کاخ موزه سلیمانیه کرج

کاخ موزه سلیمانیه کرج | اطلاعات کامل + مسیر دسترسی

کاخ موزه سلیمانیه کرج یه خونه قدیمی خیلی قشنگه که دوره قاجار ساخته شده. پله‌های آبی خوش‌رنگش، پنجره‌های بزرگ و روشنش و اتاق‌های تو در توی زیادی که داره، آدمو یاد خونه‌های قدیم میندازه. این کاخ یکی از جاهای دیدنی کرج هستش که حتما باید بری و ازش دیدن کنی. سال ۱۳۲۷ این بنا رو توی فهرست آثار ملی ایران ثبت کردن. اگه میخوای بیشتر درباره این مکان تاریخی بدونی، با این مقاله از مجله گردشگری همراه همراه باش.

تبلیغات

ورودی کاخ سلیمانیه کرج

کاخ موزه سلیمانیه کرج کجاست؟

این کاخ قشنگ وسط شهر کرج، اونجایی که بلوار چمران و امامزاده حسن به همدیگه میرسن، و حالا دانشکده کشاورزی اونجاست، قرار داره. برای رفتن به کاخ سلیمانیه اول باید بری میدان امام حسین. از اونجا وارد بلوار هفتم تیر شو. توی این بلوار که راه افتادی، اولین کوچه‌ای که از سمت راست می‌بینی رو بپیچ تو. اسم این کوچه شهید کیانپوره و مدرسه استقلالم توشه. ورودی کاخ هم همون‌جاست، درست کنار مدرسه ست.

آدرس : میدان امام حسین به سمت مصباح، خیابان شهید کیانپور، جنب مدرسه استقلال و مسجد اعظم.

لوکیشن کاخ سلیمانیه کرج روی نقشه

ساختمان کاخ سلیمانیه کرج

تاریخچه ی کاخ موزه سلیمانیه

کاخ سلیمانیه رو فتحعلی‌شاه قاجار به مناسبت تولد سی و چهارمین پسرش، سلیمان میرزا، دستور داد بسازن. این کاخ رو محمدحسین خان نام‌الدوله که به صدر اصفهانی معروف بود، به‌عنوان کاخ ییلاقی یا به گفته بعضی منابع، مقر حکومتی کرج در سال ۱۲۲۷ هجری قمری، مصادف با ۱۸۱۱ میلادی و ۱۱۷۲ شمسی، توی آبادی کرج بنا کرد. اگه به نقاشی‌های تالار اصلی کاخ نگاه کنی، می‌بینی که تاریخ ساختش ۱۲۲۸ قمر‌ی نوشته شده. یعنی میشه حدس زد که ساختمون اصلی از سال ۱۲۲۵ شروع شده و فتحعلی شاه تو سال ۱۲۲۷ گفته که کاخ رو بزرگ‌تر کنن و قشنگش کنن. پس میشه گفت که سال ۱۲۲۷ به ساختمون اصلی یه بخش دیگه اضافه شده و سال ۱۲۲۸ هم کارای داخلیش تموم شده.

یکی از دلایل اینکه این کاخ متروکه شد، فرار سلیمان میرزا بود. بعد از مرگ فتحعلی شاه سال ۱۲۵۰ هجری قمری در اصفهان، با وجود اینکه ۶۰ تا پسر داشت، نوه‌اش محمدشاه طبق ماده هفت عهدنامه ترکمنچای شاه شد و به دستورش چند تا از شاهزاده‌ها رو کور و چند نفر رو زندانی کرد؛ چند نفری هم از ترس گرفتاری و کشته شدن از ایران فرار کردن. یکی از شاهزاده‌های فراری هم سلیمان میرزا بود که صاحب اون مجموعه بود.

