کویر بند ریگ

کویر بند ریگ | راهنمای جامع + عکس + لوکیشن

اگه دنبال یه سفر خاص و پرماجرا می‌گردی، کویر بند ریگ رو بهت پیشنهاد می‌کنم. خیلی‌ها عاشق طبیعت سرسبز و شمال و جنوب کشورمون هستن، اما یه عده‌ای هم عشق دیدن تپه‌های شنی و رمل‌های داغ کویر هستن. تو این مطلب مجله گردشگری همه اطلاعات لازم برای سفر به بند ریگ که یکی از زیباترین کویرهای ایران هستش رو جمع‌آوری کرده تا یه سفر بی‌دغدغه و خاطره‌انگیز رو تجربه کنی.

کویر بند ریگ کجاست

کویر بند ریگ کجاست؟

بند ریگ یه بیابون بزرگ تو دل ایرانه که سه تا منطقه‌ی دیگه به اسم‌های کویر مرنجاب، پشت ریگ و ریگ بلند رو هم تو خودش جا داده. این بیابون یه شکل نعل اسبی خیلی باحال داره که از یه جزیره‌ی سرگردان وسط دریاچه نمک شروع می‌شه و تا یه جایی به اسم کویر ابوزیدآباد می‌رسه. آدرس بند ریگ، شمال شهرستان آران و بیدگله. یه طرفش به دریاچه نمک آران و بیدگل می‌خوره و طرف دیگش به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر می‌رسه. جالبه که بدونین بند ریگ، از همه کویرهای ایران به تهران نزدیک‌تره. واسه همین خیلی از تهرونی‌ها یه آخر هفته رو می‌ذارن و میرن یه گشتی تو این کویر زیبا بزنن.

مشخصات کویر بند ریگ

مسیریابی کویر بند ریگ

مسیر اصلی:

از شهرستان آران و بیدگل که حدود 5 کیلومتری شمال کاشان قرار داره شروع میشه. باید 5 کیلومتر به سمت شمال برید تا به یه سه راهی برسین که یه طرفش به کارخانه فولاد کویر میره. از اونجا باید به سمت شمال شرقی برید و وارد جاده خاکی اصلی مرنجاب بشید.
مسیر فرعی:

یه راه دیگه هم هست که از جاده کاشان به نطنز شروع میشه. باید به سمت بادرود برید و از اونجا به روستای حسن‌آباد برید.بعدش هم میرسید به کویر.

مشخصات کویر بند ریگ

یکی از مزیت‌های اصلی بند ریگ، دسترسی راحت به اون هست. فرقی نمی‌کنه که از سمت تهران، اصفهان، کاشان یا آران و بیدگل راهی این کویر بشید، در هر صورت سفرتون کوتاه و بی‌دردسر خواهد بود. همین موضوع باعث شده که بند ریگ، بین بقیه کویرهای ایران، از جمله کویر لوت، از امنیت بالاتری برخوردار باشه.

این کویر پر از تپه‌های ماسه‌ایه که خیلی پیچیده‌ن و یه جاذبه‌ی طبیعی خاص به حساب میان. تو این منطقه بیشتر گیاه شورپسند مثل درختچه‌های گز و تاق و بوته‌های قیچ پیدا میشه. جالبه که بدونی تو دل این کویر، یه منطقه به اسم چاله سنبک هست که توش هندوانه دیمی هم کشت میشه!

تفریحات کویر بند ریگ

تفریحات کویر بند ریگ کاشان

سافاری: توی کویر میتونی با موتور یا ماشین روی تپه های شنی حسابی حال کنی. البته یادت باشه که برای این کار به ماشینای دو دیفرانسیل و موتورای مخصوص نیاز داری که میتونی توی همون محل کرایه کنی.

شب نشینی دور آتش: آتیش روشن کن و با دوستات تا صبح حرف بزن و بخند. دور هم نشستن دور آتیش توی کویر خیلی میچسبه، مخصوصا اگه با تور بری و با یه عالمه آدم جدید آشنا شی. میتونین با هم آواز بخونین، موسیقی گوش بدین و از دیدن ستاره های پرنور کویر لذت ببرین.

آشپزی: آتیش روشن کن و یه شام یا یه عصرونه ی حسابی درست کن. توی کویر مغازه و غرفه هست که میتونی ازشون مواد غذایی بخری. خیلیا دوست دارن توی کویر همبرگر زغالی درست کنن یا سیب زمینی کباب کنن. فرقی نمیکنه چی درست میکنی، مهم اینه که با دوستات دور هم جمع بشین و از آشپزی تو دل طبیعت لذت ببرین.

شترسواری: شترسواری یکی از تفریحات رایج تو کویره. میتونی با یه هزینه ی کم سوار شتر بشی و توی دل کویر بچرخی. شترسواری یه جور تفریح آرامش بخشه که حسابی حالتو خوب میکنه.

دوچرخه سواری: تو کویر بند ریگ میتونی دوچرخه کرایه کنی و با دوستات حسابی دور بزنین. دوچرخه سواری روی شن و ماسه خیلی میچسبه.

ستاره شناسی: شب که میشه، یه عالمه ستاره ی پرنور تو آسمون کویر پدیدار میشه. اگه با یه تور بری، معمولا یه شب رو تو کویر میمونین و میتونین از دیدن این همه ستاره لذت ببرین. حتی اگه یه ذره هم به نجوم علاقه داشته باشی، میتونی با کمک یه آدم بلد، سیارات، ستاره ها و صورت های فلکی رو تو آسمون پیدا کنی.

اقامت در اکو کمپ: تو منطقه ی کویر یه اکوکمپ خیلی خفن هست که همه ی امکانات رفاهی رو داره و خیالت از بابت امنیتت هم راحته. اگه اهل کمپینگ باشی، اینجا بهترین جا برای توعه.

کاروانسرای بوم‌گردی: یه کاروانسرای قدیمی هست که تبدیل به یه بوم‌گردی شده. اگه دنبال یه اقامتگاه سنتی و محلی میگردی، این کاروانسرا عالیه.

دیدنی های کویر بند ریگ

بهترین زمان بازدید کویر بند ریگ

کویر بند ریگ خیلی گرم و خشکه، ها! واسه همین، بهترین موقع واسه رفتن اونجا پاییز، زمستون و بهاره. تو این فصلا هوا خنک و عالیه و حسابی میچسبه. البته تابستون هم میشه رفت، ولی خب گرمای هوا خیلی زیاده.

دیدنی های کویر بند ریگ

اگه دلت می‌خواد توی بند ریگ حسابی بگردی و همه چیزش رو ببینی، باید حداقل ۴ ساعتی وقت بذاری. البته اگه عجله داشته باشی می‌تونی تو یه زمان کوتاه‌تر هم کلی از زیبایی‌هاش رو ببینی، ولی خب یه گشت کامل یه چیز دیگه‌ست.

کاروانسرای مرنجاب در نزدیکی کویر بند ریگ

کاروانسرای مرنجاب

یکی از جاهای دیدنی تو بند ریگ، کاروانسرای مرنجابه. خیلی‌ها به بند ریگ، کویر مرنجاب هم می‌گن. اسم مرنجاب یه جور حکایتی از سختی دسترسی به آب تو این منطقه داره و یه عده می‌گن از ترکیب “مرد رنج آب” درست شده. این کاروانسرا توی دوره شاه عباس صفوی ساخته شده و یه بنای تاریخی باارزشه. اگه به بناهای تاریخی علاقه داری، حتما یه سر به کاروانسرای مرنجاب بزن. یه خبر خوب هم برای کسایی که عاشق شب‌نشینی تو دل کویر هستن: می‌تونی تو همین کاروانسرا شب رو به صبح کنی!

قلعه کرشاهی یکی ازجاذبه های کویر بند ریگ

قلعه کرشاهی

تو کویر بند ریگ، یه قلعه خفن هست که بعد از دیدن بند ریگ، حتما باید بری ببینیش. اسم این قلعه، کرشاهی هستش، ولی یه اسم دیگه هم داره: قلعه دزدان! جالبه که این قلعه بعد از ارگ بم، دومین بنای خشتی ایران به حساب میاد. یه چیز دیگه هم هست: یه قنات خوشگل هم تو اطراف این قلعه هستش که با یه پیاده‌روی کوتاه می‌تونی بری و ازش دیدن کنی.

دریاچه نمک دیدنی نزدیک کویر بند ریگ

دریاچه نمک

این دریاچه از یه طرف به کوه‌های سفیدآب و سیاه‌کوه و پارک ملی کویر می‌رسه، از یه طرف دیگه به کویر مسیله، از جنوب هم به کویر مرنجاب و بند ریگ می‌خوره. اسمش رو هم از بس که آبش شوره‌شوره، دریاچه نمک گذاشتن.فکر کن تابستون بری بند ریگ، یهو این دریاچه رو ببینی پر از نمک که رو آب شناور شده! البته بیشتر مواقع سال، دریاچه خشکه و یه عالمه نمک روش نشسته. فقط تو ماه‌هایی که بارون میاد، یه کم آب جمع میشه تو دریاچه، اونم نهایت تا دو سانتیمتر. راستی یادت نره که دور و اطراف دریاچه پر از باتلاقه و خیلی خطرناکه. اصلا تنهایی نرو اونجا، حتما با تورهای کویر برو و با لیدر تور بگرد.

دو تا راه هست که بری دریاچه نمک:

مسیر اول: بعد از آران و بیدگل برو سمت شمال غربی تا برسی به کاروانسرای مرنجاب. از اونجا 35 کیلومتر دیگه که بری، یه دو راهی می‌رسی که سمت راستش می‌ره به دریاچه نمک.

مسیر دوم: از کاروانسرای مرنجاب 10 کیلومتر که بری، یه دو راهی دیگه می‌رسی به اسم چاه دست کن. اینجا باید مسیر سمت راست رو انتخاب کنی تا برسی به دریاچه.

جزیره سرگردان

تو دریاچه نمک که بری، یه چیز خیلی جالبی میتونی ببینی، یه جزیره که انگار وسط آب معلق زده. اسم این جزیره هم “سرگردانه”. چرا این اسم رو روش گذاشتن؟ یه دلیلش اینه که اگه از دور بهش نگاه کنی، انگار دو تا انتهای جزیره تو افق گم میشن و یه جوری میشه که انگار جزیره داره وسط دریاچه سرگردونه! البته این فقط یه خطای دید به خاطر گرمای هوا و شکست نوره. اما قدیما یه چیز دیگه فکر میکردن. اونا میگفتن این جزیره همیشه در حال حرکته و یه جا بند نمیشه!

کوه کلنگ

یه کوه باحال تو این منطقه که فقط 5 کیلومتری کاروانسرای مرنجاب فاصله داره. عاشق کوهنوردی هستی؟ پس حتما یه سر به این کوه بزن. از بالای قله کلنگ کل کویر رو زیر پات داری و میتونی حسابی از دیدن تپه های ماسه ای لذت ببری.

چاه دستکبند

یه چاه خوشمزه دیگه هم تو 4 کیلومتری این کاروانسرا هست که اسمش چاه دستکبنده. همه کسایی که به کویر بند ریگ یا کویر مرنجاب میان، یه سری هم به این چاه میزنن. یه نکته جالب اینه که این چاه فیلترهای طبیعی ماسه ای داره و به خاطر همین، آبش شیرینه. حتی یه سری از محلی ها معتقدن که این چاه رو امام رضا (ع) کنده!

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

مقالات پربازدید