد خیلی خوب داره که تو بهار و تابستون بیشتر میشه. این باد حتی به قدری قوی میشه که درخت‌ها رو به یه سمت خم می‌کنه! به همین دلیل، چند تا توربین بادی بزرگ نصب کردن که از این باد استفاده کنن و انرژی تولید کنن. این کار نه تنها به محیط زیست کمک می‌کنه، بلکه یه نوآوری جالب تو این منطقه به حساب میاد.

زیپ لاین

این زیپ‌لاین که از سال ۱۳۹۷ راه افتاده، یکی از طولانی‌ترین زیپ‌لاین‌های ایرانه. طولش حدود ۵۰۰ متره و اختلاف ارتفاعش حدود ۷۵ متره.

پیست کارتینگ

کنار اتوبان پاسداران، یه پیست کارتینگ خوشگل راه انداختن که حالا طرفدارای خودشو داره. تو بوستان نهالستان هم یه باشگاه سوارکاری زدن که برای علاقه‌مندان به اسب‌سواری یه انتخاب عالیه.

تله کابین کوه عینالی

تله‌کابین

این تله‌کابین که از سال ۱۳۸۹ راه افتاده، طولانی‌ترین تله‌کابین کشوره، وقتی سوارش می‌شی، می‌تونی یه سفر فوق‌العاده به دل طبیعت داشته باشی و همزمان از منظره‌های باحال کوه و شهر لذت ببری. هر کابین می‌تونه ۸ نفر رو جا بده و مسیری حدود ۱.۵ کیلومتر رو برات طی می‌کنه. تو ایستگاه دوم هم که بری، کلی رستوران و کافه هست که می‌تونی یه استراحت کوچیک بکنی و از فضای دنجش لذت ببری. قیمت بلیط تله کابین عینالی تبریز برای دو مسیره ۱۷۷ هزار تومن و تک مسیر ۷۷ هزار تومنه.

جاهای دیدنی کوه عینالی تبریز

بقعه عون بن علی در بالای کوه عینالی

بقعه عون بن علی

این بقعه توی بالاترین نقطه کوه قرار داره و اصلاً یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف تبریزه. جالب اینجاست که این بنا اصلاً قبل از اسلام یه آتشکده بوده و مردم اون زمان برای عبادت میومدن اینجا. بعد از ورود اسلام به ایران، این مکان تبدیل به زیارتگاه شد. حتی یه زمان که ژان پاتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی، به اینجا سفر کرده بود، گفته بود که اینجا قبلاً یه کلیسا بوده! بقعه عون بن علی نه تنها یه مکان زیارتی مهمه، بلکه کنار اون هم یادمان ۸ تا از شهدای گمنام جنگ ایران و عراق قرار داره. این‌طور که میگن، عون بن علی و زین بن علی دو نفر از فرزندان حضرت علی (ع) بودن و این مکان به‌نوعی یادبودی از این بزرگان هم به حساب میاد. معماری این بنا به سبک دوره ایلخانیه، یعنی یه سبک خاص و قدیمی که توی تاریخ ایران خیلی کم‌نظیره. البته این بنا توی طول تاریخ آسیب‌های زیادی دیده و چندین بار تخریب شده، ولی خوشبختانه همیشه بازسازی شده و هنوز هم به همون زیبایی خودشو حفظ کرده. یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که میشه توی این مکان دید، زیبایی شب‌های بقعه است که حسابی جلب توجه می‌کنه. برای رسیدن به اینجا هم خیلی راحت می‌تونید با ماشین برید و بعدش کمی پیاده‌روی کنید. علاوه بر اون، اگه بخواید می‌تونید از تله‌کابین هم استفاده کنید که خیلی راحت‌تر و سریع‌تر شما رو به این بقعه می‌رسونه.

دریاچه مصنوعی داغ گلی در تفرجگاه

دریاچه مصنوعی داغ گلی

دریاچه مصنوعی داغ گلی یکی از جذاب‌ترین نقاط کوه عینالی تبریز هست که تو قسمت غربی قله قرار داره و چشم‌اندازش خیلی زیبا و دل‌نشینه. این دریاچه حدود ۵۴ هزار متر مکعب حجم داره و امکانات زیادی برای تفریح و راحتی مردم تو اطرافش فراهم شده. یکی از تفریحاتی که خیلی طرفدار داره، قایق‌سواری روی آب دریاچه‌ست. وقتی که می‌زنید به دل دریاچه و با قایق می‌رید، واقعاً حس خوبی پیدا می‌کنید، به خصوص وقتی که مناظر زیبای اطراف رو هم می‌بینید. همچنین ماهیگیری یکی دیگه از تفریحاتیه که خیلی‌ها بهش علاقه دارن. تصور کنید کنار دریاچه، توی سکوت طبیعت، مشغول ماهیگیری باشید و در عین حال پرندگان هم در آسمون پرواز می‌کنن. این ترکیب از آرامش و زیبایی می‌تونه روز شما رو پر از لذت کنه.

آبشار ورودی کوه عینالی از طرف تله کابین

رودخانه آجی چای

یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه، رودخانه آجی چای هست که به عنوان یکی از جریان‌های مهم آب در کوه عینالی شناخته میشه. این رودخانه که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیره، همه‌ی دره‌های شمالی کوه رو از سمت شرق به غرب می‌پوشونه و آبش به دریاچه ارومیه می‌ریزه. یه نکته جالب اینه که جریان آب این رودخانه همیشه برقرار هست و این خیلی به تعادل آب‌وهوای منطقه کمک می‌کنه. واقعا می‌تونه یکی از بهترین جاها برای یه استراحت عصرگاهی باشه؛ هم آب و هوا عالیه، هم مناظر طبیعت خیلی دل‌فریب و جذابه.

کوه عینالی یه سری جاذبه‌های دیگه هم داره که دیدنشون خیلی لذت‌بخشه. مثلاً آبشار مصنوعی کوه عینالی که خیلی‌ها ازش به عنوان یکی از نمادهای زیبای این منطقه یاد می‌کنن. همچنین مجسمه بزرگ قیچی ساز که یکی از آثار هنری و جاذبه‌های دیدنی اینجا هست.  اگر اهل سینما باشید، در نزدیکی بقعه، یه سینمای ۶ بعدی هم وجود داره که می‌تونید تجربه‌ی متفاوتی از فیلم دیدن داشته باشید.

تفرجگاه کوه عینالی تبریز

هتل های نزدیک کوه عینالی تبریز

اگه دوست داری نزدیک کوه عینالی اقامت داشته باشی، از بهترین هتل تبریز مثل لاله پارک گرفته تا اقامتگاه‌هایی مثل هتل کاسپین و هتل استقبال، کلی گزینه داری. هتل ایرانیان و هتل تاوریژ هم مدرن و دنجن، و اگه اقتصادی‌تر بخوای، مهمانسرای مهر ایران، هتل آپارتمان آتا و هتل گلشن می‌تونن انتخابای خوبی باشن. هتل بین‌المللی تبریز هم برای اونا که به دنبال یه اقامت پنج‌ستاره‌ان عالیه.

جاذبه های گردشگری اطراف کوه عینالی در تبریز

مکان فاصله حدودی از کوه عینالی
خانه بلورچیان ۲.۱ KM
مدرسه اکبریه ۲.۳ KM
ربع رشیدی ۲.۵ KM
مقبره دو کمال ۲.۹ KM
خانه کلانتری ۳ KM
موزه قاجار ۳ KM
پل سنگی تبریز ۳ KM
موزه استاد بهتونی تبریز ۳ KM
خانه پروین اعتصامی ۳.۱ KM
خانه شربت اوغلی ۳.۱ KM
خانه صرافلار ۳.۱ KM
مقبره الشعرا ۳.۱ KM
بازار بزرگ تبریز ۴ KM
موزه آذربایجان تبریز ۴.۱ KM
موزه صدا تبریز ۴.۱ KM
خانه مشروطه تبریز  ۴.۳ KM

 

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 17 =

مقالات پربازدید

سیری در وب