پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد | معرفی کامل + ساعت کاری + قیمت ورودی

بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی، نوبت به کوه سنگی می‌رسه که به عنوان سومین جاذبه گردشگری محبوب مشهد شناخته شده. پارک کوهسنگی مشهد نه تنها یکی از قدیمی‌ترین تفریحگاه‌های این شهره، بلکه جزو مشهورترین‌ها هم هست. اینجا یه عالمه چیزای قشنگ منتظرته: هوای خنک، طبیعت بکر، سنگ‌های قشنگ، آب زلال و نورپردازی‌های زیبا که همه‌شون با هم یه منظره فوق‌العاده خلق کردن. اگه میخوای با این جاذبه دیدنی بیشتر آشنا بشی پس تا این مقاله از مجله گردشگری همراه ما باش.

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

کوهسنگی یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد محسوب میشه که تو جنوب غربی این شهر قرار گرفته. از مرکز شهر تا این پارک حدود 15 دقیقه راهه و 11.5 کیلومتر فاصله داره. 3 تا در ورودی داره که در اصلیش آخر خیابون کوهسنگیه. یه در دیگه تو خیابون ابوذر غفاری و یکی دیگه هم تو بزرگراه کلانتری هست. حرم امام رضا تا کوه سنگی 26 دقیقه راهه (11.2 کیلومتر) و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد هم 17 دقیقه (13.3 کیلومتر) فاصله داره. از راه‌آهن مشهد تا کوهسنگی هم 21 دقیقه (12.6 کیلومتر) و از پایانه مسافربری مشهد 10 دقیقه (6.8 کیلومتر) راهه.

لوکیشن پارک کوهسنگی روی نقشه

 

ساعت بازدید پارک کوه سنگی مشهد

مسیر پارک کوه سنگی

این پارک تو بزرگراه کلانتری مشهد قرار گرفته. فرقی نمی‌کنه با چی به این شهر سفر کنی، هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی، به راحتی می‌تونی به کوهسنگی برسی. از فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال با تاکسی می‌تونی بری اونجا.

اتوبوس‌های BRT و مترو هم یه راه دیگه برای رسیدن به کوهسنگی هستن. ایستگاه اتوبوس کوه سنگی تو خیابون کوهسنگی، سمت شرقی پارک قرار داره که بعدش فقط 2 دقیقه پیاده روی داره. یکی از ایستگاه‌های خط دو متروی مشهد، ایستگاه کوهسنگیه که درست توی ورودی شرقی این مجموعه بزرگ تفریحی قرار گرفته. خط دو مترو از میدون شهدا شروع میشه و تا ایستگاه راه‌آهن می‌ره. فاصله ایستگاه مترو تا ورودی پارکم فقط 2 دقیقه ست.

اطلاعات پارک کوهسنگی مشهد

تاریخچه پارک کوه سنگی

شاه عباس که فقط 16 سالش بود، توی سال 995 هجری قمری، توی یه مراسم رسمی تو کوهسنگی تاجگذاری کرد. این اتفاق توی دامنه کوه، جایی که الان به ایوان کوهسنگی معروفه، افتاد. تا سال 1310، کوه سنگی با همون طبیعت بکر و زیبایی‌هاش، مثل کوه‌های کم‌ارتفاع، باغ‌های سرسبز، رودخونه‌ها، آب و هوای خنک و چشم‌اندازهای قشنگ، یه منطقه ییلاقی محبوب بود و مردم برای تفریح و استراحت به اونجا می‌رفتن. بعد از اون، با ساخت یه سری امکانات رفاهی مثل استخر و لوله‌کشی آب،حسابی رونق گرفت و مهم‌تر شد. توی سال 1318 هم آلمانی‌ها یه عمارت دوطبقه ساختن، خیابون‌ها رو جدول‌کشی کردن، نرده کشیدن و گلکاری کردن و اینجوری بود که کوهسنگی تبدیل به یه پارک طبیعی قشنگ و دیدنی شد.

مساحت پارک کوهسنگی مشهد

امکانات پارک کوه سنگی مشهد

این پارک از هفت تا بوستان به هم وصل شده تشکیل شده که هر کدوم یه جور خاصی قشنگه و امکانات مخصوص به خودش رو داره.

باغ آٰرامگاه: می‌تونی بری سر قبر میرزا ابراهیم رضوی که یه شخصیت معروف توی زمان شاه‌صفی بوده و یه مقبره قشنگ برای خودش ساخته. جالبه که بقیه عرفا هم بعد از اون اومدن و اینجا دفن شدن.

باغ پذیرایی: کلی رستوران سنتی، فست‌فود، کافه و سالن پذیرایی هست که می‌تونی یه غذای حسابی نوش جان کنی و خستگی رو از تنت در بیاری.

باغ سنگی: یه عالمه سنگ و صخره و آبشار! بری تو باغ سنگی انگار تو یه دنیای دیگه ای! صخره‌ها و آبشار قشنگش حسابی حالتو خوب می‌کنه. یه جای عالی برای استراحت و عکس گرفتن.

باغ طبیعی: یه عالمه درخت و گل و دریاچه! اگه دنبال یه جای دنج و سرسبز می‌گردی، باغ طبیعی بهترین گزینه است. می‌تونی تو پارک قدم بزنی، دور دریاچه بگردی و از طبیعت لذت ببری.

باغ فرهنگی: یه عالمه چیزای فرهنگی باحال! تو باغ فرهنگی کلی چیزای جالبی منتظرت هستن. می‌تونی بری موزه بزرگ خراسان، نماز بخونی یا تو آمفی‌تئاتر روباز یه برنامه باحال تماشا کنی.

باغ ورزشی و باغ تفریحی:  دلت یه عالمه شور و نشاط می‌خواد؟ باغ ورزشی و باغ تفریحی پر از امکانات باحاله. می‌تونی کالسکه‌سواری، دوچرخه‌سواری، اسکیت‌سواری و کلی کارای دیگه انجام بدی.

تو این بوستان هر چی که برای یه تفریح کامل نیاز داری پیدا می‌کنی. سرویس بهداشتی، مسجد، پارکینگ، زمین بازی کودکان و کلی چیزای دیگه که خیالت رو راحت می‌کنه.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط موزه مردم شناسی مشهد 

دریاچه پارک کوهسنگی مشهد

تفریحات کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی فقط یه جای قشنگ برای قدم زدن و پیک‌نیک نیست، بلکه پر از تفریحات جذاب و متنوعه که می‌تونه یه روز پرماجرا رو براتون بسازه.

کالسکه‌سواری: تصور کن تو یه کالسکه چوبی توی یه مسیر پر از درخت کاج نشستی و داری از زیبایی‌های کوهسنگی لذت می‌بری. چه لذتی می‌تونه بالاتر از این باشه؟

دوچرخه‌سواری: اگه اهل دوچرخه‌سواری هستی، کوهسنگی یه مسیر اختصاصی برای دوچرخه‌سواری داره که می‌تونی حسابی توش رکاب بزنی و از هوا و طبیعت لذت ببری.

پاتیناژ و اسکیت‌سواری: یه پیست پاتیناژ و اسکیت‌سواری هم تو مجموعه کوهسنگی هست که می‌تونی با دوستات یا خانوادت بری و حسابی شیطنت کنی.

کوهنوردی: کوه‌های کوهسنگی خیلی بلند نیستن و برای همه رده‌های سنی مناسبن. یه پله‌های سنگی هم هست که پیمایش رو برای همه آسون کرده. اگه از کوهنوردی خوشت میاد، حتما یه سری به کوهسنگی بزن.

کوهسنگی لند: قایق‌سواری، جت‌اسکی، استخر توپ، زوربال، دوچرخه‌سواری، قطار کودک، و کلی تفریح دیگه تو کوهسنگی لند منتظرته.

موزه بزرگ خراسان: اگه به تاریخ و فرهنگ علاقه داری، حتما به موزه بزرگ خراسان سر بزن. تو این موزه می‌تونی کلی اشیاء و ابزار قدیمی رو ببینی و با تاریخ و فرهنگ خراسان آشنا بشی.

فرهنگسرای کودک و آینده: یه فرهنگسرای مخصوص کودکان هم تو پارک کوهسنگی هست که پر از برنامه‌های شاد و آموزنده برای بچه‌هاست.

اجرای نمایش و تئاتر: تو پارک کوهسنگی فضاهای مختلفی برای اجرای نمایش و تئاتر وجود داره و معمولاً تو مناسبت‌های خاص برنامه‌های مفرح و شاد اجرا می‌شه.

خرید در بازار چارسوق هنر: اگه از تماشای صنایع دستی و آثار هنری لذت می‌بری، می‌تونی سری به بازار چارسوق کوهسنگی بزنی و از فضای هنری و محصولات سنتی اونجا لذت ببری.

پارک کوهسنگی مشهد در شب

قیمت ورودی کوهسنگی مشهد

برای رفتن به پارک کوهسنگی مشهد لازم نیست پول ورودی بدید. می تونید یه روز حسابی خوش بگذرونید کنار عزیزانتون، اونم توی یه جای خوشگل و باحال، بدون اینکه هیچ هزینه ای داشته باشه. البته اگه دلتون بخواد از یه سری امکانات تفریحی و فرهنگی هم استفاده کنید، باید بلیط جداگانه بخرید. مثلا اگه دوست دارید از موزه بزرگ خراسان دیدن کنید یا با قایق های پدالی و موتوری توی دریاچه دور بزنید، باید بلیط این کارها رو تهیه کنید.

ساعت کار پارک کوهسنگی مشهد

کوهسنگی همیشه منتظر شماست، فرقی نمی‌کنه چه ساعتی از روز باشه یا کدوم روز هفته. فقط اگه می‌خواید از تفریحات و امکانات بوستان استفاده کنید، ساعت بازدیدش بین 9 صبح تا 2 شبه.

جاهای دیدنی نزدیک پارک کوهسنگی مشهد

فاصله پارک ملت مشهد تا پارک کوه سنگی

پارک ملت مشهد

تو غرب مشهد، یه پارک باحال هست به اسم پارک ملت که حسابی میشه توش خوش گذروند. اینجا یه جورایی قدیمی ترین پارک مشهد به حساب میاد و کلی امکانات داره که یه روز خوب رو برات بسازه. از زمین های ورزشی مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس بگیر تا شهربازی معروف که کلی وسیله هیجان انگیز داره. پارک ملت مشهد به کوهسنگی نزدیکه، فقط 15 دقیقه با ماشین راهه.

فاصله آرامگاه نادرشاه افشار تا پارک کوه سنگی

آرامگاه نادرشاه افشار

باغ نادری که 10.8 کیلومتر (یعنی حدود 21 دقیقه) با کوهسنگی فاصله داره، یکی از جاذبه‌های دیدنی مشهده که حتما باید ازش دیدن کنی. 14 هزار و 400 متر مربع مساحت داره و آرامگاه نادرشاه افشار، پادشاه افسانه‌ای ایران، توی همین باغ قرار گرفته. طراحی این آرامگاه کار مهندس سیحون، معمار معروف ایرانی بوده و از سال 1336 تا 1342 توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته شده. جالبه که بدونی این آرامگاه الان تبدیل به موزه شده و می‌تونی ازش دیدن کنی و با تاریخ ایران بیشتر آشنا بشی.

فاصله خانه ملک تا پارک کوهسنگی

خانه ملک

خونه ملک یه بنای تاریخی معروفه که به عنوان نماد معماری دوره صفوی شناخته میشه. این عمارت که از زیباترین خونه‌های تاریخی مشهده، حدود 10 دقیقه (6.3 کیلومتر) با کوهسنگی فاصله داره. حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندترین افراد ایران، صاحب اصلی این خونه بوده. حاج حسین سال 1284 از تهران به مشهد نقل مکان کرد و با استفاده از املاک پدریش ثروت زیادی به دست آورد. بعد از 20 سال، او تمام اموالش رو وقف امور خیریه کرد و در سال 1351 فوت کرد. حاج حسین در نهایت تو حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: خانه داروغه مشهد

فاصله پارک کوهسنگی تا حرم

حرم امام رضا

حرم امام رضا (ع) تو مشهد، یه شاهکار واقعی از معماری ایرانی-اسلامیه. انگار که همه هنر معماری مسلمون‌ها تو یه جا جمع شده باشه. این حرم، آرامگاه امام هشتم شیعیانه و یه جای فوق‌العاده زیبا و آرومه که همیشه پر از زائره، هم از ایران و هم از خارج. هر سال کلی آدم از همه جا به اینجا میان تا یه دل سیر آرامش معنوی رو تجربه کنن. فاصله کوهسنگی تا حرم حدودا 6 کیلومتره.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از حرم امام رضا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =

مقالات پربازدید