موزه مردم شناسی کرمانشاه

موزه مردم شناسی کرمانشاه | قیمت بلیط ۱۴۰۳ + جاهای دیدنی آن

یه وقتایی برای اینکه یه پل بین نسل جدید و قدیم بسازیم، بهتره دنبال نشونه‌هایی از تنوع فرهنگی و تاریخی توی ساختمونای شهرها بگردیم. موزه‌ها هم مثل یه دریچه میمونن که هویت فرهنگی شهرها رو بهمون نشون میدن. مثلاً تو یه شهر مثل کرمانشاه، با رفتن به موزه مردم‌ شناسی می‌تونی یه سیر توی زندگی بومی‌های شهر از قدیم تا حالا داشته باشی. حالا یه نکته دیگه هم هست، موزه مردم شناسی کرمانشاه رو توی یکی از بناهای خیلی قشنگ شهر ساختن که باعث شده جذابیتش دو برابر بشه.

بخش های مختلف موزه مردم شناسی کرمانشاه

موزه مردم شناسی کرمانشاه کجاست؟

موزه مردم شناسی کرمانشاه تو ضلع جنوبی تکیه معاون الملک، تو یه تالار به مساحت ۲۰۰ متر قرار گرفته. اگه ماشین شخصی دارید، باید برید تو خیابون شهید حداد عادل. یه راهش اینه که از خیابون رجایی به مطهری برید و بعد بپیچین تو خیابون حداد عادل. یه راه دیگه اش هم اینه که برید میدان جلیلی و یه کیلومتر بعد از میدان، وارد محله آبشوران بشید. اونجا ورودی تکیه رو پیدا می‌کنین.

لوکیشن موزه مردم شناسی کرمانشاه روی نقشه

معماری موزه مردم شناسی کرمانشاه

معرفی موزه مردم شناسی کرمانشاه

تکیه معاون الملک یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه و بنای تاریخی خیلی باحاله که از دوره قاجار به یادگار مونده و بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت داره. این تکیه یکی از بزرگترین تکیه های مینیاتوری دنیا به حساب میاد و یه جورایی میشه گفت که تو کل دنیا نمونش رو پیدا نمیکنی. معماری و کاشی کاریش یه جوریه که آدم مات و مبهوت میمونه. تکیه معاون الملک سه تا بخش داره: حسینیه، عباسیه و زینبیه. اگه بری اونجا، سمت جنوبیت عمارت عباسیه رو میبینی که دو تا موزه خیلی جالب هم داخلش هست: موزه مردم شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات.

تکیه معاون‌الملک یه بنای تاریخی باابهته که بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت داره. توی روزهای اوج خودش، میزبان مراسم‌های مهم و باشکوهی بوده و یه عالمه داستان و اتفاقات توی دلش رخ داده. اما بعد از یه دوره طولانی، متروکه شد و کم‌کم داشت از بین می‌رفت. اوایل حکومت پهلوی، حرف از خراب کردن تکیه بود، ولی خوشبختانه تصمیم گرفتند یه بخش از اون رو که بهش می‌گفتن “عباسیه” رو به مدرسه علوم اسلامی تبدیل کنن. حدود ۳۰ سال از این بنا به عنوان مدرسه استفاده شد تا اینکه بالاخره تو اردیبهشت ۱۳۶۹، توی تالار بزرگ عباسیه، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط غار قوری قلعه

قدمت موزه مردم شناسی کرمانشاه

آثار موجود در موزه مردم شناسی کرمانشاه

از دروازه طاق‌دار عباسیه که گذر کنی، محو نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه استادان ایرانی می‌شی. بنای عباسیه یه حیاط بزرگ داره که دیوارهاش پر از شاهکارهای هنریه و گل‌های قشنگ توی حیاطش، فضا رو حسابی دلنشین کرده. یه تالار ۲۰۰ متری هم هست که پر از غرفه‌های مختلفه. توی این غرفه‌ها می‌تونی انواع سازهای ایرانی، لباس‌های محلی، ابزار و ادوات زندگی مردم قدیم، وسایل کشاورزی، شکار، دامداری، حمل و نقل، روشنایی و صنایع دستی رو ببینی. خلاصه که یه سفر کامل به دل تاریخ و فرهنگ ایران باستان!

