چشمه ناز سمیرم

چشمه ناز سمیرم | معرفی + مسیر دسترسی + جاهای دیدنی

اگه دنبال یه جای بکر و خوش آب و هوا می گردی، چشمه ناز ونک سمیرم رو بهت پیشنهاد می کنم. یه جای فوق العاده که با یه بار دیدن عاشقش می شی. طبیعت این منطقه حرف نداره. چشمه های جوشان و پرآب، رودخانه خروشان، کوه های بلند و سر به فلک کشیده، و درختای چنار، بید و صنوبر که یه عالمه سایه خنک و قشنگ درست کردن، همه و همه یه تابلوی نقاشی بی نظیر خلق کردن که دل هر آدمی رو می بره. اگه میخوای با چشمه ناز سمیرم بیشتر آشنا بشی پس تا آخر این مقاله از مجله گردشگری همراه ما باش.

چشمه ناز ونک سمیرم کجاست؟

چشمه ناز یه جای باحاله که حدود 36 کیلومتری سمیرم و 6 کیلومتری شهر ونک قرار گرفته. این چشمه قشنگ وسط یه کوه بلند جاری میشه و یه عالمه زیبایی رو به آدم هدیه میده. این چشمه توی غرب سمیرم و 200 کیلومتری جنوب اصفهان قرار داره.

از سمیرم تا روستای ونک یه جاده آسفالته هست. بعد از اینکه از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان رد شدی، میرسی به ونک. حالا برای اینکه به چشمه ناز برسی باید از رودخونه رد شی. از ونک تا چشمه ناز حدود سه ساعت راهه. از چشمه تا قله هم باید 5 تا 6 ساعت دیگه راه بری.

بیشتر بخوانید: آبشار شاه لولاک

چشمه ناز سمیرم اصفهان

مسیر دسترسی به چشمه ناز ونک

چشمه ناز یه جای باحاله که وسط ایران، تو شهر سمیرم قرار گرفته. اگه تو اصفهان هستی، فقط 200 کیلومتر راه داری تا به این چشمه برسی. سمیرم یه شهر خوش آب و هواست که همسایه استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم هست. از تهران تا سمیرم باید 534 کیلومتر راه بری. تو راه اول به اصفهان می‌رسی و بعدش باید از شهرضا رد بشی. برای رفتن به چشمه ناز چند تا مسیر مختلف وجود داره. می‌تونی از طریق بزرگراه سمیرم شهرضا، بزرگراه یاسوج یا بزرگراه آباده سمیرم به این چشمه برسی.

اول باید بریم سمیرم، از اونجام باید به روستای ونک برسیم. تو این جاده کلی روستای خوشگل می‌بینیم. باید از قلعه قدم، گردنه گله‌وار و گردنه نخودان رد بشیم تا برسیم به ونک. وقتی رسیدیم ونک، یه ذره باید پیاده‌روی کنیم. تو راه یه رودخونه پرآب هم می‌بینیم. خیالت راحت، راهش خیلی سخت نیست، ولی خب برای پیر و بچه یه کم مشکله.

تصاویر چشمه ناز سمیرم

مشخصات چشمه ناز سمیرم

ونک یکی از پر آب ترین چشمه های آب سرد ایران هستش که دور و برش پر شده از یه عالمه گیاه دارویی و قشنگه. این منطقه پر از درخت‌های انجیر، بادام، بلوط، پسته، بید، بنه، پسته کوهی و زالزالکه.

چشمه ونک یه جوریه که انگار یه نقاش ماهر، یه تابلوی نقاشی وسط کوه کشیده باشه. یه چشمه‌ی پر آب و زلال که از دل کوه بیرون میاد و کمر کوه 2000 متری رو به دو نیم کرده. این چشمه توی کوه دالان ونک که 3492 متر ارتفاع داره و 30 کیلومتری غرب سمیرم قرار گرفته، یه منطقه‌ی فوق‌العاده سرسبز و باصفایی رو به وجود آورده.

آب چشمه ناز از برف و بارون کوه‌های زاگرس تامین میشه. به خاطر همینم آبی که از این چشمه میاد خیلی زلال و خوشمزه‌ست. انقدر که میگن قراره یه کارخونه آب معدنی هم اون دور و براش بسازن.

از چشمه که بری پایین، به یه رودخونه‌ی کوچیک میرسی که آب چشمه بهش میریزه. این رودخونه بعد از یه مسافت کوتاه به یه رودخونه‌ی پر آب به اسم “آب ونک” تبدیل میشه و توی راهش به دشت ارمند میره و به رود کارون میریزه. شهرداری ونک هم با ساختن امکانات گردشگری، کاری کرده که هر سال کلی گردشگر به این منطقه بیان و از زیبایی‌های این چشمه و طبیعت بکرش لذت ببرن.

تو این چشمه قشنگ سنجاب‌های شیطون زیادی داره. حیوونای وحشی دیگه هم این دور و برا پیدا می‌شن، مثلا گراز و گرگ که حسابی خطرناکن. راستی، چند تا خرس هم تو جنگلای نزدیک چشمه ناز دیده شده، مواظب خودتون باشین!

دیدنی چشمه ناز سمیرم

بهترین زمان سفر به چشمه ناز اصفهان

هوای این منطقه تو بهار و تابستون خنک و عالیه، پر از گل و گیاهه و خیلی قشنگه. خلاصه که اگه دنبال یه سفر بی‌نظیر و خاطره‌انگیز می‌گردی، حتماً تو بهار و تابستون یه سر به این منطقه بزن. شک نکن که پشیمون نمی‌شی.

البته یه نکته‌ هم بگم، پاییز و زمستون این منطقه هم یه عالمه طرفدار داره. هوا سرده، ولی یه صفای خاصی داره. اگه دنبال یه سفر آروم و خلوت می‌گردی، پاییز و زمستون این منطقه رو هم امتحان کن. مطمئنم که ازش لذت می‌بری. یادتون نره وقتی به این چشمه رفتید، از جاذبه های گردشگری اصفهان هم دیدن کنید.

عکس از چشمه ناز سمیرم

جاهای دیدنی نزدیک چشمه ناز

چشمه ناز درست بین دو تا تنگه به اسم “دالان” و “ده” قرار گرفته. هردوی این تنگه‌ها یه عالمه منظره‌ی قشنگ و تماشایی دارن که هر طبیعت‌دوستی رو مجذوب خودشون می‌کنن. یه گردنه‌ی خیلی معروف و خوشگل به اسم “گله‌وار” هم با یه فاصله‌ی کم از این چشمه قرار داره. خلاصه که این منطقه انقدر دیدنیه که چند روز رو میشه توش گردش کرد و از طبیعتش لذت برد.

به جز اینا، یه روستای قشنگ به اسم “قلعه قدم” و یه امامزاده به اسم “زیدبن علی” و یه گردنه‌ی دیگه به اسم “نخدان” هم تو این منطقه هستن که دیدن همشون خالی از لطف نیست.

اقامتگاه چشمه ناز ونک

چشمه ناز پر از جاذبه‌های گردشگریه که می‌تونی چند روز رو توش بگذرونی و حسابی کیف کنی. ولی حیف که امکانات اقامتی درست و حسابی دور و برش نیست. بیشتر کسایی که به چشمه ناز می‌رن، یه سفر یه روزه می‌رن و برمی‌گردن.

البته یه اقامتگاه بوم‌گردی هم هست تو ورودی روستای ونک که امکاناتش بد نیست. حموم و دستشویی مشترک، بخاری گازی و پارکینگ روباز داره. این اقامتگاه از پایانه مسافربری سمیرم 1.8 کیلومتر و از آبشار سمیرم 4.8 کیلومتر فاصله داره.

 

سوالات متداول

چشمه ناز ونک در کدام استان قرار دارد؟

استان اصفهان شهرستان سمیرم

فاصله اصفهان تا چشمه ناز سمیرم چقدر است؟

200 کیلومتر

امکانات رفاهی چشمه ناز ونک چیست؟

افزایش محبوبیت چشمه ونک در میان گردشگران، شهرداری این شهر را به اتخاذ تمهیداتی برای تجهیز این منطقه به امکانات رفاهی ترغیب کرد. به لطف این اقدامات، اکنون فضایی مناسب برای استراحت و تفریح خانواده‌ها در کنار این چشمه زیبا فراهم شده است.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 4 =

مقالات پربازدید