موزه آینه و روشنایی یزد

موزه آینه و روشنایی یزد: غرق در نور، تاریخ و هنر!

موزه قصر آیینه، که با نام‌های موزه آیینه و روشنایی و مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد نیز شناخته می‌شود، از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد است که در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل و یک سال بعد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این عمارت باشکوه، با هنرنمایی هنرمندان در گچ‌بری‌های ظریف، آینه‌کاری‌های کم‌نظیر، نقش‌ونگارهای چشم‌نواز، درهای چوبی مشبک و… گویی خود موزه‌ای از هنر معماری است.

علاوه بر زیبایی‌های بنا، در موزه قصر آیینه مجموعه‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، تمبر، قفل‌ و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و غیره به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران می‌برد.

موزه آینه و روشنایی یزد کجاست؟

این عمارت که در خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر واقع شده، با نام‌های دیگری همچون “موزه آیینه و روشنایی” و “مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد” نیز شناخته می‌شود.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

 

تاریخ موزه آینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی، که در ابتدا مهمانسرای شخصی ثروتمند یزدی به نام صراف‌زاده بود، یادگار دوران پهلوی است. پس از انقلاب، این بنا به سازمان بسیج مستضعفین واگذار و چند سال بعد به موزه‌ای دیدنی تبدیل شد. معماری منحصر به فرد و ارزشمند این بنا از نظر تاریخی و فرهنگی، باعث ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۸، تنها یک سال پس از تاسیس موزه، شد.

این موزه با شکوه، با انعکاس نور و زیبایی در آینه‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه‌اش، گویی قصری از دوران پهلوی را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

عکس موزه آینه و روشنایی یزد

سازنده‎‌ی این موزه زیبا کیست؟

در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی، عمارت باشکوهی به نام موزه قصر آیینه توسط صراف‌زاده، بازرگان و وکیل نامدار یزدی، احداث شد. این عمارت که در ابتدا به عنوان مهمانسرای خصوصی مورد استفاده قرار می‌گرفت، یادگاری از ذوق و ثروت صراف‌زاده است. او که در سال ۱۲۷۸ در یزد متولد شده بود، با تلاش و پشتکار به ثروتی هنگفت دست یافت و به یاری مردم شهرش شتافت. صراف‌زاده به واسطه درستکاری و کمک‌های بی‌شمار به مردم، به یکی از شخصیت‌های برجسته یزد تبدیل شد و نام نیکویی از خود به یادگار گذاشت. عمارت قصر آیینه که امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گواهی بر ذوق هنری، ثروت و نیکوکاری صراف‌زاده است و هرساله پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر کشور است.

موزه قصر آیینه با معماری منحصر به فرد خود، تلفیقی از سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. این موزه از بخش‌های مختلفی همچون اتاق‌های نشیمن بهاری، اتاق خواب، شاه‌نشین و حوض‌خانه تشکیل شده است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. تزیینات گچ‌بری، نقاشی روی دیوار و آینه‌کاری، به خصوص در حوض‌خانه، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. درها و پنجره‌های چوبی مشبک با شیشه‌های رنگی و پنجره‌های ساده و رنگی که به وسیله لولای جداشونده در کنار هم قرار گرفته‌اند، به زیبایی این مجموعه می‌افزایند.

اما بی‌شک، حوض‌خانه این موزه که بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بخش آن به حساب می‌آید، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط این عمارت کاملاً متفاوت است. این محیط زیبا و تاریخی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌های عکس، خط و نقاشی است. تصاویر زیبای دیوارها و سقف این بنا، فضایی کاملاً هنری و تاریخی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. نام‌گذاری این اتاق بزرگ به دلیل وجود حوض سنگی زیبایی در میان آن است که نور را به زیبایی در فضا منعکس می‌کند و حس آرامش و صفا را به ارمغان می‌آورد.

 

بازدید موزه آینه و روشنایی یزد

 

مطلب پبشنهادی به شما : جاذبه های گردشگری یزد

 

اطلاعات بازدید موزه آینه و روشنایی یزد

• ساعات بازدید:
صبح: 8 تا 12:30
عصر: 16 تا 19:30 (در تابستان تا 20)

• هزینه ورودی : 5000 تومان (برای اتباع خارجی بیشتر)

• آدرس: یزد، خیابان کاشانی، روبروی پارک هفت تیر

موزه آینه و روشنایی یزد در قلب شهر کویری یزد، عمارتی باشکوه همچون نگینی می‌ درخشد که به نام موزه آینه و روشنایی یا قصر آیینه شناخته می‌ شود. این موزه که در دوران پهلوی اول بنا شده، گویی قصری از جنس نور و هنر است که هر ساله گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌ کند. قصری مسحور کننده: همانطور که پا به قصر آیینه می‌ گذارید، مجذوب شکوه و زیبایی آن خواهید شد. گچ‌ بری‌ های ظریف و هنرمندانه، آینه‌ کاری‌ های بی‌ نظیر که نور را به زیبایی در فضا پخش می‌ کنند و پنجره‌ های ارسی که نقش و نگار های چشم‌ نوازی دارند، تنها بخشی از تماشای این عمارت هستند. اما نگین این قصر، تالار اصلی آن است. در این تالار، انبوهی از آینه‌ ها در کنار هم قرار گرفته‌ اند و نور خورشید که از پنجره‌ ها به داخل می‌ تابد، انعکاس‌ های بی‌ شماری را بر روی دیوار ها و سقف ایجاد می‌ کند و فضایی سحر آمیز و رویایی می‌ آفریند. گویی در قصری از جنس نور قدم گذاشته‌ اید و غرق در انوار خیره کننده آن می‌ شوید. سفری در گذر زمان: علاوه بر زیبایی‌ های خیره کننده، موزه آینه و روشنایی گنجینه‌ ای از اشیاء تاریخی و نفیس را نیز در خود جای داده است. در این موزه می‌ توانید از مجموعه‌ های ارزشمندی از خطوط نستعلیق و شکسته‌ نویسی، ظروف سفالی و فلزی با طرح‌ ها و نقش‌ های منحصر به فرد، سکه‌ ها و اسکناس‌ های قدیمی، تمبر های نفیس، اسلحه‌ های جنگی و شکاری و... دیدن کنید و سفری در اعماق تاریخ پر فراز و نشیب ایران داشته باشید. هر کدام از این اشیاء روایتگر داستانی از گذشته هستند و گویی شما را به سفری در گذر زمان می‌ برند. حیاطی سرسبز برای لحظات آرامش: پس از گشت و گذار در تالار ها و اتاق‌ های پر از شکوه و اشیاء تاریخی، می‌ توانید به حیاط سرسبز و دل‌ انگیز موزه پناه ببرید. در این حیاط، حوضی بزرگ با فواره‌ ای در وسط قرار دارد و درختان تنومند سایه‌ ای خنک و دل‌ انگیز برای شما ایجاد می‌ کنند. می‌ توانید در این فضای آرام بنشینید، از صدای دلنشین آب لذت ببرید و برای لحظاتی از هیاهوی دنیای بیرون دور شوید. مطلب پبشنهادی به شما : جاذبه های گردشگری یزد اطلاعات بازدید موزه آینه و روشنایی یزد

 

نکاتی برای بازدید از موزه آینه و روشنایی

موزه آیینه و روشنایی یزد، که در عمارت تاریخی قصر آیینه واقع شده، گنجینه‌ای از ذوق و هنر ایرانیان را به نمایش می‌گذارد. این موزه که همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ به روی بازدیدکنندگان گشوده است، فرصتی منحصر به فرد برای آشنایی با تاریخچه ابزارآلات و اشیای روشنایی در ایران را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، خبر خوش برای نابینایان عزیز! با تلاش مسئولین، شرایط بازدید از این موزه برای این عزیزان نیز مهیا شده و توضیحات مربوط به موزه و اشیای موجود به خط بریل ارائه می‌شود.

بازدید از موزه آیینه و روشنایی یزد، سفری جذاب به دنیای نور و هنر ایرانیان خواهد بود. بلیط ورودی این موزه در سال ۱۴۰۱ برای گردشگران ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =

مقالات پربازدید