این تنوع فرهنگی توی ۲۹ ویترین مجزا به نمایش گذاشته شده. توی سال‌های اخیر هم برنامه‌هایی برای توسعه موزه بوده و قراره یه تالار دیگه هم بهش اضافه بشه. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه، تزیینات زیبای خود بناست که خیلی از گردشگران فقط برای دیدن همین تزیینات به اینجا میان.

آثار موجود در موزه مردم شناسی کرمانشاه

ساعت بازدید موزه مردم شناسی کرمانشاه

موزه از ۹ صبح تا ۷ عصر بازه، یعنی می‌تونی از صبح زود تا آخر بعد از ظهر حسابی وقت بگذرونی و از دیدن چیزای مختلف لذت ببری. یه نکته جالب هم اینه که کل موزه رو میشه توی کمتر از نیم ساعت دید، پس اگه عجله داری می‌تونی یه سرکی بهش بندازی و یه گشتی توش بزنی.

قیمت بلیط موزه مردم شناسی کرمانشاه

یه خبر خوب برای مسافرای کرمانشاه! بلیط موزه مردم شناسی برای ایرانی‌ ها خیلی ارزون‌تر از خارجی‌ها شده. توی سال ۱۴۰۳، ایرانی‌ ها فقط باید ۲۵ تومن بلیط بگیرن، در حالی که خارجی‌ها باید ۱۵۰ تومن پول بلیط بدن. پس اگه دنبال یه برنامه فرهنگی هستی، حتما به این موزه سر بزن. اطلاعات جالبی در مورد تاریخ و فرهنگ مردم کرمانشاه به دست میاری و یه عالمه چیز جدید یاد میگیری. راستی اینم بگم که قیمت بلیط این موزه دقیقاً همونقدری هست که باید برای دیدن موزه ی لباس و زیورآلات بپردازی.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه مردم شناسی کرمانشاه

چند تا از جاذبه های گردشگری نزدیک به این موزه که بخوام بهتون معرفی کنم، عبارتند از:

موزه مردم شناسی کرمانشاه در یکی از تالارهای تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک یه بنای تاریخی خفنه که ۴ تا در داره و الان فقط درِ سمت خیابون حداد عادل بازه. چون تکیه رو ۶ متر پایین تر از سطح خیابون ساختن، باید ۱۸ پله رو پایین بری تا به درِ اصلی برسی. سمت راست پله ها یه سقاخونه ۵ ضلعی با کاشی کاری های خوشگل هست که داستان آب طلبیدن حضرت سکینه از حضرت عباس رو نشون میده.

فاصله مسجد جامع شافعی تا موزه مردم شناسی

مسجد جامع شافعی

این مسجد ۱۰۶۰ متر مربع مساحتشه و یه معماری خیلی خاص و چشم‌گیر داره. برخلاف خیلی از مساجد دیگه ایران که از آجر و کاشی ساخته شدن، سازه اصلی مسجد جامع شافعی فلزیه و نمای بیرونی اون هم با سنگ تراورتن سفید پوشیده شده. این مسجد به سبک عثمانی ساخته شده و همین موضوع باعث شده که خیلی با بقیه مساجد ایران فرق داشته باشه. شاید از بیرون شبیه بقیه مساجد به نظر بیاد، ولی وقتی داخلش میری، متوجه میشی که چقدر باحاله. توی مسجد پر از گچ‌بری های منحصر به فرد هست که روشون آیات قرآن هم نوشته شده. این گچ‌بری ها به مسجد یه زیبایی دیگه ای دادن. فاصله موزه تا این مسجد ۱.۳ کیلومتره.

فاصله مسجد عماد الدوله تا موزه مردم شناسی

مسجد عماد الدوله

این مسجد که توی اواخر قرن سیزدهم هجری ساخته شده، یه ویژگی خیلی جالبی داره: نه گنبد داره و نه گلدسته! جایزه این مسجد یه برج ساعته که ۱۱ متر ارتفاع داره و از خیلی جاهای دیگه شهر پیداست. اما مهم‌ترین بخش مسجد، یه دره که بهش میگن “قاپی شاه نجف”. این در رو از حرم امام علی (ع) توی نجف آوردن و توی مسجد نصب کردن. هنوز هم میشه توی مسجد عمادالدوله نماز خوند و ازش دیدن کرد. موزه مردم شناسی از این مسجد فقط ۸۰۰ متر فاصله داره.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید