باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد | ساعت بازدید + قیمت ورودی ۱۴۰۳

باغ دولت آباد یزد یه جای فوق‌العاده جذابه که وقتی میری توش انگار وارد یه دنیای دیگه می‌شی. این باغ قدیمی تو محله چهار منار یزد قرار گرفته و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد محسوب میشه. این باغ یه زمانی خونه حاکم یزد بوده و خانواده‌اش اونجا زندگی می‌کردن، ولی الان تبدیل شده به یه مقصد محبوب برای گردشگرا از ایران و سراسر دنیا. از همه قشنگ‌تر اینه که تو فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده، یعنی کلی ارزش تاریخی داره. توی این باغ سرسبز، درختای سرو، کاج و انگور تو چشم می‌زنن و تو هر گوشه‌اش یه حال و هوای خاص بهت میده. با مجله گردشگری همراه باش تا با این جاذبه دیدنی بیشتر آشنا بشی.

تبلیغات

 

 

باغ دولت آباد یزد کجاست

باغ دولت آباد یزد کجاست؟

این باغ، اول بیرون شهر بود و توی بلوار دولت آباد به دروازه چهار منار می‌رسید. اون موقع انگار حومه‌ای بود، ولی حالا با رشد شهر و ساخت‌وسازها، رسماً وسط شهر قرار گرفته. یه زمانی خیلی خلوت و دنج بود، ولی حالا اطرافش پر از کوچه و خیابون شده.

مسیر دسترسی به باغ دولت آباد یزد

دسترسی به این باغ خیلی راحته، هم می‌تونی با اتوبوس امام خمینی – دولت‌آباد بری و نزدیک‌ترین ایستگاه همون سه‌راه شحنه ست، هم تاکسی‌های شهری همیشه تو دسترسن. باغ یه در اصلی تو خیابون شهید رجایی داره که باید از اونجا وارد شی، ولی یه در دیگه هم تو بلوار دولت‌آباد هست که خب بیشتر برای خروج و ورود خودروها استفاده می‌شه.

لوکیشن باغ دولت آباد یزد روی نقشه

ساعت بازدید باغ دولت آباد یزد

تاریخچه باغ دولت آباد یزد

این باغ که بهش می‌گن چهار منار، یکی از باغ‌های قدیمی و قشنگ یزد حساب می‌شه. تاریخچه‌اش برمی‌گرده به سال ۱۱۶۰ که محمدتقی خان بافقی، که به خان بزرگ معروف بود، اینجا رو ساخت. حالا فکر کن، این باغ حدود ۲۶۰ سال عمر داره و در واقع یه زمانی محل زندگی حاکم وقت بوده که همزمان با شاهرخ میرزا و کریم خان زند زندگی می‌کردند. این باغ و بناها باید به نوادگان محمدتقی خان تعلق داشته باشه، یعنی بزرگ خاندان رحیمی، اما در نهایت میراث فرهنگی اومد و گرفتش. الان هم که محمدعلی معزالدینی، داماد نماینده ولی فقیه، کارهای باغ رو به عهده داره.

مجموعه باغ دولت آباد یادگاری از دوره‌های افشاریه و زندیه‌ست و شامل قسمت‌های مختلفی مثل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ ناصر می‌شه. هر کدوم از این بخش‌ها یه جذابیت خاصی دارن و فضای باغ رو فوق‌العاده زیبا می‌کنن.

محمدتقی خان در دوره زندیه، توی حکومت کریم خان زند، رئیس خاندان خوانین یزد بود. اون تصمیم می‌گیره که قناتی به طول ۶۵ کیلومتر از چشمه مهریز به یزد بکشونه، و این کار رو هم می‌کنه. این قنات طولانی، که به دولت‌آباد معروف شده، از ارتفاعات مهریز سرچشمه می‌گیره و به این منطقه زندگی و آبادانی می‌بخشه. این قنات علاوه بر این که آب میاره، زمین‌های کشاورزی رو سیراب می‌کنه و چند تا آسیاب آبی هم به راه می‌اندازه. بعد از اینکه این قنات زندگی رو به منطقه برمی‌گردونه، خان بزرگ تصمیم می‌گیره باغ دولت آباد رو اینجا بسازه.

بعد از چندین سال، یعنی در سال ۱۳۴۸، کار مرمت و بازسازی این باغ شروع می‌شه و بین سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ هم باغ‌سازی و محوطه‌سازی انجام می‌گیره.توی این باغ، درختای سرسبز و قدبلند مثل انگور، کاج، سرو، انار و گیلاس همه جا رو پر کردن و وقتی به باغ میای، انگار تو یه بهشت کوچک هستی.

هزینه بلیط باغ دولت آباد یزد

معماری باغ دولت آباد یزد

درست مثل بقیه باغ‌ های ایرانی، تو اینجا هم فضای اصلی باغ وسط قرار داره و بناها دور تا دورش چیده شدن. باغ دولت‌آباد تو یزد چهار بنای اصلی داره که هشتی، تالار طنبی و سردر از جمله‌شون هستن و چندتا اتاق زمستانی هم داره.

این باغ دو بخش مستطیل شکل داره که به صورت عمود روی هم قرار گرفتن و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شن. یکی از ویژگی‌های جالب معماری این باغ، بادگیر بلندش هست که با ارتفاع بیش از ۳۳.۸ متر به شکل هشت‌ضلعی ساخته شده و به عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته می‌شه. این بادگیر باعث میشه هوای خنک به قسمت شاه‌نشین و تالارها بیاد و کلی حس خوبی رو به فضا میده.

این باغ تو تاریخ کاربری‌های مختلفی داشته؛ مثلاً به عنوان سکونتگاه و محل حکومت. باغ بیرونی برای مراسم و تشریفات حکومتی و ورزش‌ها استفاده می‌شده، در حالی که باغ اندرونی بیشتر برای اقامت و زندگی خصوصی بوده. حالا بیایید با هم بخش‌های مختلف این باغ فوق‌العاده رو بیشتر بشناسیم:

معماری باغ دولت آباد یزد

بخش های مختلف باغ دولت آباد

بخش بیرونی

بخش کوچیکی که تو شمال باغ دولت‌آباد هست، به اسم “جلوخان” معروفه. اینجا جایی بوده که کاروان‌ها میومدن و می‌نشستن، همچنین برای برگزاری تشریفات حکومتی هم استفاده می‌شده. وسط این قسمت یه حوض مستطیلی بزرگ داره که اینجا رو به دو بخش مربع تقسیم می‌کنه.

حالا بریم سراغ بخش اصلی این عمارت که بهش می‌گن “بهشت آیین”. این عمارت تو مرز بین دو بخش داخلی و بیرونی قرار داره و دوتا طبقه داره. تو طبقه همکف، اتاق‌های زیادی هست؛ مثل سردر، هشتی، اتاق بزرگ و چندتا اتاق کوچیک‌تر و راهروهای زیبا. علاوه بر این، اینجا انواع ساختمان‌های دیگه هم وجود داره؛ مثل تالار آیینه، ساختمان تهرانی، دو تا بازارچه، دو برج دیدبانی، آب‌انبار عمومی و دیوان‌خانه.

بخش بیرونی باغ دولت اباد یزد

عمارت هشتی

این عمارت در انتهای محور اصلی باغ قرار داره و به دیوار جنوبی باغ وصل شده. هشتی یه شاهکار از ترکیب جریان هوا و آب رو تو خودش داره. وقتی هوای خنک از زیر بادگیر میاد، به سمت شاه‌نشین‌ها و تالارها هدایت میشه و این باعث میشه داخل عمارت همیشه خنک و دلپذیر باشه.

عمارت هشتی دو طبقه داره و شامل سه تا شاه‌نشین با درهای مشبک و یه حوض مرمری قشنگه. یه اتاقک بادگیر هم داره که به تهویه کمک می‌کنه. سقف این قسمت با تزئینات دست‌ساز زیبا کار شده و از موادی مثل سیم گل و دم‌گیری گچی برای زیبایی بیشتر استفاده کردن. درهای ارسی با شیشه‌های رنگی هم زیبایی خاصی به این عمارت دادن. طبقه بالا هم یه تالار و ایوان داره که کل این ساختمان رو جذاب‌تر کرده.

عمارت هشتی در باغ دولت آباد یزد

بادگیر

بادگیر باغ دولت‌آباد یه نماد فوق‌العاده از این باغه و به عنوان بلندترین بادگیر خشتی توی کل دنیا شناخته میشه. شکلش هشت‌ضلعی و منشوریه و زیرش هم یه حوض قشنگ داره. وقتی باد به شدت می‌وزه، باد به سرعت میاد پایین و سطح آب حوض رو تکون می‌ده. این حرکت باعث میشه هوای خنک از زیر بادگیر به داخل ساختمان بیاد و خنکی رو به محیط داخلی هدایت کنه. به همین خاطر، این بخش از بنا به نام “ساختمان تابستانه” هم معروفه، چون مثل یه سیستم خنک‌کننده عمل می‌کنه و تابستونا خیلی به خنک‌کردن فضای داخلی کمک می‌کنه.

قیمت ورودی باغ دولت آباد یزد

ساعت بازدید باغ دولت آباد یزد

اگه بخوای از این مجموعه دیدن کنی، می‌تونی هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب بری. اگه دلت خواست صبح زود برو و از آرامش و زیبایی‌ هاش لذت ببری یا حتی شب بری و از آرامش و زیبایی های لذت ببری. فقط یادت باشه یه سری روزا مثل روز عاشورا باغ تعطیله. پیشنهاد میکنم قبل رفتنت با شماره ۰۳۵۳۶۲۷۰۷۸۱ تماس بگیری تا از باز بودنش مطمئن بشی.

قیمت ورودی باغ دولت آباد یزد ۱۴۰۳

هزینه ورودی و قیمت بلیط باغ دولت آباد یزد توی سال ۱۴۰۳، نفری ۴۰ هزاز تومنه. بنظرم ارزشش رو داره که با این قیمت، چند ساعت رو توی این مکان تاریخی و زیبا سپری کنی!

باغ دولت آباد یزد در شب

باغ دولت آباد یزد در شب

جاهای دیدنی نزدیک به باغ دولت آباد یزد

مکان فاصله از باغ دولت‌آباد (کیلومتر)
موزه آب یزد ۲.۱
مسجد جامع یزد ۲.۳
میدان وقت‌الساعت ۲.۴
میدان امیر چخماق ۲.۴
خانه لاری‌ ها ۳.۲
آتشکده ورهرام ۴.۳
عمارت قصر آینه ۷

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

مقالات پربازدید

سیری در وب