پارک آبشار تهران تو منطقه ۲۲ شهرداری و ارتفاعات شمال غربی پارک جنگلی لتمال کن ساخته شده. هدف اصلی از ساخت این پارک تازه تاسیس که در حال حاضر یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تهران حساب میشه، افزایش فضای سبز و جذاب‌تر کردن محیط برای گردشگری بوده. یعنی اگه دنبال یه جایی می‌گردی که هم هوای تمیز داشته باشه، هم بشه یه روز خوب با خانواده یا دوستان گذروند، این پارک انتخاب خوبیه. تقریباً ۲۰۰ هکتار وسعت داره و دو تا فاز ساخت براش تعریف شده. آبشار مصنوعی این مجموعه هم تو بالاترین نقطه‌ قرار گرفته و با مسیرهای کوه‌پیمایی و جویبارهایی که بین راه هست، حال و هوای خاصی به آدم می‌ده. در مورد پوشش گیاهی پارک هم باید گفت که تنوع خوبی از درخت‌ها و گیاه‌های مختلف مثل چنار، بید مجنون، تبریزی، اقاقیا و سرو نقره‌ای اونجا هست.

تبلیغات

نمایی از بالاترین نقطه پارک آبشار تهران

پارک آبشار تهران کجاست؟

این پارک که هنوز زیاد شناخته نشده، درست روبه‌روی دریاچه چیتگر قرار داره. برای رسیدن بهش هم می‌تونید از خروجی آبشار تهران توی انتهای بزرگراه همت غرب برید. راحت‌ترین راه هم از اتوبان شهید خرازیه. پارک آبشار تهران یه پارک تازه‌ساخته که خیلی بزرگه، حدود ۲۰۰ هکتار مساحت داره. یه طوری طراحی شده که شبیه باغ‌های سنتی ایرانیه، یعنی به صورت طبقه‌ای ساخته شده. وقتی وارد پارک می‌شید باید کمی از پله‌ها بالا برید. البته نگران نباشید، چون توی هر طبقه یه سری آلاچیق، برکه و فضای سبز هست که می‌تونید یه استراحتی بکنید و دوباره ادامه بدید.

لوکیشن بوستان آبشار روی نقشه

پارک آبشار مصنوعی تهران

مسیر دسترسی به آبشار تهران

این پارک توی غرب تهران قرار داره و چون یه مقدار از محدوده شهری فاصله داره، فعلاً خبری از ایستگاه مترو یا اتوبوس نزدیک به اون نیست. البته اگه بخوای با مترو بری، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ایران خودرو هست که ۳.۶ کیلومتر با پارک فاصله داره. از طرفی، اگر بخوای با اتوبوس بری، باید به ایستگاه اول شهرک (پایانه مترو صادقیه) بری که حدوداً ۵ کیلومتر از پارک فاصله داره. اما راحت‌ترین و سریع‌ترین راه، استفاده از تاکسی یا خودروی شخصیه. اگه با ماشین خودت می‌ری، باید وارد بزرگراه همت بشی و تا انتهای اون بری. بعد از رسیدن به خروجی شهرک باقری، تابلوهایی هست که نشونت می‌ده چطور به پارک آبشار برسی.

پارک آبشار باصفاترین پارک تهران

پارک جنگلی آبشار تهران

این پارک مصنوعی توی سال ۱۳۹۰ در منطقه ۲۲ شهرداری تهران ساخته شد و مساحت زیادی هم داره، حدود ۲۰۰ هکتار! جالبه بدونی که آب این آبشار و برکه‌ها از جنگل‌های لتمال کن تامین میشه که خود این جنگل‌ها هم خیلی سرسبز و باصفا هستن. بالاترین قسمت این پارک، یه برج به نام «برج تقسیم آب» داره که بیشتر شبیه یه آلاچیق بزرگ چوبی می‌مونه. توی این آلاچیق، یه برکه کوچیک هست و اطرافش هم نیمکت‌های راحتی چیده شده که می‌تونی بشینی، استراحت کنی و منظره پایین دست رو تماشا کنی. تو این مجموعه تفریحی، فضای سبز و محوطه‌های طبیعی همزمان با هم حضور دارن. اینجا، هوای پاک و سکوت طبیعت رو می‌تونی تجربه کنی. شاید خیلی‌ها بگن که این مکان مصنوعی و ساخته دست آدم‌هاست، ولی طراحی و معماری زیباش باعث شده که مثل یه جاذبه طبیعی به نظر بیاد و خیلی جذاب بشه. صدای آب، پرندگان و مرغابی‌هایی که تو برکه‌ها شنا می‌کنن، همه و همه باعث میشه آدم از استرس و فشار روزمره فاصله بگیره و به آرامش برسه.