بیشتر بخوانید: روستای برغان کرج

داخل موزه کاخ سلیمانیه کرج

یه چیزی که خیلی راجع به این کاخ جالبه اینه که ناصرالدین شاه، این کاخ قشنگ رو به یکی از زن‌هاش به اسم جیران داده بود. خیلی از قرارهای عاشقانه‌شون رو هم اینجا گذاشته بودن. قدیم‌ترها دور و بر این کاخ، یه عالمه ساختمون دیگه هم بود مثلاً فراش‌آباد، کلاه فرنگی و چند تا عمارت دیگه. ولی الان از هیچ کدومشون چیزی نمونده و همه خراب شدن. یه برج پنج طبقه هم طرفای کاخ بود. ولی الان ازش فقط یه ویرانه کوچولو مونده ازش.

یه زمانی، کاخ موزه سلیمانیه کرج درست چسبیده بود به مدرسه‌ای که بعدها شد دانشکده کشاورزی. دانش‌آموزا که از این کاخ قدیمی رد می‌شدند، هی شیشه‌های رنگی و تزیینات قشنگشو هدف می‌گرفتن و با سنگ پرتاب می‌کردن. خیلی به این کاخ قشنگ آسیب رسید. بعد از این مدت، یه عده اومدن و دور تا دور کاخ رو دیوار کشیدن و روی پنجره‌ها رو پوشوندن تا دیگه کسی نتونه بهش آسیب بزنه. یه مقدار هم بهش رسیدگی کردن تا خراب‌تر نشه. الان دیگه همه می‌تونن برن و از این کاخ قشنگ دیدن کنن.

نقاشی های کاخ موزه سلیمانیه کرج

معماری کاخ سلیمانیه کرج

ویژگی‌ها توضیحات
نوع بنا آجری، متقارن و کشیده به نسبت پنج به یک
سقف شیروانی
سبک معماری دوران قاجار
ویژگی‌های معماری ساده‌ترین، زیباترین و با احساس‌ترین ساختمان‌های دوران خود
خصوصیات بارز تالارها، ارسی‌ها، نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها، قوس‌های نیم‌دایره نما، تناسبات نما و نقشه
ترکیب نهایی ساختمانی دوست‌داشتنی، باهویت و صمیمی در کنار مجموعه ساختمان‌ها و باغ پیرامونی
برونگرایی پنجره‌های بسیار بزرگ و کم عرض که باعث نورگیری در تمام ساعات روز و چشم‌انداز وسیع به محوطه بیرونی
تعداد اشکوب دو اشکوب
طبقه همکف به‌صورت پیلوتی‌های امروزی، برای قرارگیری فضاهای خدماتی کاخ
طبقه دوم شامل تالار مرکزی بزرگ و اتاق‌های دو سوی آن، به‌منظور اتاق‌های استراحت
تزیینات داخلی نقاشی‌های دیواری بزرگ، آینه‌کاری‌ها، سقف چوبی، تزیینات گچی اندودشده
نمای بیرونی قاب‌های آجری
نقاشی‌های تالار دو نقاشی از عبدالله‌خان نقاش‌باشی: یکی تصویر آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی‌شاه و اطرافیانش

معماری کاخ موزه سلیمانیه کرج

ساعت بازدید کاخ موزه سلیمانیه کرج

از خرداد ۱۴۰۲ به بعد دیگه نیازی نیست دلتنگ تماشای این کاخ قشنگ باشی! درهای کاخ سلیمانیه کرج بالاخره به روی همه باز شده. اگه دوست داری یه سر بزنی و از این بنای تاریخی دیدن کنی، کافیه هر روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱ ظهر بری اونجا. حتی اگه با یه گروه گردشگری باشی و بخوای آخر هفته یا تو ساعاتی غیر از این زمان‌ها بری هم می‌تونی هماهنگ کنی و از کاخ دیدن کنی. خیالت راحت بازدید از این مکان کاملا رایگانه.

بیشتر بخوانید: کاروانسرای شاه عباسی کرج

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *