معرفی روستای اسفیدان خراسان شمالی

اسفیدان زیباترین روستای ایران شناخته شد!

روستای اسفیدان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در استان خراسان شمالی است که در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای کشور انتخاب شد و با معماری پلکانی خود شباهت زیادی به ماسوله دارد. علاوه بر بافت تاریخی، اسفیدان جاذبه‌هایی همچون دره‌ها و آبشارها، قلعه، چشمه‌های خروشان، غار‌ها و … را در خود جای داده است. درخت صندل سمبل این روستا به شمار می‌رود که تنها دو اصله از آن‌ها باقی مانده است.

اسفیدان یا ایسبیان از مناطق نمونه گردشگری و جا‌های دیدنی استان خراسان شمالی است که در میان دره قرار دارد و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده‌اند. به همین دلیل در نگاه اول برای هر بیننده‌ای این تصور پیش می‌آید که با کمترین لرزش زمین احتمال سقوط صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های عظیم روی آبادی وجود دارد؛ اما مردم اسفیدان بر این باور هستند که وجود امامزاده در طی قرن‌ها باعث شده است که آسیبی از جانب کوه به آن‌ها نرسد.

روستای اسفیدان بجنورد به‌واسطه جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشار‌های زیبا، چشمه‌های خروشان، غار‌ها و برج‌های شگفت‌انگیز، چندین امامزاده، انواع درختان میوه، رودخانه‌ای پرآب، ارتفاعات جنگلی و … مقصد بسیاری از گردشگران است. ضمن اینکه این روستا به‌دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله شباهت دارد که جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در گذشته برنامه‌هایی از جمله ساخت تله‌کابین و رستورانی بزرگ برای تبدیل اسفیدان به یک منطقه مهم گردشگری در دست اجرا بود؛ اما بعد‌ها به فراموشی سپرده شد.

اهالی روستا به زبان ترکی خراسانی صحبت می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها بیشتر باغداری و زراعت و همچنین پرورش دام است. مهم‌ترین محصولات کشاورزی روستای اسفیدان خراسان شمالی شامل گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب‌زمینی و … می‌شود که گردوی آن صادراتی بوده و با کیفیت‌ترین گردوی موجود در بازار استان است. زنبورداری و پرورش ماهی نیز در اسفیدان انجام می‌شود و از همین رو، ماهی قزل‌آلای اسفیدان از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های سردآبی پرورشی خراسان شمالی به شمار می‌رود. فرش‌های دستباف گل ابریشم طرح نائین و چادرشب، گردو و کشمش از جمله سوغات این ناحیه است که با خرید آن‌ها از اهالی نه‌تن‌ها به اقتصاد روستا کمک شایانی می‌کنید بلکه خودتان نیز از صنایع دستی درجه یک و محصولات طبیعی فوق‌العاده بهره‌مند خواهید شد.
بهترین زمان سفر به روستای اسفیدان
اسفیدان یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستا‌های خراسان شمالی است. این روستای ییلاقی آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد و از آنجا که در تابستان‌ها هوایی دل‌پذیر و خنک بر منطقه حاکم است، گردشگران زیادی در این بازه زمانی به اسفیدان سفر می‌کنند. در فصل بهار زیبایی‌های روستا جلوه بیشتری پیدا می‌کند و چشمه‌های زلال و جاری و طبیعت چشم‌نواز آن بسیار دلنشین خواهد بود. در اوایل تابستان می‌توانید طعم دل‌انگیز میوه‌ها را بچشید و عطر آن‌ها را در فضای روستا استشمام کنید. این دو فصل بهترین زمان برای سفر به اسفیدان محسوب می‌شوند. پاییز هزاررنگ و زمستان برفی با سرمای شدیدی همراه هستند؛ در نتیجه گردشگران کمتری در این دو فصل راهی اسفیدان می‌شوند.

منبع: صد آنلاین

بیشتر بخوانید:‌ رودخانه جاجرود

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =

مقالات پربازدید