پارک جنگلی آبشار تهران

مشخصات و تفریحات پارک آبشار تهران

پارک به‌صورت طبقه‌طبقه ساخته شده، طوری که هر طبقه یه جور آلاچیق و برکه داره و با اون یکی فرق می‌کنه. اگه حس می‌کنی توان بالا رفتن تا بالاترین طبقه رو نداری، همون طبقات پایین‌تر هم می‌تونی بشینی و از آرامش اونجا لذت ببری. ولی اگه حس ماجراجویی داری و تا بالای بالا می‌خوای بری، آبشار مصنوعی که تو آخرین طبقه قرار داره، منتظرته. آبشار گرچه طبیعی نیست ولی خیلی جذاب طراحی شده و صدای آب و منظره‌اش حسابی خیره‌کننده است.

یکی از قشنگ‌ترین قسمت‌های پارک، برکه‌ها و آبراه‌های سنگی‌ش هستن. حدود هشت برکه سنگی تو این محوطه هست. این برکه‌ها پر از گیاهان و نیلوفر‌های آبی هستن که منظره‌اش رو خیلی رمانتیک و دلپذیر کرده. علاوه بر برکه‌ها، گل‌های رنگارنگ و کاکتوس‌های متنوع هم تو فضاهای مختلف کاشته شدن و محیط رو حسابی زیبا و چشم‌نواز کردن. از بالای آلاچیق‌های سنگی، می‌تونی کل پارک و حتی دریاچه چیتگر رو تو یه چشم‌انداز تماشایی ببینی.

حالا که به فکر برنامه‌ریزی برای یه روز تفریحی تو پارک آبشار افتادی، باید بدونی که کلی سرگرمی اینجا منتظرته. از پیاده‌روی و کوه‌پیمایی تو مسیرهای سنگی و پلکانی گرفته تا عکاسی از مناظر بکر و قشنگ. اگه اهل ورزش هم هستی، وسایل ورزش عمومی تو محوطه پارک برات آماده‌ست. حتی یه پارک کوچیکم برای بچه‌ها طراحی شده که هم اونا مشغول بازی بشن و هم تو از فضای سبز لذت ببری.

پارک آبشار تهران در شب

امکانات بوستان آبشار در تهران

از همون اول که میری داخل، خیالت از بابت پارک ماشین راحته چون پارکینگ داره و نیازی نیست دنبال جای پارک بگردی. بعدش برای راحتی بیشتر هم مساجد، سرویس‌های بهداشتی (ایرانی و فرنگی) و حتی زمین بازی برای بچه‌ها توش هست. یعنی یه خانواده که میره اونجا، از کوچیک تا بزرگ، می‌تونن حسابی خوش بگذرونن. آلاچیق‌های مختلفی هم اونجا وجود داره (حدود ۳۰ تا) که می‌تونی بری و یه دورهمی دوستانه یا خانوادگی داشته باشی. تازه، اگه هم گشنه‌ت شد، رستوران‌های سنتی و کافه‌هاش یه جای خوب برای چای و غذا خوردنه، مخصوصاً اگه صبح بخوای بری و یه صبحونه با ویوی دریاچه چیتگر بخوری. واقعاً تجربه باحالیه. بوفه هم از ساعت ۱۰ صبح به بعد باز می‌شه و دیگه هر چی بخوای تو دسترسته. با اینکه این پارک تازه تأسیسه، ولی از همون اول امکانات تفریحی خوبی هم بهش اضافه شده. از تجهیزات ورزش همگانی گرفته تا کلی برنامه‌های تفریحی دیگه. درسته شاید به پای پل طبیعت نرسه، اما واقعاً می‌تونه جوابگوی نیازهای آدمای مختلف باشه و یه روز خوب رو برات رقم بزنه.

مسیر پیاده روی پارک آبشار تهران

بهترین زمان بازدید از بوستان آبشار تهران

پارک آبشار یکی از مکان‌های خیلی خوب برای گشت و گذار توی تهران هست، مخصوصاً توی فصل‌های بهار و تابستون که همه جا سرسبز می‌شه و هوا هم خیلی خنک و دل‌انگیز میشه. به خصوص شب‌ها که اونجا قدم بزنی، حس خوبی پیدا می‌کنی. اگر دنبال یه فضای آروم و خنک برای شب‌نشینی هستی، پارک آبشار توی شب‌های تابستون یه گزینه عالیه. البته روزها هم جذابه، ولی چون سایه‌ای نداره، بهتره توی صبح زود یا عصر بری، یا از آلاچیق‌ها استفاده کنی که خورشید اذیتت نکنه. حالا توی پاییز و زمستون، اینجا خیلی مناسب نیست. پاییز که هوا سرد میشه و برگ‌ها می‌ریزند، ممکنه خیلی دل‌چسب نباشه برای گشت و گذار. زمستون هم که درخت‌ها خوابیدن و همه جا ساکت و بی‌روح میشه. پس بهتره توی این دو فصل بیشتر از فضای پارک لذت نبری و بذاری درخت‌ها هم یه استراحت خوب داشته باشن. اما یه نکته مهم اینه که پارک آبشار ۲۴ ساعته باز نیست! از ۱۲ شب تا ۶ صبح تعطیله، پس اگه قصد داری بری اونجا، این موضوع رو حتماً در نظر داشته باش.

پارک آبشار تهران در زمستان

مرورها و نظرات مردم درباره پارک جنگلی آبشار تهران

این جاذبه با توجه به نظرات و تجربه کسایی که رفتن اونجا، مزایا و معایبی داره که در ادامه بهشون اشاره می کنیم:

برای کسایی که عاشق کوهنوردی سبک هستن، این پارک ۲۵ کیلومتر مسیر کوهپیمایی داره که هرکی از بچه گرفته تا سالمند می‌تونه تا بالاترین نقطه‌اش بره. البته مسیر کالسکه‌سواری و دوچرخه‌سواری هم داره، که اگر دوست داشتی با بچه‌ها یا خانواده بیای، همچنان می‌تونی از امکاناتش لذت ببری.

یکی از بهترین چیزای پارک اینه که نزدیک دریاچه چیتگره و چشم‌انداز قشنگی از غرب تهران بهت می‌ده، مخصوصاً اگه بری بالای یکی از اون آلاچیق‌های چوبی که از چوب‌های روسی ساخته شده. آبراه‌ها و برکه‌های سنگی‌ای که اینجا هستن هم از اون جاذبه‌های خوشگل و دیدنی‌ان، اما باید بگم متأسفانه بخاطر کم‌آبی و نگهداری ضعیف، خیلی وقت‌ها اون آب توی جوی‌ها جریان نداره و حتی چراغ‌های روشنایی هم تو بعضی شب‌ها خاموشه.

از امکانات دیگه‌ای که اینجا وجود داره، می‌شه به رستوران سنتی، سالن آمفی‌تئاتر، آلاچیق‌های متعدد، پارکینگ بزرگ و حتی باغ گیاهان دارویی اشاره کرد. ولی یه نکته منفی‌ای که خیلی از بازدیدکننده‌ها بهش اشاره کردن، دور بودن این پارک از ایستگاه‌های مترو و اتوبوسه. یعنی اگه ماشین شخصی نداشته باشی، ممکنه برات یکم سخت باشه که به اینجا دسترسی پیدا کنی.

جاهای دیدنی نزدیک پارک آبشار تهران

مکان فاصله حدودی از پارک آبشار تهران
دریاچه چیتگر 2.4 KM
ایران مال 2.7 KM
پارک جنگلی چیتگر  3.8 KM
باغ گیاه شناسی تهران 4.7 KM
موزه خودروهای تاریخی ایران 5.8 KM
روستای وردیج 6.3 KM
پارک جنگلی کوهسار 6.6 KM
پارک ارم تهران 8.5 KM
روستای زرنان تهران 9.3 KM
مگامال 10.7 KM
امامزاده عینعلی و زینعلی تهران 11.1 KM
پارک نهج ‌البلاغه تهران 11.3 KM
ارتفاعات پهنه حصار تهران 11.5 KM
فرحزاد 11.6 KM
پارک ژوراسیک تهران 12.5 KM
Shares:

1 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =