هزینه یک میلیارد ریالی برای مرمت مسجد مس‌ سر دلیجان

هزینه یک میلیارد ریالی برای مرمت مسجد مس‌ سر دلیجان

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت مسجد مس‌ سر دلیجان با هزینه یک میلیارد ریال خبر داد.

 

«حسین محمودی» روز جمعه گفت:

این مبلغ برای مرمت این بنای تاریخی شامل رواق و تاق پوش نمودن ورودی و اجرای تاق با آجر اختصاص داده شده است.گنبد این مسجد بر روی پایه‌هایی به پهنای بیش از پنج متر قرار گرفته که از درون و بیرون بنا، آجرهای ۲۵ سانتیمتر و در میانه پایه، خشت به کار رفته و بلندی گنبد ۱۴ متر با سه در ورودی در سه سوی مغرب، شمال و شرق است..

 

محمودی اظهار کرد:

  وجه تسمیه مسجد مس سر ناشی از دو برداشت است، یکی اینکه گنبد این مسجد از رفیع ترین بناهای زمان خود بوده و در گویش محلی دلیجان به جای کلمه بزرگ کلمه مس سر به کار می بردند و این عنوان به مسجد مذکور داده شده است.

 

بیشتر بخوانید: ساعت کار مترو شیراز ۱۴۰۲

 

محمودی ادامه داد:

از سوی دیگر قسمت فوقانی این مسجد از یک لایه مسی پوشیده شده است و عموم مردم که بر بلندی این مکان پوشش مسی دیده‌اند لفظ مس سر را به معنای سر مسی به کار برده‌اند.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآور شد:

مسجد مس سر مربوط به دوره سلجوقیان و دوره ایلخانی است واین اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محمودی با اشاره به پایان عملیات مرمت بازار شمس السلطنه نراق نیز،گفت:

مرمت‌های اضطراری و استحکامی در مجموعه موصوف به اصلاح و مرمت جداره‌ها و بدنه‌های سنگی و آجری ، اجرا و ساماندهی کف سازی و فرش نمودن ورودی بازار با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.

 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود:

بازار شمس السلطنه بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت گذشته این شهر است.طول تقریبی بازار ۲۰۰ متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است و مصالح این بنا از آجر و سنگ و نیز خشت خام است.معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است و سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.

 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت:

بازار شمس السلطنه از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر نراق در شهرستان دلیجاناست که مجموعه بازار و کاروانسرا را تشکیل می‌دهد و از شاهکارهای معماری عصر قاجار محسوب می‌شود.این مجموعه به لحاظ هویت تاریخی و سبک معماری دارای ارزش فراوانی است و این مجموعه در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بیشتر بخوانید: رود اترک کجاست

 

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزارنفر جمعیت در مرکز کشور و در مسیر راه ارتباطی استان‌های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 4 =

مقالات پربازدید